ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۶ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

دوشنبه, ۳۰ اسفند ۱۳۹۵، ۰۷:۴۶ ق.ظ

«بوی عیدی» فرهاد مهراد

یاد خاطره ای ماندگار همه نسل ها:


بوی عیدی بوی توپ بوی کاغذ رنــــگی

بوی تند ماهی دودی وسط سفره نــــو

بوی یاس جا نمازه ترمه مادر بــــــزرگ

با اینا زمستونو سر میکنم با اینا خستگیمو در میکنم...


شادی شکستن قلک پول

وحشت کم شدن سکه عیدی از شمردن زیاد

بوی اسکناس تا نخورده لایه کتاب


دانلود فایل صوتی:

بوی عیدی


دانلود کنسرت تصویری:

بوی عیدی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ اسفند ۹۵ ، ۰۷:۴۶
Bakhshi and sabagh

از مدرسه اغلب به عنوان جایی یاد می شود که انتقال دهنده میراث فرهنگی جامعه و ارزش هاست. تعلیم و تربیت دهنده نسل های آتی جامعه و البته کارکردهای بیشمار دیگری. اما نوعی تصورات از این مقوله نیز می شود که دیدگاهی انتقادی به نوع مدرسه در جامعه دارد. دیدگاه هایی که خواستار نه اصلاح که برچیده شدن آن هستند. فارغ از اینکه این دیدگاه ها درست هستند یا غلط، می توان نوع کارکردهای مدرسه را در بوته نقد گرفت.

 

ایوان ایلیچ فردی بود که به شدت بر سیاست حاکم بر مدارس و البته کل جامعه امروزی نقد داشت. قبل از ایلیچ افراد دیگری نیز نسبت به نظام آموزشی معترض بودند اما تفاوت ایلیچ با آنها این بود که سایر افراد اعتقاد به اصلاح مدرسه داشتند اما ایلیچ معتقد به برچیده شدن نظام آموزش و پرورش است.

ایلیچ معتقد است که آموزش اجباری در قالب قوانین و ساختار خشک و غیر قابل انعطاف مدرسه و دانشگاه موجب حرص و طمع دانش اموزان و دانشجویان در رسیدن به مدارک بالاتر می شود بدون اینکه چیزی به دانش و مهارت عملی آنها اضافه گردد. دولت ها با اموزش اجباری و حتی رایگان باعث مدرک گرایی و نالایقی در میان تحصیل کردگان می شود.

ایلیچ معتقد به نوعی فقر مدرن بود که مدرسه به نحوی باعث ایجاد آن می شود. انحصارطلبی برخی از سازمان ها و نهاد ها عامل اصلی فقر مدرن است که باعث ایجاد طبقه جدیدی از فقرا و تعریف جدیدی از فقر شود. ایلیچ معتقد است جایگزین مدرسه باید شبکه ای باشد که به همه فرصت مساوی بدهد تا بتوانند مسئله مورد توجه خود را با افراد دیگری که انگیزه پرذاختن به همان مسئله را دارند در میان بگذارند در واقع به افراد همان چیز هایی یاد داده شود که به آن علاقه دارند.

پائولو فریره معلم برزیلی می گوید که انسان های بالغ مخصوصا ستمدیدگان پس از اینکه خواندن و نوشتن یاد می گیرند به سمت فعالیت های سیاسی و اجتماعی کشیده می شوند و نسبت به اموری که می نویسند و یا می خوانند نوعی حساسیت پیدا می کنند از قبیل کلماتی مثل آب،زمین،زراعت،رعیت، ارباب.

 جامعه صنعتی بدل به یک دستگاه دیوانه شده است که افراد را از آزادی و خلاقیتشان محروم می کند: این باور ایوان ایلیچ، چهره برجسته «ضد فرهنگ» در سال های 1970 و الهام بخش محیط شناسی سیاسی بود، آیا امروز می توان به او حق داد؟

در ادامه کلیپی برای دانلود قرار می دهیم که بی شباهت با عقاید ایلیچ و فریره نیست. این کلیپ که تحت عنوان "راز بردگی انسان" است، انسان را در یک مرزعه بزرگ نشان می دهد که توسط یک سری ارباب اداره می شوند و اربابان خدماتی مثل آزادی محدود، آموزش و... می دهند تا هر چه بیشتر ما را در خدمت خود بگیرند.

دانلود کلیپ :

راز بردگی انسان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۹۵ ، ۱۱:۲۰
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ۰۸:۰۵ ق.ظ

حمایت از آموزش بزرگسالان

در جهان امروز نمی توان به راحتی انسان های بزرگسالی را پیدا کرد که فارغ از هرکاری فقط به دنبال آموزش باشند . بلکه بزرگسالان عموما افرادی پردغدغه باوقت کم هستند . اما برای اموزش چنین افرادی چه راهکار هایی وجود دارد؟ ترکیب دوعلم آموزش بزرگسالان و تکنولوژی آموزشی میتواند تاحد زیادی محدودیت های آموزشی بزرگسالان را برطرف می سازد.“آموزش بزرگسالان فعالیتی است سازمان یافته به منظور ایجاد جامعه در حال یادگیری از طریق انتقال دانش و مهارت روز آمد به بزرگسالان تا بتوانند درجهت تکامل و تعالی حرکت کنند و در سرنوشت جامعه خود از لحاظ اجتماعی ، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مشارکت فعالانه داشته باشند

کمیسیون اروپا برنامه گروند تی وی آی جی را برای کمک به بزگسالان و با هدف افزایش ظرفیت ها و توانایی هایشان درنظر گرفته است. البته با این قصد که بتوان با کیفیت خوبی به آنها آموزش داد. یکی از اهداف این برنامه، توسعه و افزایش راه کارهای بدیع در استفاده از دستاورهای فناوری برای سالخوردگان ناتوان است بطوریکه بتوانند در جامعه مدرن نقش فعالی داشته باشند. صندوق برنامه گروند تی وی آی جی، از مجموعه ای از فعالیتهای مختلفی حمایت می کند، بویژه سفرهای کادرهای آموزشی برای فراگیری مهارتهای آموزش به بزرگسالان و از طریق تبادل تجارب مختلف حرفه ای. در سطح کلان نیز اقداماتی انجام شده است از جمله فعالیت ها و همکاری های شبکه ای در بین سازمانهای موجود در کشورهای مختلف. از سال 2007 تاکنون بیش از 300 پروژه و فعالیتهای شبکه ای در زمینه آموزش های بین نسلی مورد حمایت قرار گرفته اند. و بیش از 80 تز دانشگاهی به مطالعه مهارتهای دیجیتالی پرداخته اند. برخی از این فعالیتها متمرکزند یعنی پروژه ها در موسسات فرهنگی، آموزشی و ارتباطات تصویری اتحادیه اروپا صورت می گیرد. بخش دیگری ازفعالیتها متمرکز نیستند. یعنی در موسسات داخلی کشورهای مشخصی انجام می شوند.”

دانلود کلیپ:

حمایت از آموزش بزرگسالان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ اسفند ۹۵ ، ۰۸:۰۵
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰ ق.ظ

دانشنامه روانشناسی مدرسه/5

در ادامه سلسله دانشنامه های تخصصی علوم تربیتی و روانشناسی به دانشنامه تخصصی روانشناسی مدرسه می رسیم که می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

http://s9.picofile.com/file/8289135250/photo_2016_12_24_08_00_47.jpg

دانلود کتاب:

دانشنامه روانشناسی مدرسه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ اسفند ۹۵ ، ۱۱:۳۰
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰ ق.ظ

آموزش موارد اضطراری در مدارس

جبران خسارات ناشی از یک ضایعه طبیعی تنها به بازسازی ساختمانها و مدارس محدود نمی شود بلکه زندگی و روح مردم هم باید دوباره احیاء شود. آموزش وضعیت اضطراری می تواند یکی از موثرترین راههای کمک به کودکان لطمه دیده باشد. در هاییتی، پس از زمین لرزه که بیشتر ساختمانهای پایتخت این کشور را تخریب کرد و 200 هزارنفر را کشت، مدارس هنوز تل خاکند. اما مردم هنوز امیدشان را به آینده از دست نداده اند. در زمین لرزه ژانویه سال گذشته در پورتو پرنس، شصت درصد آموزشگاههای این شهر تخریب شد.  اما در نتیجه کمکهای بین المللی، از بهار آینده، بسیاری از آنها باز سازی خواهند شد.  باوجود این، بسیاری کودکان از اول پائیز امسال به مدرسه بازگشتند ؛ مدرسه هایی که  در چادرهای موقت تشکیل شده اند. نخستین چالش آموزگاران ایجاد محیط آرام و انگیزه برای کودکان است.

  آموزش اضطراری در پاکستان
 سختی ها می توانند مولود فرصتهایی خاص در آموزش باشند.  نمونه آن را می توان در مراکز آموزشی موقت در جعفر آباد پاکستان دید که درآن به بیش از هزاروسیصد کودک که در جریان سیل اخیر بی خانمان شده اند، تدریس می شود. برای بعضی کودکان این آغاز یادگیری است. سیل در ایالت بلوچستان پاکستان هزاران خانواده را بی خانمان کرده است. در حال حاضر حدود هفت هزار خانوار در اردوگاه جعفر آباد اسکان داده شده اند.  یونیسف و سازمان های غیر دولتی وابسته به آن برای کودکان این خانواده ها مراکز آموزشی موقت دایر کرده اند. در گرماگرم این بحران، کودکانی مثل رشما و خانواده اش بزحمت می توانستند باورکنند که این سختی ها باعث باز شدن در آموزش بهتر برای آنها خواهد شد که قبل از سیل در روستاهایشان به آن دسترسی نداشتند.
  
آموزش اضطراری در تایلند
 آموزگاران در منطقه سونامی زده تایلند سعی می کنند شاگردانشان را ترغیب کنند که خاطره سونامی را تکرار کنند تا درد آن از ضمیرشان پاک شود. آنها همچنین نگران قابل اعتماد بودن یا نبودن سیستم اخطار سونامی در سواحل کشورند.  از آنجایی که بیشتر این کودکان در زمان این واقعه بسیار خردسال بودند، معلمشان از آنها خواسته است که آنچه در ذهن دارند بصورت نقاشی بیان کنند. بچه ها می گویند: “ما در مدرسه در باره سونامی با معلم و همکلاسی هایمان حرف می زنیم چون ممکن است دوباره اتفاق بیفتد”.

دانلود کلیپ:

آموزش موارد اضطراری در مدارس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۵ ، ۱۰:۰۰
Bakhshi and sabagh
جمعه, ۶ اسفند ۱۳۹۵، ۰۲:۲۷ ب.ظ

یادگیری از طریق بازی + دانلود کلیپ

آموزش و یادگیری از دغدغه های اساسی هر نظام آموزشی و همچنین مخاطبان آنها بالاخص والدین و خانواده ها هستند که با جدیت و حساسیت بالایی روند آموزشی فرزندان خود را دنبال می کنند. نظام آموزشی به دنبال ارتقا سطح خود و تعمق بخشی هر چه بیشتر به یادگیری دانش آموزان است.

در این بین اما تا حد زیادی خیلی از این نظام ها موفق نیستند و عمدتا نمی توانند به خواسته های خود برسند. یکی از دلایل این امر نوع برخورد آنها با شیوه های آموزشی در مدارس و مراکز آموزشی  است. در کشورهایی نظیر کشور ما شیوه های یادگیری عمدتا بر غالب سنتی معلم محوری پیش می رود، البته طی چند سال گذشته تا حدی این امر تعدیل شده و برخی از مراکز آموزشی عمدتا خصوصی توانسته اند تا حدی روند آموزشی خود را بروز نمایند و خودکاری و خودکاوی دانش آموزان را محور قرار دهند.

بازی یکی از روش هایی نوین است که در عرصه آموزشی به تدریج مورد توجه مدارس و متولیان آموزش قرار می گیرد. کودکان و دانش آموزان از طریق بازی می آموزند و این آموختن تاثیری بسیار بالاتر از روش های معمول دارد، کودک و دانش اموز هنگام بازی همه توجه اش معطوف به یادگیری است. کودک با همه وجود می آموزد و آموزش می دهد.

پیاژه  می‌گوید کودکان به هنگام بازی تجربه کسب می‌کنند، به رابطه علت و معلولی بین روابط پی می‌برند، ادراک و تصور خود را رشد می‌دهند و به این ترتیب به ساختن مفاهیم در ذهن و روان خود می‌پردازند.

توانایی‌ها و اعتماد به نفسی که کودک از طریق بازی کسب می‌کند بسیارآسانتر از آموزش سنتی به دست می‌اید. چرا که کودک دربازی؛ صمیمانه و آزادانه، احساسات خود را ابراز می‌کند و قواعد ارتباط با کودکان هم‌سن خویش را می‌آموزد که در نهایت به نوعی فهم ارتباطی می‌انجامد.

از سوی دیگر، بازی وسیله‌ای نیز برای کشف استعدادها و قابلیت‌های کودک است. بازی می‌تواند به ما نشان دهد که کودک درچه سطحی از رشد قراردارد و به چه چیزی علاقه‌مند است. با این شناخت و با بکارگیری ابزار و رفتارمناسب، بهترمی‌توان باعث شکوفایی هرچه بیشتراین استعدادها و توانایی‌ها شد.

04

افلاطون بر این عقیده است که پس از تولد کودک، باید زندگانی او همراه با حرکت و جنبش باشد و نیز شرایط زندگانیش چنان باشد که از یک سو دستخوش درد، ترس و تشویق نباشد و از سوی دیگر نازپرورده بار نیاید.

کومنیوس کوشش داشت با بکار بستن اصولی که به آن معتقد بود، تا آن جا که می تواند کار دشوار مدرسه را آسان کند و جریان آموزش را به صورت خوشایند و حتی بازی و سرگرمی در آورد.  

جان لاک درباره آموزش به کودکان، بر خوشایند کردن جریان آموزش تأکید می نهد و بازی و سرگرمی را برای فراگرفتن الفبا و به کار بردن کتاب های داستان را برای آموزش خواندن پیشنهاد می کند.

فروبل برای نخستین بار به برپا کردن باغ کودکان یا کودکستان می پردازد و با این نام گذاری این نکته را می رساند که کودکان مانند نهال هایی هستند که طبیعت، نیروی حیاتی رشد و تحول را در درون آنها نهاده است و این نیروها به طور طبیعی و با پیمودن مراحل طبیعی جلوه گر می شوند.

به عقیده ابن سینا هدف از آموزش کودک پنج چیز است: ایمان، اخلاق نیکو،  تندرستی، سواد، هنر و پیشه

برنامه تحصیل به نظر غزالی عبارت است از: قرآن، خواندن و نوشتن، اخبار، اخلاق، ادب، حکایات پارسایان،روزی یک ساعت بازی.

دانلودکلیپ:

آموزش از طریق بازی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ اسفند ۹۵ ، ۱۴:۲۷
Bakhshi and sabagh