ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۳۰ ب.ظ

مهد، کودک آزار!!!

ویدئویی که دست به دست در اینترنت میچرخد تصاویری رابه نمایش میگذارد که قلب هر انسانی را به درد می آورد.

در پست قبلی به آزار جنسی دانش آموزان در مدارس پرداختیم و در این پست در کمال ناباوری به کودک آزاری در یک مهد کودک در کشور می پردازیم که صد البته این یک نمونه کوچک از صدها موردی است که در فضای سایبر منتشر می شود.

به تازگی کلیپی در فضای مجازی بین کاربران شبکه های اجتماعی منتشر می شود که مربوط به کودک آزاری به شدت دردناک در یکی ازمهد کودک هااست. این ویدئو توسط یکی از کارکنان این مهدکودک از مربی مهدکودک گرفته شده است؛ در این ویدئو مسئول مراقبت با زور غذای را در گلوی کودک فرو میکند و سپس موی او را میکشد و به سمت دیوار هُلش میدهد. این مهد کودک در شمال‌غرب کشور واقع شده است.

دانلود ویدئو کلیپ



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۳۰
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۳۰ ب.ظ

وضعیت اسفناک مطالعه در پایتخت

سرانه مطالعه یعنی این که هر نفر به طور میانگین در روز چقدر کتاب می‌خواند. برای به دست آوردن این عدد، زمان کتاب خواندن همه افراد یک جامعه را با هم جمع می‌کنند و تقسیم می‌کنند به تعدادشان. همه کشورهای دنیا، هر سال یارانه مطالعه‌شان را حساب می‌کنند و از روی این عدد می‌فهمند که وضعیت کتاب و کتاب خوانی در کشورشان چطور بوده.

بر اساس نتایج طرح پژوهشی «بررسی میزان مطالعه شهروندان تهرانی» 27.4 درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند که اصلاً اهل مطالعه نیستند، 40.4 درصد در حد «کم یا خیلی‌کم» و تنها 32.2 درصد در حد «زیاد یا خیلی‌زیاد» اهل مطالعه هستند.
 

چکیده طرح پژوهشی «بررسی میزان مطالعه شهروندان تهرانی» از سوی مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، منتشر شد. بر اساس این گزارش، در این نظرسنجی، ابعاد مختلف میزان مطالعه‌ شهروندان تهرانی مورد بررسی قرار گرفته است.
 روش این پژوهش، پیمایش و نحوه گردآوری اطلاعات با استفاده از ابزار پرسشنامه مبتنی بر مصاحبه ساخت یافته است و حجم نمونه 1000 نفر بوده است.
 
جهت استخراج داده‌های گزارش از نرم‌افزار spss و برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری استقلال (کای‌اسکوئر)، t استیودنت، کروسکال والیس و برای شدت پیوند بین متغیرها از d سامرز و v کرامر به همراه سطح معنی‌داری آزمون (sig) استفاده شده است.
 
نتایج حاصل از این نظرسنجی به شرح زیر است:
 
- حدود یک چهارم پاسخگویان (27.4 درصد) اصلاً اهل مطالعه نبوده و 40.4 درصد در حد «کم یا خیلی‌کم» و 32.2 درصد در حد «زیاد یا خیلی‌زیاد»  اهل مطالعه هستند.
 
- میانگین مدت زمان مطالعه پاسخگویان از منابع مختلف 137 دقیقه (2 ساعت و 17 دقیقه) است.
 
- میانگین مطالعه منابع گوناگون در شبانه‌ روز به ترتیب عبارت‌اند از: منابع مکتوب اینترنتی 26 دقیقه، انواع کتاب‌های غیردرسی 24 دقیقه، انواع کتاب‌های درسی و کمک درسی 23 دقیقه، روزنامه 13 دقیقه، انواع نشریه و مجله 12 دقیقه، کتاب‌های دینی (قرآن، ادعیه و ...) 12 دقیقه، مطالعات کاری و شغلی 12 دقیقه، منابع کامپیوتری (کتاب‌های الکترونیک و ...) 11 دقیقه.
 
 - 54.7 درصد پاسخگویان (مطالعه کننده) اظهار کرده‌اند: کتاب‌های مورد نیازشان را معمولاً از «کتاب‌فروشی‌ها» خریداری می‌کنند. 27.5 درصد آنان از «دوستان و آشنایان» و 11.2 درصد از «کتا‌بخانه‌های داخل شهر»  امانت می‌گیرند.
 
- 24.7 درصد پاسخگویان (مطالعه کننده) از طریق «دوستان و آشنایان» و 23.6 درصد از طریق «اینترنت» از انتشار کتاب‌های جدید مطلع می‌شوند.
 
واضح است وقتی سرانه مطالعه در تهران به عنوان پایتخت به این شکل اسفناک باشد سایر استان ها و نقاط کشور چه وضعیتی خواهند داشت.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۳۰
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۳۰ ب.ظ

سیاسی کاری سمّ آموزش و پرورش + دانلود

هبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان بر نکات بسیار مهم و برجسته اشاره نمودند که سعی بر آن است طی پست های آینده به تحلیل آنها بپردازیم:

بازخوانی فرمایشات:

-علم آموزی، یاد دادن تفکر و آموختن رفتار و اخلاق را سه عنصر اصلی حرفه شریف و افتخارآمیز معلمی است و با حمایت همه جانبه از این دستگاه عظیم، سرمایه گذاری مؤثر برای آینده درخشان فرزندان ملت و پیشرفت پرشتاب مادی و معنوی ایران عزیز است.

- همه ما زیر بار منت معلمان هستیم بنابراین تکریم حرفه معلمی باید در جامعه، همگانی و نهادینه شود به گونه ای که سلام دادن و احترام به معلم یک افتخار محسوب شود.

- تعلیم علم و دانش، وظیفه مهمی است اما مهمتر از آن،یاد دادن تفکر به کودکان و نوجواناناست.

 
- اگر دانش آموز روحیه تفکر و روش فکر کردن صحیح را از معلم خود یاد بگیرد آینده کشور نیز بر پایهتفکرومنطقاستوار می شود بنابراین معلمان عزیز در این زمینه، وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

- تحقق اهداف و آرمانهای بلند ملت احتیاج به انسانهای صبور، عاقل، متدین، مبتکر، مهربان، شجاع، پرهیزکار، مؤدب و پرتلاش دارد که «معلم» در پرورش چنین انسانهایی، نقش درجه اول، عمیق و ماندگار دارد.

- اجرای سند تحول ملی آموزش و پرورش، نیازمند نقشه راه و برنامه عملیاتی است که لازم است با نظر شورایعالی انقلاب فرهنگی تهیه و قدم به قدم اجرا شود.


- این دستگاه سرنوشت ساز مستقیم و غیرمستقیم با دهها میلیون نفر از مردم ارتباط دارد بنابراین مدیران و نیروهای سطوح کلان آن باید دارای ویژگی های خاصی باشند.

- نیروهای جوان، انقلابی، متدین، با نشاط، پرانگیزه و عاشق کار را در اولویت قرار دهید و توجه جدی کنید که تمرکز بر اهداف آموزش و پرورش «تنها مسئله ی» مسئولان و مدیران این دستگاه باشد.

هدف اصلی ملت و مسئولان این است که به برکت اسلام و قرآن، در این کشور جامعه‌ی نمونه و پیشرفته ای از لحاظ «مادی و معنوی و اخلاقی» ایجاد کنند که پیمودن راه طولانیِ دستیابی به این هدف مهم، نیازمند پرورش نسلی «بالنده و متفکر و مصمم» در آموزش و پرورش است و این مسئله نیز از عهده مدیران و نیروهای متدین و انقلابی برمی آید.

-  توجه به جریانهای سیاسی، جناحی و حزبی را «سمّی برای  آموزش و پرورش» است. متأسفانه در دورانی، این نگاه غالب شد و خسارتهای فراوانی به همراه آورد.

- هر قدر در آموزش و پرورشهزینهوسرمایه گذاریشود، نسبت به دستگاههای دیگر، نتیجه مضاعف خواهد داشت چرا که این دستگاه، ریشه و مبنای همه پیشرفتهای حال و آینده کشور است.

- مطالب کتابها باید اتقان و استحکام داشته باشد و از هرگونه حرف سست و انحرافی، چه سیاسی و چه دینی و از هرگونه انحراف از واقعیتها، به دور باشد بنابراین مسئولان تدوین کتابهای درسی باید در «نهایت دقت و امانت»، وظایف خود را به انجام برسانند.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۳۰
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۳۰ ب.ظ

ورزش مدرن جغجغه تمدن غرب

بیش از یکصد سال از عمر ورزش مدرن می‌گذرد. در گذار این یک قرن، دست و پای تربیت بدنی سنّتی در میان همه فرهنگ‌ها و تمدّن‌ها برچیده شد و به تبع آن، دست و پای خلق و خوی و بنیادهای فرهنگی حاکم بر آنها. دیگر با هیچ ضرب و زوری نمی‌توان وصله اخلاق و ادب و جوانمردی را بر پیراهن آنچه که از آن با عنوان بازی (sport) یاد می‌شود، دوخت.

در گذشته استعمارگران برای تاراج ثروت‌ها و منابع ملت‌های جهان سوم، با لشکرکشیِ زمینی، هوایی و دریایی؛ قدرت خویش را بر آنان تحمیل می‌کردند، امّا امروز استعمارگرانِ نو برای در امان ماندن از بیداری و هشیاری ملّت‌ ها و پیشگیری از اعتراضات مردمی در جهان سوم، بهترین راه را مشغول کردنِ دائمیِ ذهن مردم به سرگرمی‌های غفلت‌زا می‌دانند.

به همین منظور بزرگترین خدمتی که غرب برای استمرار سلطه فرهنگی و مدنی خود، بدان نیازمندداشت از بین رفتن تعارض فرهنگی بود و این موضوع قطعاً به منزله استحاله بازمانده فرهنگ‌های سنّتی و مذهبی دیگر اقوام در فرهنگ غربی بود؛ زیرا نظام سلطه‏ جوی غرب، به چیزی کمتر از استحاله دیگر فرهنگ‌ها راضی نمی‏شد. وجود تعارض‌ها و دوگانگی رفتار در میان ملل نیز می‏توانست همواره مانعی بر سر راه غرب باشد و حرکت او را برای رسیدن به مقاصد استکباری کند نماید.

البته اگر دستگاه فرهنگی غرب، از طریق روشنفکران تربیت شده در میان دیگر ملل، تخم فرهنگ الحادی و تفکّر اومانیستی پراکندند و از طریق نشر آثار ادبی همه آداب و سنن ملّی و مذهبی را مورد بازخواست قرارداده و کمر به هدم آن و استحاله‏اش بستند، گردانندگان امور سیاسی نیز سر در پی سیاست غرب و نظام اجتماعی مطلوب امیران پشت پرده توسعه گذاردند و از طریق بسط مناسبات غربی و از جمله ورزش، طرح یکسان‌سازی فرهنگی را که در واقع به معنی بسط و توسعه همه‌جانبه فرهنگ غربی بود، به مورد اجرا درآوردند.

تفکر اومانیسم به عنوان مبنای فرهنگ غربی، لذّت از حال و پرورش جسم را در مقابل گرایش معنوی دینی و فلاح اخروی و قراردادن تن در خدمت به روح و معنویت مطرح ساخت و با اصالت بخشیدن به انسان، به عنوان قطب عالم امکان و محور و معیار همه ارزش‌ها، مبدع نظام ارزشی نوینی شد که در آن، تفسیری جدید از مجموعه ارزش‌ها، از جمله ارزش‌های تربیت بدنی عرضه می‏ شد.

نمایی از بارش برف و نشستن دانه‌های یخ زده برف ‌روی حلقه‌های المپیک

ورزش، عامل سازنده فرهنگ برتر است ،دبیر کلّ «سازمان تربیتی و فرهنگی یونسکو»، به چند نکته مهم و در عین حال جدّی در مورد ورزش اشاره می‏کند:
1. ضرورت تغییر ساختار فرهنگی کشورهای آفریقایی از طریق ورزش؛
2. مهیّا کردن جوانان و استفاده از آنان برای حضور در میدان مسئولیت‌های جدید تفویض شده اروپاییان؛
3. نقش مهم و اساسی ورزش مدرن، به عنوان عامل مروّج فرهنگ غربی؛
4. نسبت تامّ میان تفکّر یونانی، انگلوساکسونی با بازی‌های المپیک.

ورزش مدرن که مبنای گرایش‌های اومانیستی در آن تثبیت شده بود، مرز‌ها را درنوردید و هم‌پای دیگر مناسبات فرهنگی و مدنی غرب، فرهنگ سنّتی و ملّی اقوام مختلف را در خود مستحیل ساخت.

دانلودجزوه:

ورزش مدرن جغجغه تمدن غرب



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۳۰
Bakhshi and sabagh