ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

دوشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۹:۲۴ ق.ظ

کاربرد هوش چندگانه در عمل

در چند دهه گذشته کاربرد نظریه هوش های چندگانه هوارد گاردنر، برگرفته از جنبش فرانوگرایی، توانسته شرایط پیشرفت مناسبی را در فرآیند یادگیری برای دانش آموزان فراهم کند. این مسئله افزایش میزان مشارکت معلمان و خانواده ها در فرآیند آموزش و یادگیری را به دنبال داشته است.

بر طبق این نظریه، دیدگاه‌های روان‌سنجی سنتی نسبت به هوش، بسیار محدود و ضعیف است. گاردنر نظریه‌اش را نخستین بار در کتاب «قاب‌های ذهنی: نظریه هوش چندگانه»، در سال 1983 ارائه کرد. به عقیده او همه انسان‌ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند. او در کتاب خود، هشت نوع مختلف هوش را معرفی نموده و احتمال داده است که نوع نهمی نیز به عنوان «هوش هستی‌گرا» وجود داشته باشد.

دانلود کلیپ:

کاربرد هوش چندگانه در عمل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۹:۲۴
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۷:۵۷ ق.ظ

نظام آموزشی روسیه زیر ذره بین

بنا بر آمار‌ها میزان باسوادی در روسیه تقریبا صد در صد است. اما بعد از تغییرات سیاسی در روسیه و دنیا، نظام آموزش هم ضرورتا نیازمند تغییر است. نرخ صد در صدی با سوادی در روسیه، آماری رشک برانگیزی است، اما کیفیت آموزش نیز به‌‌ همان اندازه کمیت مهم است. در حالیکه اساس نظام آموزشی دوران شوروی همچنان پابرجاست، همراهی با تغییرات نیز لازمه پویا نگه داشتن این نظام است.

سیاست اصلی بخش آموزش روسیه،ایجاد تغییرات وسیع و پایه اجتماعی به منظور ساماندهی روسیه جدید است.در چنین شرایطی، همبستگی پیچیده ای میان تغییرشکل سیستم آموزشی و محتوی آن وجود دارد.ساختار همبستگی چند جانبه است.به نحویکه آموزش از یک سو بعنوان عامل نوسامانی ارتباطات اجتماعی و ازسوی دیگر بعنوان نیروی محرک توسعه جامعه مطرح میگردد.اتخاذ فضای آموزشی  واحد که از یک سو برسنت های آموزشی روسیه مشتمل گردیده و از سوی دیگر ازهمسویی با تمایلات جهانی برخوردار باشد ، نیز از جمله سیاستهای اصلی آموزشی روسیه می باشد.

مدارس خصوصی، ارزش های شورایی یا فردی؟

مدارس خصوصی، پدیده جدیدی در روسیه هستند. یکی از اولین مدارس خصوصی در روسیه، ۲۰ سال پیش توسط واسیلی بوگین تاسیس شد. در این مدرسه ضمن حفظ برخی ارزش‌ها و سنتهای شورایی و انتقاد از نظام آموزشی موجود، سیستم آموزش، کودک مدار است. پیام مدرسه به بچه‌ها و والدینشان این است که ۱ به ا ضافه ۱ همیشه برابر با ۲ نیست. اولین درس این است که هر مسئله، جواب های متعدد می‌تواند داشته باشد. و اینکه هیچ چیز را در زندگی دست کم نگیریم. واسیلی بوگین مدیر این مدرسه می‌گوید:« ما کودکان را در طیف وسیعی آموزش می‌دهیم. این آموزش شامل تربیت شخصیت آن‌ها نیز هست. یک انسان شرور و با هوش بد‌تر از یک نادان است. هدف اصلی ما، تربیت یک انسان خوب و بعد یک انسان با سواد است.» به نظر او آموزش هر کودک، به یک روش فردی نیاز دارد. اما این روش در زمان اتحاد شوروی، چندان پذیرفته شده نبود.

واسیلی بوگین مدیر مدرسه به امر آموزش و سیستم آموزشی جاری در روسیه چندان خوش گمان نیست. او معتقد است شرایط امروز به مراتب بد‌تر از شرایط در دهه ۸۰ است. «پیدا کردن آموزگار مناسب برای آموزش دانش آموزان هرسال برای من دشوار‌تر از سال پیش می‌شود. درست است که در دوره شوروی فساد وجود داشت، ولی بعدا بد‌تر شد. بعد از فروپاشی سیستم قبلی، هیچ ایدئولوژی یا طرز فکری هم به جامعه ارائه نشد و این هولناک است.» شهریه این مدرسه در مسکو، سالانه ۱۰ هزار دلار است. در حال حاضر در روسیه تنها ۵ در صد کودکان به مدرسه خصوصی می‌روند.

http://s7.picofile.com/file/8237358650/2521791_4826_b.jpg

مشکلات کلیدی آموزش در روسیه از زبان یکی از دست اندکاران

به نظر الکسی سمونوف، مدیر موسسه آموزشی آزاد مشکلات اصلی نظام آموزشی در روسیه کنونی، استاندارد‌های آموزشی، اقتصاد مبتنی بر نفت و فقدان سرمایه گذاری های بلند مدت در آموزش و فناوری است. ۵۷ درصد جمعیت ۲۵ تا ۳۵ سال در روسیه، تحصیلات دانشگاهی دارند. با این حال بر اساس جدول ارزشیابی معروف تایمزسال ۲۰۱۱- ۲۰۱۲، هیچکدام از موسسات آموزش عالی روسیه در فهرست ۲۰۰ دانشگاه بر‌تر دنیا قرار ندارند. به نظر آقای سمونوف دلیل آن، سیاست‌های اقتصادی دولت روسیه در سالهای اخیر است. الکسی سمونوف، مدیر موسسه آموزشی آزاد: « کلیت اقتصاد سازمان درستی ندارد. نه در برنامه ریزی‌های اقتصادی مبتنی بر فناوری و تولید، و نه حتی اقتصاد مبتنی بر نفت نظامی موجود نیست.»

«دولت سیستمی مبتنی بر سرمایه گذاری درازمدت در زمینه فناوری‌های پیشرفته ایجاد نکرده است. این برنامه ریزی و سرمایه گذاری به نوبه خود می‌تواند جهت گیری‌های آموزشی را تعیین کند.» آقای سمونوف، ۱۹ سال است ریاست موسسه تربیت مدرس دانشگاه‌ها را به عهده دارد. تجربیات طولانی او می‌تواند پشتوانه معیار‌هایش در تشخیص مشکلات کلیدی در آموزش روسیه امروز باشد. او اضافه می‌کند: « روانشناسی حاکم بر دهه ۹۰ در روسیه، یعنی دستمزد پایین و اعتبار اجتماعی نازل آموزگاران، هنوز هم پا بر جا است.» او با اشاره به دوران شوروی، مهارت و توانایی استادان و آموزگاران را یکی از امیتازات آن دوران ارزیابی می‌کند. با این حال به نظر او تقویت فرد گرایی در نظام آموزشی روسیه، یک عامل مثبت است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۷:۵۷
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۱۲ ق.ظ

تجربه کلاس های هوشمند تایوان

فناوری در حال ایجاد تغییراتی چشمگیر در کلاس های درس است و یادگیری دیگر به هیچ وجه مانند گذشته نیست. روزهای گچ و تخته سیاه و حتی قلم و مداد گذشته و لپ تاپ ها، پروژکتورهای دیجیتال، تبلت ها، تخته های الکترونیکی جایگزین آنها می‌شود و خدا می‌داند بعدها چه چیزهای دیگری جایگزین آنها خواهد شد.

http://s8.picofile.com/file/8326304092/tabletschools.jpg

کارهای کلاسی را می توان به راحتی و از طریق سیستم وایرلس به لپ تاپ دانش آموز منتقل کرد. به این ترتیب، یک محیط یادگیری کاملاً مشارکتی ایجاد می گردد. این به اشتراک گذاری همچنین به معلم اجازه می دهد که تا حدودی بر آنچه دانش آموزان روی صفحه رایانه خود مشاهده می کنند کنترل داشته باشد؛ مثلاً اطمینان حاصل کند که دانش آموزان در حین درس، حواسشان پرت نشود و به مشاهده وب سایت های دیگر نپردازند. به همین ترتیب، امکانات جدیدی در حیطه آزمون و تکلیف دهی به دانش آموزان فراهم شده است. آزمون ها و آزمون های کوتاه را می توان به آسانی دانلود کرد و بعد از پاسخ دادن به سؤالات، آنها را به معلم منتقل نمود.

دانلود کلیپ:

تجربه کلاس های هوشمند تایوان

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۱:۱۲
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۷:۴۷ ق.ظ

چگونه اسراف نکردن را به کودکان بیاموزیم؟

بخشی مهم از مسائل اقتصادی خانواده، آموزش و تربیت رفتار صحیح اقتصادی به فرزندان است، آموزش اقتصاد به فرزندان به دو گونه مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد. بخش غیرمستقیم که مهم‌تر است، روش و نوع عملکرد والدین است که خواه ناخواه حتما به فرزندان منتقل می‌شود. مادران مدیر، قانع و صرفه‌جو، فرزندانی به همین گونه تربیت می‌کنند و مادران اسرافکار، تجمل پیشه و مصرف‌گرا نیز فرزندانی تنوع‌طلب و مصرف‌زده به جامعه تحویل می‌دهند. بنابراین اولین و مهم‌ترین گام در تربیت صحیح اقتصادی فرزندان (مثل سایر زمینه‌های تربیتی)، تصحیح عملکرد والدین است.

http://s9.picofile.com/file/8311038800/images.jpg

مدیریت مالی، پس انداز و صرفه جویی در شمار مهارت هایی هستند که باید از ۲ سالگی به کودک آموزش داده شود.  به فرزندان خود مدیریت پول را آموزش باید داده شود. به گونه ای که از همان کودکی برای هر چیزی که قرار است برایش خریده شود، بودجه ای را تعیین و به وی اعلام شود تا بداند با این مقدار پول باید نیاز خود را برآورده کند.

دانلود کلیپ:

چگونه اسراف نکردن را به کودکان بیاموزیم؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۷:۴۷
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۴۳ ق.ظ

یونیفرم مدرسه: نگاهی به دو تجربه جهانی

طبق نظر برخی از افراد، کودکی که لباس فرم به تن می‌کند، به احتمال زیاد مدرسه را جدی‌تر می‌گیرد. به تن کردن لباس فرم مدارس، برای کودک این پیام را به همراه دارد که همان طور که والدینش قبل از رفتن به کار لباس مناسب می‌پوشند، او نیز باید خود  را برای مدرسه آماده کند. مدارس گزارش کرده‌اند که زمانی که کودکان " لباس‌های بازی" را از تن خارج کرده و "لباس‌های کار" به تن می‌کنند، رویکرد جدی‌تری نسبت به درس‌های خود پیش می‌گیرند.

http://s9.picofile.com/file/8325636434/1502450834_houghton_south_africa.jpg

در برخی از کشورها بحث در مورد لباس فرم و تاثیر آن بر نظم و انضباط ، فرد گرایی و تفاوتهای اجتماعی به موضوع داغی میان دانش آموزان، والدین و معلمان تبدیل شده است. آیا یونیفورم باید در مدارس اجباری باشد یا اختیاری؟

دانلود کلیپ:

یونیفرم مدرسه: نگاهی به دو تجربه جهانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۸:۴۳
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۲:۲۵ ب.ظ

معرفی کتاب: درس کاوی

امروز بنا دارم به عنوان نخستین پست در هفته ای پیش رو کتاب دیگری رو از استاد گرانقدرم دکتر سرکار آرانی که در دوره کارشناسی افتخار شاگردی ایشان را در دانشگاه علامه طباطبایی داشته ام و یکی از طرفداران پروپاقرص کتاب ها و نوشته ها و اندیشه های ایشان هستم را معرفی نمایم.

درس کاوی

این کتاب متشکل از پنج مقاله علمی-پژوهشی بین المللی دکتر محمد رضا سرکار آرانی است. او در همه این مقالات نویسنده اول است و در برخی مقاله‌ها همکارانی از سایر کشورها (ژاپن، آمریکا، استرالیا، سنگاپور) نیز دارد. مقاله پنجم تنها به نام اوست و در قالب فصل چهارم این کتاب پیش روی شماست. این مقاله در انگلستان به عنوان مقاله برتر سال شناخته شده و جایزه  بهترین های سال ۲۰۱۶ ایمرالدبه آن تعلق گرفته است.آنچه معلم قصد دارد تدریس کند، آنچه دانش‌آموزان یاد می گیرند، روش‌های ارتباط در کلاس درس(شفاهی یا نوشتاری)، گفت و شنودهای دانش‌آموزان در فرایند تدریس، شیوه مواجهه معلم با اشتباه دانش آموزان و… از جمله موارد مطرح شده در این کتاب است.


این کتاب تجربة ژاپن در بازاندیشی عمل برای تولید دانش حرفه‌ای و بهبود مستمر آموزش و غنی‌سازی یادگیری در مدرسه را از طریق درس‌پژوهی را تبیین می کند. به علاوه، با تجزیه و تحلیل مطالعات موردی و کاربردی، رویکرد فرهنگی- تاریخی ژاپنی‌ها به فرآیند تمرین مهارت‌های بازاندیشی، خودارزیابی، بهسازی الگوهای ذهنی، حرکت از آموزش به یادگیری، روش‌های بازیافت ایده‌ها و داده‌ها برای دگرگونی و نوسازی اجتماعی، نوآوری در آموزش، و فرایند تولید و به کارگیری دانش حرفه‌ای را که گسترش‌دهندة ظرفیت و توانایی عمل اثربخش برای تغییر و نوآوری است، تبیین کند.

تفاوت‌های فرهنگی مدارس و مناسبات اجتماعی پیچیده در هر جامعه روش و ابزارهای اثربخشی را برای به کارگیری الگوی درس‌پژوهی توصیه می‌کند. مطالعة این کتاب و آشنایی با ایدة درس‌پژوهی برای همة افراد اعم از مدیران، کارشناسان برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، معلمان، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و والدین سازنده است و به خوانندگان یاری می‌رساند تا از طریق یادگیری از یکدیگر بر قابلیت‌های خود بیفزایند. مطالعة تجربه‌های ایران و سایر کشورها راهبردهای اثربخشی را برای بهره‌گیری از درس‌پژوهی در عمل و در فرهنگ‌های آموزشی مختلف نشان می‌دهد.
فصل‌های کتاب به نحوی تنظیم شده‌اند که کارکردهای درس‌پژوهی را به مثابة نظریه، رویکرد، روش و ابزار تبیین کنند، نمونه‌های عینی آن را در آموزش عمومی و آموزش دانشگاهی ارائه دهند و به چالش‌ها و چشم‌اندازهای آن در ایران نیز بپردازند.

توصیه می شود معلمان این کتاب را از فصل هفتم (ایران: چالش ها و چشم اندازها) و پژوهش گران تربیتی آن را از فصل اول(نظریه علم عمل) بخوانند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۲۵
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۷:۳۵ ق.ظ

مشقت تحصیل در مدارس عشایری

وجود کلاس‌های چندپایه، کمبود تجهیزات و امکانات آموزشی، قرارگیری در مناطق صعب‌العبور و مرزی، نبود سرویس ایاب و ذهاب، تشکیل برخی کلاس‌ها در چادر، کانکس، شبه کپر یا ساختمان‌های استیجاری تنها بخشی از مشکلات دانش آموزان در مناطق عشایری است.

سوادآموزی در بین عشایر کار بسیار سختی بوده و هست. کوچ رفت و آمد های طولانی و خسته کننده که گاه یک ماه به درازا می کشید  ُ تمایل کمتر والدین بخاطر از دست دادن یک یا چند نیروی کمکی در دامداری و اداره زندگی پر مشقت عشایری  ُ نبود سرپناه ثابت و استاندارد که محافظ خوبی برای سرما و گرما باشد و از همه مهمتر نبود معلمی که بتواند با این شیوه زندگی و تدریس کنار بیاید از جمله موانعی بود که این مهم را با مشکل و تاخیر سالیان مواجه ساخت.

دانلود کلیپ:

مشقت تحصیل در مدارس عشایری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۷:۳۵
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۷:۰۳ ق.ظ

جایزه جهانی تدریس برای معلم خلاق فلسطینی

 

«جایزه جهانی معلم» که برخی از خبرنگارها به آن لقب «نوبل آموزش» داده اند امسال به یک خانم معلم فلسطینی رسید، پیروزی این زن که در پناهگاه های فلسطین بزرگ شده بود را پاپ فرانسیس اعلام کرد. کسانی که کودکی را آموزش می دهند بسیار مفتخرتر از کسانی هستند که آن ها را به وجود می آورند؛ چرا که گروه دوم فقط به آنها زندگی می دهند ولی گروه اول به آنها هنر خوب زندگی کردن را می دهند." این جمله را ارسطو که به لقب «معلم اول» شناخته می‌شود، گفته است. از آن زمان تاکنون معلم های زیادی وارد تاریخ شده اند و اکنون با گذشت حدود 2500 سال از آن زمان روز گذشته پاپ فرانسیس اعلام کرد که « جایزه جهانی معلم » در سال 2016 به خانم معلم فلسطینی رسیده است.

نام 10 نامزد برتر این جایزه را هم استفان هاوکنیگ فیزیکدان معروف، اعلام کرده بود، او قبل از اعلام اسامی گفت: همه چیز با یک عشق آغاز می شود؛ عشق تاریخ، عشق موسیقی و برای من این عشق، علم بود. در مدرسه من معلم ریاضی الهام بخشی به اسم آقای تهتا بود. من بهترین دانش آموز نبودم، دست خط من بد بود و گاهی تنبل می شدم. به لطف این معلم من اکنون جایگاهی را دارم که زمانی اسحاق نیوتون داشت. "امروز ما بیش از هر زمانی به معلم نیاز داریم. ما باید به یاد داشتیم معلم مهم است."

 

اما نام معلم برنده این جایزه حنان آل حروب است او که با روش "بازی و یاد گرفتن" سعی می کرده بر اثرات جنگ در دانش آموزان خود غلبه کند، در کمپ پناهنده های فلسطینی بزرگ شده است.

ویدیو برای حنان حروب معلم ابتدایی به همراه دانش آموزانش در غرب شهر رام الله در فوریه است. این معلم اخیرا موفق به دریافت جایزه ی جهانی یک میلیون دلاری آموزش و پرورش شده است.
در منطقه ی مسکونی “البیره” در “رام الله” این سر و صدا پیچیده است که دانش آموزان دوم ابتدایی حنان حروب مسائل پیچیده ی ریاضیشان را بر روی بادکنک هایشان ننوشته اند و در عوض آنها به مرد روزنامه نگار آلمانی که در بین کلاسشان برای دیدن خانمشان قدم میزند خیره شده بودند. فلسطینی ها معلمشان را خانم خطاب میکنند. او معلمی است که اخیرا برنده ی یک میلیون دلار جایزه ی جهانی آموزش و پرورش شده است. دانش اموزان از خوشحالی بادکنک هایشان را ترکاندند.

این جایزه در ۱۳ مارس ۲۰۱۶ اعلام شد و مقامات فلسطینی برای بانو حروب جشن گرفتند و به ایشان مدرک اعطا شد.

 

دانلود کلیپ:

 معلم خلاق فلسطینی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۷:۰۳
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۴:۱۲ ب.ظ

تحول در دنیای آموزش با امکان دسترسی آزاد به اطلاعات

بسیاری از کارشناسان آموزش در حال حاضر از فناوریهای جدید و نرم افزارهای آنلاین استفاده می کنند تا چاره ای برای هزینه بالای و در دسترس نبودن برخی منابع آموزشی پیدا کنند. این منابع باز به مردم سراسر جهان کمک می کند به طیف گسترده ای از اطلاعات دسترسی داشته باشند.

بریتانیا؛ طرح «کتاب باز»

گروهی از دانشگاهیان کمبریج در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفتند انقلابی برپا کنند: انقلاب دسترسی رایگان به منابع. آنها سازمانی غیر دولتی و سامانه ای موسوم به «کتب باز» به راه انداختند. ایده اصلی این طرح، خلق و ابداع مدلی بود تا کتب درسی و تک نگاشتها (جزوه یا مقاله) بطور رایگان روی نت قرار گیرد. این طرح بویژه برای کشورها در حال توسعه که در آنها تنها، کتابهای ارزان و دیجیتال خوانده می شود، اهمیت دارد. طی بحران اقتصادی «کتاب باز» برای دانشجویان یونان موهبت بزرگی بود. بطور متوسط، ناشرین انتظار دارند ۲۰۰ نسخه از یک کتاب دانشگاهی را بفروشند. در طرح «کتاب باز» به هر کتاب ماهانه، ۴۰۰ بار مراجعه می شود که هم برای نویسنده و هم برای اساتید دانشگاهی رضایت بخش است.

راهنمای کاربردی هوشمند سازی مدارس

مصر؛ کارگاه آموزشی ویکی پدیا

در نزدیکی قاهره، پایتخت مصر در کارگاهی موسوم به «برنامه آموزشی ویکی پدیا»، دانشجویانی که درگیر پژوهش و تحقیق دانشگاهی هستند، برای بهتر کردن کیفیت محتوایِ مقالاتِ نسخه عربیِ بزرگترین دائرهالمعارف دنیا با یکدیگر همکاری می کنند. ویکی پدیا مجموعه ای بیش ازچهار میلیون مقاله است که ۲۳ میلیون نویسنده و کاربر در سراسر جهان آن را تهیه و گردآوری کرده اند. این برنامه خیلی از دانشجویان زن را در مصر جذب کرده است. تقریباً ۹۰ درصد شرکت کنندگان در این کارگاه زنها هستند. یکی از متصدیان این طرح می گوید که در تلاش است شکاف جنسیتی در مقاله نویسی برای ویکی پدیا را کاهش دهد.

ایالات متحده آمریکا؛ نقشه مغز انسان با بازی کامپیوتری

در نیویورک، دانشگران به کمک تعداد زیادی از کاربران آنلاین که درگیر بازی ویدئویی «آی وایر» (Eywire) می شوند، نقش سه بعدی ساختارنورون های مغز انسان را می کشند. هر نیمه شب در تایمزاسکوئر نیویورک به مدت ۵ دقیقه پخش آگهی از صفحه نمایش بزرگ این میدان متوقف می شود، و به جای آن برنامه علمی نقشه نورونهای مغز به نمایش گذاشته می شود. این نمایش علمی را نوا هاتن براه انداخته است. وی یکی از طرفداران پروپاقرص بازی علمی «آی وایر» است.

                                                                                       دانلود کلیپ:

                                             تحول در دنیای آموزش با امکان دسترسی آزاد به اطلاعات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۱۲
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۷:۳۳ ق.ظ

آموزش مهارت های کارآفرینی: تجربه های موفق جهانی

یکی از چالشهای پیش روی جوامع مختلف، دانش آموختگان فاقد تواناییهای فردی و مهارتهای لازم برای راه اندازی کسب و کار مناسب است. این امر، آماده سازی فارغ التحصیلان دانشگاهی را به وسیله توسعه فرهنگ کارآفرینی در آنان مسلم می سازد. آماده سازی در مورد کارآفرینی نبایستی بعد از فارغ التحصیلی باشد. بلکه این امر بایستی در حین تحصیل انجام شود و لازم است روح کارآفرینی در دانشگاهها پرورش داده شود.

http://s9.picofile.com/file/8323973118/genome_696x420.jpg

کارآفرینی فرایندی است که در آن فرد دارای ایده و فکر جدید با بسیج منابع از طریق فرایند ایجاد یک کسب و کار(کسب و کار الکترونیکی یا اینترنتی، کسب و کار خانگی، کسب و کار خانوادگی،کسب وکار کوچک و متوسط) که توام با مخاطره ی مالی و اجتماعی و حیثیتی است، محصول و خدمت جدید به بازار عرضه می نماید. در این زمینه خوب است تجربیات موفق جهانی مورد بررسی قرار گیرد.

دانلود کلیپ:

آموزش مهارت های کارآفرینی: تجربه های موفق جهانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۷:۳۳
Bakhshi and sabagh