ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


جان دیویی به عنوان یک فیلسوف عملگرا در تعلیم و تربیت جهان شناخته می شود و عقایدش در حوزه آموزش و پرورش مورد استفاده بسیاری از مدارس و دانشگاه ها و مراکز آموزشی قرار گرفته است.

تئوری های آموزشی دیویی در کتابهای "عقاید آموزشی من" (۱۸۹۷)، "مدرسه و جامعه" (۱۹۰۰)، "کودک و برنامه آموزشی" (۱۹۰۲)، "دموکراسی و آموزش" (۱۹۱۶) و "تجربه و آموزش" (۱۹۳۸) معرفی شده. دیویی پیوسته نشان می دهد که آموزش و یادگیری فرآیندهای اجتماعی هستند و در نتیجه مدرسه خود یک موسسه اجتماعی است که در آن اصلاح اجتماعی می تواند و باید شکل بگیرد. به علاوه، او باور داشت که دانش آموزان در یک محیط آموزشی که به آنها اجازه تجربه و رابطه متقابل با برنامه درسی را می دهد می بالند و همه دانش آموزان باید امکان دخالت و همکاری در یادگیری خود را داشته باشند.

"کودک و برنامه درسی دو حدی هستند که یه فرایند واحد را تعریف می کنند. همانطور که دو نقطه یک خط راست را. در نتیجه موقعیت کنونی کودک و حقایق و واقعیت های علمی تدریس را تعریف می کنند." بر اساس این استدلال دیویی یکی از معروف ترین طرفداران یادگیری در عمل یا آموزش تجربی، که مرتبط با و نه هم معنی یادگیری تجربی است، شد. او ادعا می کرد که "دانش از تاثیراتی که اجسام طبیعی روی ما می گذارند به دست می آید، در نتیجه دستیابی به دانش بدون استفاده از این اجسام تاثیر گذار غیر ممکن است". نظریات دیویی خیلی از الگوهای تجربی تاثیر گذار و طرفداران آنها را تحت تاثیر قرار داد. خیلی از محققین حتی اعتبار یادگیری پروژه محور را که دانش آموز را در نقش یک محقق فعال قرار می دهد به او می دهند.

دیویی تصویری جدید نه فقط از آنچه در فرایند یادگیری باید اتفاق بیافتد ، که از نقشی که معلم در این فرایند باید به عهده بگیرد ارائه کرد. به نظر او، معلم نباید کسی باشد که در جلوی کلاس می ایستد وتکه های اطلاعات را پخش می کند که دانش آموزان منفعل آنها را جذب کنند. بلکه معلم بایدنقش راهنما و پیش برنده را به عهده بگیرد. آنطور که دیویی (۱۸۹۷) توضیح می دهد: "حضور معلم در مدرسه برای تحمیل کردن ایده های مشخص و یا ایجاد عادتهای بخصوص درکودک نیست بلکه برای این است که به عنوان یک عضو اجتماع تاثیراتی را که کودک تجربه می کند انتخاب می کند و به او کمک می کند که به نحو مناسب به آنها پاسخ دهد"

در ادامه کلیپی از یک مدرسه که با ایده های جان دیویی شکل گرفته را مشاهده می کنید:

دانلود کلیپ:

مدرسه ای مبتنی بر آموزه های پراگماتیستی جان دیویی

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۰۵
Bakhshi and sabagh

نظرات (۱)

۰۵ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۰۰ محمد روشنیان
ممنون بابت اطلاع رسانی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی