ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۰۳:۴۰ ب.ظ

آموزش برای همه

تنها نیمی از کشورهای عضو یونسکو امکان آموزش ابتدایی را برای کودکان فراهم می کنند. دختران و اقلیتها بطور خاص در شرایط بدتری قرار دارند. در این گزارش نگاهی می اندازیم به گزارش تامل برانگیز یونسکو در زمینه “آموزش برای همه” که بتازگی منتشر شده است.

در کنفرانس جهانی آموزش که در سال ۲۰۰۰ در داکار برگزار شد، بیش از ۱۵۰ دولت اهداف شش گانه برنامه آموزش برای همه را پذیرفتند. طبق گزارش یونسکو که بتازگی منتشر شده است، پیشرفتهایی در این زمینه در برخی کشورها انجام شده است. با این حال، روند پیشبرد این اهداف در بسیاری از این کشورها بمرور متوقف شد.

http://static.euronews.com/articles/307887/606x340_307887.jpg?1434722887

گزارش یونسکو در حوزه «آموزش برای همه» تامل برانگیز است

پانزده سال از زمان آغاز برنامه یونسکو موسوم به «آموزش برای همه» می گذرد. در ابتدا بسیاری از کشورها تلاشهای زیادی برای ابراز تعهد خود به این برنامه انجام دادند، اما طبق گزارشی که اخیرا منتشر شده، اغلب این کشورها عملکرد ضعیفی داشته اند. تنها یک سوم کشورهای عضو یونسکو موفق شدند به اهداف شش گانه جهانی آموزش برای همه دست یابند.

آرون بِناووت مدیر برنامه نظارت بر پیشبرد این اهداف است. یورنیوز با وی گفتگوی کوتاهی انجام داده است. آقای بِناووت درباره این گزارش می گوید: «به نظرم، آنچه بیش از هر چیز در این گزارش که مایه شگفتی شد، این بود که برغم توجه ویژه ای که به تحصیلات ابتدایی همگانی می شود، و همچنین با وجود کمک مالی زیادی که به برخی از کشورهای فقیر برای دستیابی به آموزش همگانی شده است، همچنان ۵۸ میلیون کودک در سراسر دنیا از آموزش ابتدایی برخوردار نیستند. طی هشت سال پس از برگزاری کنفرانس جهانی آموزش در داکار، شاهد پیشرفتهای قابل توجهی بودیم اما از چند سال گذشته این پیشرفتها بسیار کم شده است. این را نمی توان به فال نیک گرفت.»

«در کدام کشورها شرایط واقعا بدتر شده است؟ در کجاها نتایج منفی بیشتر ما را شگفت زده می کند؟»

برنامه جهان دانش در جدیدترین قسمت خود به این سئوالات اشاره دارد:

دانلود کلیپ:

گزارش یونسکو، آموزش برای همه


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۷ ، ۱۵:۴۰
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲ ق.ظ

تجربه تعطیلاتی پُربار در اردوهای دانش آموزی

برای بسیاری از دانش آموزان، اردوهای تابستانی محلی برای تجدید دیدارها است. اما اغلب این مراکز برای توسعه توانایی های فیزیکی و ذهنی کودکان هم برنامه دارند. اما آیا چنین مراکزی می توانند همزمان، کارکردی آموزشی و تفریحی داشته باشند؟ در این برنامه «جهان دانش» به فعالیتهای برخی از این مراکز نگاهی می اندازیم.

فرستادن کودکان به اردوهای تابستانی در بسیاری از کشورها، سنتی عامه پسند است اما اکثر این مراکز در حال حاضر به جز تفریح، برنامه هایی هم برای پوپایی ذهن دانش آموزان ارائه می کنند.

آمریکا: نوجوانان در قالب اردو به دیدار ماقبل تاریخ می روند

در پای رشته کوههای راکی در دِنوِر، مرکز ایالت کُلُرادوی آمریکا، کودکان بر روی فسیل های برجای مانده از دایناسورها مطالعه می کنند. مزیت این کار در این است که کودکان بعنوان مثال می توانند قرار گرفتن در کنار یک ایگوآنادون، دایناسورپرنده دوران پیش از تاریخ را در ذهن خود مجسم کنند.

دانش آموزان هر روز از منطقه متفاوتی بازدید می کنند و چیزهای بیشتری درباره زمین شناسی و دوران دایناسورها یاد می گیرند. این اطلاعات شامل شکل زندگی و گوشتخواری تیرانوسورهای دوره کرتاسه و مطالب بسیار جذاب دیگر می شود. اینگونه است که بسیاری از دانش آموزان علاقمند می شوند در آینده تحصیلات خود را در این زمینه ادامه بدهند. قالبگیری دندانهای دایناسورها با گچ و یا پی بردن به نحوه تشکیل فسیل ها از فعالیت های دیگر دانش آموزان در این کلاسهاست. والدین رضایت دارند و احساس می کنند فعالیت های تابستانی بر کودکانشان اثر مفیدی می گذارد. در پایان روز، دانش آموزان فسیل های دست ساز خود را نشان می دهند و به بهترین کار جایزه داده می شود.

ایتالیا: استفاده از املاک مصادره شده مافیا بعنوان اردوگاه تابستانی

بخشی از املاک میشل زازا، یکی از اعضای قدرتمند کامورا (سازمانی مافیایی در منطقه ناپل درجنوب ایتالیا)، بعنوان محلی برای اردوی تابستانی جوانان در نظر گرفته شده است. طی سالهای ۱۹۶۰ و ۷۰ میلادی، او از این مکان یک باند قاچاق بین المللی سیگار و مواد مخدر را هدایت می کرده است. در سال ۲۰۰۹ دولت املاک او را مصادره کرد و حالا این زمین تبدیل به یک مزرعه تولید محصولات لبنی شده است. با مدیریت مجموعه «لیبرا» تابستانها در این مکان اردوهای ویژه ای تشکیل می شود. «لیبرا» در سال ۱۹۹۵ در حمایت از افرادی که با مافیا و جرایم سازمان یافته فعالیت می کنند راه اندازی شد و شبکه آن، امروز شامل ۱۲۰۰ انجمن است.

در سال ۱۹۹۵ لیبرا با جمع آوری یک میلیون امضا، پارلمان ایتالیا را برای تصویب قانون «اجازه استفاده اجتماعی» از اموال مصادره شده، تحت فشار قرار داد. پیش از این در اینجا خون جاری بود و حالا اردوگاه تابستانی لیبرا برقرار است. هر هفته حدود ۹۰ دانش آموز داوطلب، در باروری این زمینها همکاری می کنند.

اوکراین: آموزش از طریق فرهنگ و تمدن کازاک ها

در چرکاسی در مرکز اوکراین بچه ها در اردوگاه تابستانی، لباس های محلی و آبا اجدادی خود را بر تن می کنند و بیشتر با آداب و رسوم سرزمین مادری شان آشنا می شوند. برنامه تابستان امسال، دوره تاریخ قرنهای ۱۴ تا ۱۸ میلادی، آنهم به شکلی عملی و در فضای باز است. با این کار، کودکان هم تفریح و ورزش می کنند و هم درباره فرهنگ و تمدن کازاک ها یا قزاقهای جنوب روسیه چیزهای بیشتری یاد می گیرند، قومی که در تاریخ اوکراین و روسیه همواره نقش محوری داشته است.

برای هر گروه سنی فعالیت ویژه ای در نظر گرفته شده است و نظم و انضباط خاصی بر اردوگاه حاکم است تا سلسله مراتب زندگی نظامی کازاک ها بیشتر برای کودکان نمود پیدا کند. هفت صبح برپا داده می شود و شرکت در تمرینات بدنی صبحگاهی برای همه اجباریست. فراگیری آشپزی سنتی قزاق ها هم از جمله فعالیت هایی است که شرکت در آنها برای بچه ها اجباری است و یک روز کامل به آن اختصاص داده شده است. دست آخر اینکه بچه های ۸ تا ۱۵ ساله می توانند برای شرکت در این دوره ۱۱ روزه ثبت نام کنند. شهریه آن هم حدودا ۳۰۰ یورو در نظر گرفته شده است.

دانلود کلیپ:

تجربه تعطیلاتی پُربار در اردوهای دانش آموزی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۷ ، ۱۰:۰۲
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۲۰ ق.ظ

تحصیل در مدارس بدون دیوار

کاری که مدرسه با دانش آموزان می کند این است که مدارس به آنها می آموزد که فرایند و محتوا را با هم اشتباه بگیرند نتیجه این امر نیز این است که مدرسه به دانش آموزان می آموزد که تدریس را با یادگیری اشتباه بگیرند، نمره های بهتر را با دانش و معلومات اشتباه بگیرند و همچنین مدارک را با قابلیت و روانی بیان را با توانایی گفتن حرف های تازه اشتباه بگیرند و در نهایت تصورات دانش آموزان آنقدر مدرسه زده می شود که خدمات را به جای ارزش می پذیرند مثلا هزینه های پزشکی را با مراقبت بهداشتی، خدمات اجتماعی را با بهبود زندگی اجتماعی و بسیج و تدابیر پلیس را با امنیت اشباه بگیرند.

در این بین کشورهایی هم هستند سنت شکنی کرده اند و مدارسی را تاسیس نموده اند که اصطلاحا مدارس بدون دیوار اند. قید و بندهای عادی مدارس را ندارند و دانش آموزان آزادانه تر فعالیت میکنند.

هند؛ آموزشهای عملی در مدرسه ای به وسعت یک روستا

رویکرد آموزشی در مدرسه “سیامنتاک” در روستای دامپور واقع در غرب هند، آموزش عملی است. ساشین دو سای این مدرسه را در سال ۲۰۰۷ میلادی، در این روستا تاسیس کرده است.

هشتاد درصد مردم هند، روستانشین هستند. از سوی دیگر، رقم بالای چهارصد میلیونی کسانی که از روستاها به شهرها مهاجرت می کنند، عواقب و مشکلاتی جدی برای اقتصاد و جامعه هند در بر دارد. ساشین دوسای می گوید که هدفش از تاسیس این مدرسه این بوده که دانش آموزان برای کار و زندگی در روستا آمده شوند و مجبور نشوند در آینده به شهرهای بزرگ بروند.

در این فضای آموزشیِ بدون دیوار، دانش آموزان چیزهایی یاد می گیرند که برای زندگی آینده آنها در روستا مفید است. آنها می آموزند چگونه در آینده، از توانایی ها و دانشی که طی دوران تحصیل کسب کرده اند، در زندگی روزمره استفاده کنند.

در برنامه درسی این مدرسه هیچ حد و مرزی وجود ندارد. دانش آموزان روی طرحهای گوناگون کار می کنند.عده ای در آزمایشگاه غذاهای محلی و گروهی در مزرعه مشغولند. برخی هم در مورد ساخت و ساز سازگار با محیط زیست، چیزهایی یاد می گیرند. این شیوه آموزش عملی، مزیت دیگری هم دارد: آشنایی با مشکلات روزمره، باعث می شود این دانش آموزان به نوآوری دست بزنند.

دانلود کلیپ:

تحصیل در مدارس بدون دیوار

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۹۷ ، ۰۸:۲۰
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۱:۳۶ ب.ظ

خودآموزی کودکان + دانلود سخنرانی


یادگیریاز ارکان بسیار مهم آموزش و پرورش است. یادگیری، تغییرات کم و بیش دائمی در رفتار بالقوه فرد، در اثر تجربه می باشد این تغییرات یادگیری نسبتاً پایدار بوده و ناگهانی نیستند. تغییر در رفتار، بالقوه است، یعنی احتمال دارد که فرد چیزی یا مطلبی را یاد گرفته ، اما نشان ندهد . این تغییرات ، در اثر تجربه رخ می دهد، به این معنا که دانش آموز باید با محیط خود در تعامل باشد ( تأثیر بپذیرد و تأثیر بگذارد ) تا مطلبی را یاد بگیرد.

"دانش آموز را ذهن پرورده باید، نه مغز انباشته"

در یادگیری، آمادگی دانش آموز باید مدنظر قرار گیرد. آمادگی ذهنی و عاطفی، باید با استفاده از اطلاعات و معلومات ایجاد شود. عواملی بر یادگیری در محیط آموزشی موثر خواهند بود از جمله: فضاهای آموزشی که باید شاد و پرنشاط باشند تا دانش آموز در آنها احساس امنیت عاطفی نماید، انگیزه، علاقه، رغبت، نگرش مثبت، پشتکار، تشویق، هدف، روشهای تدریس متناسب با طرز تفکر و سطح تواناییهای فرد و ... .

فعالیت و خودکاری دانش آموز تاثیری شگرف بر یادگیری او خواهد داشت به گونه ای که اگر معلم یا والدین امری را به طریق القا به کودک بیاموزند دیر یا زود آن را فراموش خواهد کرد اما اگر خود دانش آموزان با تلاش و خود کاری و خودکاوی مطلبی را یاد بگیرد هرگز فراموش نخواهند کرد.

کودکان با قرار گرفتن در فضای یادگیری می توانند خود بیاموزند و آموخته های خود را به دیگر کودکان نیز آموزش دهند.

دکترسوگاتا میترامحقق هندی و استاد تکنولوژی اموزشی دانشگاه نیوکاسل انگلستان قانع شده است که کودکان می‌توانند تقریبا هر چیزی را بهخودشان یاد بدهند- به عبارت دیگر آنها می‌توانند بدون هدایت رسمی به اهداف آموزشی دست یابند. میترا می‌گوید برای این کودکان آموزش رسمی دست کم آنچنان که در بریتانیا اجرا می‌شود، فایده چندانی ندارد.

میترامعتقد است که یادگیری خودسازماندهی‌شده بخشی مهمی در آموزش خواهد بود. "ممکن است 10 راه متفاوت برای انجام این کار باشد. من معتقدم که به یکی از این راه‌ها رسیده‌ام." 

Mitra in 2012

وی که به خاطر کارش برنده جایزه سه میلیون دلاری(TED)شده است، از این پول برای برپایی لابراتواری در دهلی نو استفاده خواهد کرد که ایده‌های او برای "مدرسه درون ابر" را به آزمایش خواهد گذاشت.


در ادامه سخنرانی ایشان را در همایش
TEDدرباره خودآموزی کودکان برای دانلود قرار داده که انشالله دانشجویان و دوستان عزیز علوم تربیتی استفاده نمایند.

دانلود کلیپ:

کلیپ کودکان خود می توانند بیاموزند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۷ ، ۱۳:۳۶
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۱۵ ق.ظ

خیابان ها در سیطره یادگیری و بازی کودکان

طرحی جدید در یکی از محله‌های شهر سیاتل آمریکا برای تشویق کودکان به بازی در خیابان به تازگی سر و صدای زیادی به پا کرده است. این طرح که به نام «خیابان‌های بازی» مشهور شده است از اهالی محله می‌خواهد یک روز در هفته از راندن ماشین‌های خود در خیابان‌های محله دست بکشند. اهالی محله پس از کسب مجوزهای لازم از مقامات محلی، در این روز تابلوهایی را در ابتدا و انتهای خیابان قرار می‌دهند و پس از آن خیابان امن و آماده است تا کودکان در آن بازی کنند.

کودکان از این طرح استقبال زیادی کرده‌اند، چون برای آن‌ها فرصتی را فراهم می‌کند تا در خیابان با دوستان خود گرد آمده و دسته‌جمعی روزی شاد و پر از بازی را تجربه کنند. با نبود ترس از ماشین‌های عبوری، کودکان به راحتی می‌توانند در خیابان با اسکوتر خود از این سو به آن سو بروند، بسکتبال بازی کنند، با تفنگ‌های آب‌پاش به دنبال یکدیگر بدوند، دوچرخه سواری یاد بگیرند و یا حتی فرصت پیدا کنند با دوستان خود در خیابان حرف بزنند. مجموعه‌ی این فعالیت‌ها برای کودکان بهار و تابستانی لذت‌بخش ساخته است. والدین کودکان نیز بازخوردهای مثبتی به اجرای این طرح داده‌اند. به نظر آن‌ها با اجرای طرح «خیابان‌های بازی» کودکان فرصت یافته‌اند زمان خود را به خوبی بگذرانند و کودکی کنند. به گفته‌ی آنان اجرای این طرح، حتی بر میزان ترافیک و نوع رانندگی رانندگانی که معمولا به شیوه‌ای خطرناک در خیابان‌های محله می‌رانده‌اند هم تاثیر مثبت داشته است.

دانلود کلیپ:

خیابان ها در سیطره یادگیری و بازی کودکان

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۹۷ ، ۰۷:۱۵
Bakhshi and sabagh