ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۴ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۵۵ ق.ظ

آموزش و پرورش چندفرهنگی

آموزش و پرورش چندفرهنگی به همه خط مشی‏ ها و رویدادهایی اطلاق‏ می‏ شود که نظام های آموزشی  باید به کار گیرند تا نتایج آموزشی را برای همهء دانش ‏آموزان دارای‏ ملّیت، طبقه، مذهب و حتی جنسیت‏ های مختلف و کودکان استثنایی بهبود بخشند.


آموزش و پرورش چند فرهنگی در کشورهایی که دارای تنوع قومیتی و ملیتی هستند جزو ضروریات و الزامات نظام های آموزشی است که باید به آنها پرداخته شود. در این راستا کشورهایی نظیر آلمان، انگلستان، کانادا، استرالیا و... سال هاست که فعالیت دارند و زمینه های علمی و آموزشی مناسبی را فراهم ساخته اند.
در کشور ما با وجود تنوع قومیتی و خرده فرهنگ های درون نظام فرهنگی چندان توجهی به مقوله آموزش و پرورش چند فرهنگی نشده است.

دانلود پاور و کلیپ:
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۴ ، ۰۹:۵۵
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۴۶ ق.ظ

روش ها و الگوهای تدریس

در دوران تحصیلی همیشه پیش میاد که کلاس هایی به دلیل جذابیتی که دارند ماندگار می شوند. در این بین کلاس روش ها و الگوهای تدریس مقطع کارشناسی ارشد دکتر محسن فرمهینی فراهانی یکی از کلاس های خاطره انگیز و ماندگار بود.

روش تدریس تعاملی

در ادامه می خوام پاورپوینت های کلاس ایشان را برای دانلود قرار بدم(البته قبلا در وبلاگ قبلی ام که در سایت بلاگفا بود گذاشه بودم که به دلیل پاک شدن آنها دوباره اینجا می گذارم)


     الگوهای یادگیری(بدیع انگاری، یادیارها)                     الگوی استقرایی تصویر واژه

راهنمای بهبود تدریس در دانشگاهها                            روش تدریس همیاری

تفکر استقرایی، فراگیری مفهوم                               رویکرد انتقادی

رویکردهای مدیریتی،تسهیل کننده                              یادگیری مشاوره ای

            روش تدریس مبتنی بر خلاقیت                   رویکرد آزاد اندیشانه،رهایی بخش

             شکاف آموزشی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۴ ، ۰۸:۴۶
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۲۵ ق.ظ

استاد عشق؛ شرح زندگی پرفسور سید محمود حسابی

سید محمود حسابی معروف به پروفسور حسابی فیزیکدان، سناتور، وزیر آموزش و پرورش و بنیانگذار فیزیک دانشگاهی ایران بود.حسابی در دانشگاه سوربن فرانسه، در رشتهٔ فیزیک به تحصیل و تحقیق پرداخت. در سال ۱۹۲۷ میلادی در سن بیست و پنج سالگی دانشنامه دکترای فیزیک خود را، با ارائهٔ رساله‌ای تحت عنوان حساسیت سلول‌های فتوالکتریک ، با درجه عالی دریافت نمود.

پروفسور سید محمود حسابی وجود ارزشمندی است که با مشقات زیاد در کشورهای بیگانه به تحصیل علوم مختلف می پردازد. زبانهای فرانسه، انگلیسی، عربی، ایتالیایی، سانسکریت، یونانی، لاتین، پهلوی، اوستا، ترکی، روسی و آلمانی را فرا می گیرد و نشان "کوماندور دولوژین دونور" بزرگترین نشان علمی فرانسه را با تائید اینشتین دریافت می کند و در این بین چون به وطن خویش احساس دین می کند، با وجود زمینه های فراوان به ایران باز می گردد تا با دستان پر توانش کشورش را بسازد.

هر شب خاطراتش را به اصرار فرزند ارشدش بیان می کند؛ از اینکه چگونه پدرش به بهای رسیدن به وضع مالی بهتر در دربار آنان را ترک می کند و به خواست همسر جدیدش حتی برای ازبین بردن آنها گام بر می دارد. از اینکه چگونه مادرش سر به لبه تیز و آهنی ستون کشتی می کوبد تا از توطئه شوهری بدطینت و دنیا پرست خود و فرزندانش را نجات دهد. از اینکه چگونه بدون سرمایه و محلی برای سکونت در آن سوی مرزها با مادر و برادر کوچکش سرگردان می ماند. از سختی کار و شبهایی که بر فراز کوههای سرد با درندگان می گذراند. و از اینکه چگونه مادرش و تنها امیدش با مشاهده تمام شدن جواهراتش که تنها ذخیره مالیشان بود، سکته می کند و فلج می شود.


هنگام مطالعه کتاب بارها اشک در چشمانم حلقه می بست و هر روز تا شب که ساعت مطالعه کتاب فرا برسد فراز و نشیب های این زندگی مقدس تمام ذهنم را به خود مشغول می کرد. مطالعه کتاب خواب از چشمانم ربوده بود.

اگر چه در پایان این ماجرای تلخ، زندگی او سراشیبی را درک می کند و یکی پس از دیگری افتخارات بزرگ نصیبش می شود، اما با این حال تا همان اواخر هرگاه از روی مریضی از هوش می رود، بی اختیار چنین می گوید: «آیا لزومی داشت آقای معز السلطنه به دو بچه کوچک در یک مملکت غریب آن هم در وسط جنگ جهانی اول گرسنگی بدهد؟» از هر حادثه رنجی به پیکر دارد و مریضی های گذشته اش هر روز به نوعی در وجودش ظهور می کنند؛ ولی با این حال با تمام وجود راهش را ادامه می دهد. هنگامی که در ایران از فیزیک سخن می گوید، هیچکس حتی مسولان معنای این واژه را نمی فهمند و او به ناچار می گوید: « فیزیک همان شیمی است!!!» با وجود همه کاستی از تلاش نمی ماند و ثمره کارش تاسیس اولین دانشگاه ایران یعنی دانشگاه تهران می شود.

کتاب استاد عشق به قلم ایرج حسابی، از تلاش بی وقفه او پرده برمی دارد و اسرار مگوی او را که بیم از انتشارشان داشت که مبادا موجب خودستایی شود، برملا می دارد. این کتاب توسط سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسیده است. مطالعه این کتاب را با تمام وجود پیشنهاد می کنم.


دانلود کتاب:

استاد عشق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آذر ۹۴ ، ۰۹:۲۵
Bakhshi and sabagh

نوشته مشترک ریحانه انصافی، دکتر حسین غریبی و دکتر سیروس علیدوستی انتشارات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران:

نسخه جدید «دانش ایران» دربردارنده اطلاعات 28 هزار و 486 رکورد علمی تولید ایرانیان از دیدگاه‌های گوناگون و بر پایه نمایه‌نامه‌های استنادی موسسه اطلاعات علمی آمریکا (آی. اس. آی.) برای بازنمایی دانش ایران در جهان است.
نخستین «کتاب دانش ایران» در سال 1381 از سوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) منتشر شد که تولید علم ایران را در سال 1999 میلادی (968 رکورد علمی) بررسی کرد. پس از آن نیز دانش ایران برای سال‌های 2000 تا 2004 میلادی منتشر شد.

کتاب «دانش ایران: مشارکت ایرانیان در دانش جهان، سال 2013» در شش فصل ضمن طرح مقدمه، تولید علم ایران، مشارکت علمی ایران در جهان، مقایسه شاخص‌های پایه و تولید علم و نقش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در تولید علم را بیان کرده و در پایان خلاصه مباحث مطرح شده را در قالب جدول‌ها و نمودارها مطرح می‌کند.
نخستین چاپ کتاب «دانش ایران: مشارکت ایرانیان در دانش جهان، سال 2013» در 360 صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران منتشر شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۴ ، ۰۹:۱۸
Bakhshi and sabagh