ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۳ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۸، ۰۷:۲۲ ق.ظ

چند دانش آموز در یک کلاس درس مطلوب است؟

معمولا کلاس بندی دانش آموزان بر اساس گروه سنی انجام می شود. ولی درمناطق دورافتاده این کار عملی نیست. اول به یک مدرسه در اتیالیا می رویم، در یک کلاس درس کوچک که بچه ها در گروه های سنی کاملا مختلف در سر یک کلاس می نشینند.

ایتالیا، همه با هم

پلیس محلی فرانچسکو کانووا با اتوبوس مدرسه هر روز صبح ، بچه ها را از روستاهای اطراف کوهستان و دره مونیا جمع می کند و تا مدرسه می رساند. دو سال پیش تنها مدرسه ابتدایی منطقه ویولا به دلیل مشکل رفت آمد و نیامدن بچه ها در خطر بسته شدن بود.اما به دنبال توافق والدین با مقامات محلی و اقدام مثبت این افسر پلیس در رساندن بچه ها مدرسه باز ماند.  در این کلاس درس ، دو معلم بچه های کلاس اول تا پنجم را درس می دهند.

معلم کلاس می گوید:“ما توانستیم کلاس را فعال نگه داریم. مرتب در کلاس می گردیم تا به همه برسیم و همه بچه ها کار کنند. موضوع درس را طوری انتخاب می کنیم که برای همه مفید باشد. خسته می شویم ولی راضی کننده است. روستا های این منطقه در دهه 60 کم سکنه شد، مردم برای کار به شهر ها رفتند و روستاها و کوهها خالی شدند. با وجود تعداد بسیار کم دانش آموزان، تا به حال این کلاس و مدرسه باز مانده است. مقامات محلی می گویند خانواده های ساکن این منطقه به مدرسه ای در همین جا احتیاج دارند. با تلاش آنها، همین گروه اندک ساکنان، به ماندن تشویق شده اند.

در مقابل، عده ای می گویند تعداد کم دانش آموز در یک کلاس، نتیجه بهتری دارد. برای جواب با متیو چینگوس کارشناس مسائل آموزشی در آمریکا گفتگو کردیم.

سوال: کلاس درس مطلوب چه اندازه ای است و آیا روی یادگیری بچه ها تاثیر دارد؟

متیو چینگوس کارشناس مسائل آموزشی در آمریکا:

بستگی دارد. مهمتر از اندازه کلاس و بازدهی آموزشی در کلاس های کوچک، بازدهی مالی آن را هم باید در نظر گرفت. کلاس کوچک، طبیعتا پر هزینه تراست. برای اینکه تعداد بیشتری معلم و کلاس و غیره لازم است. می توانیم به جای آن، پول بیشتر را صرف استخدام معلم های بهتر کنیم . یا بخواهید همان پول را صرف تکنولوژی ، کتابهای درسی و یا فعالیت های فوق برنامه و یا صرف نیاز های دیگر مدرسه کنید.

سوال: کلاس بندی معمولا بر اساس سن بچه ها و تاریخ تولد آنهاست؟ فکر می کنید این کار درستی است؟ در دنیای مطلوب بچه ها خودشان می توانند کلاسشان را انتخاب کنند؟

متیو چینگوس:

من مطمئن هستم. برا ی اینکه این مدل کلاسی است که قرن ها داشته ایم. امروزه دیگر با پیشرفت های فناوری و افکار جدید در دنیا فکرمی کنم شاید این تنها مدل قابل اتکا نباشد. امروزه حرف از کلاس هایی است که تعداد دانش آموزان بیشتری دارد اما با استفاده از فناوری و کامپیوتر دانش آموزان خودشان سرگرم یادگیری هستند و معلم ها به عنوان راهنما هدایتشان می کنند. از طرفی این کار به معلم وقت بیشتری برای کار تک نفره با بچه ها است.

سوال:در بعضی موارد اندازه کلاس ها را باید کاهش داد؟

متیو چینگوس: قطعا در بعضی موارد کاهش اندازه کلاس مفید است. به نظرم بهترین حالت این است که خودمان را مقید به یک اندازه ثابت برای همه نوع کلاس نکنیم. در بعضی جاهای دنیا، کلاس کوچک، خیلی پرهزینه است و احتمالا استطاعت آن وجود ندارد. تحقیقات نشان می دهد کلاس های کوچک برای دانش آموزانی که از خانوداه های کم در آمد هستند مفید است. به همین دلیل می توانید منابعتان را بر این اساس برنامه ریزی کنید.

در بریتانیا شاهد یک تجربه کاملا متفاوت آموزشی هستیم. در یک مدرسه در نورفولک، آموزگاران با کلاس های بسیار بزرگ با دانش آموزان به شکل گروهی کار می کنند. کیفیت آموزش در این کلاس چگونه است؟ بر خلاف تصور رایج در باره کارآیی آموزشی در کلاس درس کوچک، در این مدرسه ابتدایی در میدان شهر کوچک ایلشم در نورفولک از یک روش آموزشی گروهی در یک کلاس بزرگ استفاده می کند. در یک کلاس 69 نفره، بچه های کلاس چهارم، اول درس روز را از آموزگار می گیرند و بعد به گروه هشان میروند.

آقای جان استارلینگ مدیر مدرسه در باره فلسفه آموزشی این مدرسه می گوید: “فلسفه ما این است: یادگیری مهمتر از درس دادن است. فکر می کنم کار ما نوعی تشریک مساعی و یادگیری از همدیگر و از آموزگاران است. اصولا تاسیس این مدرسه و کار گروهی ما اینجا، دقیقا بر اساس همین فلسفه بوده. فکر می کنم جای خوشبختی داشت که چنین فکری صورت عملی گرفت. آموزگاران کار تدریس و امتحان را مشترکا انجام می دهند. هر آموزگار در درسی که تسلط بیشتری دارد تدریس می کند و دیگری نقش حمایتی و کمکی رابه عهده می گیرد.

یکی از اهداف، تقویت و ترغیب مهارت های اجتماعی دانش آموزان از راه مشاهده و یادگیری تشریک مساعی و همکاری آموزگارانشان و کمک معلم ها است. در این مدرسه دانش آموزان و آموزگاران هر دو، هم الگوی کلاسی را دارند و هم انعطاف پذیری برای شرکت در گروه های متفاوت. هیچکس، چه معلم چه دانش آموز در یک گروه ویژه جای ثابت و غیر قابل تغییر ندارد.

دانلود کلیپ:

چند دانش آموز در یک کلاس درس مطلوب است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ دی ۹۸ ، ۰۷:۲۲
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۸، ۰۷:۴۲ ق.ظ

یادگیری برای هزاره نوین

کتاب یادگیری برای هزاره‌ی نوین، که به‌تازگی از سوی مرکز آینده‌پژوهی علوم و فناوری دفاعی منتشر شده، به همت 25 تن از آینده‌پژوهان آموزشی و نظریه‌پردازان جهانی آموزش نگاشته شده است و 5 بخش و 25 گفتار عمیق را دربردارد. مدخل آن، مقدمه‌ای است کوتاه به قلم ویراستاران هندیِ کتاب، آقایان دکتر کارلوس هرناندز، و راشمی مایر، که نگاهی بس اسف‌بار و پرسش‌انگیز بر وضعیت کنونی آموزش در اقصا نقاط جهان دارند.

http://s6.picofile.com/file/8232389692/18.jpg

دکتر هرناندز سال‌های بسیاری را دور از وطن در ایالات متحده به سر برده و از نزدیک با نگرش‌ها، ارزش‌ها، و رویکرد‌های ماتریالیستی حاکم بر فضای اجتماعی و آموزشی این کشور رویارو بوده، و سرانجام با کوله‌باری از خاطرات تلخ برخورد‌های نژاد‌پرستانه و تحقیر‌آمیز که در مهد تمدن غرب با او شده است، به سرزمین مادری خویش باز‌گشته تا از طریق مشارکت مؤثر در فرایند متحول‌سازی بنیادین نظام آموزشی هند، برای میهن خود کاری بکند. راشمی مایر نیز از چهره‌های آشنا و صاحب‌نام در حوزه‌ی آینده‌پژوهی آموزشی است، و همین به او اجازه داده تا بتواند شمار زیادی از آینده‌پژوهان برجسته را به هم‌کاری در نگارش این کتاب ارزنده ترغیب نماید.

 دانلود کتاب:

یادگیری برای هزاره نوین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ دی ۹۸ ، ۰۷:۴۲
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۹ دی ۱۳۹۸، ۰۷:۰۳ ق.ظ

کارآفرینی خلا نظام آموزشی

 

 

بحث از این منظر جالب توجه است که کارشناسان و متخصصان آموزشی متفق القول بودند که نظام آموزشی ما و خود ما راهی جهت بهبود و ارتقا کار و کارآفرینی نداریم و همه به دنبال راحتی و آسایش طلبی هستیم.

دانلود کلیپ نوآوری در ایجاد اشتغال

ساختارهای موجود در دانشگاههای کشور با هدف آموزش تخصصی دانشجو شکل گرفته است و کمتر تقویت و تربیت کارآفرینی در دانشجویان مدنظر می‌باشد، به طوری که فارغ‌التحصیلان فعلی دانشگاهها اغلب با مفاهیم اولیه کارآفرینی آشنایی ندارد. علاوه بر ضعف نظام آموزشی دانشگاهها در آموزش مفاهیم کارآفرینی، عدم ساختارهای مکمل جهت ایجاد زیر ساختار فیزیکی برای توسعه روحیه کارآفرینی در دانشجویان از ضعفهای دیگر این نظام می‌باشد. خیل عظیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باعث اشباع سازمانهای دولتی و حتی خصوصی از نظر پرسنل مورد نیاز شده است و درصد زیادی از فا‌رغ‌التحصیلان دانشگاهها امکان جذب در این سازمانها را ندارند.

اما دیگر کشورها هم از این قاعده چندان هم مستثنا نیستند ولی بهر حال چند قدمی از ما جلوترند و بایت این چند قدم مرهون این هستند به این فهم رسیده اند که باید تغییری در نگاه و نظام های آموزشی خود و همچنین تربیت نیروی انسانی بدهند.

دانلود کلیپ آموزش کارآفرینی در آتن

دانلود کلیپ کارآفرینی در اسلوونی

دانلود کلیپ روحیه کارآفرینی در بریتانیا

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ دی ۹۸ ، ۰۷:۰۳
Bakhshi and sabagh