ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۵ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

مارکوس اورلیوس اوگوستینوس(354-430) معروف به اوگوستین قدیس (Saint Augustinus) از تأثیرگزارترین فیلسوفان و اندیشمندان مسیحیت در دوران باستان و اوایل قرون وسطی محسوب می‌گردد. وی که از بنیانگذاران کلیسای کاتولیک رم به شمار می رود به شدت تحت تاثیر آرمانگرایی قرارداشت.

ازنظرخداشناسی او اعتقادبه خدارانهایت ایمان می دانست. بطورکلی، اگوستین دراین زمینه معتقداست:
خدا را نمی‌توان با این عقل محدود و جزئی شناخت. بلکه تنها  از طریق عقل و آنهم عقل اشراقی  مورد شناخت قرار می‌گیرد ازنظراوخدا سرمدی، خیرمحض، وجود مطلق و...است. از دیدگاه او مهم‌ترین صفت خداوند وحدت می‌باشد و این صفتی است که مشرکان را از مسیحیان متمایز می‌سازد. او باور داشت تمام صفات خداوند عین ذات او هستند زیرا در غیر این صورت دوگانگی بین ذات و صفات پیش می‌آید و در نتیجه خداوند مرکب خواهد شد که برای خداوند این امر نقص محسوب می‌گردد. البته در اینجا اوگوستین برخلاف سنت نوافلاطونی که به خداوند هیچ گونه لقبی را نمی‌داد، القاب و صفات مختلفی را به خداوند نسبت می‌دهد.

اگوستین به پیروی از فلسفه افلاطونی، که معتقدبود"روح"دارای آگاهی و معرفت است که توسط زندانی شدن دربدن پنهان مانده است، معتقداست روح انسان به دلیل گناه ازلی(حضرت آدم)از فضل و رحمت  الهی سقوط کرده است و همین امر باعث شده تاانسان در"شک و عدم قطعیت" دچار شود. این اعتقاد و سایر اندیشه های اگوستین سالهای متمادی مبنایی برای اندیشه های تربیتی کلیسا را در دوره های آغازین قرون میانه تشکیل می داد."گناه ازلی انسان"چنان برتربیت آن دوره سایه افکنده بود که سختگیرها، تنبیه، شکنجه در مدارس امری بسیارمعمول به نظرمی رسید.

ازطرف دیگر اگوستین به شدت نگران مفهوم "شر"بود و اعتقاد داشت که انسان آن رابه دلیل گناه آدم، به ارث برده است بر همین اساس او همواره در تلاش و مبارزه ای مداوم است تاجایگاه اولیه و متعالی خویش را بیابد و به خلوص و پاکی قبل از هبوط  یا بهتر بگوییم قبل از سقوط خود دست یابد. این ایده شبیه به ایده ی افسانه وار افلاطون در مورد ستارگان است. به این گونه که وی باورداشت "ارواح" قبلاً در نزدیکی خدا زندگی می کردند و سپس به دنیا مادی تبعید شده اند و آنان باید"درد"و"رنج"و"مرگ" را تحمل کنند و در تلاش باشند تا سرانجام به وجود معنوی خود بازگشت نمایند.

http://s9.picofile.com/file/8272262218/Pol_rasouli_2_shahre_khoda_page1_image1.jpg

خلاصه اندیشه های تربیتی آگوستین:

- اگوستین به عنوان ایدالیستی مذهبی، مانند افلاطون طرفدار روش دیالکتیکی دریادگیری بود. برخی ازدیالوگ های نوشته شده بین اگوستین و پسرش "ادوداتوس" نشان از بهره گیری از این روش برای تسهیل کشف ایده های حقیقی درموردخدا و انسانیت است.

- اگوستین الگوی فلسفه تربیتی خود را بر سنت افلاطونی طراحی کرد. لذا معرفت دنیایی را که از طریق حواس به دست می اید پر از خطا می دانست. درحالی که عقل می تواند ما را به درک واقعی برساند و ما را به سمت ایمان انتقال دهد. به عبارت دیگر اگرچه وی از نظریه پردازان بزرگ مسیحی در باب تثلیث می‌باشد. واز دیدگاه او خدای واحد و حقیقی از سه شخص تحت عناوین: پدر، پسر و روح‌القدس تشکیل یافته است. اما خداوند درحقیقت از این سه شخص تثلیث یافته است. آگوستین مهم‌ترین صفت خداوند را وحدت معرفی می‌کند. در واقع او این توجیه فلسفی را برای تثلیث بیان می‌کند که این سه شخص از نظر جوهر دارای وحدت می‌باشند تا ایجاد سه خدایی، شرک تلقی نشود.

- اگوستین معتقد بود نوع دانش پذیرفته شده در ایمان باید توسط کلیسا تعیین گردد و هدف تربیت باید بارآوردن فرد مسیحی حقیقی باشد. او به پیروی از نوافلاطونیان ومذهب مسیحیت، صفای باطن راهم دارای اهمیت زیادمی دانست که ان هم ازطریق تفکر و توسل به دعا امکان پذیراست. به هرحال آرای این ایده الیست مذهبی دست کم تا قرن 13 میلادی برای سالها از جانب متفکران دیگر مسیحیت همواره مورد استناد و ارجاعات قرار می گرفت.

معرفی برخی آثارش:

شهرخدا

وی در اثر خود به نام "شهر خدا City of God "(کتابی درباب فلسفه تاریخ وسیاست است) به موازات طرحواره ی افلاطونی که جهان را به "جهان ایده ها وجهان ماده " تقسیم کرده بود، به دوجهان اعتقاد داشت یکی شهرخدا" و دیگری"شهرانسان". اومانند"افلاطون"معتقد بود که حواس غیرقابل اعتمادند زیرا از نظر او در واقع حواس پنجگانه آدمی تنها وسیله‌ای برای شناخت انسان از امور بیرونی  است بنابراین شناخت نهایی توسط نفس صورت می‌گیرد. انگیزه اصلی نوشتن این کتاب دفاع از مسیحیت بود چرا که در آن زمان بسیاری سقوط امپراتوری روم غربی را توسط افراد وحشی ناشی از گسترش مسیحیت می‌دانستند. گذشته از این بحث مشخص‌ترین بحث آگوستین ارائه نظریه شهر آسمانی و شهر زمین است.
او معتقد بود که انسان‌ها شهروند دو شهر هستند؛
۱) شهر زمینی و محل تولد
۲) شهر آسمانی
به دیگر سخن منافع بشر دو گونه است منافع زمین و این جهانی و منافع آسمانی و اخروی. منافع زمینی مربوط به جسم طبیعی انسان‌هاست و منافع آن جهان مربوط به روح انسان است. شهر زمینی و منافع مادی براساس خودخواهی و خودپرستی است و شهر خدا و منافع روحانی بر پایه عشق به خداپرستی استوار است. شهر زمینی مبتنی بر انگیزه‌های پست طبع بشر و شهر خدا بر پایه امید به صلح آسمانی و رستگاری ارواح می‌باشد. فلسفه آگوستین که به‌شدت بر تفکر سده‌های میانی تاثیر گذاشت تاریخ را مبارزه و کشاکش بین نیروهای زمینی و نیروهای آسمانی می‌دانست؛ مبارزه‌ای که سرانجام در برقراری جامعه مشترک‌المنافع مسیحی به اوج خود می‌رسد.

اعترافات

او در یکی از تالیفاتش به نام "اعترافات " خودرا دراوایل زندگیش فردی "ملحد" و عیاش توصیف کرده است تا این که سرانجام درسال 386 به کیش مسیحیت تغییرموضع می دهد.اودرسال 391 کشیش می شودودرسال 395 به مقام اسقفی می رسد. اگوستین از لحاظ فکری  و فلسفی به افلاطونیان و نوافلاطونیان  وابسته ومتصل است وازلحاظ اعتقادی همانگونه که اشاره شد فردی پایبند به دبن مسیحیت است.

http://s8.picofile.com/file/8272259668/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%A7%D8%AA_%D8%A2%DA%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86_%D9%82%D8%AF%DB%8C%D8%B3.jpg

دانلود کتاب:

اعترافات

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۱:۲۰
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۲۰ ق.ظ

نوآوری در آموزش؛ تحصیل بدون مدرسه

مدرسه جایی است که به طور سنتی به آموزش اختصاص دارد، اما الزاما تنها مکان برای این منظور نیست. بسیاری از افراد با گسستن از نظام آموزشی معمول و بدون حضور در کلاس های درس نیز به کسب دانش و موفقیت دست یافته اند.


ترک تحصیل معمولا تهدیدی برای آینده شخص به حساب می آید، ولی برای بعضی می تواند اولین گام در راه موفقیت باشد. دیل استیونز از جمله کسانی است که تصمیم گرفت به “آموزش خود سازمانگرانه” روی بیاورد و اکنون به عنوان یک آینده نگر در زمینه آموزش شناخته می شود. او می گوید:

“من مشغول نوشتن کتابی هستم با عنوان راه میان بر در تحصیل، که یک راهنمای عملی برای آموزش مهارت هایی است که در مدرسه آموخته نمی شود اما راه موفقیت در جهان واقعی ما را نشان می دهد. این بر اساس تجربه شخصی من و افراد موفق دیگر است.”

خانواده دیل، پس از کلاس پنجم به او اجازه دادند مدرسه را ترک کند و به خودآموزی روی آورد. او برنامه تحصیلی خاص خودش را سازمان داد، بعضی از کلاس های کالج را انتخاب کرد و همزمان به کار پرداخت. او اکنون از طریق اینترنت به ارزیابی تجارب خود و دیگران می پردازد. این برنامه در آلمان به عنوان یک روش آموزشی جایگزین، مورد بحث است.

دانلود کلیپ:

تحصیل بدون مدرسه

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۶ ، ۰۹:۲۰
Bakhshi and sabagh

اثر گرانسنگ شهید ثانی و ترجمه دکتر سید محمد باقر حجتی:

یکی از بهترین کتاب ها در حوزه تعلیم و تربیت که مرجعی برای تحقیقات حاضر در این حوزه است و مطالعات بسیاری هم بر روی آن انجام شده کتاب معرفی منیه المرید جناب شهید ثانی است که اثر قرن 4 هجری است. با وجود قدمت بالایی که دارد باز هم در محافل علمی و اندیشه ای از جایگاهی رفیع و استوار برخوردار است و همچنان در صدر مقالات و پژوهش های علمی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی جای دارد.

منیه المرید فی آداب المفید و المستفید از آثار اخلاقی و تربیتی و آموزشی است. این کتاب بیانگر روابط بین معلم و شاگرد و در بیان فضیلت دانش‌ورزی است. این کتاب به زبان عربی بوده و بارها در عراق، ایران، هند و لبنان چاپ شده است.  منیةالمرید یکی از چندین کتابی است که در زمینه ی اخلاق طلبگی ـ زی طلبگی ـ یا رفتار دانشجویی و شیوه ی تعلیم و تربیت از منظر فرهنگ اسلامی نوشته شده است.

به این کتاب ارزشمند از دو منظر می نگریم: 1. به عنوان یک راهنمای آموزشی و اخلاقی برای تطبیق رفتار خود با آداب دانشجویی و آداب معلّم و متعلّم در فرهنگ اسلام. 2. و به عنوان یک متن ارزشمند از میراث غنی و پربار تاریخ اسلام در تبیین روش و شیوه های تعلیم و تربیت در گذشته ی تمدن اسلامی.

جالب است بدانیم اساسنامه کنونی آموزش و پرورش کشور ژاپن که یک کشور سکولار است کتاب درسی پایه دوم حوزه های علمیه یعنی ترجمه کتاب منیه المرید، اثر دکتر محمدباقر حجتی به نام «آداب تعلیم و تربیت در اسلام» است.

ابواب کتاب:

باب اول : آداب و وظائف معلم و شاگرد
نوع دوم : آداب و وظائف ویژه معلم
نوع سوم : آداب و وظائف ویژه شاگرد
باب دوم : آداب فتوى و مفتى و مستفتى
باب سوم : در مناظره و شرایط و آداب و آفات آن
باب چهارم : آداب و آئین نگارش و نگاهدارى کتاب که ابزار علم و دانش است
خاتمه : درباره مطالب مهم و باارزش
مطلب دوم : درجات و مراتب اهمیت علوم دینى و مسائل مربوط به آن
مطلب سوم : ترتیب و تسلسل علوم دینى در رابطه بامحصل و دانشجو
تتمه کتاب : سفارش و اندرزهاى شهید ثانى به دانشجویان

دانلود کتاب:

منیه المرید فی آداب المفید و المستفید

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ مهر ۹۶ ، ۰۹:۴۰
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۱۲ ق.ظ

اگر باید فیلسوفی کرد باید فیلسوفی کرد

http://www.zahra-media.ir/110/2013/03/n00122494-b.jpg

گفتاری از شهید مطهری:

ارسطو جمله ای دارد در باره فلسفه، می‏گوید: " اگر باید فیلسوفی کرد باید فیلسوفی کرد ، و اگر نباید فیلسوفی کرد باز هم باید فیلسوفی کرد " ... مقصود ارسطو این است که فلسفه یا درست است و باید آن‏ را تأیید کرد و یا غلط است و باید آن را  طرد کرد. اگر درست و قابل تأیید است باید فیلسوف شد و با نوعی‏ فیلسوفیگری ، فلسفه را تأیید کرد ، و اگر هم غلط است و طرد شدنی ، باز باید فیلسوف شد و فلسفه را آموخت و با نوعی فیلسوفی   گری فلسفه را نفی و طرد کرد .

پس به هر حال فلسفه را باید آموخت و ضمنا باید دانست که هر نوع انکار فلسفه خود نوعی فلسفه است و کسانی که می‏پندارند تنها با دست‏ آوردهای برخی علوم بدون آنکه توأم با انتزاعات فلسفی بشود ، فلسفه را نفی و رد می‏کنند سخت در اشتباهند.

 افلاطون (سمت چپ) و شاگردش ارسطو (سمت راست)

من فعلا کار ندارم که علماء اسلام در طول هزار و چند صد سال به فرهنگ جهان و معارف جهان و تمدن جهان ، علوم و ریاضی جهان ، علوم طبیعی جهان ، علوم انسانی جهان ، علوم فلسفی جهان ، حقوق و ادبیات‏ و . . . خدمتی کرده  ‏اند یا نکرده  ‏اند ، که البته کرده‏  اند .

اما می‏گویم اگر فقه ما را ، فلسفه ما را ، عرفان و سیر و سلوک ما را ، اخلاق و فلسفه زندگی و فلسفه تعلیم و تربیت ما را ، تفسیر ما را ، حدیث‏ ما را ، ادبیات ما را ، حقوق ما را باید قبول کرد و پذیرفت ، باید فقیه‏ شد ، یا فیلسوف شد ، یا عارف و سالک شد و یا . . . و اگر هم باید نفی‏ کرد و طرد نمود باز هم باید آنها را آموخت و فهمید و هضم کرد و آنگاه به‏ رد و طرد و نفی آنها پرداخت . این صحیح نیست که یک فرد غیر وارد که‏ اگر یک کتاب فقه یا فلسفه را به دستش بدهند نمی‏داند از راست بگیرد یا از چپ ، پیشنهاد رد و طرد بدهد ."

منبع:  نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، استاد شعید مطهری صص 72و73

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۶ ، ۰۹:۱۲
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴ ب.ظ

ده کشور که نظام آموزشی برتر دارند

آموزش از مهم‌ترین عوامل پیشرفت بشر در جوامع و زمان‌های مختلف بوده است. با این وجود و در عصر حاضر که سرعت پیشرفت بشر در علوم مختلف بی‌سابقه است، هنوز هم در تمام دنیا آموزش به صورت برابر و با کیفیت مطلوب وجود ندارد. اما بهترین سیستم‌های آموزشی متعلق به کدام کشورهاست؟ گروهی به نام Pearson با همکاری یونیسف به ارزیابی نظام آموزشی در کشورهای مختلف پرداخته که در آن معیارهای مختلفی در نظر گرفته شده است: سطح دسترسی مردم کشور به دانش پایه، وضعیت آموزش در مدارس ابتدایی، وضعیت مدارس راهنمایی و دبیرستان، سطح و شرایط تحصیل زنان و دختران در جامعه، میزان بودجه اختصاص یافته به آموزش، میزان  درآمد ناخالص داخلی (درآمد سالانه کشور تقسیم بر تعداد افراد کشور). در این رده بندی سعی شده کشورهای مختلف در مقایسه با پیشرفت سیستم آموزشی خود دسته بندی شوند.

http://s8.picofile.com/file/8307208176/22286_Page_2.jpg

شاید بسیاری از شما با خود فکر کنید بهترین سیستم آموزشی مربوط به کشور آمریکا یا یکی از کشورهای غربی است. اما اشتباه حدس زدید، برخلاف تصور اغلب مردم و در کمال تعجب برترین سیستم‌های آموزشی مربوط به آسیا به خصوص شرق آسیاست! در این کشورها هوش و استعداد موروثی کنار گذاشته شده و آموزش برای همه به صورت یکسان و با هدف گذاری و خروجی مشخص، در نظر گرفته شده و در فرهنگ آموزشی این کشورها مسئولیت پذیری ملاک اصلی به شمار می‌آید. عامل مهم‌تر دیگر، هوشمند سازی مدارس است، به عنوان مثال کشور سنگاپور در این زمینه به یک مدل موفق برای سایر کشورها تبدیل شده است. البته در این لیست کشورهای اروپایی به خصوص حوزه اسکاندیناوی هم حضور دارند که به طور سنتی اهل کار و تلاش هستند، ولی نسبت به نظر سنجی مشابه در سال ۲۰۱۲ افت داشته‌اند، به طوری که فنلاند از بهترین نطام آموزشی به رتبه پنجم نزول کرده است.

دانلود کلیپ:

ده کشور که نظام آموزشی برتر دارند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۶ ، ۱۲:۰۴
Bakhshi and sabagh