ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۶ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

رشد فناوری‎های نوین باعث شده است که ترفندهای تقلب دانش آموزان به طرز فزاینده ای مبتکرانه شود. اخیراً سر جلسه امتحانات در چین از پهپادهای ناظر استفاده می شود. اما علت گرایش دانش آموزان به تقلب چیست و راه‎های جلوگیری از بروز این مشکل چیست. آیا فقط باید آنها را مقصر دانست؟ برای جلوگیری از بروز این مشکل چه باید کرد؟ چطور می‎توان از فناوریهای نوین برای جلوگیری از تقلبهای علمی استفاده کرد؟ معلمان برای ترویج "اصول اخلاق دانشگاهی” چه کاری می‎توانند انجام دهند؟

آفریقای جنوبی؛ آموزگاران به دانش آموزان در تقلب کمک می‎کنند

می‎دانیم که دانش آموزان گاهی در امتحانات تقلب می کنند اما آیا تا به حال شنیده اید که معلمان به آنها کمک کنند؟ اخیرا تعدادی از آموزگاران در آفریقای جنوبی به خاطر کمک به دانش آموزان در تقلب، شغل‎شان را از دست داده‎اند. چه چیز باعث می‎شود که معلم‎ها اصول اخلاق حرفه ایشان را زیر پا بگذارند؟

نظام آموزش و پرورش آفریقای جنوبی به نتایج بد مدارس در آزمون‎های سراسری مشهور است. بیشتر دانش آموزان در مدارسی تحصیل می‎کنند که از منابع کافی برخوردار نیستند.

هر سال بیش از هفتصدهزار دانشجوی کلاس دوازدهم در امتحانات سراسری دریافت گواهی تحصیلی که به "ماتریک” معروف است، شرکت می کنند. برای اشتغال یا ورود به دانشگاه این گواهینامه تحصیلی لازم است. بنابراین قبولی در این امتحان بسیار مهم است. هر سال موقع اعلام نتایج آزمون سراسری پایان دوره متوسطه، از رسوایی‎هایی درباره تقلب پرده برداشته می‎شود. سال گذشته میلادی، میزان تقلب معلم‎ها سر جلسه امتحان به اوج خود رسید.

طبق آیین نامه معلم‎ها نمی‎توانند در آزمون درس‎هایی که خودشان تدریس می‎کنند، ناظر جلسه امتحان باشند اما سال گذشته در مدرسه خصوصی "استون فَون تین” که بیشتر دانش آموزانش از طبقه فقیر می‎آیند، این قانون زیر پا گذاشته شد و مدیر مدرسه هر کدام از آموزگاران را سر جلسه امتحان درس خودش فرستاد.

در این امتحانات تقلب ۴۶ نفر از دانش آموزان کشف شد، مدیر مدرسه و پنج معلم کارشان را از دست دادند. همچنین تعدادی از دانش‎آموزان از شرکت در امتحانات به مدت سه سال محروم شده و برخی از ناظران جلسه هم تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

از نظر مسئولان وزارت آموزش و پرورش آفریقای جنوبی، مشکل اصلی عملکرد معلمان مدارس است. برخی از مدرّسان و کسانی که در حرفه آموزش هستند، مقامات دولتی را سرزنش می‎کنند.

اسپانیا؛ نرم افزار برای مبارزه با سرقت علمی در دانشگاه

کپی از مطالب اینترنت، ترجمه سریع و حتی فروش محتوای کار علمی به فرد سوم، تبدیل به کاری عادی برای هزاران دانشجو در سراسر جهان شده است. دانشجویان حاضرند خطر دستبرد فکری یا دزدی علمی را بپذیرند تا نمرات تحصیلی خود را بالا ببرند. این روند در همه جا نگران کننده است اما در اسپانیا به سطح هشداردهنده‎ای رسیده است. میزان سرقت علمی در این کشور از بیست درصد بیشتر شده است.

دانشگاه آزاد کاتالونیا برای مقابله با این تقلب‎های فراگیرطی پنج سال گذشته نرم افزاری طراحی کرده است. این نرم افزار تقلب را برای دانشجویان بسیار مشکل می‎کند. نرم افزار به زودی خواهد توانست با بررسی الگوهای نوشتار معلوم کند که آیا متن خاصی را کس دیگری برای صاحب مقاله نوشته است یا خیر.

اما فقط دسترسی سریع به میلیون‎ها منبع علمی نیست که دانشجویان را به دستبرد فکری ترغیب می‎کند. به باور عده‎ای، بخشی از مشکل، فقدان ارزش‎های اخلاقی است و از این جهت، اساتید هم مقصرند. آنها باید به دانشجویان نحوه تهیه کتابنامه و فهرست منابعی را که در کارشان به آنها ارجاع داده‎اند، بیاموزند. همچنین باید به آنها یاد دهند که در کاربرد دانش صادق و درستکار باشند.

از زمان به کارگیری نرم افزار مقابله با دزدهای علمی در پایگاه داده های دانشگاه کاتالونیا میزان دستبرد فکری ۸۰ درصد کاهش یافته است که رقمی خیره کننده است.

هند؛ تقلب گسترده در امتحانات ورودی دانشکده پزشکی

برای صدها هزار دانش آموزی که هر سال از مدارس فارغ التحصیل می شوند پذیرفته شدن در دانشکده پزشکی یا مهندسی کلید رسیدن به ثروت و اعتبار است. ششصد هزار دانش آموز خواهان ورود به دانشگاه‎های دولتی در رشته پزشکی هستند اما ظرفیت این دانشگاه‎ها فقط ۴۰۰۰ نفر است.

اوایل سال جاری میلادی، چندین ماجرای تقلب گسترده در هند در سرخط خبرها بود، صدها نفر از والدین دانشجویان دستگیر شدند و چند امتحان پزشکی لغو شد.

برخی دانش آموزان برای تقلب از فناوری‎های جدید استفاده کرده بودند. آنها با تلفن همراه و گوشی‎های بلوتوث با پزشکان بیرون از جلسه امتحان در تماس بودند تا پاسخ‎ها را به آنها برسانند. در ایالت بیهار، در مرکز هند پدرومادرها و دوستان دانش آموزان خیلی ساده برای رساندن پاسخ‎هایی که روی کاغذ نوشته شده بودند از دیوارهای ساختمان محل امتحان بالا رفتند. متخصصان زمینه رشد کودک اعتقاد دارند که این‎ها مشکلات ذاتی سیستم آموزشی فعلی است.

دانلود کلیپ:

جلوگیری از تقلب دانش آموزان در آزمون و ترویج اصول اخلاقی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۵ ، ۰۸:۲۲
Bakhshi and sabagh

مارتین فورنیه/برگردان: آریا نوری:

اکثراً معتقدند درس‌هایی که در مدرسه ارائه می‌شوند تنها برگرفته از دانش‌های بشری هستند. ایشان برای توجیه اظهارات خود دروسی مثل دستور زبان، فیزیک و یا زیست‌شناسی را مثال می‌زنند؛ اما گروهی نیز هستند که این برداشت را زیر سؤال می‌برند. ایشان برای اثبات دیدگاه خود دروسی مثل جامعه‌شناسی آموزش، تاریخ و ... را مثال می‌زنند.

انش‌هایی که فقط در مدرسه کارآمد هستند
کسانی که امروزه آموزش چارچوب‌بندی شده و رشته‌ای را زیر سؤال می‌برند محتوای آن‌ها را هم هدف قرار داده‌اند. برای مثال آندره شرول در این مورد می‌گوید: «مباحثی که در کلاس درس توسط معلمان تدریس می‌شوند در برخی مواقع فقط به همان کلاس محدودشده و هیچ ارتباطی بافرهنگ خارج از مدرسه ندارند. رشته‌های درسی در مدارس به‌وسیله‌ی سازمان‌دهی و اقتصادی درونی کنترل می‌شوند. تأثیر این رشته‌ها فقط و فقط به‌واسطه‌ی جنبه‌ی درونی آن‌ها بوده و از دنیای خارج از مدرسه نمی‌آید.


دانلود جزوه:

دیدی منتقدانه به محتوای برنامه های درسی و شیوه ی انتقال آن‌ها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۵ ، ۱۰:۲۶
Bakhshi and sabagh

کاری از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی:

امروزه هدف نهایی هر کشوری دستیابی به توسعه انسانی پایدار است؛ این هدف بدون توسعه یادگیری مادام العمر و آموزش عالی فراگیر تحقق نخواهد یافت؛ البته توسعه یادگیری مادام العمر و آموزش عالی فراگیر نیز به خودی خود به توسعه انسانی پایدار منجر نمی شود. شرط لازم برای اثربخشی آموزش عالی در این رابطه، اشتغال پایدار و کارآفرینی موثر دانش آموختگان آموزش عالی در نظام اقتصادی است.

هدف گزارش حاضر راستی آزمایی وجود این شرط در اقتصاد ایران است. بررسی ها نشان می دهند که دانش آموختگان دانشگاهی در ایران، اشتغال و کارآفرینی اثربخشی در اقتصاد کشور ندارند. همچنین عوامل متنوعی در ایجاد این مسئله دخالت دارند؛ ضعف ساختاری نظام اقتصادی، دانش بری پایین فعالیت های اقتصادی، سطح پایین فناوری و نوآوری، ضعف کارآفرینی مبتنی بر دانش، کیفیت پایین آموزش عالی، ضعف مهارت های اشتغال پذیری و کارآفرینی در دانش آموختگان، عدم تطبیق عرضه و تقاضای سرمایه انسانی و سیاست های نامناسب در اقتصاد و آموزش عالی، از این جمله اند.

از طرفی نظام دانشگاهی با معضلی روبروست به نام مدرک محوری که جایگزین دانش محوری در نظام آموزش دانشگاه گردیده است. آفت مدرک گرایی بی حد و حساب در دو سه دهۀ اخیر، موجب رواج عوام زدگی و بی سوادی جمع کثیری از صاحبان کرسی تدریس و مناصب گروه و دانشکده و پژوهشکده و … شده است.

دوره مدرک‌محوری سال‌هاست که در کشورهای اروپایی و امریکایی منسوخ شده است و افراد زیادی هستند که بدون داشتن مدرک دانشگاهی، افتخارات بزرگی را در عرصه اقتصاد برای کشورهای خود خلق نموده‌اند که بیل گیتس تنها یک نمونه بسیار مشهور از این دسته است.

دانلود گزارش تحلیلی:

تحلیلی بر چالش های اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۵ ، ۰۷:۰۷
Bakhshi and sabagh
جمعه, ۱۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۵ ب.ظ

قدرت عادت

این کتاب که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، برای مدت زیادی در لیست پرفروش ترین های روزنامه نیویورک تایمز بود.‏ و از طرفی در لیست تاثیرگذارترین کتاب ها برای مدیران از طرف دانشگاه هاروارد قرار گرفت.‏ چارلز داهیگ در این کتاب به علمی اشاره می کند که در پس آن پرسش و چرایی درباره کارهای مختلف وجود دارد.

در این کتاب وی تحقیقات علمی و اجتماعی را ترکیب کرده و می نویسد عادت با الگویی روانشناختی به نام «حلقه عادت» شروع می شود که سه فرآیند جداگانه دارد. ابتدا نشانه یا انگیزه (سرنخ) وجود دارد که به مغز شما می گوید وارد مرحله اتوماتیک نسبت به رفتار خاص شود. بعد از آن، مرحله معمول یا روزمرگی (روتین) است و مرحله سوم، پاداش است؛ چیزی که مغز شما دوست دارد به یادآوری آن کمک کند و حلقه عادت شکل می‌گیرد‏.‏ تمرکز کتاب بر نحوه شکل گیری عادت ها در افراد، اثرگذاری و اثر پذیری از آنها و نیز کاربرد های سازمانی و اجتماعی آن است. خواندن این کتاب، صرف نظر از رشته و شغل تان، اکیدا توصیه می شود.

دانلود کتاب:

قدرت عادت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۵ ، ۱۲:۵۵
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۹ ق.ظ

کتاب پرسش ها

آموخته‌ایم بسته‌ای از پاسخ های آسان و آماده‌ی مصرف را در اختیارمان بگذارند، پاسخ هایی به همه‌ی پرسش‌های‌مان. این ساخت تربیت ماست که به "برون‌آمدن دستی از غیب" و "آماده خوری" عادت داریم. باید بتوان خلاف‌آمد این شیوه‌ی زیست گام برداشت. در لینک زیر با کتاب بسیار پر تاملی آشنا می شویم که فقط پرسش است و بس! و گامی در راه ترک آن عادت و آن تربیت. پرسش درست، بخش بزرگی از حل مساله است.

 پرسش‌هایی که در کتاب زیر مطرح شده‌اند تلاش دارند تا پرسش‌هایی اساسی، عمیق و وجودی باشند، پرسش‌هایی که بتوانند ما را با خودمان درگیر کنند تا خود را به واسطه‌ی آنان بهتر بشناسیم. پرسش‌هایی که کمتر جرات می کنیم حتی با خودمان و در تنهایی مطرح کنیم. از این پرسش‌ها نیز می‌توان در جمع های دوستانه و خانوادگی به خوبی استفاده کرد تا یک گردهمایی ساده را به نقطه‌ی آغازی برای اندیشیدن و تفریح ِ هم‌هنگام تبدیل کرد.

دانلود کتاب:

کتاب پرسش ها

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۵ ، ۱۰:۴۹
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۱۰ ق.ظ

پیشرفت سواد خواندن (پرلز) + لینک دانلود

سواد خواندن یکی از مهم ترین توانایی هایی است که دانش آموزان در طول یادگیریهای خود در سال های اولیه ی دبستان کشف می کنند و این یادگیری اساس یادگیری را در موضوعات دیگر فراهم می کند.
هم چنین این توانایی می تواند برای خلاقیت و رشد فردی و اجتماعی به کار می رود و کودکان را قادر می سازد که در جامعه ی خویش بتواند به طور کامل مشارکت داشته باشد.
 
مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز) برنامه‌ای ابتکاری برای ارزیابی توانایی خواندن کودکان در پایه چهارم ابتدایی است که سی و پنج کشور از سراسر جهان در آن شرکت دارند.

 

این مطالعه به فاصله هر پنج سال یک بار در سال‌های 2001، 2006 و 2011 روند سواد خواندن را مورد سنجش و اندازه‌گیری قرار می‌دهد.پرلز یکی از مجموعه مطالعات گسترده‌ای است که انجمن بین المللی ارزش‌یابی پیشرفت تحصیلی (IEA) انجام داده است.

این انجمن از آغاز تأسیس خود در سال 1959 مطالعات تطبیقی وسیعی را در سطح بین المللی در زمینه علوم، ریاضیات، زبان،ادبیات، تربیت اجتماعی، نگارش، رایانه، آموزش پیش دبستانی، درک مطلب، سواد خواندن وغیره انجام داده است.

یکی از این مطالعات، مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن است.هدف نهاییIEAارتقای سطح یادگیری در درون نظام‌های آموزشی جهان و بهبود سیاست‌ها وبرنامه‌ریزی‌های آموزشی مربوط به فرایند تدریس و یادگیری در آن می‌باشد.

در این زمینه بنده کنفرانسی در کلاس درس جناب آقای دکتر میرزا محمدی ارایه دادم که به مقوله بررسی سواد خواندن بر اساس الگوی جهانی پرلز از مقاطع اولیه تحصیلی تا تحصیلات تکمیلی و آزمون دکترا می پردازد.

فایل پاورپوینت و همچنین یک کلیپ از انجمن بین المللی وایز برای دانلود و استفاده سایر دوستان قرار داده ام. انشالله با پژوهش های مناسبی در این زمینه بتوانیم سهمی مهم در آموزش و پرورش کشور داشته باشیم.


دانلودفایل پاور پوینت:

سواد خواندن(پرلز)

 

دانلودکلیپ:

عشق به خواندن(انجمن وایز)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۵ ، ۰۹:۱۰
Bakhshi and sabagh