ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۶ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۰۴:۵۰ ب.ظ

آموزش پذیرش فرهنگهای دیگر به کودکان

قبلا در وبلاگ به بحث تنوع فرهنگ و تاثیر آنها در امر آموزش در قالب موضوع چند فرهنگی آموزش پرداخته ایم. از این رو می توانیم با مرور این پست ها و موارد استفاده شده در آنها به ادامه این موضوع با محوریت آمادگی دانش آموزان جهت پذیرش فرهنگ می پردازیم. پست ها قبلی در وبلاگ به شرح زیر است:

آموزش چند فرهنگی

مردم نگاری آموزش

این روزها از تنوع فرهنگی و آشتی بین فرهنگ های مختلف زیاد صحبت می شود. چگونه آموزش می تواند در ایجاد احترام و تفاهم بین فرهنگهای مختلف نقش مهمی بازی کند؟ در این گزارش دو برنامه آموزشی را بررسی می کنیم که در استرالیا و بلژیک برای ترویج چندگانگی فرنگی انجام می شود.

برنامه آموزشی “آمیزش فرهنگها” در استرالیا

استرالیا یکی از متنوع ترین مجموعه های قومیت های مختلف را در خود جای داده است. اما تبعیض علیه قومیت های بومی استرالیا تاریخچه ای طولانی دارد. به آنجا خواهیم رفت تا ببینیم از یک روز فرو رفتن در قالب فرهنگی دیگر چه چیزهایی می توان یاد گرفت.

در سالهای آخر دهه ۱۹۹۰میلادی استرالیا به سرعت تغییر کرد و مهاجران تازه وارد، از چین و هند و ویتنام به این کشور آمدند. در کنار این فرهنگهای جدید، فرهنگ بومیان استرالیا، یکی از قدیمی ترین فرهنگ های زنده جهان، بدنبال رهیافتی برای باززایی و نشان دادن اهمیت خود بود. برنامه های موسوم به کشف تنوع و طرح آمیزش فرهنگ ها در مدارس سراسر استرالیا، فرهنگ قدیمی این کشو را با فرهنگ جدید پیوند می دهد و به دانش آموزان زندگی در جامعه ای هماهنگ تر را یاد می دهد.

آلن هریس از بومیان استرالیا است. وی به همراه پسرانش تریستان و آزا پانزده سال است که برنامه “آمیزش فرهنگها” را به اجرا در آورده اند. این برنامه ها هم زندگی خانوادگی آنها را تغییر داده و هم زندگی بسیاری از جوانان استرالیایی را که اکنون به نقش بومیان استرالیا در فرهنگ امروز کشورشان آگاه هستند و به آن احترام می گذارند.

پیتر مسافریادیس، مدیر نوآوری طرح آموزشی “آمیزش فرهنگها” می گوید:«وقتی با سنت ها و فرهنگ های دیگر آشنا می شوید، خود را در جهانی وسیع تر می بینید و به تدریج ارزش و اهمیت فرهنگ های دیگر را درک خواهید کرد.»

با برنامه “آمیزش فرهنگها” دانش آموزان استرالیایی هم ارزش فرهنگهای دیگر را می شناسند و هم کشور و تاریخ استرالیا، و آن چه استرالیا امروز را می سازد، بهتر درک می کنند. آلن هریس در اینباره می گوید: «بدون برنامه “آمیزش فرهنگها” این کارها از ما بر نمی آمد و نمی توانستیم به رؤیایمان دست پیدا کنیم. این رؤیا که همه استرالیایی ها احساس کنند یک ملت هستند و توانشان در یکی بودن است.»

http://static.euronews.com/articles/318244/606x340_318244.jpg?1449851481

بلژیک؛ آموزش درک تفاوتهای فرهنگی در مهدکودک

تهدید تروریسم نگرانی نسبت به تضادهای فرهنگی را در بلژیک بیشتر کرده است. اما مهد کودکی در یکی از محله های چندفرهنگی این کشور، نمونه مثبتی است برای تبلیغ پذیرش تنوع فرهنگی در جامعه.

مهد کوک «تی یر لانتوئن» در محله چندفرهنگی و چندملیتی “خنت” هر روز درهای خود را به روی 42 کودک و طفل دوماهه تا سه ساله باز می کند. این مهد کودک امسال در بین 14 پروژه در اتحادیه اروپا، برنده ی جایزه موسوم به “ایونز” برای آموزش آشتی و صلح شده است. دلیل دریافت این جایزه هم ترویج نگاه مثبتی نسبت به تنوع فرهنگی است که در این مهدکودک به آن اهمیت داده می شود.

یکی از مربیان این مهدکودک می گوید: «وقتی عید قربان یا ماه رمضان می رسد برای بچه های دیگر به روش خودمان توضیح می دهیم که این مراسم به چه دلیل برگزار می شود. تابلویی مخصوص پدرومادرها هست که خودش عامل دیگری برای ترویج تنوع فرهنگی است و به بچه ها نشان می دهد که اسم هر بچه چیست و پدرومادرش که هستند.»

‍پدرومادرها در هر موقع روز می توانند به کودکانشان سر بزنند و این نکته ای است که این مهد کودک را متفاوت می کند. والدین در کارها و تصمیماتی که گرفته می شود، نقشی فعال دارند.بسیاری از آنها وقتی برای بردن کودکانشان می آیند مدتی را درمهد کودک سر می کنند ودر بازی های گروهی و کارگاه ها هم شرکت می کنند.

کاترین راینارت مدیر این مهد کودک می گوید که بسیار مهم است که کودکان تفاوت های بین خودشان و همین طور تفاوت بین خانواده ها را ببینند، مثلا خانواده هایی را ببینند که دو پدر یا دو مادر دارد یا مادری سیاه پوست و پدری سفید پوست دارد. کودکانی که از سنین اولیه این چیزها را ببینند در آینده خواهند توانست فرهنگ های دیگر را خواهند پذیرفت.»

وی می افزاید: «به این ترتیب زندگی و کار در کنار فرهنگ های مختلف امکان پذیر می شود و آمادگی برای پذیرش این فرهنگ ها زیاد می شود. در این مهد کودک همه حس می کنند که دیگران از حضورشان خوشحالند و خودشان همه خوشحالند. برخوردها سازنده است و وقتی بتوان این جمع کوچک را ساخت باید بتوان آن را در سطحی گسترده تر هم پیاده کرد. این جمع کوچک بسیار مهم است.»

توماس بائوم، مدیر موسسه “صلح فِلمیش” در بروکسل و رئیس هیئت داوران جایزه ایونز برای آموزش صلح و آشتی می گوید: «موضوع فقط این نیست که کودکانی که تازه راه رفتن را یاد گرفته اند، بیاموزند با هم کنار بیانند. ایده این است که فضایی به وجود آمده است که کودک به آن احساس تعلق کند و خود را جزو آن ببیند. فکر می کنم نقطه قوت این پروژه منحصر به فرد که در محله با مشکلات فرهنگی خاص خودش اجرا می شود، همین است. د راین طرح پدرومادرها هم نقش فعالی در خلق این فضا دارند.»

در مهد کودک “تی یرلانتوئن” اختلاف های فرهنگی پنهان نمی شود، در عوض کودک از سنین پایین تفاوتها را می بیند و می آموزد که همواره راهی پذیرفتنی و سازنده برای حل اختلافهای فرهنگی وجود دارد.

دانلود کلیپ:

آموزش پذیرش فرهنگ های دیگر به کودکان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۶ ، ۱۶:۵۰
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۳ ب.ظ

مدارس مختلط مفیدترند یا مدارس تک جنسیتی؟

هر وقت بحث تفکیک جنسیتی می شود موضوع تفکیک در دانشگاه های ایران به میان می آید، و اینکه این موضوع اهمیتی در روند و پیشرفت تحصیلی و شخصیتی دانشجویان دارد یا خیر همیشه جزوه بحث های چالش انگیز کارشناسان و طرفداران و مخالفان این طرح ها بوده است.
ولی نه تنها در ایران که خیلی از کشورهای پیشرفته نیز این مسله مطرح است. میخواهیم تجربیاتی از این کشورها را به مساعدت برنامه جهان دانش پی بگیریم: کلاسهای درس جدا مفیدترند یا مختلط؟ اتفاق نظری در این مورد وجود ندارد، اما تعداد مدارس تک جنسیتی در برخی کشورها در حال افزایش است. آیا جدا کردن دخترها و پسرها در مدارس اساسا کار درستی است؟

برخی از آموزگاران بر این باورند که کلاسهای درس جدا، شانس یادگیری دانش آموزان را بالا می برد. از این رو در بعضی از کشورها شاهد افزایش روزافزون مدارس تک جنسیتی هستیم. نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که پسرها بیشتر به موضوعاتی که حالت مردانه تر دارند مثل ورزش تمایل نشان می دهند تا موضوعاتی نظیر موسیقی. در چنین فضای مردانه ای، پسرها ابایی از اینکه افرادی سنتی تصور شوند ندارند چرا که قادرند درهمه فعالیتها مشارکت کنند.

جنسی

فضای حاکم بر مدارس تک جنسیتی مصنوعی است

بحث های زیادی در مورد موفقیت مدارس تک جنسیتی و حق اعمال تفکیک جنسیتی در آموزش وجود دارد. مبارزه با نابرابریهای جنسیتی را باید از سنین پایین آغاز کرد. یکی از مدارس پیش دبستانی در سوئد با محور قرار دادن این اندیشه درصدد القای این تفکر به کودکان است. اما مربیان این مرکز چگونه این مسئله را آموزش می دهند؟

اینجا به بچه ها یاد داده می شود که در درجه اول همه انسانند و دختر و پسر بودن آنها در درجه بعدی اهمیت قرار دارد.

در این مرکز برای پرهیز از مسائل کلیشه ای مربوط به جنسیت از بکار بردن لفظ دختر و پسر در خطاب کردن بچه ها خودداری می شود و برعکس آنها را با عناوینی مانند دوست صدا می کنند. در بازی کردن نیز، همه بچه ها در کنار یکدیگر هم ماشین بازی می کنند و هم عروسک بازی، بدون اینکه مربیان بخواهند فعالیتی را پسرانه یا دخترانه معرفی کنند و حساسیت کودکان را برانگیزانند.

شما موافق مدارس جدا هستید یا مخالف آن؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۶ ، ۱۲:۵۳
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۸:۲۹ ق.ظ

مدارس قاتلان خلاقیت

امروزه متاسفانه هم در محیط خانواده و محیط تحصیل نیز داده‌های زیادی در اختیار دانش‌آموزان قرار نمی‌دهد و باعث می‌شود آنان به کسانی تبدیل شوند که برای نمره درس می‌خوانند. خلاقیت و نوآوری در کتاب‌های درسی امروز جایی ندارد و همه چیز شسته و رفته دراختیار دانش آموز قرارگرفته است. با این شرایط چطور می‌توان انتظار داشت که کودکان امروز به کارآفرینان فردای کشور تبدیل شوند؟ واقعیت این است که مدارس سنتی که شبیه کارخانه های صنعتی هستند و محصولات انبوه و یکسان تولید می کنند جایی برای پرورش خلاقیت نیستند.  مدارس خلاقیت ها را نابود می کنند و از دانش آموز ماشین حافظه می سازند آیا بهتر نیست بچه هایمان را به مدرسه نفرستیم؟

http://s9.picofile.com/file/8299651450/article27511.jpg

در ادامه انیمیشنی هنرمندانه درباره مدارسی که دانش‌آموزانی دارای خلاقیت‌های مختلف را به یک چیز تبدیل می‌کنند: «ماشین‌های تولید نمره»

دانلود انیمیشن:

قاتلان خلاقیت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۶ ، ۰۸:۲۹
Bakhshi and sabagh

استان لرستان یکی از استان های محروم کشور است که در حوزه های مختلف مناطق محروم و با نشانگان فقر را داراست. این فقر لزوما به بحث ها معیشتی مربوط نمی شود و گریبانگیر آموزش و پرورش شان هم می شود آنهم با شدت بالا.

http://s8.picofile.com/file/8299473492/725288.jpg

منابطق صعب العبوری که هر روزه برخی از دانش آموزان باید بگذرانند تا به مدرسه بروند جزو صحنه های دلخراش نظام آموزشی کشور است. در ادامه یک مستندی که از رسانه ملی هم پخش شد را ملاحظه م یکنید:

دانلود مستند:

مشقات رسید. به مدرسه در مناطق صعب العبور لرستان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۶ ، ۱۲:۱۹
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۶، ۰۶:۳۸ ق.ظ

نامهربانی با مادر خلاقیت (انشاء)

نوشتاری از دکتر عزیز الله بابلی بهمئی:

نوشتن فرصتی برای اندیشیدن ، تجسم نمودن و به خاطر آوردن است . دیدگاه مشترک درباره ی نوشتن بدین قرار می باشد که نوشتن برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات و عقاید از طریق نظامی از نشانه های مکتوب است . در واقع نوشتن یک آفرینش و خلاقیت تام است که در یک طرف آن خلق افکار و اندیشه ها و در طرف دیگر نظم بخشی این اندیشه ها در قالب های زبانی مورد نظر قرار دارد.

کودکان دبستان مطلبی را می توانند بنویسند که قبلا در باره ی آن بتوانند سخن بگویند، و هنگامی می توانند در باره-ی موضوعی سخن بگویند که راجع به آن، تجارب و اطلاعاتی داشته باشند. برای این که نوآموز چیزی بنویسد، مهارت در نوشتن کلمات و جمله ها را هم باید فرا گرفته باشد. پس انشاء نویسی را هنگامی می توان انتظار داشت که شخص پایه های آن را آموخته باشد.

در روزگار ما که عبارت " آموختن برای زیستن" به یک شعار جهانی تبدیل شده است و شهروندان از حقوق برابر برخوردارند و می توانند عقاید و نظرات خود را به صورت مکتوب ابراز کنند، نوشتن از ضروریات زندگی می باشد ؛ از سوی دیگر تعداد دانش آموزانی که در نوشتن احساس ناتوانی می کنند روز به روز در حال افزایش هستند ( آمار جهانی اختلال یادگیری بین 4 تا 12 درصد است ولی طبق گزارشات مراکز مشاوره و کارشناسی های مشاوره مناطق در کشور ما گاهی فراتر از عدد جهانی است).

یکی از علل اساسی ضعف انشاء در مقاطع مختلف تحصیلی این است که این درس مانند ریاضی ، علوم و دیگر دروس چارچوب خاصی ندارد و نوآموزان خود به خود نمی دانند که چگونه می توانند یک انشاء خوب بنویسند. در ادامه متن نوشتاری ایشان را در قالب جزوه آماده شده که خدمت تان ارایه خواهیم کرد.


دانلود جزوه:

نامهربانی با مادر خلاقیت (انشاء)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۶ ، ۰۶:۳۸
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۷:۰۸ ق.ظ

فناوری اطلاعات و تحول دنیای آموزش

استفاده از فناوری اطلاعات با حجم گسترده و بالا منجر به تحولی در دنیای آموزش شده است. از اینروست که بسیاری از آموزش های علمی، فرهنگی، اجتماعی و... از حالت حضوری به مجازی تغییر رویه داده اند. یکی از مهم ترین مزایایی که این نوع آموزش دارد دسترسی به حجم کثیری از اطلاعات در آن واحد است و کاربران و مخاطبان می توانند همزمان به اطلاعات گسترده ای دست پیدا کنند.

همچنین از مزایای دیگر این نوع آموزش ها می توان بصرفه بودن آنها را نیز نام برد و از این حیث است که بسیاری از کارشناسان آموزش در حال حاضر از فناوریهای جدید و نرم افزارهای آنلاین استفاده می کنند تا چاره ای برای هزینه بالای و در دسترس نبودن برخی منابع آموزشی پیدا کنند.

اغلب مردم کشورهای در حال توسعه کتاب نمی خرند. در کشورهای توسعه یافته هم قیمت کتابهای درسی و عناوین دانشگاهی بالاست و نمی توان آنها را بسادگی تهیه کرد.

 

کتابهای دیجیتال چه تغییری ایجاد می کند؟ چگونه می توانید اطلاعاتی را که نیاز دارید، بیابید بدون اینکه مجبورشوید یک ریال پول خرج کنید؟ چه می شد اگر می توانستید کتابهای دانشگاهی مورد نیازتان با یک کلیک بر روی اینترنت بخوانید؟

انجمن بین المللی وایز در صدد پاسخ به سئوالات زیر برآمده است:


دانلود کلیپ:

تحول در دنیای آموزش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ تیر ۹۶ ، ۰۷:۰۸
Bakhshi and sabagh