ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


شنبه, ۲ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۵:۰۰ ق.ظ

نقش هنر در آموزش علوم و فناوری

آیا آموزش هنر می تواند رویکرد خلاقانه را در کودکان برای آموختن علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی در کودکان بپروراند یا اینکه داشتن ذهنی منطقی کافی است؟ در این برنامه جهان دانش، ارتباط آموزش هنر و آموزش علوم را در سه طرح در سومالی، فرانسه و مکزیک را بررسی می کنیم. کشورهای مختلف تجربیات متفاوتی از نقش هنر در آموزش های علوم مختلف دارند.

سومالی؛ آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی سلاحی برای مبارزه با فقر

مدرسه آبارسو تنها مدرسه در منطقه سومالی لند در کشور سومالی است که در آن علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات تدریس می شود. با وجود میزان فقر موجود در این کشور که برخاسته از سالها آشوب سیاسی است، یادگیری این موضوعات لازم است. هدف این مدرسه، با ۲۲۴ دانش آموز این است که بیش از نیمی از آنها را به مراکز مهم آموزشی در سرتاسر جهان بفرستد. امسال برای اولین بار یکی از از دانش آموزان آبارسو از دانشگاه «ام آی تی» (مؤسسه فناوری ماساچوست) پذیرش گرفته است.

مواد درسی در این مدرسه طوری طراحی شده است که دانش آموزان مهارت هایی را کسب کنند که هم در منطقه و هم در سراسر دنیا به آن نیاز است. موضوعات اصلی که آموزش داده می شود ریاضیات، زبان انگلیسی و تفکر منطقی است. علاوه بر اینها زبان عربی و مطالعات اسلامی نیز از مواد درسی است.

فرانسه، طراحی و علم در کنار یکدیگر

ورود به رقابتی جهانی مثل «رقابت بین المللی ساخت ماشین با مهندسی ژنیتک»  موسوم به iGEM کار سختی است. گروهی از پژوهشگران جوان که از سراسر دنیا به پاریس آمده اند چند ماه پیش تصمیم گرفتند در مسابقه علمی جهانی که در دانشگاه «ام آی تی» در بوستون برگزار می کند، شرکت کنند. آنها به فکر افتادند که راهی نو برای مبارزه با بیماری سل پیدا کنند. جالبتر از همه این بود که این پژوهشگران جوان در رشته های علوم، فناوری مهندسی و ریاضیات تصمیم گرفتند از مارگریت، طراح و هنرمند کمک بگیرند. مارگری چیزی از علم نمی داند، اما عنصر هنر را به میدان آورده است. حضور او باعث می شود فکر این دانشمندان جوان در گیر شود و مجبور شوند خلاق باشند. از نظر سرپرست این جوانان این نکته نشان می دهد که همکاری و سهیم کردن دیگران در دانسته های خود به نفع همه است. در واقع او معتقد است هیچ محدودیتی وجود ندارد و با این روش همه چیز ممکن است. 
 

دانلود کلیپ:

نقش هنر در آموزش علوم و فناوری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۲/۰۲
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی