ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۰۳ ب.ظ

آم‍وزش‌ س‍ت‍م‍دی‍دگ‍ان‌/ پائولو فریره

از پائولو فریره اغلب به عنوان یکی از چهره‌هایی یاد می‌شود که شیوه‌ای انقلابی را در دانش پداگوژی (تعلیم‌ و تربیت) بنیان نهاد. نزد فریره با این درک محوری مواجه می‌شویم که ستمدیدگان (محرومان و سرکوب‌شدگان اقتصادی-اجتماعی) اگرچه از توان درونی فهم و یادگیری برخوردارند، اما تحت فشار ساختارهای طبقاتی و ستم‌ها و محرومیت‌های محیطی، در شرایط معمول امکان چندانی برای شناخت و پرورش قابلیت‌های خود نمی‌یابند؛ یعنی استثمار و سرکوب و ستم نه تنها ساحت فعلیت زندگی‌ ستمدیدگان، بلکه ساحت بالقوه‌گی‌های انسانی آنان را نیز در برمی‌گیرد.

قبلا در پستی به شرح اندیشه های پائولو فریره و موضوع آموزش رهایی بخش پرداخته ایم که می توانید در ادامه آن پست را کاملا مشاهده نمایید.

آموزش رهایی بخش

آموزش ستمدیدگان:

پائولو فریره، نظریه‌پرداز تعلیم و تربیت انتقادی، فیلسوف و آموزگار برزیلی بود. او بیشتر به واسطهٔ نوشتن کتابِ تأثیرگذارِ آموزش ستم‌دیدگان شهرت یافت که به عنوان یکی از متون پایه در تعلیم و تربیت انتقادی شناخته می‌شود.

در این که اموزش پرورش مهمترین مساله هر جامعه است جای سخن نیست . جامعه از افراد تشکیل میشود و اموزش پرورش فرد را و در نتیجه جامعه را میسازد. درخور توجه بسیار است که مردانی که فکرهای انقلابی و دگرگون ساز در کار اموزش و پرورش داشتند از کشورهای به ظاهر گمنام برخاستند کشورهایی که دستخوش ستم زورمندان و مورد بهره کشی جهانخواران بودند . انهایی که در اتش نادانی و تیره بختی میسوختند تا زورمندان خودی و بیگانه از حاصل دسترنج مردم و نعمتهای طبیعی سرزمین برای انباشتن کیسه ها و قانع کردن هوسهای خود برخوردار شوند. و شاید به دلیل همین وضع بود که مصلحان تربیتی از این جامعه ها برخاستند.

دانلود کتاب:

آموزش ستمدیدگان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۰۳
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۰۴ ق.ظ

دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها چه می‌کنند؟

بنابر یک پژوهش نوجوانان ایرانی درگیر رفتارهای پرخطر زیادی هستند. آمار بالایِ تجربه سیگار و قلیان، انجام رفتارهای خشونت‌آمیز و برقراری رابطه جنسی زوری و اختیاری برخی از این رفتارهای پرخطری هستند که نوجوانان دختر و پسر را تهدید می‌کند.  طبق داده‌های پژوهش 35.2 درصد از نوجوانان ایرانی تجربه کشیدنِ سیگار، 51.5 درصد از آن‌ها تجربه قلیان کشیدن، 30.4 درصدِ آن‌ها تجربه رابطه جنسی با میل خود، 9.7 درصدشان تجربه اقدام به خودکشی و... داشته‌اند.

پژوهش‌گر این مقاله نتیجه‌گیر کرده که این رفتارهای پُرخطر ناشی از عوامل مختلف خانوادگی، فردی، آموزشی و اجتماعی هستند. وی همچنین به این نکته اشاره کرده که باید بر روی چگونگی شکل‌گیریِ رفتارهای پرخطری که فراوانی بیشتری دارند (مانند قلیان‌کشیدن و سیگار کشیدن) تمرکز بیشتری کرد. انجامِ رفتارهای پرخطر توسط نوجوانان مدت‌هاست که موردِ توجه مسئولان و کارشناسان زیادی است. البته به گفته برخی کارشناسان بسیاری از این رفتارهای پرخطر به طور کامل توسط مسئولان انکار می‌شوند. با این‌حال برخی از رفتارهای پرخطر مانند کشیدنِ سیگار و قلیان با درصدِ بالا و استعمال دخانیات در درصد پایین موضوعاتی نبوده‌اند که کسی بتواند آن‌ها را ندیده بگیرد. اما در میان همه این نگرانی‌ها رفتارهای پرخطر نوجوانان را به طور عمیق‌تر چگونه باید تحلیل کرد؟ یک انسان‌شناس در این‌رابطه می‌گوید "رفتارهای پرخطر نوجوانان را باید ناشی از نبودِ فضایی برای هیجان نوجوانی و کشیده‌شدن این هیجان به فضاهای آسیب‌زا دانست".

دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها چه می‌کنند؟

ویژگی‌های نسل امروز چیست؟

رحمانی ویژگی‌های نسل امروز را برشمرده و گفت: این نسل قطعا همانند نسل قبلی به آرمان‌خواهی‌ها و آرمان‌پردازی‌های ایدىولوژیک پایبند نیست، این نسل اصولا از تخیل بر فراز ابرهای خیالین پرهیز می‌کند. این نسل زندگی را واقعی تجربه می‌کند، ایدئولوژی را بر بیولوژی و توهم را بر واقعیت تحمیل نمی کنند.  نوجوانان امروز نسلی هستند که هم هنجارمندی و نابه‌هنجاری را در نسبتی عینی با واقعیت پیرامون تعریف می‌کنند و هم از بی‌اخلاقی‌ها و منطق فرهنگی‌ای که در نسل قبلی موجب رشد سیستماتیک بی‌اخلاقی و فسادهای گسترده در حوزه‌های عمومی و خصوصی شده به دور هستند و فاصله می‌گیرند. اینها نسلی مرتبط با واقعیت هستند، از بلندپروازی‌های نسل‌های قبلی که وضعیت آنومیک امروزی را ایجاد کرده پرهیز دارند. 

 به نظرم نسل بزرگترهای امروزی بهتر است به‌جای اصلاح نسل آینده خودش را اصلاح کند. این نوع قضاوت در مورد نسل آینده فرافکنی میراث امروزی به نسل فردا و تحمیل‌کردن مسئولیت آن بر نسل جدید است. این انسان‌شناس همچنین اظهار کرد: به همین‌دلیل به نظرم بهتر است به‌جای قضاوت در باب انحطاط اخلاقی نوجوانان امروزی، به فکر این باشیم که جامعه و بزرگترهای امروزی چه نقش و سهمی می‌توانند برای بهبود زندگی این نسل داشته باشند. وی خطاب به مسئولان گفت: بزرگترها و به‌خصوص مسولان دل‌نگرانِ نسل آینده بپذیرند که اگر هم نوجوانان امروز فاقد اخلاق هستند و نسل آینده‌ای بی‌اخلاق خواهیم داشت، بزرگترها و مسولان امروز مقصرند.  آن‌چه که موجب نگرانی از آینده می‌شود نسل نوجوان امروز و رفتارهای پرخطر آن نیست، بلکه جامعه پرخطر امروز و فضاهای سرشار از خطا و فساد و بی اخلاقی بزرگترهاست که قطعا نسل آینده را فاسد می‌کند. این انسان‌شناس ضمن ذکر این نکته که نسل جدید امید به اصلاح وضع موجود دارد گفت: شاید بشود گفت که نسل آینده برای جامعه نه تنها خطرناک نیستند، بلکه با همه دشواری‌هایی که دارند، تنها به‌امید اصلاح وضع موجود هستند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۶ ، ۰۸:۰۴
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۱۰ ب.ظ

از آموزش آنلاین چه می آموزیم؟

سخرانی DaphneKoller در همایش ted:

بهره گیری از روش آموزش آنلاین می‌‌‌تواند یکی از بهترین راه‌‌ها برای توسعه و پرورش نیروهای انسانی توانمند به ویژه در مناطق محروم جهان باشد. این روش نه تنها برای افراد بلکه برای خود دانشگاه نیز مفید خواهد بود چرا که دانشگاه می‌‌‌تواند با دسترسی به تعداد زیادی از افراد به بررسی آماری خطاهای موجود در شیوه‌‌ی آموزشی خود بپردازد و با برطرف کردن آن‌‌ها خود را به دانشگاهی بهتر تبدیل کند.

همگام با پیشروان: آموزش آنلاین و آنچه از آن می‌‌‌آموزیم

دافنه کولر دانشگاه‌ها را متقاعد می‌کند که جذاب‌ترین کلاس‌هایشان را به طور مجانی آنلاین کنند. نه فقط به عنوان یک خدمت، بلکه به عنوان راهی برای تحقیق در مورد اینکه مردم چطور می‌آموزند. هر ضربه‌ی کلید، امتحان مفهومی، فرم‌های بحث همکلاسی‌ها و تکالیفی که خود دانشجو تصحیح می‌کند، منبع داده‌ی تازه‌ای ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد دانش چطور پردازش و مهمتر از آن فراگرفته می‌شود.

دانلود سخنرانی:

از آموزش آنلاین چه می آموزیم؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۶ ، ۱۵:۱۰
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۴۷ ب.ظ

داستان زندگی من/ هلن کلر

در پستی قبلا به زندگی نامه هلن کلر نابغه روشن دل پرداختیم و فیلم ساخته شده از زندگیش را برای دانلود قرار دادیم. در این پست بنا دارم به دو کتاب که تالیف خود هلن کلر است بپردازمو اولین کتاب داستان زندگی من هلن است و دومی کتابی با عنوان تجسمی نو برای نابینایان. اما قبل از ورود به بحث می خواهم گریزی هم به پیست قبلی مان که همان فسلم زندگی این بانوی روشندل و نابغه است بزنیم.

فیلم زندگی هلن کلر. نابغه روشن دل

بیشتر ما انسانها تواناییهایی را که در خود می‌بینیم، ذاتی و خلل‌ناپذیر می‌شماریم؛ به‌گونه‌ای که حتی تصور از دست‌دادن احتمالی این تواناییها را نیز به دشواری به ذهن خود راه می‌دهیم و معمولاً به‌گونه‌ای پوشیده، خود را از افراد فاقد این تواناییها متمایز می‌دانیم. از این‌رو، پیداست آنهایی که باوجود چنین ناتوانیهایی، به درجات والایی از هنر و علم و عمل دست می‌یابند، به‌واقع شایان تکریم هستند. نام «هلن کلر» برای بیشتر افراد، نامی آشناست.

 این بانوی آمریکایی که از اواخر قرن نوزدهم تا اواسط قرن بیستم می‌زیست (۱۹۶۸ ـ ۱۸۸۰)، یکی از بزرگترین نمونه‌های چیرگی اراده بر ناتوانیهاست. او که ابتدا همچون دیگر کودکان سالم بود، در نوزده ماهگی به دنبال یک بیماری شدید، از دو حس عمده خود یعنی بینایی و شنوایی محروم شد و به تبع آن، قدرت تکلّم خود را نیز از دست داد. ناتوانی او در شناخت محیط و دشواری در برقرارساختن ارتباط با سایرین، او را به کودکی لجوج و بدخُلق تبدیل کرده بود. تا اینکه روزی که هلن‌کلر بعدها آن را بزرگترین روز زندگی خود می‌نامید، فرا رسید. در آن روز، معلم علاقه‌مندش «آن سالیوان»، که با فداکاری و پشتکار خود، درهای امید را به رویش گشود، از راه رسید تا در پیمودن این طریق دشوار یاریش کند.

دانلود کتاب:

 داستان زندگی من 

تجسمی نو برای نابینا

گزیده ای از مقالات، سخنرانی ها و مصاحبه های هلن کلر:

این جمهوری کبیر جز تمسخر آزادی نیست، مادامیکه سرنوشت شما چنین مقدر شده که برای یک زندگی مسکنت بار بکاوید و عرق بریزید، در حالیکه اربابان از ثمره ی رنج و زحمت شما لذت می برند. برای چه باید بجنگید؟ استقلال ملی که معنایش استقلال اربابان است؟ برای قوانینی که اگر زندگی بهتری بخواهید، شما را به زندان می اندازد؟ پرچم؟ آیا این پرچم بر فراز کشوری در اهتزاز است که در آن آزادید و در آن خانه ای دارید یا برعکس، نماد کشوری است که وقتی برای افزایش دستمزد و کاهش ساعات کار اعتصاب می کنید، با مشت های گره کرده به ملاقات تان می آید؟ برای مذهب اربابان تان می جنگید که به شما یاد می دهد از آنها فرمانبرداری کنید، حتی زمانی که به شما می گویند یکدیگر را بکشید؟
 

چرا از مذهب ارباب تان، تمدن اش، پادشاهانش و سنت هایش که انسان را تا جانوری بی رحم و خدا را تا هیولا تنزل می دهد، تلی از زباله نمی سازید؟ بگذار در شیپور ها، فراخوان آزادی را بدمیم. بگذار کارگران یک اتحاد عظیم جهان گستر تشکیل دهند؛ بگذار طغیانی عالم گیر برای کسب آزادی و شادی حقیقی کارگران درگیرد.

دانلود کتاب:

تجسمی نو برای نابینایان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۶ ، ۱۵:۴۷
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۰ ق.ظ

تربیت کودک

کتاب «تربیت و کودک» نوشته علی صفایی حائری معروف به عین صاد و از سری کتب روش ها، بخش کتب روش تربیتی است. این کتاب به سه محور می پردازد: نقش معلم، روش تربیت کودک، عوامل تربیت کودک. این کتاب هم برای معلمان و هم برای والدین بسیار مفید خواهد بود.

کتاب تربیت کودک شامل سه بخش: نقش معلم، روش تربیت کودک و عوامل تربیتی کودک می باشد. تربیت کودک یعنی شکوفا کردن استعدادها و برآوردن نیازهای اوست. نیازهای کودک فقط خوراک و پوشاک و محبت و … نیست و استعدادهای او خواندن و نوشتن و انباشتن حافظه نیست. او استعداد نتیجه گیری – فکر- و اندازه گیری و سنجش – عقل- و انتخاب واراده و وجدان هم دارد و لذا نیاز به امنیت و یقین و استقلال و اعتراف هم دارد.

http://s7.picofile.com/file/8237046434/3_Tarbeat_koodak.jpg

مربی باید تمامی استعدادهای کودک را شکوفا کند و بارور کند و استعدادها با دو عامل احتیاج و هدف بارور می شوند و شکوفا می گردند ..مربی باید در کودک سه خصوصیت را بارور کند و اینگونه او را واکسینه کند:

۱- شخصیت و استقلال

۲- حریت و آزادمنشی

۳-  تفکر و تحلیل

کارمربی در آموزش:

. تزکیه دادن (آزادی:یعنی آزاد کردن ذهن از آنچه لازم نیست که همان خالی و تزکیه کردن از ناملایمات می باشد.)

. تعلیم و آموزش و طرز تفکر و تدبر

. تذکر ویادآوری مستمر و به اندازه

 راه انتقال این سه خصوصیت به کودک

- تقلید(از والدین ، قهرمانان و ... که بر اساس فطرت صورت میگیرد.)

- رقابت و سایر عوامل تربیتی

-  داستان و هنر که می تواند ذهن کودک رادور بزند؛ عیب داستانهای موجود : سطحی بودن، علمی بودن،شعاری بودن است

-  تدبیر و همکاری با دیگران و استفاده از وساطت دیگران

 

دانلود کتاب:

تربیت کودک

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۰۰
Bakhshi and sabagh