ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۱۲ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

دوشنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۱، ۰۹:۵۴ ب.ظ

آموزش مدنی برای عموم جامعه

زندگی اجتماعی ما پر از استرس هایی شده است که هر روزه با آن مواجه هستیم: حق خوری، دشنام، تهمت، دعوا، ... اما چرا به این روز افتاده ایم؟ مگر ادعا نمی کنیم که جامعه ای اخلاق مدار هستیم؟! پس وضعیت فعلی حاصل کدام نقص و بی توجهی است؟ نقش متخصصان تعلیم و تربیت و معلمان در این آشفته بازار چیست؟ آیا تعلیم و تربیت می تواند نقشی در بهبود این وضعیت داشته باشد.

 

دانلود کلیپ:

آموزش مدنی برای همه 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۰۱ ، ۲۱:۵۴
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۱۰ ق.ظ

سر دلبران/ شرح شیدایی علامه طباطبایی

 

 
   
     

به مناسبت سالگرد تولد(24 آبان ماه) دانشمند و فیلسوف بزرگ اسلامی و مفسر کبیر قرآن؛ مرحوم علامه طباطبایی:

دربیست ونهم ماه ذی الحجه الحرام سال 1321 هـ.ق درشهرستان تبریز کودکی چشم به جهان گشود که بعدها یکی از شخصیت های برجسته علمی وفلسفی کشور شد. او محمد حسین طباطبایی است که جامعه علمی کشور وی را به علامه طباطبایی می شناسد. آثار علمی وی بسیارند که ارزنده ترین آن ها، در فلسفه بدایه الحکمه و نهایه الحکمه و اصول و فلسفه روش رئالیسم است و در تفسیر المیزان اثر بزرگ وی می باشد.

بی تردید علامه طباطبایی جزو بزرگترین فیلسوفان مسلمان در سراسر تاریخ اسلام و ایران است. ایشان با اندیشه ناب اسلامی با سر منشا برکت عظیم قرآن کریم اندوخته بسیاری را بر نسل های پرتکاپو و دانش پزوه بجای گذاشته است. آرای ایشان درباره مباحت تعلیم و تربیت از جمله مهم ترین منابعی است که طی سالیان متمادی محققان این حوزه برای واکاوی هر چه بیشتر و بهتر به آن سمت و سو جهت دهی نماید.

حضرت آیت الله علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره)

*شاهکار علامه طباطبایی؛
علامه طباطبایی، در سال 1333 هجری ‌شمسی نگارش تفسیرالمیزان اثر بزرگ خویش را آغاز کرد و 17 سال طول کشید تا آن را به پایان برساند؛ اثری جالب و دلنشین که نظیر آن تا به حال نوشته نشده است.

*اخلاق شاگردپروری؛
بهترین سیرت و خوی و خلقی که از روحیه عالیقدر علامه طباطبایی حکایت می‌کرد، اخلاق شاگردپروری و کادرسازی در حوزه علمیه بود و بر این کار اصرار و ولع وصف‌ناپذیری از خود نشان می‌داد.

*روش تدریس؛
در تدریس، ویژگی‌های منحصر به فردی داشت که آنها را می‌توان به این صورت جمع‌بندی کرد: 1- تدریس آرام و آهسته، 2- روشن کردن اصل موضوع، 3- استدلال کردن توام با دلیل و برهان، 4- احترام گذاشتن به بزرگان ضمن انتقاد از آنان، 5- بها دادن به نظر شاگردان، 6- پیوند دادن دین و عقل

*پیش مطالعه؛
علامه طباطبایی در زندگی‌نامه خویش می‌گوید: «در اوایل تحصیل که به صرف و نحو اشتغال داشتم علاقه زیادی به ادامه تحصیل نداشتم و از این روی هر چه می‌خواندم نمی‌فهمیدم و چهار سال به همین نحو گذرانیدم، پس از آن یک باره «عنایت خدایی» دامن‌گیرم شد و عوضم کرد و در خود یک نوع شیفتگی و بی‌تابی نسبت به تحصیل کمال حسن نمود به طوری که از همان روز تا پایان تحصیل که تقریبا هجده سال طول کشید، هرگز نسبت به تعلیم و تفکر احساس خستگی و دلسردی نکردم و زشت و زیبای جهان را فراموش کردم، بساط معاشرت با غیراهل علم را به کلی برچیدم و در خورد و خواب و لوازم دیگر زندگی به حداقل ضروری قناعت نموده باقی را به مطالعه می‌پرداختم، بسیار می‌شد (به ویژه در بهار و تابستان) که شب را تا طلوع آفتاب به مطالعه می‌گذارندم و همیشه درس فردا شب را از پیش مطالعه می‌کردم، اگر اشکالی پیش می‌آمد با هر خودکشی بود حل می‌نمودم. وقتی که به درس حضور می‌یافتم از آن چه استاد می‌گفت قبلا روشن بودم. هرگز اشکال و اشتباه درس را پیش استاد نبرده‌ام.»

*تحقیق علمی در شب قدر؛
آیت‌الله حسن‌زاده آملی در رابطه با پیگیری و استمرار روحیه تحقیق در علامه طباطبایی می‌فرماید: «حضرت علامه طباطبایی شب قدر را به بحث و تحقیق آیات قرآنی احیاء می‌کرد و تفسیرش در این شب فرخنده به پایان رسید.»

*مدرس اخلاق؛
نجمه‌السادات طباطبایی، دختر علامه، درباره خصوصیات اخلاقی پدرش می‌گوید:‌ «مقید به نماز اول وقت، بیداری شب‌های ماه رمضان، قرائت قرآن با صدای بلند و نظم در کارها بودند و دست رد به سینه کسی نمی‌زدند،  بسیار کم حرف بودند و دیگران را هم به کم حرفی سفارش می‌کردند. پرحرفی را موجب کمی حافظه می‌دانستند. بسیار ساده صحبت می‌کردند، به طوری که گاهی آدم گمان می‌کرد ایشان یک فردی عادی و عامی است، نه یک عالم و فیلسوف

*علاقه به خوش‌نویسی؛
خط نستعلیق و شکسته علامه از بهترین و شیواترین انواع خط بود؛ گرچه در اواخر عمر به علت کسالت اعصاب و رعشه حاصل در دست، دست ایشان تکان داشت و خط مرتعش بود ولی جوهره خط، حکایت از استادی این فن را داشت. خودشان می‌گفتند: «قطعاتی از خط زمان جوانی مانده است که وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنم در تعجب می‌افتم که آیا این خط من است.»

مروری بر برخی از اندیشه‌های علامه

اسلام، دین عقل‌محور؛
« ... اسلام دینی است که احکامش را بر اساس ویژگی‌های انسان و در راستای ارضای غرایز و فطریات وی بنیان نهاده و در عین حال، در تنظیم و پی‌ریزی احکام و قوانینش «عقل محور» است و احساسات و عواطف را بر آن اساس مورد توجه قرار می‌دهد...

*مقام زن؛
« ... این زن بود که مرا به اینجا رساند. او شریک من بوده است و هر چه کتاب نوشته‌ام نصفش مال این خانم است... اگر زن اهمیت نداشت، خدا نسل دوازده امام را از نسل حضرت زهرا(س) قرار نمی‌داد. واقعا اگر زن خوب باشد می‌تواند عالم را گلستان کند و اگر بد باشد، عالم را جهنم می‌کند.»

*حقیقت اسلام کجاست؟
وقتی از علامه می‌پرسیدند چرا حتی یکی از کشورهای اسلامی جزو سرزمین‌ها مترقی و پیشرفته نیست؟ این واقعیت تلخ را تایید می‌کرد و می‌گفت: «باید دید در کدام یک از این کشورها که نام اسلامی دارند، قوانین اسلام اجرا می‌شود.

در این مختصر توان قلم فرسایی در رسای این استاد فرزانه را ندارم و حقیقتا توان بنده هم این نیست. لذا به ذکر برخی از ویژگی های ایشان اشاره کرده ام. در ادامه هم چند عنوان کتاب از ایشان یا بوسلیه شاگردانشان برای دانلود گذاشته ام.

دانلود کتاب های ایشان:

گلچین کتاب های علامه

(تفسیر المیزان، گلچین معارف، پرسش و پاسخ، اصول فلسه و روش رئالیسم)

همچنین برای چند کلیپ تصویری از استاد فرزانه را برای دانلود دوستان قرار داده ام که انشالله مورد توجه قرار گیرد.

دانلود کلیپ:

مستند زیبای سر دلبران

فلسفه از نگاه علامه

روش تفسیر علامه از خودشان

خاطرات از دوران تحصیل

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۰۱ ، ۰۸:۱۰
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۲۱ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۵۴ ق.ظ

لذت یادگیری در مدارس والدورف

در کودکستان های والدورف محیطی شبیه به محیط آرام خانه همراه با احساس گرمی و عشق و زیبایی وجود دارد. در این مراکز کودکان محیط را لمس می کنند، با اسباب بازی های ساده بازی می کنند، لباس های کتانی یا  ابریشمی رنگارنگ و نرم و راحت می پوشند، بازی های خلاق می کنند و توان تفکر و اندیشه ی آن ها راهنمای شان در انجام کارها است. معلم با کودکان به نرمی اما قاطع گفت و گو می کنند و رفتارشان به گونه ای است که ارزش تقلید کردن را داشته باشد.

http://s8.picofile.com/file/8318586818/spreqstoryem.jpg

ساختار برنامه ی روزانه ی کودکان دارای ریتم منظم و فعالیت های پی در پی و متناوب است. برنامه های هفتگی شامل: هنر، کاردستی، بازی با عروسک ها، کار در کارگاه های چوب، نقاشی، قصه گویی، آشپزی، نانوایی، آواز خوانی، بازی های فیزیکی و مهارت های اجتماعی است. قصه گویی با توجه به زبان مادری کودکان انجام می شود و کودکان نیز بارها و بارها به قصه ها گوش می دهند و آن ها را در ذهن خود مجسم می کنند و به این ترتیب توانایی تخیل و تصویر ذهنی شان افزایش می یابد. این توانایی سبب رشد دیگر مهارت های ذهنی و کلامی کودکان در آینده می شود.کودکان در بازی ها و گردش های خارج از کودکستان و درون طبیعت می آموزند که به محیط زندگی خود عشق بورزند و به طبیعت آسیب نرسانند. آنها تغییرات فصل، سال و ماه را درک می کنند و این دگرگونی ها را جشن می گیرند. کودکان مدارس والدورف با دیگر کودکان خانواده ی بزرگ این گونه مدارس آشنا و دوست می شوند.

دانلود کلیپ:

لذت یادگیری در مدارس والدورف

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۰۱ ، ۰۸:۵۴
Bakhshi and sabagh
پنجشنبه, ۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۱۸ ب.ظ

بائو، تصویرگر رنج تنهایی بشر مدرن

تحلیلی روانشناختی بر انیمیشن بائو

داستانِ ساخته دومی شی (Domee Shi) یعنی نخستین و تنها کارگردان زن پیکسار، درمورد زنی چینی‌کانادایی است که روزی به هنگام صرف غذا آگاه می‌شود که یکی از بائو‌هایی که پخته زنده است و جان دارد! وی با بائو چون فرزند نداشته‌اش رفتار می‌کند و از او مراقبت می‌کند تا رشد کند. بائویی که چون نوزاد انسان محتاج عشق، محبت و احتیاط است و به همان اندازه ظریف و آسیب‌پذیر است. بائو جهان سرشار از پستی، بلندی، اضطراب و نگرانی مادران را تنها در مدت زمانی شدیدا کوتاه می‌گنجاند و تمامی خوشی‌ها و تلخی‌هایی که یک مادر پس از تولد فرزندش می‌چشد را نمایش می‌دهد و پرتو‌هایی از احساسات متعدد و متمایز را به سوی مخاطبانش پرتاب می‌کند. شیرینی‌هایی که بچه به هنگام یادگیری و رشد به زندگی اطرافیانش می‌بخشد. تلخی‌هایی که بخاطر سرکشی‌ها و بی‌توجهی وی به مادرش، بغض دائمی را در وجود او فراگیر می‌سازد. نگرانی‌هایی که به واسطه‌ی نبود فرزند خانواده تشدید شده و بی‌تردید هر مادری آنرا تجربه خواهد کرد.

کوشش مادر برای منع کردن بائو از ترک خانه به همراه همسرش، در حقیقت تلاش یک مادر برای جلوگیری از ایجاد فراغ و جدایی میان خود و فرزندانش پس از ازدواج است. مجاز ندانستن او برای بازی فوتبال و عکس‌العمل پرخاشگرانه‌ی بائو در قبال آن، از قوانین و موانعی می‌گوید که مادران برای در امان ماندن فرزندانشان از خطرات دنیای اطراف برای ایشان وضع می‌کنند که البته واکنش‌های مخالفت‌گونه‌ای از سوی آنها را در پی دارد. بائو، با بهره‌گیری از عنصر تکرار در برخی از سکانس‌ها تغییرات و تحولات شخصیتی بائوی کوچک قصه، به مرور زمان را با پختگی بررسی می‌کند، طوری که دوره‌های متعدد و متفاوت زندگی به طرز صحیحی نمایش داده شده و لمس اکثریت مفاهیم عمیق ماورای سکانس‌های بزرگ‌ترشدن بائو، از آب خوردن نیز ساده‌تر خواهد بود. انیمیشن از نحوه‌ی تغییر و تکامل شخصیت کودک و در نتیجه حساس شدن او نسبت به رفتار‌های بچه‌گانه می‌گوید، از جذب شدن او به سمت جهان مدرن و به آتش کشیدن حیات عقیدتی می‌گوید که فرزندان را حتی نسبت به رفتار‌های مهربانانه و محبت‌آمیز والدین نیز بی‌تفاوت و یا حتی پرخاشگر می‌سازد و کاری می‌کند که آنرا حقیرانه و به دور از ارزش و کلاس بشمارند، که بدون شک حقیقتی تکان‌دهنده و مرسوم در جهان امروز است. اینجاست که انیمیشن ما را وادار می‌کند که با خویش بگوییم؛ هزاران آه و افسوس که چنین رفتار ابلهانه‌ای در جامعه حکم باکلاس بودن را دارد و اینچنان گریبان‌گیر شده است.

 

دانلود انیمیشن:

بائو

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۰۱ ، ۲۰:۱۸
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱۴ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۰۸ ق.ظ

آلما؛ پلی به دنیای درون کودکی/ تحلیل فیلم

انیمیشن کوتاه alma  محصول سال 2009 و به کارگردانی رودریگو بلاس می باشد. رودریگو بلاس تا‌کنون به عنوان انیما‌تور در آثار کمپانی پیکسار حضور داشته که از بین آن‌ها می‌توان به Brave ،Up ،Wall - E ،Cars و Finding Nemo اشاره کرد. انیمیشن کوتاه alma ، اثری متفاوت و بحث برانگیز است که داستانی عجیب را روایت می کند.

کنجکاوی یکی از رفتار‌هایی است که تمامی اقشار جامعه با هر سن و سال، جنسیت و موقعیت اجتماعی آن را تجربه کرده یا حتی آن را به عنوان عامل تعیین‌کننده مسیر آینده خود در نظر گرفته‌اند. کنجکاوی در‌‌ب‌های جدیدی را به روی انسان باز می‌کند و زندگی او را دچار تغییر و تحول می‌کند، اما همواره اتکا به آن نتیجه مناسب را به دنبال نخواهد داشت. انیمیشن کوتاه alma چنین تم و داستانی را روایت می‌کند.

شخصیت آلما به خوبی توانسته است با استفاده از چهره‌اش حس و حالش را به نمایش بگذارد. حس‌هایی نظیر شادی، نگرانی، عصبانیت و ترس در صورت آلما دیده می‌شود. بهترین نمونه این ویژگی را در اولین مواجه آلما با عروسک شبیهش مشاهده می‌کنیم که حس تعجب با حالت چشم‌ها و دهان به زیبایی نمایش داده می‌شود. انیمیشن کوتاه Alma عاری است از هر‌گونه کلام و نمود‌های بصری جایگزین آن‌ها شده است.

 

تحلیل روانشناختی:

ماجرا از عبور کودکی از جلو یک دیوار که اسم کودکان بر روی آن است آغاز می شود ؛ آلما دختر کوچک در این صبح سرد در بارسلون ، اسم خود را بر روی دیوار می نویسد و ویترین مغازه ای در مقابل چشمانش ظاهر می شود  این مغازه یک اسباب بازی فروشی است. در قفل شده آن باز می شود و آلما با دیدن عروسکی شبیه خود وارد مغازه می شود. در داخل مغازه عروسک دوچرخه سوار کوچکی در تلاش برای خروج و در تلاش برای گریختن از مغازه است؛ آلما در قفسه های بالا به سمت عروسک شبیه خود می رود و با دست زدن به آن؛ خود جزوی از عروسک ها می شود. سایر عروسک ها نیز به همراه او به بیرون نگاه می کنند و حال یک عروسک دیگر در ویترین جای می گیرد و آنجاست که اسباب بازی فروشی به شکل یک تله و دام برای کودک دیده می شود.

 آلما یک انیمیشن 3 بعدی است، به سادگی در عین پیچیدگی آموزش و سوال را برای کودک و نوجوان ایجاد می کند. چگونه باید به سلامت از پیچ و خم ها و فراز و نشیب های پر خطر زندگی عبور کرد. آنچه که والدین جوان امروزی کمتر راجع به آن صحبت می کنند و کمتر اطلاعی در این مورد دارند.

 

دانلود انیمیشن:

آلما

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۰۱ ، ۰۸:۰۸
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۰۷:۲۷ ق.ظ

راهکارهای افزایش تفکر انتقادی

در دنیای متلاطم و پرچالش امروز که شناسایی درست از نادرست و حقیقت از مجاز به دشواری انجام میشود، داشتن مهارت تشخیص و جداسازی آنها از یکدیگر، یکی از رمزهای موفق زیستن است. منظور از تفکر نقادانه، تفکر منطقی است که معطوف بر این است که فرد چه تصمیمی بگیرد و چه کاری انجام دهد. در تعریف دیگر، مهارت تفکر نقادانه اینگونه مطرح شده است: تفکر نقادانه تفکری است که در جست‌وجوی شواهد، دلایل و مدارک برای یک قضاوت و نتیجه‌گیری است و یا برای دستیابی به چنین قضاوت و نتیجه‌گیری خواستار دلیل، شواهد و مدارکی است.

در واقع، این مهارت از فرد می خواهد که درمورد ابعاد زندگی خود و دیگران به صورت نقادانه فکر کند، حتی در مورد تفکر خود، و بر اساس آنچه در تفکر نقادانه به آن رسیده عمل کند. آنچه در مورد مهارت تفکر نقادانه می توان گفت آن است که : " نقاد بودن ، به اندازه تفکر ارزشمند است".

برای تقویت تفکر انتقادی، تأمل روی دلایل باورها و اعمال ، از اهمیت به سزایی برخوردار است. فرد همچنین باید اشتیاق زیادی برای درگیر شدن در مذاکرات، اشتباه کردن احتمالی، تغییر عادات بد قبلی، و پرداختن به پیچیدگی های زبان شناختی و مفاهیم انتزاعی داشته باشد. برای تبدیل شدن به فردی با تفکر انتقادی، در ابتدا باید تا آنجا که ممکن است درباره همه چیز به جمع‌آوری اطلاعات پرداخت تا صرفاً به یک حوزه اختصاصی یا موضوعات خاص محدود نشویم. این مسأله مهم است چون نداشتن دامنه اطلاعاتی وسیع و یا بدتر از آن نداشتن قوه قضاوت صحیح، دیدگاه ما را درحین تحلیل موضوعات یا موقعیت های مختلف محدود می سازد.

دانلود کلیپ:

راهکارهای افزایش تفکر انتقادی

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۰۱ ، ۰۷:۲۷
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۸ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۰۰ ق.ظ

هر خانه یک مهد، هر مادر یک مربی

مصاحبه با دکتر حامد بخشی، درباره وضعیت نظام آموزش مهد و پیش دبستانی در کشور:

در مورد وضعیت مهد کودک‌ها در ایران توضیح می دهید؟ ما در ایران چند مهد داریم؟ چند درصد بچه‌ها به مهد می‌روند؟ شما چند مهد را تحت پوشش خود دارید؟

پیش‌دبستانی جزئی از نظام آموزشی رسمی بوده و متصل به دوره ابتدایی است و نسبتاً وضعیت بهتری دارد، اما مهد با توجه به این‌که جزء دوره‌های اختیاری بوده و خانواده‌ها عمدتاً بنا بر تمایل خود این کار را انجام می‌دهند خیلی وضعیت متعادلی ندارد. طبق آماری که مرکز ملی آمار ایران اعلام کرد و مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش نیز هست، در کل کشور بین ۵-۴ میلیون کودک بین سنین ۴-۶ سال داریم. طبق آمار مرکز بهزیستی که قبلاً متولی مهدها بود، مراکز مهد رسمی کشور نزدیک ۱۴ تا ۱۶ هزار مرکز است. اما طبق آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی، در کل نظام آموزشی کشور، مهدهای رسمی و غیررسمی و حتی رسانهٔ ملی، کمتر از ۳۰ درصد برای این بچه‌ها برنامه دارند و جای سوال است که ۷۰ درصد باقی‌مانده تکلیف شان چیست؟

اگر یک تعریف جامع و علمی از مهدهایی که در کشور داریم انجام دهیم، امروزه مهد در کشور ما تبدیل به مکانی جهت نگه‌داری کودک شده است و آسیب بسیار بزرگی در این تعریف وجود دارد.

در دورهٔ سنی کودکی که مهم‌ترین دورهٔ سنی هر فرد در زندگی اوست، چون شخصیت او شکل می گیرد، مهم‌ترین و رکن اساسی تربیت، مربی، معلم و رسانه نیست. تنها کسی که می‌تواند رکن اساسی قرار بگیرد والدین و به خصوص مادر است. به آسیب بر می‌گردیم: مهد می‌شود محل نگهداری کودکان مادران شاغل، بنا بر اقتضائات شغلی یا کودکان آن‌هایی که در خانه هستند و به هر دلیل شرایط نگه‌داری تمام‌وقت فرزند خود را ندارند و در ساعت مشخصی فرزندشان را در مهد می‌گذارند، در نظر بگیرید، در ۷-۸ ساعتی که معمولاً کودکان درون مهد قرار می‌گیرند، پیوند، رشته و ارتباط بین مادر و کودک قطع می شود.

 

مشاهده کلیپ:

تجربانه 7: آسیب شناسی مراکز مهد و پیش دبستانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۰۱ ، ۰۸:۰۰
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۱۷ ق.ظ

روانشناسی ارتباط پدر و دختر/ تحلیل فیلم

چه در ادبیات و چه در دنیای سینما، عشق مادر خیلی بیشتر از عشق پدر مورد توجه قرار گرفته است. اغلب تصویری که از پدر در کتاب‌ها، فیلم‌ها یا حتی داستان‌های کودکانه موجود است، با کلمات «سخت گیری»، «تربیت» و «تنبیه» پیوند خورده و این روایت ناقص و اشتباه به قدری ملکه‌ی اذهان شده که ما ناخودآگاه با شنیدن اسم پدر پیش خودمان شخصی را تصور می‌کنیم که تنها هدفش نظم دادن به زندگی ما است و بدون اینکه توجه خاصی به علاقه و اعتقادات شخصی ما داشته باشد، دوست دارد حرفش را به کرسی بنشاند. 

انیمیشن کوتاه Father and Daughter «پدر و دختر» شاهکاری  لبریز از عشق و دلتنگی است. 

انیمیشن کوتاه Father and Daughter ساخته‌ی مایکل دودوک دویت است و معروف‌ترین اثر این انیماتور هلندی به حساب می‌آید. دودوک د ویت با این انیمیشن هشت دقیقه‌ای توانست بیست جایزه در مراسم‌های مختلف از جمله جایزه‌ی بهترین انیمیشن کوتاه در اسکار و بفتا را دریافت کند. این انیمیشن روایت‌گر عشق غیر قابل توصیف و بی عوض یک دختر به پدرش است؛ پدری که وقتی دخترش تنها یک کودک بوده، برای همیشه از کنار او رفته است.

لحظات پایانی «پدر و دختر» قلب هر بیننده‌ای را به لرزه در می‌آورد. این انیمیشن درست در مناسب‌ترین زمان، دست روی نقطه‌ی از احساسات انسان‌ها می‌گذارد که برای همه آشنا است؛ دلتنگی و شوق دیدار. پایان تلخ و شیرین «پدر و دختر»، این اثر را از یک انیمیشن بسیار خوب، به شاهکاری تبدیل می‌کند که با کلمات نمی‌شود حق مطلب را درمورد آن ادا کرد.

«پدر و دختر» داستانی از جنس انتظار است، اما می‌توان آن را از یک دید دیگر نیز بررسی کرد. این داستان می‌تواند روایت‌گر قصه‌ی پدرانی باشد که به خاطر مشکلات اقتصادی خانواده‌هایشان را ترک می‌کنند و برای کار به شهرهای غیر از محل سکونت و یا حتی کشور‌های خارجی می‌روند. آن‌ها تمام جوانی و زندگیشان را برای رفاه خانواده‌ی خود فدا می‌کنند، به سرزمین‌های غریب پا می‌گذارند و سخت کار می‌کنند و حاصل زحماتشان را برای خانواده‌شان می‌فرستند؛ خانواده‌ای که پدر برای مدت زیادی از آن دور خواهد بود و اگر آنقدر خوش شانس باشد که در کشور غریبه جان خود را از دست ندهد، وقتی که دیگر موهایش به سپیدی دندانش است، به آغوش‌ آن‌ها بازمی‌گردد. این فیلم برای شما تعریف نمی‌کند که پدر چرا دخترش را ترک کرده یا اصلا در این جدایی در زندگی پدر و دختر چه گذشته است؛ در واقع «پدر و دختر» اصلا چنین هدفی ندارد. «پدر و دختر» از آن دسته آثاری است که احساسات در آن‌ها حرف اول را می‌زند. در حین تماشای این سفر احساسی دخترک داستان در زمان، نویسنده به طرز هوشمندانه‌ای قصد دارد با یک تلنگر عشق شما به پدرتان را دوباره به خاطرتان بیاورد.

داستان فوق‌ العاده‌ی «پدر و دختر» به همراه سبک طراحی بسیار زیبا و چشم نواز و موسیقی به یاد ماندنی آن باعث می‌شود که این انیمیشن بعد از حدود ۱۸ سال هنوز هم طراوت و تازگی خود را حفظ کند و در مقایسه با آثار متعددی که هر روز در این ژانر منتشر می‌شوند، حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. 

 

دانلود انیمیشن:

پدر و دختر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۰۱ ، ۱۱:۱۷
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۴ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۰۰ ق.ظ

روش های خلاقانه تدریس

بسیاری از معلمان بدنبال ایجاد تحول در روش های تدریس هستند. اما یافتن روش های جایگزین که کارآمد هم باشد کار ساده ای نیست. درباره اینکه کدام روش تدریس موثرتر است، بحث های زیادی وجود دارد. با اینحال اکثر کارشناسان در یک مورد اتفاق نظر دارند:

نیاز به نوآوری و خلاقیت در کلاسهای درس هست.

در گزارش برنامه جهان دانش دو معلم را ملاقات می کنیم که در شیوه تدریس شان دست به سنت شکنی زده اند.

حنان حروب، برنده جایزه یک میلیون دلاری «بهترین معلم دنیا» توجه بسیاری از کارشناسان دنیای آموزش و پرورش را به خود جلب کرده است. روش تدریس حنان برای کودکان فلسطینی که دچار آسیبهای روحی هستند امروز الگویی برای بسیاری از آموزگاران است. برای این معلم فلسطینی کلاس درس باید محلی برای شادی و آرامش و امنیت باشد. او می گوید دانش آموز هنگامی خوب یاد می گیرد که خوشحال باشد. یک نکته برای حنان مهم است: بچه هایی که در وضعیت ناگوار به سر می برند نیاز به بازی دارند. او می گوید از وقتی خانواده اش تحت تهاجم ارتش اسرائیل قرار گرفت، به این مسئله فکر می کند.

 

دانلود کلیپ:

روش های خلاقانه تدریس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۰۱ ، ۰۸:۰۰
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۳ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۰۳ ق.ظ

چگونه به کودکان جرأت خطا کردن را بیاموزیم؟

برخی کودکان آنقدر از اشتباه می ترسند که حتی از آزمودن چیزهای تازه فرار می کنند. آموزگار چگونه می تواند به آنها کمک کند از اشتباه خود درس بگیرند و دوباره تلاش کنند؟ در این برنامه، نگاهی می اندازیم به سه روش آموزشی در بریتانیا، مکزیک و ایتالیا که دانش آموزان را ترغیب می کند که با آزمون و خطا بیاموزند، جرأت خطاکردن را داشته باشند و از اشتباهاتشان درس بگیرند.

بریتانیا؛ درسهای شکست در دنیای مجازی برای زندگی واقعی

بازیهای کامپیوتری یکی از چیزهایی است که به کودکان می آموزد خطا کردن بخشی از فرایند یادگیری است. زیرا در آنها اشتباه کردن فرصتی است برای آزمودن. کسی که بازی کامپیوتری می کند اگر هم بار اول اشتباه کند به تلاش ادامه می دهد. تفاوت بین شکست در دنیای واقعی و شکست در دنیای مجازی چیزی است که آموزگارها در کلاس همیشه شاهد هستند. کودکان خطر نمی کنند چون شکست در برابر دیگران رخ می دهد و آنها را دچار حس شرمندگی می کند. در نهایت مهم این است که دانش آموز بیاموزد شکست در دنیای واقعی به این معنی نیست که بازی تمام شده است.

http://s3.picofile.com/file/8230685534/10.jpg

مکزیک؛ آموختن خطا کردن از طریق هنر

در شهر مریدای مکزیک اشتباه کردن زیباست. در آموزشگاه آبلا (Habla) دانش آموز زبان را با امتحان یاد نمی گیرد، بلکه تلاش می کند اثری هنری خلق کند. در این کلاس درس، دانش آموز واژه ها و دستور زبان را از حفظ نمی کند، بلکه درگیر اجرا می شود. خطا کردن، تنبیهی در پی ندارد، بلکه فرصتی است برای یادگیری. نقش آموزگار در این میان، راهنمایی دانش آموز طی این فرآیند است. معلم به او می گوید که لازم نیست شعری که می نویسد معنی مشخصی بدهد، بلکه می تواند ابهام داشته باشد.

ایتالیا؛ باخت در فوتبال چه درسهایی برای زندگی دارد؟

می توانیم از خطاها و حتی شکستهایی که در زمان وقوع، فاجعه بار به نظر می آمدند، درس بگیریم و آنها را به تجربه های مثبت تبدیل کنیم. در دنیای فوتبال این تیم برخلاف جریان غالب حرکت کرده و پدیده ای رسانه ای شده است. هدف آنها برنده شدن نیست. آنها قهرمان شکست در زمین هستند و البته قهرمان بازی جوانمردانه. بازیکنهای این تیم به خاطر شوق و حس تعهدشان به تیم، معروفیت رسانه ای پیدا کرده اند. مهارت بازیکن ها شرط عضویتشان در تیم نیست و هیچ بازیکنی بازیکن ذخیره نیست. همه، بازیکن اصلی هستند، چه خوب بازی کنند چه بد. کوچکترین بهبود در بازیِ هر بازیکن، برای تیم حکم پیروزی در زمین را دارد.

 

دانلود کلیپ:

چگونه به کودکان جرأت خطا کردن را بیاموزیم؟

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۰۱ ، ۰۸:۰۳
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۲ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۱۵ ق.ظ

مراسم شستشوی پای مادر در مدارس اندونزی

مراسم شستشوی پای مادر در مدارس اندونزی. این نوع احترام گذاشتن به والدین یکی از روش های تربیتی مدارس جنوب غربی آسیا است...

همه ساله این رسم خوب و پسندیده در تمام مدارس این کشور بر پا می شود و مادران به مدارس فرزندان خود آمده و پاهای خود را به سپردن به دستان پر مهر بچه ها احترام و اوج سپاس را دریافت می کنند. بیشتر مادران در این مراسم احساساتی شده و گریه می کنند. با این مراسم در مدارس به دانش آموزان درس احترام به مقام مادر و والدین می دهند

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۰۱ ، ۰۸:۱۵
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۰۰ ب.ظ

شیوه ای نوآورانه برای جذب معلمان

شیوه های جذب معلمان یکی از دغدغه بسیار مهم برای مهمترین نهاد تمدنی و پیشرفت هر کشوری است. بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا تکیه گاه رشد و توسعه خود را بر این مبنا می گذارند.

http://s9.picofile.com/file/8323969984/6148088_584.gif

این روند را با جذب معلمان در کشور خودمان از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش مقایسه کنید. عموما فارغ التحصیلانی که از بازار کار می مانند برای رفع بیکاری خود جذب آموزش و پرورش می شوند

دانلود کلیپ:

شیوه ای نوآورانه برای جذب معلمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۰۱ ، ۲۳:۰۰
Bakhshi and sabagh