ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۰ ق.ظ

تربیت در نهج البلاغه

بررسی و دانلود کتاب تربیت در نهج الابلاغه؛ اثر دکتر محسن فرمهینی فراهانی:

بررسی شیوه‌های تربیتی از منظر اسلامی اهمیت ویژه‌ای دارد. تربیت آن گاه به بار می‌نشیند که اصول تربیتی آن در قالب شیوه‌های درستی به اجرا در اید. یکی از آن روش‌ها، الگوبرداری برحسب نیاز فطری انسان و همانند سازی و الگوپذیری از همان زمان کودکی است، ولی هرم این الگو هر چه مناسب‌تر و کامل‌تر باشد، آدمی را در راه رسیدن به کمال مطلوب بیشتر یاری می‌رساند. از دیدگاه امام علی(ع) تأسّی به اسوه‌های حسنه، نقش مهمی در رشد و تعالی انسان‌ها ایفا می‌کند:  «و اقتدوا بهدی نبیکم أفضل الهدی و استنّوا بسنّتهِ فإنّها أهْدَی السنن[خطبه 110]؛ به سیرت پیامبرتان اقتدا کنید که برترین سیرت است و به سنّت او باشید که هدایت کننده‌ترین سنّت‌هاست».

http://s6.picofile.com/file/8253277042/10879_jpg.png

بررسی شیوه های تربیتی از منظر اسلامی اهمیت ویژه ای دارد. تربیت آن گاه به بار می نشیند که اصول تربیتی آن در قالب شیوه های درستی به اجرا در اید. یکی از آن روش ها، الگوبرداری برحسب نیاز فطری انسان و همانند سازی و الگوپذیری از همان زمان کودکی است، ولی هرم این الگو هر چه مناسب تر و کامل تر باشد، آدمی را در راه رسیدن به کمال مطلوب بیشتر یاری می رساند.

در موضوعات مختلف نهج البلاغه کتاب های متعددی منتشر شده است و به نظر بنده یکی از کتاب های مفید و خواندنی در محور تربیت از دیدگاه نهج البلاغه کتابی است که تالیف استاد ارجمند دکتر فرمهینی فراهانی؛ دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد است و برای ارایه در این پست قرار می دهم.

دانلود کتاب:

تربیت در نهج البلاغه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۰۰
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۵۰ ق.ظ

تعلیم و تربیت در اسلام

بحث تعلیم و تربیت در دین مبین اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است، چراکه این موضوع، بحث ساختن انسانهاست. همواره یک مکتب که دارای هدفهای مشخص است و مقررات همه جانبه‏ ای دارد و به اصطلاح سیستم حقوقی و سیستم اقتصادی و سیستم سیاسی دارد، نمی‏تواند یک سیستم خاص آموزشی نداشته باشد. یعنی‏ مکتبی که می‏خواهد در مردم طرحهای خاص اخلاقی، اقتصادی و سیاسی را پیاده‏ کند بالاخره اینها را برای انسانها می‏خواهد، اعم از اینکه هدف، فرد باشد یا جامعه، که این خود مسأله‏ ای است، که در همین جا باید بحث بشود. اگر هدف، جامعه باشد، بالاخره این افراد هستند که به وسیله آنها باید این طرحها پیاده شود. افراد باید آموزش ببینند و طوری پرورش پیدا کنند که همین طرحها را در اجتماع پیاده کنند. و اگر هدف فرد باشد نیز [بدیهی است که آموزش و پرورش افراد ضروری است]. در اسلام، هم اصالت فرد محفوظ است و هم اصالت اجتماع، یعنی فرد خودش خالی از اصالت نیست.
 http://s7.picofile.com/file/8253419784/3730_jpg.png
طرحی و برنامه ‏ای برای‏ ساختن فرد وجود دارد، اعم از اینکه فرد را باید ساخت برای طرحهایی که‏ برای اجتماع و جامعه است- و این طرح و برنامه را به عنوان مقدمه ساختن‏ اجتماع در نظر بگیریم- یا فرد را باید ساخت از این نظر که هدف ، ساختن‏ افراد است، و یا از یک نظر جمعی فرد باید ساخته بشود ، هم از آن جهت‏ که باید مقدمه‏ای و ابزاری برای ساختن اجتماع باشد و هم از نظر اینکه‏ خودش هدف است. اینجاست که ما باید با اصول تعلیم و تربیت اسلامی آشنا بشویم.
 استادِ شهید مرتضی مطهری، معلم بزرگ انقلاب اسلامی، در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام، به دقت و با دیدی بسیار متفاوت و مبسوط به این بحث مهم پرداخته است. شما می توانید فایل PDF این کتاب ارزشمند را با کلیک بر روی تصویر زیر دانلود نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۵۰
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۱۶ ب.ظ

آموزش مسایل جنسی به کودکان/ براساس سند 2030

سند 2030 چند وقتی است که سرتیتر خبرها و چالش جدی حوزه آموزش و پرورش کشور است که منتقدان و موافقان با ادله خود به بحث و برسی این سند می پردازند. فارغ از اینکه اصل و روح این سند که بر مبنای انسانگرایی در مقابل خدامحوری است و همین نکته می تواند به عنوانی که مانع جهت پیاده سازی آن در جامعه اسلامی نام برده شود، یکسری مسایل درون محتوای سند مثل آموزش مسایل جنسی و.. اکنون محل جدی مناقشه دوطرف مخالفان و موافقان است.

اینکه آموزش مسائل جنسی به کودکان یکی از اولویت ها و حساسیت های نظام آموزشی کشور است بحث جدی است و شکی هم البته در آن نمی توان داشت. ولی اینکه چطور به این مهم دست پیدا کنیم چالش زا است. برای همین تحلیلی از این موضوع ارایه می دهیم.

در سند 2030 یکی از مواردی که روی آن تاکید شده است بحث آموزش مسایئل جامع جنسی است که خب بحث های آموزش مسایل جنسی در نگاه جامع و همه جانبه اش می پردازد. آموزش جامع به کلیه مسایل که مربوط به آموزش جنسی مربوط می شود اطلاق می گردد. مثلا سکس، روابط زناشویی، روابط فرازناشویی که در چارچوب اخلاق و عرف نباشد، همجنسگرایی و سایر مسائل مربوطه.

همچنین اشکال خانواده که در سند مطرح است مثل خانواده عرفی شامل پدر و مادر، خانواده های غیر عرفی شامل یک زن و مرد که بی هیچ اعتباری کنار هم زندگی می کنند و خانواده هایی شامل دو زن(همجنسگرایی زنان) و خانواده هایی شامل دو مرد(همجنسگرایی مردان) جزو این موارد است. خب این موارد محل مناقشه جدی برای جامعه و کشور اسلامی داعیه دار تمدن نوین اسلامی است.

برای روشنتر شدن بحث یک کلیپ که توسط یونسکو ساخته و پرداخته شده است را در این پست قرار می دهم با تماشای این فیلم که مربوط به آموزش مسائل جنسی برای کودکان در کشورهای عضو یونسکو است و عمدتا گرایشات غیر دینی دارند می توانید اصل موضوع را دریابید...

اما تمایل دارم که دوستان و فرهیختگان هم نظرات خود را در این باب ارایه نمایند...

دانلود فیلم:

بچه ها از کجا می آیند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۱۶
Bakhshi and sabagh

امروزه زنان به عنوان نیمی از شهروندان و کسانی که در فرهنگ سازی جامعه نقش عمده ای دارند، مورد توجه ویژه قرار گرفته اند و لازم است جهت نیل به توسعة پایدار به توانمندسازی آن ها توجه خاص مبذول شود.

براساس آمار سازمان ملل متحد، ۱۱۵ میلیون کودک که در سن مدرسه هستند، هنوز از هیچگونه آموزشی برخوردار نیستند و ۵۴ درصد این کودکان دخترند. روز جهانی زن، یادآور این است که در بسیاری از کشورها، زنان هنوز با محدودیت هایی مواجهند که آنها را از عضو فعال جامعه بودن باز می دارد. سواد یکی از ابزارهای حیاتی است که به زنان برای بهبود زندگیشان کمک می کند.

دانلود کلیپ:

توانمندسازی زنان از راه آموزش، گامی بزرگ در تغییر جوامع سننی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۶ ، ۰۷:۰۰
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۰۰ ق.ظ

تربیت جنسی کودکان/ تابوی والدین و مربیان

موضوع تربیت جنسی کودکان از دغدغه های اصلی و مهم والدین و مربیان است. در موارد بسیاری مشاهده شده که رفتار غلط مربیان و والدین در این زمینه، تبعات جبران ناپذیری را بر روح و ذهن کودکان باقی گذاشته است به گونه ای که آثار آن در سنین بزرگسالی هم وجود داشته است.

 متاسفانه برخی از والدین و مربیان، نسبت به این امر دچار نوعی کج بینی هستند و این موضوع همچون تابویی می دانند که نباید به آن نزدیک شد. با توجه داشت که تربیت جنسی فرزندان به صورت ناگهانی شروع نمی‌شود بلکه والدین بایستی از دوران کودکی، تربیت جنسی فرزند خود را خانواده و تربیت جنسی دوره قبل از مدرسه فرزندان آغاز کنند و بدانند که چگونه به تناسب سن  فرزند خود به سئوالات جنسی وی پاسخ دهند و این آگاهی بخشی  و تربیت فرزند در هر سنی متفاوت است.

 در جامعه و زمانه ای که اطلاعات کودکان و نوجوانان به واسطه در اختیار داشتن اینترنت و سایر وسایل ارتباطی بالاخص در فضای مجازی و حمله های خطرناکی که از همه جوانب بر زندگی وارد می شود کیان خانواده را نوک پیکان حملات قرار می دهد تربیت جنسی کودکان بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

چند وقت پیش کلیپی را نگاه میکردم که در آن آمار و ارقامی وحشتناکی از تاثیر پورنوگرافی بر مغز انسان می گذارد ارایه می داد. واضح است که هدف از تهیه پورنوگرافی افکندن فساد بر دامان خانواده و فرزندان است.


دانلود کلیپ:

تاثیر پورنوگرافی بر مغز

متاسفانه در عصر حاضر خانواده هم به نوبه خود نه تنها در آگاهی بخشی مناسب و صحیح و به عبارتی تربیت اصولی به فرزندان خود نمی دهند بلکه با آگاهی آنها را در معرض خطرات جبران ناپذیری قرار می دهند. رسانه هایی نظیر ماهواره و دسترسی آسان به اینترنت بدون نظارت ضربات مهلکی در بر دارد. در ادامه دو کلیپ مشاهده بفرمایید از غفلت و بی توجهی خانواده و بلوغ جنسی دانش آموزان تحت تاثیر ماهواره...

دانلود کلیپ ها:

فاجعه بلوغ زودرس جنسی کودکان

تاثیرات جنسی ماهواره از زبان کودکان

اما راهکار چیست؟

- والدین بایستی با ظرافت با این مسئله کنار بیایند و نباید به انکار سوالاتی که برای وی بوجود آمده بپردازند و نه به آن دامن بزنند. اگر با برنامه‌ریزی درست و بلند مدت اطلاعاتی در خصوص بلوغ و مسائل جنسی در اختیار فرزندان خود قرار دهند و آرام و آرام و به تناسب سنشان این اطلاعات را در اختیار وی قرار دهند از بروز بسیاری از مشکلات رفتاری و اختلالات جنسی در فرزندانشان جلوگیری خواهند کرد. 

- والدین و معلمان باید گام به گام با بچه ها بزرگ شوند و اطلاعاتی که در خصوص مسائل جنسی در اختیار کودک 3 ساله قرار داده می شود بسیار متفاوت با دختر 13 ساله است از طرفی عدم آگاهی دادن و طفره رفتن از پاسخ به مسائل بلوغ و  سوالات جنسی باعث می شود به کنجکاوی های نوجوان تازه بالغ شده دامن زده شود.

- در جامعه باید مسئله محرم و نامحرمی برای کودکان به تدریج جا بیافتد و این امر البته به ندرت در بین خانواده ها دیدیه میشود.

- باید استفاده صحیح و مناسب از وسایل ارتباطی نظر تلویزیون و اگر ماهواره در منزل وجود داشت را به فرزندان بیاموزند و حتی الامکان ماهواره ها را از دسترس کودکان خارج نمایند.

- والدین باید در ارتباط های زناشویی خود دقت کنند و ارتباط خود را در معرض دید و احساس کودکان قرار ندهند. حتی نحوه پوشش و آداب معاشرت آنها زیر ذره بین فرزندان قرار دارد.

دانلود کلیپ:

آموزش تربیت جنسی/ دکتر حبشی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۶ ، ۰۷:۰۰
Bakhshi and sabagh