ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

چند روزی بیشتر به شروع سال جدید تحصیلی باقی نمانده و خانواده ها و مدارس و مسئولین آموزش و پرورش خود را برای شروعی یکساله آماده می کنند. مدرسه و کلاس درس همیشه رکن مورد نزاع و مناقشه کارشناسان آموزشی و مسئولین بوده است و همیشه سئوالاتی درباره نوع تعطیلات، نوع کتب درسی، متون، کارکلاسی، شهریه، هزینه و... مطرح می شود که در موارد بسیار مورد پاسخ هم واقع نمی شود.

یکی از سئوالات اساسی که همیشه مطرح است و بی پاسخ مانده این است که آیا باید برنامه های آموزشی یکسانی را برای همه مدارس و مجموعه های آموزشی در سراسر کشور تجویز کرد یا خیر؟ برای پاسخ به این سئوال به بررسی تجربیات کشورهای دیگر می پردازیم.

چه کسی تصمیم می گیرد که چه موضوعاتی در مدرسه تدریس شود؟ آیا یک الگوی واحد ملی وجود دارد که برای تمام مدارس کشور مناسب باشد، یا باید انعطاف پذیر بود؟ طراحی و تدوین یک برنامه آموزشیِ جامع و کامل، بدیهی نیست.

در این گزارش، نقش سنگین دولت در تعیین برنامه درسی مدارس دولتی انگلستان را اجمالا بررسی می کنیم. سپس نظر کارشناس آموزش در اداره بین المللی آموزش در ژنو را جویا می شویم و در پایان نگاهی می اندازیم به طرحی که از یکی از مدارسآغاز شده است و در آن کتاب درسی با همکاری آموزگار و دانش آموزه تهیه می شود.

دانلودکلیپ:

برنامه آموزشی مدارس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ اسفند ۹۴ ، ۰۸:۳۰
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۴، ۰۸:۲۸ ق.ظ

مقایسه ارزشیابی آموزشی

تحصیل و آموزش برای برآوردن اهداف مشخصی صورت می پذیرد. اهداف تحصیلی و آموزشی زمانی تحقق می یابد که ابزارهای آن به درستی پیش بینی شده باشند و به درستی به کار گرفته شوند. ارزشیابی ابزاری مناسب و اثربخش برای فعلیت بخشیدن به اهداف آموزشی تلقی می شود که با به کارگیری آن می توان میزان کارآیی برنامه ها و تحقق اهداف را سنجید و بر اساس آن برنامه را تقویت یا ترمیم نمود و یا احیاناً تغییر داد.

راه دشوار مردودی!!

 امروز در کلاس ارزشیابی پیشرفته دکتر میرزا محمدی که خود ایشان در پیشروان ارزشیابی درونی در کشور هستند به مقایسه تطبیقی ارزشیابی آموزشی در نظام آموزشی ایران با سه کشور سوئد، کانادا و کره جنوبی پرداختم که با استقبال مواجه شد.

در مجموع ارزشیابی مقوله ای بسیار ارزشمند و جذاب در حوزه آموزش است و از اینرو پرداختن به آن برای بنده جالب و بسیار مفید بود. در ادامه فایل پاورپوینت این کنفرانس و کلیپ ارزشیابی در مدارس جهان با عنوان حذف مردودی در مدارس کاری از انجمن وایز را برای دانلود گذاشته ام.


                                                                                  دانلود کلیپ و پاورپوینت:

                                                                              دانلود پاورپوینت ارزشیابی

                                                                              دانلود کلیپ حذف مردودی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۴ ، ۰۸:۲۸
Bakhshi and sabagh

مرکز تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در راستای بحث گفتمان سازی و ترویج تعلیم و تربیت اسلامی با دعوت از اساتید برتر  و صاحبنظران علوم تربیتی دانشگاه های تهران می پردازد. در این راستا اساتیدی که در موضوعات خاص صاحب نظر و تالیفاتی هستند دعوت و ایشان به ارایه بحث ها یتخصصی در جمع اعضای هیات علمی و پژوهشگران و دانشجویان دکتری این مرکز می پردازند.

در این زمینه جناب آقای دکتر محمد حسن میرزا محمدی، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد به ارایه موضوع روش شناسی پژوهش تطبیقی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی پرداخته اند که در ادامه چکیده بحث ایشان و هم چنین صوت نشست برای دانلود ارایه می شود.

چکیده تفصیلی:
انسان موجودی مقایسه گر است و ما معمولا در حال تطبیق هستیم. لکن تطبیق به عنوان یک فرایند روش مند، دارای ویژگی های خاصی است که ان را از یک کار عادی و روزمره ممتاز می کند. در انجام مطالعه علمی نیز تطبیق جایگاه مهمی دارد. تطبیق به عنوان یک روش تحقیق در رشته های مختلف علمی مطرح می شود. یکی از کاربرد های مهم تطبیق، استفاده ان در فلسفه تعلیم و تربیت به معنای اعم، و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به معنای اخص می باشد.

تطبیق به عنوان یک روش تحقیق در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، حوزه نوینی است. ورود به این حوزه مستلزم فهم دقیق معنا، و حدود و ثغور ان است. چه بسا مطالعات زیادی تحت عنوان تطبیق در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی انجام شده باشد لکن به واقع نتوان آن ها را مطالعه تطبیقی در معنای درست ان دانست. بر اساس مراتب فوق، در این نشست، ابتدا مفهوم و پیشینه تطبیق در فلسفه تعلیم و تربیت به معنای اعم، و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به معنای اخص گفته می شود، آن گاه تنگناها و پیش بایست های تطبیق بیان می گردد و در اخر هم، ورود مختصری به رویکردها و روش های پژوهش تطبیقی خواهد شد.

دانلود صوت نشست:

روش شناسی پژوهش تطبیقی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ اسفند ۹۴ ، ۰۸:۳۹
Bakhshi and sabagh