ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


شنبه, ۱۴ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۰۸ ق.ظ

آلما؛ پلی به دنیای درون کودکی/ تحلیل فیلم

انیمیشن کوتاه alma  محصول سال 2009 و به کارگردانی رودریگو بلاس می باشد. رودریگو بلاس تا‌کنون به عنوان انیما‌تور در آثار کمپانی پیکسار حضور داشته که از بین آن‌ها می‌توان به Brave ،Up ،Wall - E ،Cars و Finding Nemo اشاره کرد. انیمیشن کوتاه alma ، اثری متفاوت و بحث برانگیز است که داستانی عجیب را روایت می کند.

کنجکاوی یکی از رفتار‌هایی است که تمامی اقشار جامعه با هر سن و سال، جنسیت و موقعیت اجتماعی آن را تجربه کرده یا حتی آن را به عنوان عامل تعیین‌کننده مسیر آینده خود در نظر گرفته‌اند. کنجکاوی در‌‌ب‌های جدیدی را به روی انسان باز می‌کند و زندگی او را دچار تغییر و تحول می‌کند، اما همواره اتکا به آن نتیجه مناسب را به دنبال نخواهد داشت. انیمیشن کوتاه alma چنین تم و داستانی را روایت می‌کند.

شخصیت آلما به خوبی توانسته است با استفاده از چهره‌اش حس و حالش را به نمایش بگذارد. حس‌هایی نظیر شادی، نگرانی، عصبانیت و ترس در صورت آلما دیده می‌شود. بهترین نمونه این ویژگی را در اولین مواجه آلما با عروسک شبیهش مشاهده می‌کنیم که حس تعجب با حالت چشم‌ها و دهان به زیبایی نمایش داده می‌شود. انیمیشن کوتاه Alma عاری است از هر‌گونه کلام و نمود‌های بصری جایگزین آن‌ها شده است.

 

تحلیل روانشناختی:

ماجرا از عبور کودکی از جلو یک دیوار که اسم کودکان بر روی آن است آغاز می شود ؛ آلما دختر کوچک در این صبح سرد در بارسلون ، اسم خود را بر روی دیوار می نویسد و ویترین مغازه ای در مقابل چشمانش ظاهر می شود  این مغازه یک اسباب بازی فروشی است. در قفل شده آن باز می شود و آلما با دیدن عروسکی شبیه خود وارد مغازه می شود. در داخل مغازه عروسک دوچرخه سوار کوچکی در تلاش برای خروج و در تلاش برای گریختن از مغازه است؛ آلما در قفسه های بالا به سمت عروسک شبیه خود می رود و با دست زدن به آن؛ خود جزوی از عروسک ها می شود. سایر عروسک ها نیز به همراه او به بیرون نگاه می کنند و حال یک عروسک دیگر در ویترین جای می گیرد و آنجاست که اسباب بازی فروشی به شکل یک تله و دام برای کودک دیده می شود.

 آلما یک انیمیشن 3 بعدی است، به سادگی در عین پیچیدگی آموزش و سوال را برای کودک و نوجوان ایجاد می کند. چگونه باید به سلامت از پیچ و خم ها و فراز و نشیب های پر خطر زندگی عبور کرد. آنچه که والدین جوان امروزی کمتر راجع به آن صحبت می کنند و کمتر اطلاعی در این مورد دارند.

 

دانلود انیمیشن:

آلما

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی