ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

سه شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۳:۱۰ ب.ظ

آزار جنسی در زنگ تفریح!

روزنامه قانون نوشت:

اولین روزهای مدرسه را همیشه دوست داشتم؛ از دیدن دوستان تا معلم‌ها که همیشه برایم عزیز بودند و هستند. در تمام سال‌های تحصیل در دوران ابتدایی به خوبی اول مهرهایی را به یاد دارم که  مدیر مدرسه به مناسبت آغاز سال تحصیلی برایمان سخنرانی می‌کرد؛ همیشه چند جمله تکراری داشت که من آن روزها تک تک آن جملات را به خوبی باور داشتم.  او می گفت مدرسه خانه دوم شماست. خانه ای امن که با کمک معلم هایتان که چون مادری دلسوز شما را دوست دارند قرار است خواندن و نوشتن را بیاموزید. شما آیندسازان ایران خواهید بود. حال که دوران درس و مدرسه و دانشگاه تمام شده با نگاهی به گذشته  و اخبار تلخ این روزها من مانده‌ام و جمله مدرسه خانه دوم شماست و کودکانی که در مدارس ایران مورد آزار جنسی معلمان شان قرار می‌گیرند. همان مادر و پدرهای دلسوزی که قرار بود زندگی را به کودکان آموزش دهند امروز کابوس تلخ زندگی دانش‌آموزان خود شده اند؛کابوس‌هایی که آینده این کودکان را به تباهی کشانده  و سیستم بیمار آموزش و پرورش ایران به جای برخورد قاطع با آنها به دنبال مسکوت نگاه داشتن اخباری از این دست است.

روند رو به رشد آزار جنسی کودکان در مدارس کشور زنگ هشداری برای سیستم آموزشی کشور است که تهران و شهرستان هم ندارد. در رابطه با آزار جنسی کودکان در مدارس ما توضیح بدیعی چون رضایت متقابل کودکان را در زمان تجاوز به چند دانش آموز در مدارس تهران نیز از زبان مسئولان شنیده ایم. زمانی که  در تهران آزار جنسی دانش‌آموزان چنین توجیه می شود نباید برای تجاوز معلم زنجانی که مدعی است فقط یک رابطه نامشروع داشته و تجاوز و آزار جنسی در کار نبوده تعجب کرد. سیستم آموزشی کشور باید پاسخگوی چنین بیماری خطرناکی در میان کارکنان خود باشد اما دریغ از یک عذر خواهی ساده.

سیدعلی کاظمی، قاضی دادگستری و استاد دانشگاه در مورد مجازات آزار جنسی کودکان به «قانون» گفت: در بحث کودکان متاسفانه رویکرد قانونگذاری ما این‌گونه نیست که مجازات‌های بازدارنده و تشدیدی درنظر بگیرد. البته مجازات‌های پیش‌بینی شده در قانون مجازات اسلامی خوب است، اما این قانون تفاوتی  درباره جرائم افراد بزرگسال و کودکان قائل نشده است. به عبارت دیگر مشکل ما این است که افتراقی سازی یا دوگانه‌سازی مجازات‌ها در خصوص اطفال و نوجوانان و بزرگسالان انجام نشده است. وقتی قربانی جرم، کودک است قطعا باید توجه بیشتری شود. درحال حاضر در بحث مجازات روابط نامشروع، در مورد کودکان و بزرگسالان، در اکثر موارد تفاوتی چندانی وجود ندارد که این موضوع باید برطرف شود. برای مثال اگر فردی نسبت به کودکی مرتکب جرمی شد که این جرم مجازات قطعی داشته باشد باید مجازات به گونه‌ای بازدارنده باشد   و مانع تکرار آن در جامعه شود.

برخورد  شدید با مجرمان آزار جنسی کودکان
رئیس اداره مطالعات حقوقی و قضایی قوه‌قضاییه در پاسخ به این سوال که وقتی فردی متهم به آزار جنسی کودکان است قوانین بحث انفصال از خدمت را برای وی در نظر گرفته است ،خاطرنشان کرد: طبق قوانین در صورتی که فردی مرتکب برخی جرائم مانند اختلاس یا ارتشا شود بحث انفصال از خدمت مطرح می‌شود. به عبارت دیگر به محض محرز شدن جرم از همان زمان ِکشف اتهام، تحقیقات و تعقیب در مورد وی، باید از شغل خود منفصل شود که این امر یکی از مجازات‌های تکمیلی یا اصلی است که در مورد وی اعمال می‌شود.پس ما انفصال دائم یا موقت از مشاغل دولتی را در بحث‌های مالی پذیرفتیم.

در این راستا مقنن معتقد است وقتی یک بار خیانت فردی محرز شد و امانتداری وی زیر سوال رفت دیگر به صلاح مملکت نیست در شغل خود باقی بماند.اما اگر فردی  مرتکب جرمی علیه کودکان شود در صورتی که  در مناصب دولتی اشتغال  داشته و شغل وی در ارتباط با کودکان بوده (مربی مهدکودک، شاغل در بهزیستی، آموزش  و پرورش یا بیمارستان) نباید بتواند در آن شغل فعالیت کندزیرا خانواده براساس اعتماد بیش از حد کودک شان را به امانت به این مراکز می‌سپارند و به هیچ عنوان نباید این اعتماد مخدوش شود و کسی که زائل کننده این اعتماد است باید قطعا با وی برخورد شدید صورت گیرد.

لذا از دو باب در مورد افرادی که به کودکان متعرض می‌شوند باید مجازات تشدید کننده اعمال شود. اولا این فرد در موضعی بوده که باعث مخدوش شدن اعتماد مردم شده است یعنی این عمل را می‌توانسته فرد دیگری انجام دهد که ما به وی اعتماد خاصی نداشتیم(غیر مربی) .دوم اینکه باید با این فرد به گونه‌ای برخورد شود که دیگر در این سیستم دولتی باقی نماند که بعدها مجددا مشکلاتی را ایجاد کند تا نتواند توانایی‌ها و مهارت‌های قبیحه خود را به سایر افراد انتقال دهد.

   

ازار جنسی کودکان

انفصال از خدمت برای متعرضان به کودکان
کاظمی با بیان اینکه در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بحث انفصال از خدمت برای افرادی که مرتکب آزار جنسی کودکان می‌شوند پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: در این لایحه آمده است هرکدام  از کارکنان دستگاه‌های حکومتی، نهادهای عمومی، غیردولتی و... که دست‌اندرکار یکی از جرائم علیه کودکان باشند علاوه بر مجازات، به بحث انفصال از خدمت نیز محکوم می‌شوند. (به ترتیب و براساس شدت مجازات، انفصال و محرومیت از خدمات درنظر گرفته شده است).

وی با اشاره به قوانین بین‌المللی در این زمینه گفت: در کنوانسیون حقوق کودک ماده 19 درخصوص قربانیان خشونت‌های جنسی هشدار می‌دهد که باید از آنها حمایت شود و با فرد مرتکب نیز برخورد مناسب انجام داد. در پروتکل دیگر فروش، فحشا و هرزه نگاری کودکان است.  در این پروتکل پیش‌بینی شده در مورد فحشا و هرزه نگاری کودکان و استفاده از آنها در مناسبات جنسی باید با فرد برخورد  صورت گیرد که کشور ما به این دو سند پیوسته است.

اثبات جرم تجاوز بسیار سخت است
دکترحسین قلی‌یزدانی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با «قانون» در مورد تفاوت جرم تجاوز و رابطه نامشروع طبق قوانین گفت: اصولا روابط مجرمانه جدا از مباحث اخلاقی و اجتماعی که ما مشاهده می‌کنیم برای همگان بسیار تلخ و ناگوار است. البته این موضوع را باید از جنبه شرعی و قانونی بررسی کرد که جنبه حقوقی فارغ از احساسات عاطفی، اخلاقی و مباحث اجتماعی است.در این راستا شرع  برای اثبات یک موضوع مجرمانه به خصوص وقتی بحث رابطه‌ای نامشروع مطرح می‌شود نگاهی ویژه‌ای  دارد که قانون ما نیز از آن متابعت کرده است. 

این وکیل دادگستری افزود: البته اثبات جرم تجاوز بسیار سخت است و اگر شرایط لازم محقق نشود نمی‌توان گفت این جرم اثبات شده‌است.
 
وی افزود: شاید با یکسری شواهد و قرائن ما به این جمع بندی برسیم که واقعا جرم تجاوز اتفاق افتاده اما دادگاه پس از بررسی، متوجه شود که اثبات آن از نظر شرعی و قانونی محقق نیست. برای مثال اگر برای اثبات این جرم، اقرار لازم باشد اقرار متهم وجود ندارد یا اینکه باید دونفر شاهد عادل تحت شرایط خاصی این رابطه را دیده باشند که شاهدی وجود نداشته باشد. پس در این صورت برای دادگاه محرز نمی‌شود. وقتی برای دادگاه ارتباط زنا تعریف و اثبات نشود مادون آن و بحث رابطه نامشروع مطرح می‌شود پس به این دلیل دادگاه بحث رابطه نامشروع را درنظر گرفته است. 

وی ادامه داد: شرع و مقنن به دنبال این هستند که تا جایی که امکان دارد این گونه مباحث در جامعه باز نشود تا سلامت اجتماعی و روابط میان انسان ها حفظ شود.

تمایل کودک 9 ساله مهم نیست
یزدانی در پاسخ به این سوال که وقتی بحث رابطه نامشروع مطرح می‌شود کودک 9ساله بالغ نیست که تمایل به این رابطه داشته باشد. چگونه می‌توان بحث رابطه نامشروع را مطرح کرد، تصریح کرد: در این راستا تمایل کودک 9 ساله مهم نیست بلکه ملاک اقدام آدم عاقل و بالغی است که این عمل را انجام داده است. آنچه مهم است این است که معلمِ عاقل و بالغی که مرتکب این عمل شده است قطعا مسئولیت کیفری دارد که در صورت اثبات می‌تواند بار منافی عفت داشته باشد و حتی از نظر قاضی ممکن است بحث تجاوز به عنف مطرح شود که حکم در حد اعدام داشته باشد. 

یزدانی در خاتمه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه تعداد شکات روبه افزایش است آیا  این امر در مجازات این فرد ممکن است تاثیری داشته باشد، گفت: ما در بحث حقوقی بحث تعدد و تکرار را داریم اما به این معنا که اگر تعداد شکات اضافه شود یعنی حتما این اتفاق افتاده است، خیر؛ از نظر بار اثبات قضایی رسیدگی  به هر پرونده‌ای جداگانه است. اگر این فرد به عنوان مجرم، تعدد جرم داشته باشد در مورد وی بحث‌های خاص رسیدگی پیش می‌آید. 

خانه دوم کودکان دیگر امن نیست
مدرسه خانه دوم کودکان دیگر امن نیست و توجه ویژه والدین به این امر می تواند سبب کاهش آسیب‌ها شود. هوشیاری والدین نسبت به عدم علاقه به تحصیل، نگرانی هاو استرس های کودکان بعد از مدرسه، داشتن رابطه مناسب و خوب با کودکان  وایجاد فضایی برای بیان رخدادهای روزانه در مدارس راهکار مناسبی برای زیر ذربین قرار دادن رفتار معلم ها ست.

هرچند نباید فراموش کرد که هیچ مسئول و معلمی در آموزش و پرورش نباید به خود اجازه دهد حتی در حمایت از رفتار زشت معلم‌هایی که به کودکان تعرض می‌کنند جمله‌ای بگوید چه رسد که معلم خاطی در آینده برای تدریس به مدرسه بازگردد. در هر گوشه از دنیا اگر از این دست اتفاقات رخ دهد معلم به اشد مجازات محکوم و برای همیشه از ارتباط با کودکان منع خواهد شد.  امیدواریم در ایران هم این گونه شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۱۰
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۰۸ ق.ظ

روش شیچیدا چگونه روشی است؟

پروفسور “مکوتو شیچیدا” نزدیک به 40 سال در زمینه هوش نوزاد و کودک تحقیق کردند و با استفاده از تعلیمات پیشینیان و آموخته‌های خود توفیق دستیابی به دستاوردهای چشمگیری را یافتند. مدارس شیچیدا» بالغ بر 25 سال است در ژاپن مشغول به فعالیت هستند و قریب 80% مدارس ژاپن تحت تأثیر این آموزش‌ها، دانش‌آموزان خود را تعلیم می‌دهند. تاکنون 7 کشور جهان یعنی تایوان، تایلند، مالزی، سنگاپور، اندونزی، استرالیا و آمریکا(نیویورک) حق امتیاز این مدارس را خریداری نموده‌اند. پروفسور شیچیدا و برخی دیگر از دانشمندان مانند “گلن دومان” آمریکایی معتقدند که در کودکان زیر 6 سال، نیمکره راست بر نیمکره چپ برتری دارد و این فرصتی است استثنایی در راستای شکوفایی و رشد استعداد فرزندانمان.
بنا بر اظهارات پروفسور شیچیدا کودکان ما همگی نابغه متولد می‌شوند و هدف آموزش، آموختن دانش نیست بلکه توسعه تواناییهای یک کودک در سنین کودکی است. وی می گوید:
در آینده هدف آموزش این نخواهد بود که افرادی با ذهنهایی مملو از اطلاعات ارائه دهد، بلکه وظیفه سیستم آموزشی این خواهد بود که کودکانی را پرورش دهد که در نهایت قادر به استفاده موثر از تمام مغز خود باشند.

http://s3.picofile.com/file/8230660184/Untitled_2.jpg

هدف تربیت کودکان عبارت خواهد بود از:
پرورش بچه هایی با توانایی های بی شمار، خلاقیت زیاد، و توانایی استفاده از تمام مغز.

اصول روش شیچیدا

در روش شیچیدا اصول زیر مورد توجه قرار می گیرند:
– همه کودکان نابغه متولد می شوند.
– وجود رشته های محبت والدین- فرزندی.
– تسلط نیمکره راست مغز هر کودک که فرصتی منحصر به فرد برای یادگیری ارائه می دهد.
– تحریک کودکان از طریق همه حواسشان.

دانلود کلیپ:

پرورش نبوغ کودکان/ روش پرفسور شچیدا

بقیه در ادامه مطلب:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۰۸
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۲۲ ق.ظ

نظام آموزشی و بازدهی آموزشی مطالعه تطبیقی 70 کشور جهان

آموزش یکی از مهم ترین ارکان هر نظام اجتماعی به شمار می رود. در جوامع پیشرفته که روز به روز بر پیچیدگی آن افزوده می شود بدون آموزش های لازم، زندگی ممکن نخواهد بود. به تناسب گسترش مهارت های کار و زندگی در شرایط کنونی، نظام آموزش هر جامعه ای نیاز به ارتقاء کمی و کیفی دارد. سیاست گذاری و برنامه ریزی در مسائل آموزشی در سطوح و حوزه های مختلف اعم از ابتدایی، متوسطه وآموزش عالی و نظایر آن یکی از سرنوشت سازترین حوزه ها است. سیاست گذاری در این حوزه امری پویا و متحول است که به فراخور نیاز جوامع باید دست خوش تغییر و اصلاح گردد. در این بین بهره مندی از سیاست ها و تجارب آموزش سایر کشورها در طراحی نظام آموزشی کشور بسیار مفید و مؤثر می باشد.

http://s7.picofile.com/file/8250759176/UNESCO_461x330.jpg

هدف از این نوشتار بررسی نوع نظام‌های آموزشی (متمرکز، نیمه متمرکز و غیرمتمرکز) بر بازدهی آموزشی است. این تاثیر از دو جهت قابل تامل است؛ نوع نظام آموزشی در هر کشور از یک‌سو از طریق سطوح سه‌گانه توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و از سوی دیگر به طور مستقیم بر بازدهی آموزشی تاثیرگذار است. این پژوهش بر اساس روش تطبیقی کمی یا تحلیل بین کشوری انجام گرفته، که در آن از داده‌های ثانویه 70 کشور جهان، در بین سال‌های 2004 - 1999، استفاده شده است.


دانلود مقاله:

 نظام آموزشی و بازدهی آموزشی مطالعه تطبیقی 70 کشور جهان

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۲۲
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۲۲ ب.ظ

جهان درست نخواهد شد جز با تعلیم و تربیت!

پنجاه هفت سال معلم بودم، هیچ گاه آرزو نکردم که اى کاش شغل دیگرى داشته باشم.

جهان درست نخواهد شد جز با تعلیم و تربیت.

 اشاره اى به کتاب روى میز مى کند و ادامه مى دهد: «کتابى مى خوانم درباره فلسفه تربیتى کانت. او هم همین را مى گوید:

تحقق انسانیت در گرو تعلیم و تربیت است. اما این کارآسانى نیست. کلید این کار تربیت معلم است. تا تربیت معلم درست نشود آموزش و پرورش درست نمى شود و تا آموزش و پرورش درست نشود، کشور درست نمى شود.

ما امکانات این کاررا داریم. معلمان فراوان و زحمت کشى داریم. شاگردان دنیا، هیچ جا به اندازه بچه هاىما درس نمى خوانند، ولى چه فایده روش غلط است

http://s7.picofile.com/file/8250341384/JamNewsImage01391835.jpg

«دکتر غلامحسین شکوهی» نخستین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران درگذشت.به گزارش فارس، غلامحسین شکوهی نخستین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران که طی سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ سکانداری دستگاه تعلیم و تربیت را بر عهده داشت، درگذشت. دکتر غلامحسین شکوهی  که با عنوان «پدر علم تعلیم و تربیت ایران» نیز شناخته می‌شود از مدرسین قدیمی تعلیم و تربیت و نیز اولین وزیر آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران بود. ایشان دارای مدرک دکترای علوم تربینی بوده و به موجب سابقه ۶۰ ساله در تعلیم و تربیت و امور پژوهشی، لقب چهره ماندگار تعلیم و تربیت ایران را به خود اختصاص داد.

بیش از چند جلد کتاب با بیش از 20 تجدید چاپ و 60 مقاله از دکتر شکوهی در نشریات علمی داخلی و خارجی منتشر شده است. از جمله آثار این استاد برجسته در بخش تالیف، «روش آموختن حساب و هندسه»، «مبانی اصول آموزش و پرورش» با 27 بار تجدید چاپ، «تعلیم و تربیت و مراحل آن» با 20 بار تجدید چاپ و در بخش ترجمه «تعلیم و تربیت» تالیف امانوئل کانتو و «مربیان بزرگ» تألیف ژان شانو است.

دانلود مقالات:

مجموعه مقالات استاد

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۲:۲۲
Bakhshi and sabagh
جمعه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۱۲ ق.ظ

دختری که جهان را تکان داد!

«دختر توپی» بدون پا، موانع را از پیش رو برداشته و قله های موفقیت را فتح کرده است.

اگر روزی مایوس شدید داستان این دختر را به یاد آورید که بدون پا به دنیا آمد، اما اکنون به دختر توپ معروف شده و تمام موانعی که در مسیر آرزوهایش وجود داشت را از سر راه برداشت. این دختر که از اهالی یکی از استان های فقیر چین است، «کیووان هون جیان» نام دارد که داستان زندگی اش صفحات اینترنت را به خود اختصاص داد.

تصاویر/ دختر که جهان را تکان داد!
 
خانواده اش آن قدر فقیر بودند که قادر به پرداخت هزینه نصب پای مصنوعی برای وی نبودند، لذا او را با همان وضع رها کردند تا به اصطلاح روی پای خود بایستد. یک توپ بسکتبال را دو نصف کردند و نیمی از آن را به او دادند تا رویش بنشیند و تعادلش حفظ شود. از دستان و دیگر وسایل استفاده کرد تا بتواند حرکت کند. به همین دلیل اهالی منطقه اش او را بسکتبالیست نامیدند.
تصاویر/ دختر که جهان را تکان داد!

پس از آنکه تصویرش منتشر شد یک مرکز به نام Rehabilitation Centre در شهر "پکن" به وی پای مصنوعی اهدا کرد. در سال 2007 پاهای بزرگتری به وی داده شد، اما خانواده اش نتوانستند هزینه درمان دیگری را بپردازد. اینجا بود که با شجاعت به باشگاه شنای معلولین پیوست.
تصاویر/ دختر که جهان را تکان داد!

دوره بلوغ ابتدا شنا برایش دشواری هایی به همراه داشت، اما با کوشش فراوان و عزم خستگی ناپیر توانست به ورزشکاری موفق تبدیل شود.  وی امیدوار است روزی در بازی های المپیک شرکت کند. 
 موفقیت چشمگیرش باعث شده در چین به شهرت برسد، اما مهمتر آن است که باعث شده مردم سراسر جهان از وی الگو بگیرند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۱۲
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۴۰ ب.ظ

آموزش نوجوانان روستایی به شیوه های غیر رسمی

 

در سال۲۰۱۱ میلادی، سازمان ملل متحد اعلام کرد حدود ۷۰ درصد از فقیرترین مردم جهان در مناطق روستایی و با درآمدی کمتر از دو دلار در روز زندگی می کنند.

برای بهبود زندگی این مردم، شیوه های متنوعی در کشورهای مختلف به کار گرفته شده است که در برنامه این هفته جهان دانش سه شیوه موفق در کشورهای پرتغال، ایالات متحده آمریکا و نیکاراگوئه معرفی می شوند.

موفقیت در مدارس کشاورزی پرتغال

کار بر روی زمین، بعنوان کاری کم درآمد و سخت شناخته می شود. اما در پرتغال، با توجه به بحران اقتصادی، جوانان روستایی بسیاری به دنبال کسب آموزش های حرفه ای در بخش کشاورزی هستند.

از سال ۲۰۱۱ میلادی دانش آموزان مدارس حرفه ای کشاورزی پرتغال شروع به کار بر روی زمین ها کردند. امسال بر اساس گزارش رئیس انجمن مدارس کشاورزی حرفه ای پرتغال، تعداد نوجوانان فعال در زمینه کشاورزی نسبت به سال گذشته پنجاه درصد افزایش یافته است و نرخ اشتغال جوانان این مدارس هم اکنون بین ۶۰٪ و ۹۵٪ است.

در زمان بحران اقتصادی، کشاورزی یکی ازگزینه های آن دسته از جوانان پرتغالی است که نمی خواهند مهاجرت کنند.

رویکردها، تحولات و زمینه های مناسب برای کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش کشاورزی

کودکان در مزارع ایالات متحده آمریکا

بسیاری از مزارع کشاورزی نیاز به کارگر فصلی دارند و گاه تمام افراد خانواده بعنوان کارگر به کار گمارده می شوند. بخشی از آنها کودکان مهاجر هستند که به والدینشان برای دریافت پول کافی برای معاش کمک می کنند. قانون ایالات متحده آمریکا این اجازه را می دهد که کودکان از دوازده سالگی در خارج از مدرسه به کار در بخش کشاورزی بپردازند.

پروژه ای در کارولینای شمالی در حال اجراست که سعی دارد به این کارگران فصلی کمک کند و سطح آگاهی نوجوانان را درباره مزایای تحصیل افزایش دهد.

سازمان «ان سی فیلد» سعی دارد کودکان را به مدرسه برگرداند و مهارتهای اجتماعی آنها را افزایش دهند. اکنون به لطف این سازمان، نوجوانانی که در مزارع ایالات متحده آمریکا کار می کنند می توانند به آینده شان امیدوارتر باشند.

پروژه «ست» در نیکاراگوئه

در نیکاراگوئه پروژه ای در مقطع آموزش متوسطه در مناطق روستایی در حال اجراست که هدف آن کمک به جوانان برای استفاده از منابع موجود در اطرافشان است.

برنامه «ست» یک جایگزین برای روش تدریس سنتی است. تعامل با والدین و دانش آموزان کلید اساسی موفقیت در این برنامه است و این امکان را به آنها می دهد که در مناطق دور افتاده و به حاشیه رانده شده از آموزش هایی مناسب برخوردار شوند.

این شیوه آموزش بسیار مهم است، زیرا تئوری ها و فعالیتهای عملی بر اساس منابع موجود و پتانسیل های اقتصادی هر منطقه با یکدیگر ادغام می شوند تا درنهایت امکان توسعه جوامع روستایی و رشد سطح معیشت آنها فراهم شود.

این برنامه در ۴۵ جامعه روستایی نیکاراگوئه با گروههای دانش آموزی ۱۵ تا ۲۵ نفره اجرا شده است و از شش سال پیش تاکنون، ۱۵۶۰ نفر فارغ التحصیل شده اند. این پروژه توسط وزارت آموزش و پرورش نیکاراگوئه تایید شده است.


دانلود کلیپ:

آموزش نوجوانان روستایی به شیوه های غیر رسمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۲:۴۰
Bakhshi and sabagh
پنجشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۲:۳۴ ب.ظ

ابد و یک روز چیست؟/ تحلیل تربیتی و اجتماعی

سمیه: مرتضی ابد و یک روز چیست؟

مرتضی: وقتی کسی خلاف سنگین داشته باشه به حبس ابد و یک روز محکوم میشه.

سمیه: تفاوت حبس ابد با ابد و یک روز چیه؟

مرتضی: در جبس ابد فرد بعد از 15 سال با تجدید نظر در پرونده اش ازاد می شود، ولی ابد و یک روز حکم قضاییست که مثل حبس ابد است با این فرق که غیر قابل عفو میباشد در ابد و یک روز دقیقا یک روز پس از مرگش از زندان بیرون میاد.

این ها دیالوگی است که بین سمیه و مرتضی در سکانسی از فیلم ابد و یک روز بیان می شود، و به نظر من سکانسی تاثیر گذار و تامل بر انگیز است. «ابد و یک روز» داستان یک خانه و خانواده است که در یک محله پایین دست زندگی می‌کنند. خانواده‌ای به شدت متلاطم و پر از بحران. خانواده‌ای که اگر چه زیر یک سقف و درون یک چهاردیواری مستقر هستند و دور هم جمع می‌شوند اما از درون متلاشی شده است و هر کدام برای خود اتاقی جدا با مدلی مستقل از زندگی برای خود انتخاب کرده‌اند. هر چند که این جدایی، چندان وق‌زده نباشد و لابه‌لای شوخی‌ها و ریتم تند فیلم پنهان شده باشد و زیاد به چشم نیاید. آیا این جنس تعامل و درگیری‌های گاه و بیگاه فقط مختص این خانواده‌ فرودست است یا بررسی دقیق ماجرا نمونه‌های دیگری در خانواده‌هایی با طراز اقتصادی و رفاه اجتماعی بالاتر را هم شامل می‌شود؟ریشه این چالش و درگیری از کجاست؟

آدم‌های «ابد و یک روز» برای مخاطب واقعی جلوه می‌کنند. نمونه‌هایش در جامعه به صورت پراکنده با فراوانی کم یا زیاد مصداق دارند. شاید نمونه‌ای متحد و متجمع از اینان در یک خانواده به صورت یک جا یافت نشود یا خانواده‌ی معادل و مابه‌ازای بیرونی‌اش، کمیاب و نادر باشد اما به صورت منفرد و جدا جدا مصداق‌های زیادی دارد. ریشه اصلی ماجرا در فردیت و اصالت یافتن فضای «ایندیویدوآلیستی» در دنیای ایشان است. افراد این خانه هستی خود را اینطور انتخاب کرده‌اند  که هر کدام آلونکی مختص خود داشته باشند و درونش، خود را حبس کرده‌اند. آنان طاقت این را ندارند که چیزی بیرون از خودشان برایشان تعیین تکلیف کند. افراط آدم‌های «ابد و یک روز» در فضای درونی خود که از آن بیشترین لذت را می‌برند، کثافت و چرکی هم دارد که به دلیل نگاه منفعت‌جویانه آنان برای تصرف در حریم هم‌خانه‌های خود، مایه رنج و عصبیت آنان می‌شود و در این روند، همیشه کسی بیشتری سود را می‌برد که در این جدال قدرت بیشتری داشته باشد. هر کدام علاقمندند تا دامنه نفوذ و گستره تعلقات خود را بدون مزاحمت دیگران افزایش دهند.

سمیه فداکار و متعهد

در این بین اما یک نفر جنس‌اش تاحدی متفاوت با دیگران است. این یه نفر چه کسی می تواند باشد جز سمیه؛ سمیه کسی است که برای مادر مادری می کند، و برای برادران و خواهرانش خواهری دلسوزتر از مادر، و اما خود اون قربانی امیال و خواسته های دیگر اعضای خانواده است. او در برابر دیگران احساس «تعهد» دارد. تعهدی که فردگرایی با آن سر جنگ دارد. سمیه حاضر است از خود برای دیگران مایه بگذارد. طبیعی است که همه او را می‌خواهند و به او نیاز دارند و او را برای تأمین منویات خود به رسمیت می‌شناسند نه به سبب وجاهت خود او. او شایسته تکریم است مادامی که کنیز دیگران باشد. آدم‌های خودبنیاد این خانه که حالا همگی حس تعهد را در درون خود کشته‌اند، وفاداری او را درک نمی‌کنند و همگی بنای این دارند تا او را به نفع خود استثمار کنند.

مرتضی و محسن؛ برادران منفعت طلب

اینکه هر کسی سمیه را برای امیال خود بخواهد امری فراگیر در کل فیلم شده و هر کدام به نحوی حتی با هم درگیر می شوند برای اینکه از سمیه بهره بیشتری ببرند. مثلا مرتضی برادر ارشد خانواده برای به دست آوردن سرمایه برای راه انداختن یک فعالیت اقتصادی پرسودتر نسبت به شغل قبلی‌اش، بر سر خواهرش معامله کرده و او را به نوعی فروخته است و در این بین  محسن برادر معتاد سمیه در برابر مرتضی که برادر بزرگتر خود او هم هست، گارد می‌گیرد و با او درگیر می‌شود. حرف‌های او شرافتمندانه است و مخاطب با او همراه می‌شود اما او این شرافت را جایی خرج کرده که بر سر منفعتی دیگر -دزدیدن مشتریان مواد مخدر او- با برادرش درگیر شده است. حقیقت این است که او بر سر سمیه به خاطر خود سمیه چالش نکرده است او از این چالش سود می‌برد که وارد تعارض با برادر بزرگتر شده است. او نیز از همین منظر سودمحور و منفعت‌گرا با برادرش درگیر شده است.

نوید؛ تیزهوش ابد و یک روز

سمیه در «ابد و یک روز» محکوم حقیقی ماجراست و اوست که باید زجر زیاده خواهی‌های خود بنیاد افراد خانواده‌اش که منطق‌های من درآوردی برای توجیه کارهایشان دارند را بکشد. اما سمیه هم به دلیل اینکه در معرض تعارضات انبوه قرار گرفته است تحت سلطه همین نگاه «فردگرایانه» قرار می گیرد و ترجیح می‌دهد که دیگران را با تهدید به رفتن خود تغییر دهد اما چون در تغییر دادن ایشان ناکام می‌ماند، به تجویز آزادی و رهایی خود ولو با تن دادن به یک زندگی -شما بخوانید یک معامله- که آینده‌اش مشخص نیست، تن می‌دهد. و تنها یک چیز او را از تصمیم نهایی‌اش منصرف می‌کند. تعهد در برابر فردی که تعهد را می‌فهمد. فردی که درست شبیه سمیه در حال جدال در برابر این خودبنیادی است. او کسی نیست جز نوید. نوید جایی که می‌تواند انتقام سیلی برادر به صورت خود را بگیرد، از موضعی بزرگتر و متواضعانه او را می‌بخشد. نوید، کسی است که در کلاس درس به همکلاسی‌هایش کمک می‌کند ولو در قالب یک قاعده غیراخلاقی مانند تقلب. این نشانگر زنده بودن روح جوانمردی در درون اوست که در برابر انسان‌های ضعیف و گرفتار حاضر به هزینه دادن هم هست.

نقد و بررسی ابد و یک روز

به نظر حقیر این فیلم در زمره فیلم های عمیق اجتماعی است که آسیب های اعتیاد و مواد مخدر در این فیلم سایه گسترده است و این امر در تک تک شخصیت های فیلم اثر گذاری دارد. از محسن که هم معتاد است و هم فروشنده مواد تا مرتضی که خود قبلا معتاد بوده و ترک کرده و خواهرانش بالاخص سمیه و لیلا که به دلیل اعتیاد برادران خواستگاری سراغ شان نمی آید و نکته بسیار مهم در این فیلم این است که در این فیلم زندگی جریان دارد چیزی که در بسیاری از آثار ایرانی غایب است.

شاید به این فیلم ایراد بگیرند که دنباله رو یا متاثر از آثار اصغر فرهادی ست ولی انچه مهمتر نشان می دهد این است که سعید روستایی کارگردان جوان که تا به حال تجربه ساخت فیلم بلندی هم نداشته، فیلمی تکان دهنده و برخوردار از داستانی جذاب و پر از ریزه کاری را ساخته است و باز از همه مهتر از اینکه در ابد و یک روز ما با اثری روبه رو هستیم که توانسته جهانی خاص خود را خلق کند. با فضایی ملتهب و درلایه های زیرین خود انسانی.
تحلیل تربیتی و اجتماعی(برداشت و تحلیل شخصی بنده است): 

به عنوان یک متخصص در حوزه تعلیم و تربیت و مسایل اجتماعی انتقادی به فضا کلی سینما وارد می کنم و این فیلم نیز بی تاثیر از آنها نخواهد بو.د این است که، در سینمای کشور ما کلا یه فضای دو قطبی سلطه جویانه وجود دارد و ان هم این است که در فیلم های ایرانی همه روشنفکران و متمدنین و تحصیلکردگان جامعه از قشرهای بالاشهری اند و مرفه اند و جنوب شهری ها در فرآیند دزد و قاچاقچی و کلاه بردار و.... شناسانده می شود. فیلم نه تنها به سیاه نمایی جامعه ایرانی پرداخته است بلکه با پایان نیمه باز خود و سرگذشت مبهم و آینده نامعلوم شخصیت سمیه به مثابه افق و آینده جامعه آسیب دیده، امید مخاطب به جامعه اش را نیز از او ستانده است. خانواده ای که در فیلم ابد و یک روز تصویر شده است استعاره ای کامل از جامعه ایرانی است که محکوم به ابد و یک روز تلخ و سیاه است. نسخه تجویزی فیلمساز خوش آتیه و آگاه سینمای ایران متأسفانه نسخه ای محتوم به نیستی است؛ نه نسخه ای که بتوان در افق آن چشم اندازی از امید  و روشنایی متصور شد. زن که به مثابه اعتقاد و سرزمین در ادبیات فیلم و تصویر و همچنین درام غربی شناخته می شود، آشکارا در معرض معامله ای نابرابر و اجباری با بیگانه قرار می گیرد تا برای بقای زندگی پر رنج در ابد و یک روز به دست بیگانه غیر ایرانی به تاراج رود. اگرچه در انتهای فیلم سمیه به خاطر تعلق خاطر به خانه و خانواده اش به خانه باز می گردد، اما هیچ بارقه ای از امید و روشنایی در خانواده ای که محکوم به ابد و یک روز است در انتهای فیلم به چشم نمی خورد.

«ابد و یک روز» اولین فیلم بلند سینمایی سعید روستایی است که در لوکیشنی حوالی غرب تهران کلید خورد. در این فیلم، پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار،ریما رامین فر، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی، اسماعیل گرجی، امیررضا فلاح و با حضور شبنم مقدمی به ایفای نقش می پردازند.

دانلود کلیپ:

آنونس فیلم ابد و یک روز

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۴:۳۴
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۲۶ ق.ظ

مدرسه، مکانی برای آشتی ملی و شکل دادن به حافظه تاریخی

هویت، در تاریخ جوامع نقش مهمی دارد. هویت اقوام و ملیت ها در طول تاریخ نادیده گرفته شده است اما امروزه برای زنده نگه داشتن و به رسمیت شناختن فرهنگ، زبان و سنت ها تلاش می شود.

گوادلوپ، پژواک گذشته

در گوادلووپ دولت، تاریخ اقوام ابتدایی این جزیره را اخیرا در سر فصل آموزشی درس تاریخ قرار داده است. یک خانم معلم می گوید: “وزیر آموزش، ضمیمه الحاقی سر فصل آموزش این ناحیه را ارائه کرده است. آنچه که ما اینجا تدریس می کنیم لزوما در جاهای دیگر فرانسه هم تدریس نمی شود. به عنوان مثال تاریخ برده داری و عهد نامه ها ملغی شدن آن و غیره. هفته ای یک ساعت کلاس اضافه داریم که می توانیم به تفصیل به این موضوعات بپردازیم.”

در گوادلوپ مردم فکر می کنند مدرسه بهترین مکان برای فرایند آشتی ملی و شکل دادن به حافظه جمعی و تاریخی است. پیش تر زبانشناسان زبان های ترکیبی بومی را زبانی ناکامل یا فاقد مختصات یک زبان می دانستند زیرا این زبان توسط اولین نسل برده های آفریقایی تکلم می شد. متکلمین به این زبان از حقوق برابر اجتماعی و فرصت های اقتصادی و روابط برخوردار نبودند اما تغییر در راه است.

جوان ها معتقدند چون در یک سیستم فرانسوی زندگی می کنند، باید بدانند سیستم چطور کار می کند اما یکی از آنها می گوید: “فکر می کنم به همین اندازه مهم است که فرهنگ و زبان خودمان در گوادلوپ را بدانیم.”

مکزیک : بر ریشه ها

در مرکز مکزیک در ناحیه سیرا خوارز اقوام زاپوتک زندگی میکنند. گرچه زبان باستانی مکزیک (قبل ازاسپانیایی) در بسیاری مناطق مطرود است، مردم این منطقه به این زبان تکلم می کنند. روی آوردن به تئاتر، راهی برای حفظ فرهنگ بومی در مقابل غرب زدگی است. تئاتر کومپوزینو برای این کودکان راهی برای زنده نگه داشتن فرهنگ باستانی و آموزش یکی زبان از زبانهای بومی مکزیک است. مدیر تئاتر می گوید:“ما از تئاتر به عنوان راهی برای آموزش، تقویت زبان و هویت فرهنگی مردم بومی استفاده می کنیم.”

تئاتر کومپوزینو ویژه این منطقه است، بومیان محلی بازیگران آن هستند . نمایشنامه نوشته شده ای در کار نیست. زبان آن زاپوتک است و مضمون نمایشنامه زندگی این قوم، فاصله بین نسل ها، اساطیر باستانی و سنت ها است.

استرالیا

همه با هم هستیم

بیش از یک دهه است که استرالیا روزی را در تقویم خود ثبت کرده و برگزار می کند به نام “روز ملی تاسف” برای بدرفتاری اعمال شده نسبت به مردم بومی . یک مرد برای برسمیت شناخته شدن و تدریس زبان بومیان بسیار مبارزه کرده است. پروفسور رینی مدیر اولین مرکز ملی پژوهش و آموزش عالی زبان Yunggorendi است. او استاد رشته آموزش و یکی از آموزشگران و اساتید صاحب نظر در مسئله آموزش در استرالیاست. او می گوید: “فکر می کنم آموزش و تعلیمات بومی، نقطه شروع من در زندگیم است. بدون این شروع هرگز امروزه به اینجا نمی رسیدم و از آموزش زبان بومی و آموزش برای همه کودکان دفاع نمی کردم. سیاه و سفید با هم.”

او اضافه می کند: “مدرسه و درس آموزی که ارزش ها و دید بومی را تقویت کند، این آن چیزی است که شیفته و متعهد به آن هستم.”

او که در یک جامعه بومی به تمام معنا بزرگ شده و مادرش اولین مدیر مدرسه بومی زن در استرالیا بود می گوید: “به نظر من یکی از رمز ها و اسباب موفقیت آموزش بومی در مدرسه این است که هویت و فرهنگ را در درون مدرسه تقویت کند. هرگز نباید از بچه ها بخواهیم زبان مادری شان را دم در مدرسه بگذارند و به کلاس بیایند. هویت، پرچمی است که در بر فراز مدرسه ما می وزد.”

به نظر پروفسور رینی، این به نوبه خود می تواند مبنایی برای مشارکت و همگرایی بومی ها و غیر بومی ها در استرالیا می تواند باشد.

دانلود کلیپ:

مدرسه، مکانی برای آشتی ملی و شکل دادن به حافظه تاریخی 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۲۶
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۱۱ ق.ظ

تربیت اخلاقی بر اساس الگوی دعوت علامه طباطبایی

مرکز تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در راستای بحث گفتمان سازی و ترویج تعلیم و تربیت اسلامی با دعوت از اساتید برتر  و صاحبنظران علوم تربیتی دانشگاه های تهران می پردازد. در این راستا اساتیدی که در موضوعات خاص صاحب نظر و تالیفاتی هستند دعوت و ایشان به ارایه بحث های تخصصی در جمع اعضای هیات علمی و پژوهشگران و دانشجویان دکتری این مرکز می پردازند. در پست های قبلی مباحث دو نفر از اساتید را با بحث های تخصصی شان قرار دادیم که در ادامه می توانید مشاهده نمایید:

روش شناسی پژوهش تطبیقی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

تربیت شهروندی در اسلام

در این پست بنا دارم سومین برنامه از سلسله نشست های تحصصی را ارایه دهم. جناب آقای دکتر محمد حسنی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش بیشتر در حوزه آموزش و پرورش با مبحث ارزشیابی توصیفی مطرح است اما در کنار این موضوع و مبحث مهم بحث تربیت اخلاقی هم چزو علایق و اندیشه های ایشان است که چندین کتاب هم در این زمینه تالیف و ترجمه نموده اند. در این نشست با موضوع رویکرد تربیت اخلاقی بر مبنای نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی، با ارایه بحثی جذاب و مهم پرداختند و با استقبال حضار و اساتید هیات علمی گروه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه به جلسه دوم هم کشیده شد که در آینده برگزار خواهد شد.

جناب آقای دکتر حسنی:

یک از مسائل مهم واساسی در سلسله مباحث فلسفی ، آموزش و پرورش موضوع ارزش هاست. زیرا یکی از کارکردهای اساسی آموزش و پرورش انتقال ارزش های نظام ارزشی جامعه است . این موضوع درسابقه اندیشه های بشری جلوه ای متمایز داشته و در زمانه ماهم به یکی از پرچالش ترین مباحث فلسفی تبدیل شده است. به گفته دونالد باتلر تربیت بیش از هر نهاد دیگر با ارزش ها سروکاردارد و هیچ نهاد دیگری به اندازه این نهاد به دنبال تحقق ارزش هاست و به گفته جورج نلر در آموزش و پرورش همه جا سخن از ارزش هاست.
در زمانه ما نیاز به توجه به ارزشها خاصه ارزش های اخلاقی بیش از هر زمان دیگر احساس می گردد. در کشور ماهم علی رغم توجه به تربیت ارزشی واخلاقی در نظام آموزش وپرورش شواهد حاکی از آن است که به دلیل تحولات سیاسی واجتماعی در قرن اخیر و به هم خوردن ترکیب اقشار جامعه نظام های اخلاقی سنتی – روایی ،فلسفی ،عرفانی، جوانمردی، حکومتی – کارایی گذشته خود را از دست داده اند.
و مابیش از هر زمان دیگری به مباحث تئوریکی تربیت ارزشی و اخلاقی نیاز داریم. علی رغم پیشینه ای نسبتاَ وسیع در حوزه اخلاق که در ادبیات علمی و فلسفی و دینی کشور ما وجود دارد وبنابر دلایلی که در حوصله این گفتار نیست به بسط وگسترش آن عنایتی نشده است. گویی به گونه ای سیری کاذب در این باره احساس شده است و لذا اندیشه های بومی که بسیار مستعد و حاصلخیز می باشند به کناری نهاده شده اند.
یکی از صاحبنظران در حوزه ارزش ها واخلاق علامه طباطبایی است که نظریه ادراکات اعتباری ایشان در فلسفه اسلامی ابتکاری محسوب می گردد. این نظریه علی رغم این بداعت و تازگی با اندیشه های فلسفی گذشته ارتباط می دارد و با نظر فلاسفه غربی چون هیوم تاحدی شبیه می باشد.
بنا بر آنچه گذشت با توجه به این که این نظریه از نظریات بومی کشور است و برخاسته از سنتی فلسفی ایرانی است و همچنین قوت و استحکام افکار فلسفی علامه تلاش این بحث و  نشست  براین است که نشان دهد که دیدگاه ارزش شناسی علامه طباطبایی چیست و این دیدگاه ارزش شناسی چه نتایجی در زمینه تربیت اخلاقی –هدف– اصول و روش به دنبال دارد.

دانلود صوت:

تربیت اخلاقی بر اساس الگوی دعوت علامه طباطبایی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۱۱
Bakhshi and sabagh
جمعه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۶:۴۳ ب.ظ

پسر نابینایی که میلیونر شد!

یک پسر نابینای هندی توانسته است در جوانی به یک تولیدکننده موفق تبدیل شود و در شرکت خود، افرادی را استخدام کند که عین خودش معلول و ناتوان هستند. فیلم میلیونر زاغه‌نشین را به خاطر می‌آورید؟ داستان یک پسر هندی فقیر که در یک مسابقه شرکت می‌‌کند و به یک باره ثروتمند می‌شود. اما داستان این پسر هندی، داستان واقعی پسری فقیر است که با وجود محدودیتهایش توانسته در جوانی میلیونر شود. «سریکانت بولا» کارآفرین ۲۳ ساله هندی است که در این سن توانسته مدیرعامل یک شرکت تولیدی به ارزش ۷.۵ میلیون دلار شود. این خود یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود؛ به خصوص اگر این فرد نابینا هم باشد! سریکانت با اینکه به طور مادرزاد نابیناست، خود را خوشبخت‌ترین مرد دنیا می‌داند؛ آن هم نه خاطر رسیدن به این موفقیت بلکه به خاطر داشتن خانواده‌ای که همیشه از او حمایت کرده‌اند.
پسر نابینایی که میلیونر شد!
وقتی سریکانت نابینا متولد شد، تعدادی از دوستان خانوادگی و اقوام به پدر و مادر او توصیه کدند که او را رها کنند. شاید با وجود فقر و بی‌سوادی آنها این ساده ترین راه ممکن برای آنها بود؛ اما با این حال آنها نه تنها فرزند خود را ترک نکردند که در محیطی پر از عشق او را بزرگ کردند. سریکانت درباره پدر و مادر خود معتقد است. «آنها ثروتمندترین آدمهای روی زمین هستند.» پدر و مادر سریکانت خیلی زود پاسخ این محبتشان را گرفتند. پسر آنها  الان صاحب یک شرکت است که از وسایل بازیافتی و دورریختنی کالاهای مصرفی تولید می‌کند. این شرکت چهار واحد تولیدی در سه ایالت در جنوبی هند دارد. کار سخت سریکانت و موفقیت بی‌سابقه او نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را جلب کرده و خیلی‌ها برای سرمایه‌گذاری جذب او شده‌اند.

البته رسیدن به این جایگاه بر ای او آسان نبوده و از همان کودکی با چالش های زیادی در زندگی مواجه شده است. اولین مشکل او وقتی به وجود آمد که فهمید در مدرسه عادی نمی‌تواند درس بخواند و همسن‌وسالانش در مدرسه روستا، او را قبول نمی‌کنند. بعد از اینجا به مدرسه استثنایی می‌رود و در دبیرستان هم با کمک معلم مهربانی که درسها را به صورت فایل صوتی به او می‌رساند، درسش را ادامه می‌دهد؛ اما برای رفتن به دانشگاه دچار مشکل می‌شود و با وجود اینکه نمره قبولی را هم کسب می‌کند؛ به علت نابینا بودن از تحصیل در دانشگاه این کشور محروم شد. از اینجا به بعد تمام تلاشش را برای راه یافتن به دانشگاه ایالت ماساچوست آمریکا به کار می‌گیرد. او بعد از پایان تحصیلات به هند بازمی‌گردد و تصمیم می‌گیرد که شرکتی احداث و در آن افرادی را استخدام کند که مثل خودش معلول هستند و برای زندگی جنگیده‌اند.
پسر نابینایی که میلیونر شد!
سریکانت درباره کار خودش می‌گوید: «محبت این نیست که سکه‌ای را به یک گدا ببخشیم. محبت این است که به یک نفر راه زندگی کردن را نشان بدهیم و به آنها فرصت خوب زندگی کردن بدهیم. به آدمها محبت کنید و به آنها کمک کنید که با فقر خود مبارزه کنند. هیچ وقت این آدمها را تنها نگذارید. مطمئن باشید نتیجه این کار به خودتان برمی‌گردد.»
هدف نهایی سریکانت این است که کارخانه پنجمی راه‌اندازی کند که تنها با انرژی خورشید کار می‌کند و در حال حاضر در حال پول جمع کردن برای رسیدن به آرزویش است!
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۸:۴۳
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۴۵ ق.ظ

دخترک ناتوانی که دانشمند فضا شد

آموزش زنان در کامبوج

نیمی از جمعیت کامبوج زیر هجده سال است. این کشور نود درصد روشنفکرانش را در کشتارهای خمر سرخ که دو میلیون نفر را به قتل رساندند، از دست داد. با کمبود معلم، مدارس تا پنجاه شاگرد را در هر کلاس جای می دهند، اما “هپی چاندرا” که شش سال پیش توسط فرانسوی ها ساخته شده، جایی دیگر است. این آموزشگاه پانصد و هشتاد شاگرد دارد که سی و یک نفرشان دختر هستند. خوابگاه هم دارد و اولویت را به کودکان بی بضاعت می دهد. گروه کثیری از دختران در کامبوج قربانی ازدواجهای اجباری و انواع اجحافهای اجتماعی هستند. این مدرسه نه تنها از حقوق آنها دفاع می کند، بلکه برای آینده کامبوجی پر رونق آماده اشان می سازند. کودکان در مدرسه سه بار غذا می خورند و انواع خدمات پزشکی مثل واکسن و دارو در اختیارشان است. “ چاندرا” یعنی: آسمان و ستاره ها“، نام دختر یکی از بنیانگذاران این پروژه. مدیر مدرسه می گوید: “دیدار دو زن ایجاد این مدرسه را ممکن ساخت: یکی از آنها زمین آن را به ما داد. این ملاقات توسط دختر کوچکی ترتیب داده شد که اکنون نام او بر این آموزشگاه گذاشته شده است.”

برای آنکه دختر ها بتوانند به مدرسه بیایند، ان جی او ها مزد از دست رفته آنها را که کمتر از یک یورو در روز است، به خانواده هایشان می دهند. گاه به آن کیسه ای برنج و روغن خوراکی هم اضافه می کنند. هرسال یکصد کودک به تعداد شاگردان مدرسه اضافه می شود. سال آینده، مدرسه جدیدی ساخته خواهد شد. “هپی چاندرا” نمونه ای است برای تمام آموزشگاههای منطقه. اگر تعداد دختران در مدارس، شاخصی برای آزادی و دموکراسی در کامبوج باشد، آموزش دختران چالشی بزرگ برای کشور است.

آموزش زنان در نروژ

نابرابری در آموزش خاص کشورهای در حال توسعه نیست. در جوامع غربی هم این عدم تعادل وجود دارد. مرکز “رناته” در شهر “تروندهایم” و در دانشکده فنی به ابتکار وزارت مساوات نروژ ایجاد شده است. هفت کارمند این مرکز بدون وقفه در جستجوی ایده هایی هستند که دختران را به دنیای علوم و فنون علاقمند کند. مدیر مرکز می گوید: “هرچند نروژ یکی از آزادمنشانه ترین کشورهای جهان است اما هنوز تعداد دختران در رشته های فنی کمتر از پسران است. هنوز دختران ما در رشته های سنتی دخترانه فعالترند.”

او و همکارانش فهرستی از شخصیت های نمونه درست کرده اند. اینها به کلاسهای درس در مدارس می روند و صحبت می کنند. یکی از این نمونه ها، آیدا اگلن است که در حال گذراندن دوره دکترایش در تکنولوژی در یایی است. او مرتبا به کلاس دوم این مدرسه سر می زند تا ببیند حضورش چه تاثیری بر انتخاب آتی این کودکان خواهد داشت. او می گوید: “من این رشته را تصادفا انتخاب کردم ؛ به همین دلیل می دانم چقدر مهم است که کودکان از ابتدا بدانند چه گزینه هایی در اختیارشان است.” بی شک، این دختران آینده پر چالشی در پیش روی دارند بویژه اگر بخواهند در زمینه های علوم و تکنولوژی فعالیت کنند. استفاده از کسانی که می توانند نمونه دیگران باشند، برای جذب دختران به علوم تجربی مهم است.

دانشمندی بلند مرتبه در لندن

برخی زنان توانسته اند مرزهای دنیای مردان را بشکنند. دکتر مگی پو کاک یک دانشمند بلند مرتبه فضا است که علوم و تجربه اش را به نسل جدیدی از علاقمندان انتقال می دهد. با او در لندن ملاقات کردیم. دکتر پوکاک می گوید: “از وقتی یادم می آید می خواستم کارشناس فضایی شوم. کارتونهای فضا را نگاه می کردم و میخواستم روزی پا جای پای نیل آرمسترانگ و یوری گاگارین بکذارم”.

“اگر خواستی داشته باشید، بخواهید به آن برسید و فرصتها را از دست ندهید، می بینید چه کارها می توانید بکنید. شما هم می توانید مثل من به آنچه می خواهید برسید.”

“در ابتدا وقتی من، دختری سیاهپوست با ناتوانی مادرزادی در درست نوشتن، می گفتم می خواهم کارشناس فضایی بشوم، همه با تعجب نگاهم می کردند، اما از این سه کاستی عمده، ناتوانی در نوشتن از همه دشوارتر بود. “ 

“مگی کوچک لندنی که نمی توانست بنویسد، به کاخ ملکه انگلستان دعوت شد تا به او معرفی شود…. اولین چیزی که ملکه به من گفت این بود که چکاره ام. گفتم کارشناس فضا و او با آن لهجه مخصوصش گفت: اوه”.

“فکر می کنم بسیاری از دختران علوم فضایی را حیطه پسر ها تلقی می کنند بخصوص اگر جوان و زیبا و جذاب باشند. باید آنها را تشویق کرد. فکر می کنند دانشمند مردی مسن و خاکستری و ژولیده است.”

“در حال حاضر زندگیم بخاطر دختر کوچکم در حال تحول است. سعی می کنم درس علومم را با تحقیقاتم و دخترم ترکیب کنم. چالش بزرگی است.”

“چرا انقدر با هم می جنگیم؟ بر سر مذهب، بر سر نژاد، بر سر زمین، بر سر نفت..اما اگر از بالا نگاه کنید، جهان خلقت انقدر بزرگ است که گویی جنگهای ما بر سر یک برگ است. پس بیایید یکدیگر را بیشتر دوست داشته باشیم.”

دانلود کلیپ:

دخترک ناتوانی که دانشمند فضا شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۴۵
Bakhshi and sabagh