ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۷ مطلب در اسفند ۱۳۹۶ ثبت شده است

شیوه های مختلفی برای بهبود فرایند یادگیری در کشورهای مختلف اجرا می شود. در این گزارش جهان آموزش می بینیم که ایده های جدید و جسورانه برای اصلاح نظامی آموزش چگونه در فنلاند و ژاپن پیاده می شود.

فنلاند؛ رویکرد آموزشیِ مهارت محور

آموزش در فنلاند، دانش آموز محور است. در آزمون جهانی “برنامه بین المللی ارزیابی دانش آموزان” فنلاند همیشه بالاترین رتبه را دارد. شیوه های سنتی آموزش اخیرا در این کشور تغییر کرده است.

اولویت این رویکرد آموزشی جدید، آموزش مهارتهایی همچون مهارتهای مربوط به فناوری اطلاعات و مخابرات، مهارتهایی برای زندگی حرفه ای و توان تطبیق با محیط های چندفرهنگی است. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه این اصلاحات را یکی از«برجسته»ترین اصلاحات آموزشی در جهان ارزیابی کرده است.

ایجا کائوپینن، مشاور آموزشی در هیئت آموزش ملی فنلاند می گوید: «دنیای پیرامون ما در حال تغییر است. فکر می کنم که این دگرگونی ها بر یادگیری و فضای زندگی دانش آموز تأثیر دارد. بنابراین به این فکر می کنیم که جوانان ما در آینده به چه مهارتهایی نیاز خواهند داشت.»

این رهیافت در مقاطع پایین آموزشی در فنلاند آزمایش شده است. در حال حاضر هدف این است که این روش برای دانش آموزان کلاسهای بالاتر و در دانشگاهها هم اجرا شود.


ایده های نو برای اصلاح برنامه آموزشی در فنلاند و ژاپن

ژاپن، اصلاحات آموزشی در راستای جهانی شدن

نزدیک شصت سال است که در ژاپن تأکید نظام آموزشی بر محفوظات است و ضعف بزرگ این سیستم آموزشی زبانهای خارجی بوده است. از سوی دیگر، رفتار شهروندان ژاپن ریشه در اطاعت و تمایل به همرنگی با جامعه دارد.

موفقیت اقتصادی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بر پایه سیستم آموزشی صورت گرفت که در آن دانش آموز تشویق می شود نسبت به آموزگار احترام بسیار زیاد قائل شود. طبق این تعلیمات سخت گیرانه دانش آموز خوب، دانش آموزی بود که همه چیز را خوب حفظ می کرد، ساکت می ماند و حرف معلم را قطع نمی کرد اما پس از دو دهه افت اقتصادی، دولت دست به اصلاحات زده است. هدف از این اصلاحات تربیت شهروندهای جهان و افراد آزاداندیش است.

پروفسور تامورآ، چهره ای شناخته شده در فرهنگ ژاپن است. وی تا چند سال پیش رئیس کمیسیون ملی ژاپن در یونسکو بود. آقای “تامورا” مدیر مدرسه “ماکوهاری” یکی از مدارس منتخب دولتی است. در این مدارس برنامه ای اجرا می شود که “ابردبیرستان جهانی” نام دارد و هدفش تربیت کسانی است که در زمینه های مختلف اجتماعی پیشرو و آغازگر تغییر و دگرگونی باشند.

او می گوید: «دلیل رکورد اقتصادی این بود که ژاپن جهانی نشده بود. این پروژه جهانی شدن باید دبیرستانها را هم در بر بگیرد.»

در این رویکرد آموزشی، توانایی در برقراری ارتباط بسیار اهمیت دارد. مثلا در درس آشپزی ژاپنی، دانش آموز با توجه به خوراک، با آداب و رسوم و فرهنگ جهانی آشنا می شود و آموخته هایش را با دیگران در میان می گذارند.

در سیستم “ابردبیرستانهای جهانی” سنت جای خود را حفظ کرده است، مثلا در باشگاه آموزش تیراندازی سنتی با تیروکمان، هدف آموختن عناصر سنتی فرهنگ ژاپن مثل پایداری و تمرین مداوم است.

دانلود کلیپ:

ایده های نو برای اصلاح برنامه های آموزشی در فنلاند و ژاپن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ اسفند ۹۶ ، ۰۷:۵۰
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۴۰ ق.ظ

آموزش های شهروندی برای همه

توجه به فرهنگ شهرونـدی و آمـوزش آن، رویکـردی نوین است که بیش‌تر کشـورهای توسعه‌یافته به آن پرداخته ‌اند و نتایج مؤثر آن در توسعه‌ ی پایدار، رفاه و پیشرفت ‌های فرهنگی و اجتماعی، باعث شده که کشورهای در حال توسعه نیز ضرورت آن را درک کرده و زمینه‌ی آموزش و تحقیق آن را فراهم آورند.

http://s8.picofile.com/file/8321348818/Photo_aspx.jpg

امروزه به واسطه «جهانی شدن»، سرنوشت تمامی افراد، سازمان ها و حکومت ها بیش از پیش به یکدیگر گره خورده و تاثیرات این فرایند بر تمامی حوزه های فعالیت بشری، غیرقابل انکار گردیده است. در ادامه و به دنبال طرح مفهوم «شهروندی جهانی» انتظارات جدیدی از آموزش و پرورش به عنوان عامل معنابخش به زندگی افراد و ابزاری برای پرورش شخصیت انسان و رفع نیازهای اجتماعی، شکل گرفته است.

دانلود کلیپ:

آموزش های شهروندی برای همه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۹۶ ، ۱۱:۴۰
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۴۴ ب.ظ

مدیریت تغییر در مدارس

مدیریت تغییر برای بهبود کیفیت در آموزش و پرورش هم اکنون به یک موضوع علمی مهم تبدیل شده که مورد علاقه دست اندرکاران قرار گرفته است. در هر حال، این موضوع نیاز به بررسی و تحقیق دارد و نیازمند برداشت جدیدی از هدایت و رهبری است تا بتواند خواسته های مدیران، معلمان، دانش آموزان و والدین آنها و مراکز آموزشی را در هزاره جدید برآورده کند.

http://s3.picofile.com/file/8287660118/photo_2017_02_25_07_35_07.jpg

آینده کودکان و جوانان پر از تغییر است،آنها را باید برای آینده ای پر از تغییر و تحول آماده کنیم. آنها باید تغی یر را بشناسند، به تغییر فکر کنند، اهل تغییر و تحول بوده و عامل به تغییر باشند نه در مقابل تغییرات مقاومت های بی جا نشان دهند. بر این اساس، آموزش و پرورش باید خود اهل تغییر و عامل به آن باشد.

دانلود کتاب:

مدیریت تغییر در مدارس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ اسفند ۹۶ ، ۱۲:۴۴
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۰۸:۱۰ ق.ظ

راهکارهای فرانسه برای توسعه عدالت آموزشی

آمـوزش و پـرورش در فـرانسه ساختار نظام آموزشی فرانسه بر مبنای دو محور اصلی (پایداری) و (پویایی) بررسی می‌شود. در محور پایداری، سیاست‌های آموزشی و قوانین مصوب در جهت دست‌یابی به وضعیت مطلوب آموزشی (پنداره نظام) و در محور پویایی، نوسامانی ساختارها و استقرار زیرساختها، اهداف و عملکرد وضعیت موجود نظام آموزشی کشور مورد توجه قرار گرفته است. 


محور پایداری بر مفهوم تداوم در حفظ ارزش‌های سه‌گانه جمهوری (برابری، برادری و آزادی) تأکید دارد.بیش از۱۳میلیون دانش آموز در مدارس کشور فرانسه به تحصیل مشغولند. نظام آموزشی کشور یکپارچه بوده واین در حالی است که ساختار حال حاضر آن در خلال دهه‌های۶۰ و۷۰ قرن بیستم میلادی دستخوش تغییرات تدریجی شده است که از جمله این تغییرات می‌توان به تفکیک مقاطع آموزش ابتدایی ومتوسطه از یکدیگر اشاره کرد.از دهه۷۰ کشور فرانسه از افزایش قابل توجهی در توسعه و رشد نظام آموزش پیش دبستانی برخوردار شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ اسفند ۹۶ ، ۰۸:۱۰
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۶، ۰۸:۳۸ ق.ظ

آموزش فلسفه به کودکان

برنامة فلسفه برای کودکان و نوجوانان برنامه‌ای درسی مربوط به دوران قبل از دانشگاه است و اولین هدف آن اصلاح وضعیت تفکر در مدارس و وارد کردن عنصر اندیشه به درون نظام آموزشی است. در مرحلة بعد بارآوردن شهروندانی معقول، «خود ـ منتقد» و حساس در برابر محیط مدّ نظر قرار می‌گیرد. این برنامه سعی می‌کند استدلال، داوری و تمییز را از دوران کودکی به افراد یاد دهد، به‌طوری که کودکان از همان ابتدا قادر باشند تا حد امکان، خودشان برای خودشان فکر کنند و برای خودشان تصمیم بگیرند.

http://s8.picofile.com/file/8320551726/13710.jpg

یکی از اهداف اصلی برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان، تقویت تفکر انتقادی، تفکر خلاق و تفکر مراقبتی/مسئولانه از ابتدای دوران کودکی است. متناظراً داوری خوب، ابداعات خلاق و توجه مسئولانه به محیط و اطرافیان، از ویژگی‌هایی است که این برنامه درپی تقویت آن‌ها در افراد است. در نهایت، تربیت شهروندان خردمند، خودآگاه، دقیق، مسئولیت‌پذیر اخلاقی، اجتماعی، محقق، انتقادی، خودـ منتقد و... در این برنامه پیگیری می‌شود.

دانلود کلیپ:

آموزش فلسفه به کودکان

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۶ ، ۰۸:۳۸
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۳۸ ق.ظ

روش های تحقیق در نهج البلاغه

نهج البلاغه هموراه جزو منابع دسته اول و معتبر و کتاب مرجعی برای تحقیقات علمی و پژوهشی دانشجویان و اساتید کشور و حتی کشورهای دیگر است. موضوعاتی تعلیم و تربیت، اجتماعی، سیاسی، مدیریتی و... هموراه طرفداران بسیاری برای موضوع تحقیقی دارد. برای استفاده صحیح و بهینه از این کتاب مرجع و بزرگ شیعه می بایست به درستی به آن رجوع کرد و برداشتی مناسب از آن داشت. برای این منظور نیاز به یک متدولوزی و روش برداشت باید باشد. در این زمینه بنا بر این دارم در این پست به معرفی و تحلیل یکی از کتاب های مهم در این زمینه بپردازم.
http://s6.picofile.com/file/8253319576/10788_jpg.png
روش های تحقیق در نهج البلاغه اثر گرانسگ استاد محمد دشتی:
نامى که شریف‏ رضى براى این کتاب برگزیده «نهج ‏البلاغه‏» یعنى «راه و روش بلاغت‏» است، زیرا این کتاب درهاى بلاغت را به روى خواننده مى‏ گشاید و طالبان بلاغت را بدان نزدیک مى‏ سازد و نیاز دانشمند و دانشجو را برمى ‏آورد، و گمشده و خواسته بلیغ و زاهد است. نهج‌البلاغه از نظر محتوایی به مسائل گوناگون اعتقادی، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی پرداخته است و در قالب خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌ها به پرسش‌ها و مسائل عرصه‌های مذکور پاسخ داده است. ساحت دیگر نهج البلاغه، مسائل اخلاقی و تربیتی است. که امام(ع) بر مبنای جهان‌بینی توحیدی، آن‌را استوار ساخته است. اخلاق فردی در نهج‌البلاغه، دانش اندوزی توأم با عمل، بی اعتنایی به زخارف دنیوی، آزادگی و ظلم ستیزی، نظم و حساب‌رسی در امور را تبیین نموده است و اخلاق اجتماعی نیز به خوش خلقی و انسان دوستی، انصاف‌ورزی با مردم و مانند این‌ها اشاره کرده است.
مطالب این کتابچه درباره‌ی چگونگی تحقیق در نهج البلاغه و شیوه‌ی استخراج مفاهیم آن است که در آغاز به معارف عمومی نهج البلاغه, اعم از اخلاقی, اقتصادی, تاریخی و سیاسی اشاره گردیده است. مبحث پایانی نیز درباره‌ی طرح تطبیق نهج البلاغه با نیازمندی‌هاست. حال چگونه می توان از این دریای بزرگ معرفتی و علمی برداشت نمود؟ برای پاسخ به سوال دعوت میکنم به مطالعه کتاب بپردازید:
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ اسفند ۹۶ ، ۰۷:۳۸
Bakhshi and sabagh
پنجشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۳۳ ق.ظ

برنامه درسی باید مبتنی بر سوالات کودکان باشد

بنیان های دانش، مهارت و نگرش ها از دوره ی پیش دبستانی شکل می گیرند و اهمیت و ضرورت آنها برای خاص و عام پذیرفته شده اند. پس ضروری است که هر تحول و نوآوری آموزشی را از سالهای اولیه کودکی مورد توجه قرار داد و برنامه ریزی برای دوران کودکی و بعد از آن را بر پایه و بنیان قوی بنا نهاد.

http://s9.picofile.com/file/8319954584/barnamerizi_300x200.jpg

برنامه درسی مفید از نظر برخی ازمتخصصان تعلیم و تربیت می تواند بر مبنای نیاز و پرسش های دانش آموزان بنا شود و نه براساس برنامه های از پیش تعیین شده. در ادامه یکی از سخنرانی های جذاب Ted برنامه را در همین زمینه را می بینیم.

دانلود کلیپ:

برنامه درسی باید مبتنی بر سوالات کودکان باشد

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ اسفند ۹۶ ، ۰۷:۳۳
Bakhshi and sabagh