ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۴۱ ق.ظ

تمرین مدیریت و اعتماد به نفس در مدارس آمریکا

شروع مدرسه زمان خوبی برای تقویت اعتماد به نفس است، زمانی که قصد داریم به فرزندمان  بیاموزیم چه اهدافی را در زندگی داشته باشد و برای رسیدن به آن ها چگونه تلاش کند، باید احساساتی را که باعث تقویت تفکرات منفی در آن ها می شود کاهش دهیم.به این منظور باید باورها و توقعات سختی که از خود دارد و باعث ضعیف شدن عزت نفس می شود و به آن شدت می بخشد را تغییر دهیم.

http://s9.picofile.com/file/8329460800/e3470ff085c4b6ba016d09c989af14f3.jpg

دانش آموزی که عزت نفس اندک دارد دایم نگران است، زیرا فکر می کند اگر در کاری شکست بخورد بدون شک تنبیه و یا تحقیر می شود، بنابراین علاقه ای به آزمودن موضوعات جدید ندارد و فقط در موقعیت های امتحان شده و آشنا احساس آسودگی خیال می کند. برای این که بتواند احساس عدم اعتماد به نفس را در خود از بین ببرد، پیرو برنامه ای خشک و انعطاف ناپذیر و تشریفاتی می شود تا به خود قیافه کنترل و نظم داشتن بدهد زیرا نسبت به توانایی هایش اعتمادی ندارد.

مدارس کشور آمریکا برای از بین بردن ترس و استرس های کاذب و افزایش اعتماد به نفس راهکارهایی را در نظر گرفته اند که در کلیپ ارایه شده می توانید ملاحظه کنید:

دانلود کلیپ:

تمرین مدیریت و اعتماد به نفس در مدارس آمریکا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۷ ، ۰۸:۴۱
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۲۷ ق.ظ

چرا نظام آموزشی سنگاپور موفق است؟

گروهی به نام Pearson با همکاری یونیسف به ارزیابی نظام آموزشی در کشورهای مختلف پرداخته که در آن معیارهای مختلفی در نظر گرفته شده است: سطح دسترسی مردم کشور به دانش پایه، وضعیت آموزش در مدارس ابتدایی، وضعیت مدارس راهنمایی و دبیرستان، سطح و شرایط تحصیل زنان و دختران در جامعه، میزان بودجه اختصاص یافته به آموزش، میزان  درآمد ناخالص داخلی (درآمد سالانه کشور تقسیم بر تعداد افراد کشور). در این رده بندی سعی شده کشورهای مختلف در مقایسه با پیشرفت سیستم آموزشی خود دسته بندی شوند.

یکی از نظام های آموزشی موفق در سطح جهانی نظام آموزشی کشور سنگاپور است که به علت و چرایی این موفقیت می خواهیم بپردازیم.

سنگاپور با تمرکز ویژه بر آموزش پایه و هوشمندسازی سیستم آموزشی، دلیلی است که این کشور را در رتبه سوم جای می‌دهد. تولید ناخالص داخلی این کشور به ازای هر فرد برابر ۶۴۵۸۴ دلار است. در سنگاپور دروس ریاضی و علوم بسیار مهم تلقی می‌شوند. در نظام آموزشی سنگاپور، تعداد دروس در دوره ابتدایی بسیار محدود است و به جای یادگیری سطحی موضوعات متعدد، بر تسط و فهم عمیق و بسط و توسعه مفاهیم علمی تأکید می‌شود. پیشرفت در دوره ابتدایی بسیار مهم تلقی می‌شود. مسئولان ارشد نظام آموزشی سنگاپور برای تکمیل قابلیت‌های علمی دانش‌آموزان خود به اجرای برنامه‌‌هایی برای ایجاد تحول در جهت کنکاوی، خلاقیت و مسئولیت پذیری، مصمم هستند.

دانلود کلیپ:

چرا نظام آموزشی سنگاپور موفق است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۷ ، ۰۹:۲۷
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲ ق.ظ

تعلیم و تربیت در عصر ظهور

در هر جامعه ای مدینه فاضله و آرمان شهری است که برای رسیدن به آن تلاش می شود. در جوامع اسلامی و بالاخص شیعی حیات طیبه که تحقق امل و تمام آن در عصر ظهور اتفاق می افتد به عنوان مدینه فاضله محوریت دارد. در این زمینه باید دید در آن دوران طلایی و آرمانی چه سرنوشتی در انتطار مباحثی مثل تعلیم و تربیت است.

از همین رو این مدینه فاضله در محوریت بسیاری از پژوهش های علوم بالاخص تعلیم و تربیت واقع شده است. می خواهیم در این پست به بررسی تعلیم و تربیت در عصر ظهور بپردازیم، که خود می تواند ایده ای برای پژوهشگران در طی تحقیقات و پایان نامه های خود باشد.

کتاب تعلیم و تربیت در عصر ظهور توسط رحیم کارگر تالیف شده که از سه فصل اصلی مانند تعلیم و تربیت قدسی(بصیرت اخلاقی)، ساز و کارهای تعلیم و تربیت مهدوی و ویژگی‌های تربیت مهدوی تشکیل شده است. مباحثی در زمینه بصیرت اخلاقی در لغت و اصطلاح، بصیرت اخلاقی در فرهنگ‌نامه تعلیم و تربیت، رشد فکری و اخلاقی انسان در عصر ظهور، چگونگی شکوفایی تعلیم و تربیت، فرهنگ تغییر یا تغییر فرهنگی، علل مشکلات از دیدگاه امام خمینی(ره)، علل ناراستی‌های قبل از ظهور از دیدگاه روایات، قساوت و ناراستی قلوب، نبود حق و عدالت، کفر و تباهی جوامع، مرگ انسانیت و اوج شیطنت ابلیس، ضعف ایمان و دینداری، تکامل فراگیر، کمال مطلوب انسان، تحقق کمال نهایی و بایستگی انقلاب اخلاقی و تربیتی در فصل تعلیم و تربیت قدسی(بصیرت اخلاقی) مطرح شده است.


در فصل دوم مطالبی در زمینه شکوفاسازی عقول انسانی، فرهنگ‌سازی جامع، تاثیرگذاری معنوی، پالایش ناپاکی‌های درونی، مانع‌زدایی و تغییر ساختارهای فرهنگی، شکوفایی فطرت انسانی، ترویج و تثبیت ارزش‌های اخلاقی، کنترل و نظارت فراگیر، درمان بیماری‌های روحی، تقویت باورهای اعتقادی و ایمانی، تعلیم حکمت و دانش، بازسازی هویت و منزلت انسانی، تطهیر و نورانی کردن جامعه، برپاداشت سیاست فاضله، نقش اثرگذار صالحان و پاکان، ایجاد غنای واقعی در بشر، بهسازی اخلاق کارگزاران، حاکمیت اندیشه قرآنی، پررنگ کردن ماهیت عبادی انسان، رفع نیازهای مادی و تعدیل خواسته‌ها، وحدت و الفت انسان‌ها، فراگیری و همگانی شدن تعلیم و تربیت، ارشاد و نصیحت‌گری و مفاسدزدایی از جامعه و اجرای تعالیم و قوانین الهی تبیین شده است.

نویسنده در فصل سوم در قالب 13 بخش به بیان مطالبی مانند فضیلت‌محوری و معنویت‌گرایی تربیت،‌ خردورزی و اصول‌گرایی تربیت، اصلاح‌گرا و تحول‌بخش بودن تربیت، آرمانی و هدفمند بودن تربیت، ولایت‌گرایی و امامت محور بودن تربیت، فراگیری و چندبعدی بودن تربیت، آیینی و دین‌گرا بودن تربیت، تعادل‌بخش و اعتدال‌گرا بودن تربیت، قدسی و الهی بودن تربیت، شکوفاکننده و کمال‌گرا بودن تربیت، مشفقانه و مردم‌گرا بودن تربیت، پویایی و منعطف بودن تربیت و جامع و بنیادی بودن تربیت می‌پردازد.

مطالبی با عناوین الگوهای اصلاح و تغییر، باورها و بینش‌ها، عادت‌ها و منش، خلقیات و خصلت‌ها، ایده‌ها و ارزش‌ها، نیازها و خواسته‌ها، آداب و رسوم در فصل اصلاح‌گرا و تحول‌بخش بودن تربیت مطرح شده است.

دانلود کتاب:

تعلیم و تربیت در عصر ظهور

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ خرداد ۹۷ ، ۱۰:۳۲
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۲۳ ق.ظ

نگاهی به سبک آموزش در مراکز پیش دبستانی چین

کودکان در چین از سن ۳ تا ۵ سالگی در دوره ی مهدکودک و پیش از دبستان آموزش می بینند. چینی ها اعتقاد دارند که در پایه های ابتدایی آموزش، کودک باید کاملا به مهارت های اجتماعی مسلط شود.

http://s9.picofile.com/file/8327462276/images%DB%8C%D8%B3.jpg

رقابت برای کار و زندگی در پیش دبستانی برای کودکان چینی آغاز می شود و یک روش بسیار جذاب و معمول برای این کودکان وجود دارد و شرط اصلی ورود به مدارس ابتدایی عبور از این مرحله است. آموزش محاسبه ذهنی ریاضی به وسیله چرتکه این شرط اصلی است.

دانلود کلیپ:

نگاهی به سبک آموزش در مراکز پیش دبستانی چین


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۷ ، ۰۷:۲۳
Bakhshi and sabagh