ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۵ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

پنجشنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۲، ۰۷:۲۰ ق.ظ

گذشته چراغ راه آینده برای حل چالش های آموزشی

همه ما از دوران مدرسه خاطراتی داریم ولی در باره آموزش در دنیای امروز، نیاز ها و مشکلات و امید های آن چقدر می دانیم. نظراتی که دانش آمو زان و معلمان به این سئوالات میدهند جالب توجه است. 

آموزگاران، چه از آنها خوشمان بیاید یا نه شخصیتی های تاثیرگذاری در زندگی ما هستند. یک پسر بچه تانزانیایی می گوید معلم خوب هم در کلاس خوب درس می دهد و هم همه بچه ها را دوست دارد. آیرین بوکووا مدیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، اولین آموزگارش را خوب به یاد دارد:“یک دختر جوان بود. بعد، یک معلم تاریخ عالی داشتم. که به خاطر او می خواستم باستان شناس بشوم. معلم خوب به بچه ها انگیزه می دهد. معلم چنین تاثیری روی تک تک کودکان می گذارد.”

مربیان و دست اندرکاران آموزش در حال تلاش برای عملی کردن اهداف “طرح توسعه هزاره” تا سال 2015 هستند.در همین حال هفتاد میلیون کودک به مدرسه نمی روند. چه موانعی وجود دارد و جامعه جهانی برای رسیدن به این هدف چه باید بکند؟

گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا پیشنهاد تشکیل یک صنوق جهانی می دهد. در جریان نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در ژنو، یورونیوز با گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا دیدار و گفتگو کرده است.

بر اساس گزارش شما، در کشورهای فقیر، وضعیت آموزش در شرایط اضطراری است. برای رسیدن به اهداف هزاره چه باید کرد؟

گوردون بروان:” ما سال 2000 وعده دادیم که همه بچه های دنیا باید تا سال 2015 به مدرسه بروند. تا 2015 این آمار 76 میلیون کودک پیش بینی می شد که ممکن است تعداد آنها به دلیل افزایش جمعیت و کاهش بودجه های آموزشی بیشتر هم باشد. در این صورت این به معنی خیانت به همه قول هایی است که داده ایم. حالا چه باید کرد؟ به نظرم در اولین قدم باید معلمان بیشتری تربیت کنیم. اینطور که پیداست در سطح جهانی یک میلیون معلم کم داریم. به سرمایه گذاران بخش عمومی و خصوصی برای ساخت مدارس احتیاج است.”

 دانلود کلیپ:

گذشته چراغ راه آینده برای حل چالش های آموزشی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۰۲ ، ۰۷:۲۰
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۲، ۰۷:۱۰ ق.ظ

آموزش در آزادی/ رهایی از اسارتگاه مدرسه

آموزش به نوعی که شاگرد خود تصمیم بگیرد چه میخواهد فرا بگیرد، روشی است که در جهان محبوبیت بسیاری کسب کرده است. این روش همچنین به آموزگاران کمک می کند در روابطشان با شاگردان از قالب سنتی بیرون بیایند.

آموزش در آزادی از جمله دستاوردهایی است که طی سال های اخیر به سمت آموزش و پرورش سوق داده شده است. در تاریخ آموزش و پرورش از زمان کومینوس دانشمند قرن هفدهم تا ژان ژاک روسو و کانت تا پستالوتسی و دیویی و فرنه همگی در اندیشه کاستن از اجبارها و محدویت هایی در آموزش بودند که روح و جسم کودک و نوجوان را در مدرسه به اسارت می گرفتند.

امروز به جرات میتوان گفت که هیچ نظام آموزشی در دنیا وجود ندارد که به همه ایده آل های دانشمندان علوم تربیتی جامعه عمل پوشانده باشد. اما همزمان انسانی تر شدن مدرسه امروزی نتیجه 3 قرن تلاش نظری و عملی همین اندیشمندان بوده است.

تجربه چند مدرسه نوآوری که در فرانسه به شیوه خودگردان اداره می شوند و در انها از اجبارهای اداری و سلسله مراتب خبری نیست و دانش آموزان در اداره مدرسه خود فعالانه شرکت می کنند نمونه ای از ابتکارات عملی برای تغییر چهارچوب های خشک و آمرانه نظام آموزشی است.
مدرسه معروف "سامر هیل"( Summerhill ) در انگستان مثال دیگری از این تلاش های اتوپیستی است. در این مدرسه که توسط الکساندر نیل پایه گذاری شد هر نوع انظباط و قواعد محدود کننده به سود آزادی دانش اموزان نفی می شد.

یکی از نظرات “نیل” ارزش آموزشی کار دستی مثل کارهای هنری، نجاری و نیز موسیقی است که در این آموزشگاه بعنوان موضوعهایی بسیار مهم مثل ریاضی و ادبیات تدریس می شود.

سن شاگردان این آموزشگاه میان شش و هجده سال است. نام نویسی برای کودکانی که بعد از یازده سالگی به آموزشگاه مراجعه می کنند غیر ممکن است زیرا آنجا بزرگ نشده اند و ممکن است با رویارویی با آزادی آموزش دچار هرج و مرج شوند.

قوانین مدرسه توسط خود کودکان فکر و نوشته شده است.

فاغ التحصیلان “سامر هیل” به آسانی در دانشگاهها پذیرفته می شوند زیرا تنها برای آن رشته هایی در خواست می دهند که واقعا به آن علاقه دارند.

برنامه جهان دانش انجمن بین المللی وایز در بررسی خود از مدارسی که با این شیوه اداره می شوند نتایجی را بروز داده که در کلیپ زیر می بینیم.

دانلود کلیپ:

آموزش در آزادی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۰۲ ، ۰۷:۱۰
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۲، ۰۷:۳۰ ق.ظ

آرزویتان چیست؟

پرداختن به کاری که دوست داریم و دنبال کردن رویاهایمان چالش‌های خودش را دارد. همان طور که اندرو متیوس در کتاب آخرین راز شاد زیستن نوشته “تعقیب کردن رویاها، تضمینی برای یک زندگی آسان و بی‌دغدغه نیست.

 کاملا برعکس، وقتی پیرو رویاهای خود می‌شوید دنیا بیشتر از پیش شما را به مبارزه فرامی‌خواند اما از این رهگذر، سفری آغاز می‌شود که به نوبۀ خود به سفری درونی می‌انجامد و آن وقت است که فرصتی برای شکوفا شدن می‌یابید و به حقیقت خویشتن پی می‌برید.” اگر شما در آزمون مداومت در پیگیری علایق و رویاهای خود قبول شوید به مسیر سفر قهرمانانه زندگی خود وارد می‌شوید.

دانلود کلیپ:

آرزویتان چیست؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۰۲ ، ۰۷:۳۰
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۲، ۰۷:۵۰ ق.ظ

معماری های خوب برای مدارس

معماری مدرسه می تواند تاثیر زیادی بر آموزش داشته باشد. این روزها مدارسی که توسط معماران طراحی می شوند، تنها شامل کلاس های درس نیستند و هدف این است که تاثیر مثبتی بر روی نحوۀ یادگیری کودکان داشته باشند. نگاهی داریم به مدارسی در سوئد، بورکینافاسو و ابوظبی که هر کدام بنوبۀ خود منحصر به فرد هستند.

سوئد: مدرسۀ بدون دیوار

به مدرسه ای در سوئد می رویم که در آن به جای کلاس های درسِ معمولی، یک مجموعه فضاهای یادگیری ویژه طراحی شده است. به کمک این معماری، کودکان با نحوۀ جدیدی از آموزش آشنا می شوند، از طریق تجربه و آزمایش، و این امر موجب افزایش خلاقیت آنها هم هست. فضاهای مختلفی برای استراحت، تماشای فیلم و فعالیت های هنری و برای بسیاری از موارد آموزشی دیگر، آماده شده اند. با این امکانات و محیط زیبا، دیگر هیچ یک از شاگردان حاضر به تغییر مدرسه نیستند.

بورکینافاسو: مدرسه ای با هوای خوب

هنگام ساختن مدرسه ابتدایی “گاندو” در بورکینافاسو، معمار آن سعی کرد، مزایای استفاده از مصالح محلی و نیروی کار محلی را نشان دهد و امیدوار است که این مدرسه از نظر هزینۀ پایین ساخت و طراحی ویژۀ آن برای پایین آوردن درجۀ حرارت، بدون استفاده از تهویه مطبوع، به عنوان الگویی استفاده شود.

گاندو، نام روستایی در ۲۰۰ کیلومتریِ واگادوگو در بورکینافاسو است. بیش از ۴۰۰ دانش آموز در مدرسه ابتدایی این روستا ثبت نام کرده اند. مدرسه ای که معماری منحصر به فردی دارد و با مصالح محلی و بلوک های فشردۀ گلی ساخته شده. “فرانسیس کِره“، معمار آن، در همین منطقه به دنیا آمده و اکنون در آلمان زندگی می کند و بودجۀ ساخت مدرسه را هم خودِ او تامین کرده است: “ساختن چنین مکان هایی برای از بین بردن بی سوادی ضروری است، زیرا هیچ توسعه ای بدون آموزش به وجود نخواهد آمد. حال اگر در مورد معماری صحبت کنیم، این برای من فرصتی بود تا نحوۀ جدیدی را نشان دهم و با استفاده از آنچه در اروپا یاد گرفتم، نشان دهم که حتی در یک دهکده هم می توانیم محیط آموزشی را برای معلمان و دانش آموزان بهبود دهیم.”

ابوظبی: به فکر معماری سبز باشیم

ابوظبی تنها به نفت فکر نمی کند. توسعه پایدار در تمام سطوح، هدف جدید این کشور است. مدرسۀ ابتدایی محمد بن مبارک به این منظور طراحی شده است. این ساختمان با محیط زیست سازگار است، و برای بخش آموزشی ساخته شده است. معمارانی که این مدرسه را طراحی کردند، می خواستند کاری کنند که کودکان با طبیعت و محیط زیست ارتباط قوی داشته باشند. در حالی که سیستم مدارس معمولاَ بسته و به داخل توجه می کند، آنها می خواستند تمرکز را به دنیای خارج هم منتقل کنند.

دانلود کلیپ:

معماری های خوب برای مدارس

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۰۲ ، ۰۷:۵۰
Bakhshi and sabagh
پنجشنبه, ۲۴ فروردين ۱۴۰۲، ۰۷:۲۶ ق.ظ

پژوهش خوب چیست؟ سوال پژوهشی خوب کدام است؟!

نحوه ی انتخاب روش و طراحی صحیح انجام هر تحقیق که منجر به عملیاتی شدن ماحصل آن و یا حل یک مشکل خاص گردد، بسیار مهم است. برای انجام یک تحقیق و یافتن پاسخ سوال یا حل مشکل خاص، انجام یک فرآیند نظام مند که شامل دقت در جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل دقیق آن ها می باشد، لازم است.

http://s9.picofile.com/file/8311593484/151153851557122183341531191356314915574.jpg

فرآیندی که برای انجام تحقیق موضوع مشخصی صورت می گیرد، بایستی طبق برنامه ریزی و مرحله به مرحله انجام پذیرد. به نحوی که پژوهشگر پس از رسیدن به پاسخ پرسش های جزیی، اقدام به یافتن پاسخ سوالات کلی تر کند. از همه مهم تر اینکه فرد محقق در تمام مراحل فرآیند بایستی روی هدف پژوهش تمرکز نموده و آن را مد نظر فعالیت ها قرار دهد. به این ترتیب در روند فرآیند، پرسش های فرعی دیگری نیز پدید آمده و پاسخ دادن به آن ها نیز افزایش یافته و مراحل پژوهش توسعه پیدا می نماید. محقق برای ورود به فرآیند تحقیق بعد از یافتن پرسش علمی یا تعیین موضوع تحقیق و هدف پژوهش، بایستی برنامه ریزی، طراحی، جمع آوری اطلاعات و در نهایت تجزیه و تحلیل آن ها را بداند. در این صورت است که محقق می تواند به فعالیت های پژوهشی خود امیدوار باشد.

در ادامه یک کلیپ بسیار جذاب و تماشایی در مورد پژوهش و نحوه تنظیم سئوالات پژوهشی برای دانلود قرار داده ایم که می تونه کمک زیادی به محققین داشته باشد.

دانلود کلیپ:

پژوهش خوب چیست؟ سوال پژوهشی خوب کدام است؟!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۰۲ ، ۰۷:۲۶
Bakhshi and sabagh