ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


يكشنبه, ۸ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۰۰ ق.ظ

هر خانه یک مهد، هر مادر یک مربی

مصاحبه با دکتر حامد بخشی، درباره وضعیت نظام آموزش مهد و پیش دبستانی در کشور:

در مورد وضعیت مهد کودک‌ها در ایران توضیح می دهید؟ ما در ایران چند مهد داریم؟ چند درصد بچه‌ها به مهد می‌روند؟ شما چند مهد را تحت پوشش خود دارید؟

پیش‌دبستانی جزئی از نظام آموزشی رسمی بوده و متصل به دوره ابتدایی است و نسبتاً وضعیت بهتری دارد، اما مهد با توجه به این‌که جزء دوره‌های اختیاری بوده و خانواده‌ها عمدتاً بنا بر تمایل خود این کار را انجام می‌دهند خیلی وضعیت متعادلی ندارد. طبق آماری که مرکز ملی آمار ایران اعلام کرد و مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش نیز هست، در کل کشور بین ۵-۴ میلیون کودک بین سنین ۴-۶ سال داریم. طبق آمار مرکز بهزیستی که قبلاً متولی مهدها بود، مراکز مهد رسمی کشور نزدیک ۱۴ تا ۱۶ هزار مرکز است. اما طبق آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی، در کل نظام آموزشی کشور، مهدهای رسمی و غیررسمی و حتی رسانهٔ ملی، کمتر از ۳۰ درصد برای این بچه‌ها برنامه دارند و جای سوال است که ۷۰ درصد باقی‌مانده تکلیف شان چیست؟

اگر یک تعریف جامع و علمی از مهدهایی که در کشور داریم انجام دهیم، امروزه مهد در کشور ما تبدیل به مکانی جهت نگه‌داری کودک شده است و آسیب بسیار بزرگی در این تعریف وجود دارد.

در دورهٔ سنی کودکی که مهم‌ترین دورهٔ سنی هر فرد در زندگی اوست، چون شخصیت او شکل می گیرد، مهم‌ترین و رکن اساسی تربیت، مربی، معلم و رسانه نیست. تنها کسی که می‌تواند رکن اساسی قرار بگیرد والدین و به خصوص مادر است. به آسیب بر می‌گردیم: مهد می‌شود محل نگهداری کودکان مادران شاغل، بنا بر اقتضائات شغلی یا کودکان آن‌هایی که در خانه هستند و به هر دلیل شرایط نگه‌داری تمام‌وقت فرزند خود را ندارند و در ساعت مشخصی فرزندشان را در مهد می‌گذارند، در نظر بگیرید، در ۷-۸ ساعتی که معمولاً کودکان درون مهد قرار می‌گیرند، پیوند، رشته و ارتباط بین مادر و کودک قطع می شود.

 

مشاهده کلیپ:

تجربانه 7: آسیب شناسی مراکز مهد و پیش دبستانی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۸/۰۸
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی