ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

سه شنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۷:۲۱ ق.ظ

اهمیت مدرک تحصیلی در کشورهای مختلف

سیاری از خانواده ها در ایام برگزاری امتحانات نهایی، دچار استرس زیادی می شوند. زیرا در بسیاری از کشورها این آزمون، یک ارزیابی مهم از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است و عملکرد معلمان است. آیا واقعا این تنها راه است و یا می توان این ارزیابی را به شیوه ای دیگر نیز انجام داد؟ با استرس موجود در دوران امتحانات چگونه باید مقابله کرد؟

http://s8.picofile.com/file/8304918418/02_Swiss_Business_University_em_Zurique2.jpg

از طرفی مدتی است که کارفرمایان به مهارت های اجتماعی فارغ التحصیلان بیشتر علاقمند شده اند و روی آن حساب بیشتری باز می کنند. مثلا اگر خوب حرف زدن، خوب قانع کردن،کار گروهی و... جزو مهارت هایی است که نیاز چندانی هم به مدرک تحصیلی ندارد. اما کشورها چه اهمیتی به مدارک تحصیلی می دهند و چقدر به آن بها داده می شود؟ بد نیست تجربیات را یک مرور داشته باشیم.

دانلود کلیپ:

اهمیت مدرک تحصیلی در کشورهای مختلف

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ شهریور ۹۶ ، ۰۷:۲۱
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۷:۳۰ ق.ظ

نظام آموزشی گرجستان از آمادگی تا دانشگاه

آشنایی با نظام آموزشی کشورهای جهان همواره یکی از موضوعات مورد علاقه محققان علوم تربیتی بالاخص پژوهشگران آموزش و پرورش تطبیقی بین کشورها بوده است. در این بین موضوعات خاص هر نظام آموزشی قابل توه و تامل و قابلیت تطبیق با نظام آموزشی کشور را دارد. در این پست بنا دارم به معرفی و تحلیل آموزش و پرورش کشور گرجستان بپردازم.

گرجستان از زمان استقلال از شوروی، اصلاحات زیادی در نظام آموزشی انجام داده، اما مشکلات مختلفی در ارتباط با آموزش پیش دبستانی، ادغام اقلیت های قومی و بیکاری همچنان باقی است. آموزش پیش دبستانی عامل مهمی در موفقیت تحصیلی در سالهای بالاتر است اما تنها حدود نیمی از کودکان گرجستانی به مدارس آمادگی می روند. آیا این مسئله بخاطر آنست که خانواده دلیلی برای فرستادن کودکان به این مدارس نمی بینند؟ یا جای کافی در این مدارس وجود ندارد؟ چند سال پیش، چنین کلاس های رنگارنگ با روش های آموزشی تعاملی کودک محور، در مدارس آمادگی در گرجستان مرسوم نبود. در دوره اتحاد جماهیر شوروی، دیوارها رنگ پریده و آموزش بر انتقال یکسویه دانش بنا شده بود. در حالیکه کودکستان ها پیشرفت کرده اند و تکنیک های آموزشی توسعه یافته است، با این حال تنها حدود نیمی از کودکان گرجی در این مدارس ثبت نام کرده اند. این مدرسه ۴۳۰ کودک را در خود جای داده است.

برای تغییر این وضعیت، دولت به کمک صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) اصلاحات زیادی را انجام داده اند و قانون پیش دبستانی را که میراث اتحاد جماهیر شوروی بود، برای تنظیم مجدد سیستم مدارس تغییر داده اند. در بسیاری از روستاهای فقیر، وضعیت بدتر و چالش برانگیز تر است. با فقدان مهد کودک ها، حدود ۷۰ درصد کودکان به آموزش پیش دبستانی دسترسی ندارند. یونیسف در همکاری با نهادهای غیر دولتی همانند سیویتا، مراکز جایگزینی در شهرداری ها برای ارائه این آموزش ها به کودکان ایجاد کرده اند. اما نور کم، فقدان منابع مالی و زمستان سرد، وضعیت را بدتر کرده است.

به گزارش یونیسف، دو سوم کودکان ۱۵ ساله در گرجستان در خواندن، ریاضیات و علم مهارت ندارند که بدترین نتایج در اروپا به شمار می رود. یونیسف این موضوع را با ثبت نام اندک در مهد کودک ها مرتبط می داند. زبان رسمی در اینجا گرجی است. سالهای طولانی زبان روسی اولین زبان خارجی بود که در مدارس تدریس می شده است، اما اخیرا آنها این وضعیت را تغییر داده اند و تاکید مدارس بر زبان انگلیسی است. اما این چه معنیی برای گرجی هایی دارد که هیچکدام از این زبان ها را در خانه صحبت نمی کنند؟ آموزش اجباری زبان انگلیسی در مدارس گرجستان برای کمک به ادغام دانش آموزان در جامعه جهانی است. اما گرجستان تنوع قومی زیادی دارد، آنها چطور می توانند در جامعه محلی ادغام شوند؟ در حالی که گرجی ها انگلیسی می آموزند یا گروه های قومی گرجی یاد می گیرند، مردم در اینجا در حالی که هویت محلی شان را حفظ می کنند در حال ایجاد نقاط مشترک با دیگر گرجی ها هستند .

در پایتخت گرجستان، دانشگاه دولتی تفلیس با قدمت زیاد، از اعتبار بالایی برخوردار است. اما همانند دانشجویان دیگر نقاط جهان، برای فارغ التحصیلان ورود به بازار کار دشوار است. از برخی دانشجویان در تفلیس پرسیده ایم که در مورد آموزش عالی در گرستان چه فکر می کنند؟ در حالی که گرجستان برای توسعه اش به اتحادیه اروپا نظر دارد، این اتحادیه در حال کمک به دولت برای برقراری ارتباط بهتر آموزش با نیازهای بازار کار است. آنها ۲۷ میلیون یورو به دولت گرجستان برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای کمک کرده اند.

دانلود کلیپ:

نظام آموزشی گرجستان از آمادگی تا دانشگاه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ شهریور ۹۶ ، ۰۷:۳۰
Bakhshi and sabagh