ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۴ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

يكشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۰۹:۲۷ ق.ظ

نگاهی به سیستم آموزشی مونته سوری

در خانواده‌ای مرفه در ایتالیابه دنیا آمد و در زمانی که دختران اجازهٔ تحصیلات دانشگاهی نداشتند به دانشکدهٔ پزشکی رفت و نخستین دختری بود که در ایتالیا پزشک شد. چون بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی حاضر به استخدام او نبودند ناچار شد سرپرستی یکی از مراکز کودکان معلول و بیمار را بپذیرد. کار او به عنوان یک پزشک دستیار در کلینیک روان پزشکی کودکان سبب شد به کار با کودکان دچار اختلال و ناتوانی علاقمند شود . او در حین کار متوجه اشکالات برنامه‌های آموزشی و تربیتی کودکان شد و دریافت که فرصت آزاد برای تجربه کردن به آنان داده نمی‌شود. چون علاقه داشت در این زمینه کاری انجام دهد به دانشگاه بازگست و در رشتهٔ تعلیم و تربیت و جامعه‌شناسی تحصیل کرد و با الگوها و روش‌های آموزشی آشنا شد.سپس به جای برنامه‌های آموزشی موجود، الگوی جدیدی برای بچه‌ها ارائه داد.از نظر مونته سوری مشکلات ذهنی قبل از هر چیز یک مساله ی آموزشی بود، نه پزشکی.تجربیات موفقیت آمیز دکتر مونته سوری با کودکان بیمار سبب شد اقدام به تربیت مربی آموزش استثنایی کند. پـس از آن دکتر مونته سوری کار خودرابا کودکان خیابانـی عادی که در محلات بسیـــار فقیــر نشیـــن و خرابه های شهر رم زندگی می کـردنـد ، آغاز نمود و به کار بر اساس روش و فلسفه خود دراین مراکز ادامه داد . موفقیت های او سبب جلب توجه جهان و شهرت او در نظام تعلیم و تربیت آن زمان شد و سه جایزه صلح نوبل را به خود اختصاص داد.

http://s3.picofile.com/file/8286895584/article24471.jpg

اصول روش مونته سوری
روش آموزشی مونته سوری ابتدا برای آموزش کودکان استثنایی و با هدف آموزش زودهنگام خردسالان ابداع شد. وی بر چند اصل تاکید داشت:

  • احترام به کودک به عنوان یک فرد
  • آگاهی از روند رشد کودک و این که کودک بسیار دقیق و حساس مشاهده شود
  • توجه به این نکته که بازی کودک، کار کودک است.

برنامه ی آموزشی مونته سوری بر روی پنج سطح متمرکز می شود:
۱ – زندگی عملی
۲- فراگیری آگاهانه به وسیله ی حس ها
۳- هنر تکلم
۴- ریاضیات و شناخت محیط
۵- موضوع فرهنگی

دانلود کلیپ:

نگاهی به سیستم آموزشی مونته سوری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۶ ، ۰۹:۲۷
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۰۷:۱۶ ق.ظ

سرکار رفتنی از جنس دانشگاه// مدرک فروشی

در دورانی که متولیان ارشد علم و دانش کشور، بیش از آنکه نگران حیثیت دانش و پاسداری از آن باشند، نگران سمت و جایگاه مدیریتی خود هستند، مؤسسه‌های فراوانی تأسیس شده‌اند که با مجوز رسمی، در حال لگدمال کردن ارزش دانش و دانشگاه هستند؛ مثل مؤسسه «ز-خ»که با دریافت 13 میلیون تومان ناقابل(!)، زمینه‌ای فراهم می‌کند تا هر فردی بدون کوچک‌ترین زحمت، مدرک کارشناسی ارشد بگیرد. شرایط حاکم بر نظام آموزش کشور به‌گونه‌ای باور نکردنی از مسیر صحیح توسعه و پیشرفت خارج شده و به سرعت به سمت ناکجاآباد حرکت می‌کند؛ شرایط نگران‌کننده‌ای که دیر یا زود پیامدهای منفی آن آبروی علم و دانش را در کشور به تباهی خواهد کشاند و امکان تشخیص افراد شایسته و تحصیل‌کرده را از کسانی که با پول در پی تصاحب مدارک علمی هستند از بین خواهد برد.

بازار داغ مدرک فروشی به افرادی که بنا بر دلایل مختلف و فراوان از تحصیل بازمانده‌اند و یا توان رقابت با دانشجویان واجد شرایط را نداشته‌اند، اما اکنون برای تصاحب سمت‌های مدیریتی و سیاسی به مدارک تحصیلی عالی نیاز دارند؛ مدرکی که ممکن است به کمک آن ارتقایی در زندگی این افراد رقم بخورد و از این روی حاضرند برای به دست آوردنش سر کیسه را شل کنند، به شرطی که مدرک اصلی و واقعی دریافت کنند و زحمتی متقبل نشوند.
شرایطی که ظاهراً عده‌ای با سوءاستفاده از اوضاع نابسامان نظام آموزش عالی کشور و یا همراهی برخی مدیران با آنها، موفق به فراهم آوردنش شده و بر اساس آن، این پیشنهاد را به متقاضیان دریافت مدارک دانشگاهی بی‌هیچ زحمتی می‌دهد که با پرداخت چند میلیون تومان پول و بدون درس خواندن، کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد بگیرند؛ مدارکی که با کمک مدیران دانشگاهی کشور و یا غفلت آنها صادر می‌شود و حیثیت علم و دانش را در کشور به مسخره می‌گیرد.

دانلود کلیپ:

سرکار رفتنی از جنس دانشگاه

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۹۶ ، ۰۷:۱۶
Bakhshi and sabagh
پنجشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۶، ۰۱:۳۳ ب.ظ

تبلیغ خود/// انتشار کتاب سواد فرهنگی

کتاب «سواد فرهنگی در آموزش و پرورش» که اینجانب هم در تدوین آن نقش دارم روانۀ بازار نشر شد.  دکتر محسن فرمهینی فراهانی و رعنا صباغ اسماعیلی و حامد بخشی، این کتاب را به کوشش نشر پارسوا به چاپ رساندند.

سواد فرهنگی در آموزش و پرورش در پنج فصل تدوین شده است:
در فصل اول به تعریف مفهوم سواد پرداخته شده و انواع سواد معرفی شده است؛ از جمله سواد اجتماعی، اطلاعاتی، سیاسی، بصری، هنری، علمی، خواندن.

درفصل دوم  مفهوم فرهنگ بررسی شده و دیدگاه‌های صاحب‌نظران و کارکردهای فرهنگ در عرصه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش بیان و تشریح شده‌اند.

نویسندگان در فصل سوم کتاب، سواد فرهنگی را رکن اصلی کتاب معرفی و جنبه‌های مختلف آن را در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، آموزش و پرورش بررسی کرده‌اند.

فصل چهارم کتاب مؤلفه‌های سواد فرهنگی را معرفی کرده است؛ مؤلفه‌هایی نظیر تاریخ، پزشکی، مشاهیر، ادبیات، ضرب‌المثل، تکنولوژی، مطبوعات، علوم پایه. از این میان هشت عنصر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در فصل پنجم راهکارهایی جهت ارتقاء مؤلفه‌های بیان شده در سواد فرهنگی ارائه شده است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آذر ۹۶ ، ۱۳:۳۳
Bakhshi and sabagh
صابر حسینی معلم افغان به طور خستگی ناپذیر برای عملی کردن ایده خود جهت آموزش علم و دانش به کودکان افغانی و از بین بردن بی سوادی در بین آنها با استفاده از سَبک "کتابخانه سیار" تلاش می کند.  وی با خود عهد بسته است تا برای نشر علم و دانش و کمک در بین کودکان مناطق دور افتاده و زدودن بی سوادی تلاش کند و در این خصوص، انواع کتاب های داستانی را با دوچرخه خود به دست کودکان مناطق دور افتاده می رساند و در این راه، به شرایط دشوار آب و هوایی و طبیعت مناطق ناهموار توجهی نمی کند. تنها هم و غم او رسیدن به کودکانی است که مشتاقانه در انتظار او هستند و می توان شادی و خرسندی را در چشم این کودکان معصوم مشاهده کرد. 

http://s7.picofile.com/file/8252932092/b_300_300_16777215_10_images_131.jpg

صابر حسینی که به خاطر داشتن دوچرخه حامل کتاب به "کتابخانه سیار" معروف است، گفت: این کار را با 200 کتاب و لطف دوستانم در کابل آغاز کرده ام. من آن کتاب ها را که با هزینه 200 دلار آمریکا خریداری شده بود، به دست کودکان می رسانم.  صابر حسینی از  توزیع  کتاب در ایالت بامیان را آغاز کرده است و وی در سراسر این ایالت برای همگان چهره ای شناخته شده است. او اکنون با سه هزار و پانصد کتاب به این کار ادامه می دهد و از این امر احساس شادی و خرسندی می کند.  وی گفت: زمانی که کتاب را در بین کودکان توزیع می کنم، می توانم شادی و خوشحالی را در چهره آنها ببینم که شروع به خواندن می کنند.  همچنین وی تشکیلات و کتابخانه خود را به خانه ای اجاره ای در مجاورت خانه اش منتقل کرده و تصمیم گرفته است تا درهای آن را به روی عموم مردم باز کند و در نتیجه، این مکان به اولین کتابخانه عمومی تبدیل شده است.

صابر حسینی معلم افغان به طور خستگی ناپذیر برای عملی کردن ایده خود جهت آموزش علم و دانش به کودکان افغانی و از بین بردن بی سوادی در بین آنها با استفاده از سَبک "کتابخانه سیار" تلاش می کند.

وی با خود عهد بسته است تا برای نشر علم و دانش و کمک در بین کودکان مناطق دور افتاده و زدودن بی سوادی تلاش کند و در این خصوص، انواع کتاب های داستانی را با دوچرخه خود به دست کودکان مناطق دور افتاده می رساند و در این راه، به شرایط دشوار آب و هوایی و طبیعت مناطق ناهموار توجهی نمی کند. تنها هم و غم او رسیدن به کودکانی است که مشتاقانه در انتظار او هستند و می توان شادی و خرسندی را در چشم این کودکان معصوم مشاهده کرد.

صابر حسینی که به خاطر داشتن دوچرخه حامل کتاب به "کتابخانه سیار" معروف است، گفت: این کار را با 200 کتاب و لطف دوستانم در کابل آغاز کرده ام. من آن کتاب ها را که با هزینه 200 دلار آمریکا خریداری شده بود، به دست کودکان می رسانم.

صابر حسینی از هفت ماه پیش توزیع  کتاب در ایالت بامیان را آغاز کرده است و وی در سراسر این ایالت برای همگان چهره ای شناخته شده است. او اکنون با سه هزار و پانصد کتاب به این کار ادامه می دهد و از این امر احساس شادی و خرسندی می کند.

وی گفت: زمانی که کتاب را در بین کودکان توزیع می کنم، می توانم شادی و خوشحالی را در چهره آنها ببینم که شروع به خواندن می کنند.

همچنین وی تشکیلات و کتابخانه خود را به خانه ای اجاره ای در مجاورت خانه اش منتقل کرده و تصمیم گرفته است تا درهای آن را به روی عموم مردم باز کند و در نتیجه، این مکان به اولین کتابخانه عمومی تبدیل شده است.

- See more at: http://fa.alalam.ir/news/1809116#sthash.9t5qnGrB.dpuf
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آذر ۹۶ ، ۰۹:۳۲
Bakhshi and sabagh