ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

امروزه شرکتهای تجاری از این شکایت می کنند که دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهها شایستگی حرفه ای کافی برای ورود به بازار کار را ندارند. بنجامین ودرنه کلوکه، مدیر عامل شرکت “اد تک” می گوید: «امروز دانشگاهها از مهارتها وصلاحیتهای حرفه ای مورد نیاز بازار کار در قرن بیست ویکم عقب افتاده اند. کدنویسی و برنامه نویسی، مهارتهای کلیدی هستند که تعداد کمی از دانشجویان بر آن تسلط دارند. چالش اصلی ما این است.»

http://s3.picofile.com/file/8232087134/606x340_316557.jpg

لتیزا موراتی، وزیر پیشین آموزش و پرورش ایتالیا هم که در نشست امسال حضور دارد، گفت: «دانشگاه ها به دانش آموزان برای درک چشم اندازهای حرفه ای کمکی نمی کند. لازم است رابطه بهتری بین دنیای کار و دانشگاهها برقرار شود.»

چگونه می توان شکاف میان آموزش و اشتغال را از میان برداشت؟ مدیران شرکتها و استادان دانشگاهها در این باره با یکدیگر بحث و تبادل نظر انجام دادند. بنظر می رسد روشهایی مانند ایجاد “کلاسهای درس آزاد آنلاین بزرگ” می تواند نقش مهمی داشته باشد.

دکتر یورگ دارگر، از مجله اینترنتی “برتلسمان استیفتونگ” گفت: «امروز تعداد دانشجویان بیشتر شده، حوزه های علاقمندی شان هم متفاوت است و در عین حال انتظار داریم که دانشگاه این دانشجویان را برای محیط کار آماده کنند. اما تا به حال دانشگاه ها نتوانسته اند خود را با این شرایط تطبیق دهند. از این نظر، آموزش دیجیتال، بویژه در سطح تحصیلات تکمیلی و در دانشگاه ها می تواند کمک کند. با استفاده از فن آوری دیجیتال می توان دروس بیشتری به تعداد بیشتری دانشجو ارائه کرد که با نیازهای بازار کار هم متناسب باشد.»

دانلود کلیپ:

تناسب آموزش با نیازهای بازار کار در قرن بیست و یکم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۰۵
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴ ق.ظ

تربیت دینی کودکان و نوجوانان و رسانه

گفتاری از دکتر خسرو باقری:ت

ربیت به عناصری مثل «عقلانیت» و «عاملیت انسان» نیاز دارد. زمانی که ما عقلانیت را به کار می بندیم، تفکرات خرافاتی کنار می¬روند. داشتن این عقلانیت، ضروری است وگر نه اصولا تربیت چه اهمیتی دارد. بنابراین، باید در تربیت عناصری مثل عقلانیت اهمیت داشته باشد تا بتواند بین شیوه های نادرست و شیوه های درست تفکیک ایجاد شود.

عنصر عامل انسانیت: به این معنی که انسان ها تصمیم گیرنده عمل خودشان باشند. اگر تربیت به این معنی است که افراد را به لطایف¬ الحیل شبیه نتایج پیشین بکنیم، در حقیقت، از آن ها به شکلی لطیف سلب اختیار می¬کنیم و شبیه خود و تابع خودمان می¬کنیم. اگر تربیتی عاملیت انسان را پاس ندارد و برای انتخاب اهمیتی قائل نباشد، دچار اشکال می¬گردد.


دانلود جزوه:

تربیت دینی کودکان و نوجوانان و رسانه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۰۴
Bakhshi and sabagh

در مصاحبه با پرفسور حمید مولانا:

گزارش پیش رو، نتیجه نشستی است با عنوان: « فرایند گزینش اولویت‌های پژوهشی در کشورهای توسعه یافته و صنعتی» با سخنرانی پروفسور سیدحمید مولانا که در تاریخ ۱۵/۴/۸۷ از سوی پژوهشکده مطالعات هنر و رسانه ایران، گروه مطالعات ارتباطی و رسانه‌های جدید، در پژوهشگاه برگزار شده است


کتاب‌ها و جزوه‌های فراوانی درباره نوع پژوهشگاه‌های غرب در آمریکا وجود دارد. اما از آن جایی که همه به زبان انگلیسی است، پیشنهاد می‌کنم فصل اول کتاب اینجانب را – که اختصاص به نوع پژوهش‌ها پس از جنگ دوم بین‌المللی در رشته ارتباطات بین‌الملل دارد – مطالعه بفرمایید.

اجازه دهید یک نظر تاریخی بیاندازیم به این که چگونه در غرب پژوهشگاه‌ها جدای از دانشگاه‌ها به وجود آمد؟

در آمریکا، دانشگاه‌ها واحدهای کلان و بزرگ دارد که شامل دانشکده‌های گوناگون است و در هر دانشکده نیز موسسه‌ها، آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های متفاوت درباره مطالعات گوناگون وجود دارد. پس از جنگ دوم جهانی در غرب، و به ویژه در آمریکا، موسسه‌ها، آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هایی جدای از دانشگاه‌ها به وجود می‌آید.

دانلود جزوه:

مقایسه‌ای بین اولویت‌های پژوهشی در ایران و کشورهای دیگر


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۰۷:۵۶
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰ ق.ظ

الفبای تربیت جنسی

جاذبه شنیدن و فهمیدن درباره مسائل جنسی باعث می شود کودک کنجکاو به سمت گویندگان اطلاعات کشیده شود و از آنها الگو بگیرد. رابطه ای که غنی از عواطف باشد، باعث می شود فرزند به طرف والدین خود جذب شود و برای پیدا کردن پاسخ کنجکاوی هایش سراغ همسالان ناآگاه نرود. هرچه خلقیات والدین بهتر و پرکشش تر از همسالان باشد کودک به جای تقلید از همسالان، جذب پدر و مادر خود می شود و موفق تر و فرمانبردارتر خواهدشد.

والدین باید در تفریحات سالم مثل یک دوست صمیمی همراه کودکان باشند؛ آنها را به کوه، سینما و گردش ببرند و اجازه صحبت تلفنی با دوستانشان را بدهند و اجازه دهند در جشن تولدهای غیرآسیب زا با دوستانشان خوش بگذرانند. آنچه در این مطلب خواهید خواند، اصول و پایه های ایجاد صمیمیت سالم با فرزندان و آموزش درست و علمی به آنها است.


دانلود جزوه:

الفبای تربیت جنسی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۵۰
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۱۰ ب.ظ

مقدمه ای بر نظام های آموزشی کشورهای جهان

در پست های قبلی به معرفی و تحلیل نظام های آموزشی کشورهای دیگر تا حدودی پرداخته شد که از این پست قصد این را داریم تا هر نظام آموزشی به تفصیل تحلیل و بررسی شود. می توانید از طریق لینک های زیر مطالب قبلی را مشاهده نمایید.

سیستم آموزشی در آلمان

خلاقیت در نظام آموزشی فنلاند

آموزش یکی از مهم ترین ارکان هر نظام اجتماعی به شمار می رود. در جوامع پیشرفته که روز به روز بر پیچیدگی آن افزوده می شود بدون آموزش های لازم، زندگی ممکن نخواهد بود. به تناسب گسترش مهارت های کار و زندگی در شرایط کنونی، نظام آموزش هر جامعه ای نیاز به ارتقاء کمی و کیفی دارد.

سیاست گذاری و برنامه ریزی در مسائل آموزشی در سطوح و حوزه های مختلف اعم از ابتدایی، متوسطه وآموزش عالی و نظایر آن یکی از سرنوشت سازترین حوزه ها است. سیاست گذاری در این حوزه امری پویا و متحول است که به فراخور نیاز جوامع باید دست خوش تغییر و اصلاح گردد. در این بین بهره مندی از سیاست ها و تجارب آموزش سایر کشورها در طراحی نظام آموزشی کشور بسیار مفید و مؤثر می باشد.  


  دانلود مقاله:

مقدمه ای بر نظام های آموزشی کشورهای جهان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۱۰
Bakhshi and sabagh

در یک برهه زمانی مؤلفان کتاب متوجه شدند که از میان تمام نظریات موجود در تعلیم و تربیت هر سه نفر دلبستگی و اعتقاد وثیقی به نظریه آموزش و پرورش آزاد، به عنوان تعلم و تربیت واقعی و رها از هر رنگ و تعلقی دارند. پس از بحث های طولانی و مفصل که شاید سال ها بطول انجامید، این حقیقت به دست آمده که نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از منابع اروپایی متفکران این دو نظریه که از عرش تا فرش تفاوت دارند همسو انگاشته شده اند.

به طور مختصر باید گفته شود در نظریه آموزش و پرورش آزاد هدف و شعار اصلی تعلیم و تربیت تنویر ذهن و رها کردن از زمان و مکان خاص است. دانش برای خودش و ارضای ذهن، کسب می شود نه برای مقاصد بیرونی. مقاصد بیرونی هر چند مهم هستند، اما محصول جانبی بوده و از اهمیت ثانویه برخوردارند. این درحالی است که هدف اصلی آموزش و پرورش بر اساس نظریه آزادی[Liberalism]،کسب بیشترین منفعت برای بیشترین افراد و غلبه بر طبیعت ودر راستای رفاه بوده، سودآوری مدنظر است.

  کتاب نظریه آزادی وآموزش پرورش آزاد تالیف دکتر محمد حسن میرزا محمدی و دکتر فاطمه زیبا کلام وعلی  صحبت لو انتشارات دانشگاه شاهد شامل چهار فصل می باشد: 

1-معرفی پیشروان آموزش وپرورش آزاد ( تفکر هومری -اتمیستها - سوفیست ها -سقراط -افلاطون -ارسطو)

2-پیشروان نظریه آزادی  (جان لاک-جرمی بنتام-جان استوارت میل -نظریه سود گرایی ونقد نظر میل)

3-نظریه پردازان متاخر آموزش وپرورش آزاد ومعرفی زمینه های فرهنگی پیدایش آن (نیومن-آرنولد- الیوت- اوک شات)

4--ارتباط میان مکتب لندن و آموزش وپرورش آ اد(برتراندراسل- ویتگنشتاین-مکتب لندن -پیترز وپل هرست) 

در سخن آخر کتاب به برخی انتقاد ها پیرامون آموزش پرورش آزاد می پردازد. 

هدف اصلی کتاب معرفی دو نظریه آزادی وآموزش وپرورش آزاد است. در آموزش وپرورش ازاد هدف اصلی تعلیم وتربیت تنویر ذهن ورها کردن آن از زمان ومکان  خاص است.دانش برای خودش وارضای ذهن کسب می شود نه مقاصد بیرونی. اما هدف اصلی آموزش وپرورش  بر اساس نظریه آزادی کسب بیشترین منفعت برای بیشترین افراد وغلبه بر طبیعت در راستای رفاه وسود آوری مد نظر  می باشد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۳۹
Bakhshi and sabagh

نوشته جیم لانگوسکی عضو وابسته موسسه هوانوردی و فضانوردی آمریکا:

بعد از پیشرفت برنامه‌های فضایی، در فرهنگ عمومی مردم آمریکا، دانش فضایی و دانشمند فضایی بار معنایی جدیدی پیدا کرد. مردم کوچه و بازار هر کار پیچید‌ه‌ای را به دانش فضایی مربوط می‌کنند و هر نابغه‌ای هم که از پس چنین مسائل پیچیده‌ای برمی‌آید، دانشمند فضایی می‌خوانند.

کتاب «چگونه آپولو هوا کنیم!» قصد ارائه روش حل مسائل پیچیده‌ای از این جنس را دارد و در نامگذاری کتاب هم بر این زمینه فکری مخاطب تکیه شده است. موضوع محوری کتاب روش حل مسئله است، نه دانش فضایی.

دانشمندان فضایی برای پول آپولو هوا نمی‌کنند. آنها نه تنها از کارشان لذت می‌برند که بزرگترین خیال‌پردازان رویی زمین هستند زیرا رویاهایی در مقیاس کیهانی در سر می‌پرورانند. آنها عاشق فیلم و کتاب‌های علمی - تخیلی هستند. در این کتاب به این موضوع پرداخته شده که چطور همه ما می‌توانیم از بعضی تکنیک‌های فکری بهره بگیریم؛ تکنیک‌هایی که دانشمندان فضایی در مواجهه با چالش‌های اکتشاف در فضا آموخته‌اند.

کتاب ۱۵۲ صفحه‌ای «چگونه آپولو هوا کنیم! (هفت راز درباره روش تفکر دانشمندان فضایی)» نوشته جیم لانگوسکی با ترجمه آیدین محمدی در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با بهای ۸۰۰۰ تومان از سوی انتشارات مازیار، منتشر و روانه بازار کتاب شد.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۱۶
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۵ ب.ظ

مدارس طبیعت در ایران

کودکان امروز در چهار دیواری خانه ها گرفتار شده اند. ارتباط آنها با دنیای طبیعی بسیار محدود شده است. تحقیقات معتبر علمی تایید می کنند که جدا شدن از فضا طبیعی در دوران کودکی اثر منفی بر رشد سالم کودک (در سه حوزه رشد شناختی، عاطفی – هیجانی،‌ ارزشی) و همچنین دیدگاه ها و رفتار حامی محیط زیست کودک دارد.
خلاصه نظام آموزشی ما نیز این شده است که کودکان به یک جعبه دیگر به نام کلاس منتقل می شوند و در یک سیستم آموزشی که به همه کودکان موضوعی یکسان، به یک شیوه می آموزد، گرفتار شوند، نظامی که محصول انقلاب صنعتی است. نظامی که در آن مدرسه یه کارخانه است و کودکان تعدادی محصول در نظر گرفته می شوند. دست آخر نیز اندک وقت آزاد کودکان توسط تبلت و تلوزیون و کامپیوتر دزیده می‌شود.

مدرسه طبیعت


مدرسه طبیعت ایده یک بوم شناس برجسته ایران، عبدالحسین وهاب زاده است که این هدف را دنبال می کند که طبیعت را به کودکان پس بدهد.

فضای فیزیکی مدرسه طبیعت، یادآور یک باغ متروکه است که به تصرف کودکان درآمده است. در گوشه‌هایی از این باغ حیوانات (مرغ و خروس و بوقلمون و چند گوسفندی و دیگر حیوانات مزرعه) زندگی می‌کنند و از باقیمانده بذرهای سال پیش چند بوته گوجه و خیار و بادمجان روییده است. عمده فعالیت‌های مدرسه طبیعت در این بستر طبیعی انجام می شوند.

مدرسه متفاوت طبیعت در ایران

گاهی نیز با کودکان به دره‌ای یا دشتی در اطراف شهر سفر می‌کنیم. محور فعالیت‌های ما در کاوی کنج در اطراف مفهوم تسهیل ارتباط کودک و طبیعت است. کودکان در کارگاه‌هایی سه ساعته به مدرسه طبیعت می‌آیند و به فعالیت‌هایی خودانگیخته و ساختارنیافته مشغول می‌شوند. خودانگیختگی و ساختار نیافتگی از بنیان‌های کار ما است. ما کلاس علوم در طبیعت یا پرورش خلاقیت برگزار نمی‌کنیم، اگرچه که این‌ها خود به خود محقق خواهند شد.

از دیگر فعالیت‌های مدرسه طبیعت، کار با والدین کودکان است، تا نسبت به ضرورت و منافع ارتباط کودک با طبیعت آگاه‌تر شوند. همچنین با سازمان‌ها و نهادهای دیگر (که مرتبط با کودک و محیط زیست هستند) برای معرفی مفهوم تسهیل ارتباط کودک و طبیعت کار می‌کنیم.

به عنوان مثال سازمان محیط زیست برای این نوع فعالیت و کار با کودک در طبیعت، تاییدیه صادر نموده است، آموزش پرورش، مدرسه طبیعت کاوی کنج را به عنوان دستاورد آموزشی در اجلاس جهانی «آموزش برای همه» در کره جنوبی معرفی کرده است، شهرداری مشهد مصوب نموده است تا یک مدرسه طبیعت به صورت پایلوت در یکی از مناطق شهرداری تاسیس نماید و غیره.

همچنین مدرسه طبیعت کاوی کنج به عنوان اولین مدرسه طبیعت کشور در حال حاضر در حال ارائه خدمات به بسیاری از علاقمندان به تاسیس مدرسه طبیعت در دیگر نقاط ایران است.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۲۵
Bakhshi and sabagh

در این گزارش جهان آموزش به سراغ دو نمونه از مدارسی می رویم که فضای آموزشی بدون دیوار ایجاد کرده و سنت کلاسهای درس با دیوارهای آجری را شکسته اند:

هند؛ آموزشهای عملی در مدرسه ای به وسعت یک روستا

رویکرد آموزشی در مدرسه “سیامنتاک” در روستای دامپور واقع در غرب هند، آموزش عملی است. ساشین دو سای این مدرسه را در سال ۲۰۰۷ میلادی، در این روستا تاسیس کرده است.

هشتاد درصد مردم هند، روستانشین هستند. از سوی دیگر، رقم بالای چهارصد میلیونی کسانی که از روستاها به شهرها مهاجرت می کنند، عواقب و مشکلاتی جدی برای اقتصاد و جامعه هند در بر دارد. ساشین دوسای می گوید که هدفش از تاسیس این مدرسه این بوده که دانش آموزان برای کار و زندگی در روستا آمده شوند و مجبور نشوند در آینده به شهرهای بزرگ بروند.

در این فضای آموزشیِ بدون دیوار، دانش آموزان چیزهایی یاد می گیرند که برای زندگی آینده آنها در روستا مفید است. آنها می آموزند چگونه در آینده، از توانایی ها و دانشی که طی دوران تحصیل کسب کرده اند، در زندگی روزمره استفاده کنند.

در برنامه درسی این مدرسه هیچ حد و مرزی وجود ندارد. دانش آموزان روی طرحهای گوناگون کار می کنند.عده ای در آزمایشگاه غذاهای محلی و گروهی در مزرعه مشغولند. برخی هم در مورد ساخت و ساز سازگار با محیط زیست، چیزهایی یاد می گیرند. این شیوه آموزش عملی، مزیت دیگری هم دارد: آشنایی با مشکلات روزمره، باعث می شود این دانش آموزان به نوآوری دست بزنند.

مدارس بدون کلاس

کلاس درس شناور، تحصیل روی آبهای اقیانوس

شصت دانش آموز از گوشه وکنار جهان، یک سال کامل تحصیلی را در کشتی روی آبهای اقیانوس می گذارنند. در این سفر با کشتی بادبانی، آنها به چهار قاره و ۲۰ بندرگاه سر خواهند زد. این مدرسه “کلاس شناور” نام دارد.

دانش آموزان این مدرسه شناور در کنار درسهایی که می آموزند، بخشی از خدمه کشتی هم به حساب می آیند و باید در طول شبانه روز دو ساعت نگهبان باشند و در تمام مانورها شرکت کنند. بسته به وضعیت هوا، باید بادبانها را برافرازند، یا برخی بادبانها را پایین بیاورند و کشتی را برای پهلو گرفتن یا ترک بندر آماده کنند.

این وظایف شامل تعمیر و نگهداری کشتی و بادبانها و حفاظت از آنها در برابر آثار مخرب نمک آب اقیانوسها نیز می شود. به این ترتیب دانش آموزان، هم فوت و فن قایقرانی را می آموزند و هم کار گروهی را تجربه می کنند.

کلاسهای شناور تنها محدود به دانش آموزان دبیرستان نیست. دانشجویان دانشگاه آکادیا در کانادا هم می توانند چند واحد درسی را از برنامه این کلاسهای انتخاب کنند.

هزینه سالانه ثبت نام در این مدرسه ۴۵۰۰۰ دلار آمریکاست. تعدادی از دانش آموزان سابق این مدرسه، بنیادی برای کمک مالی به دانش آموزان جدید تأسیس کرده اند.


دانلود کلیپ:

شکستن دیوار کلاسهای سنتی یا تحصیل در مدارس بدون دیوار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۴۵
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۲۰ ق.ظ

واژه نامه تخصصی برنامه درسی

هدف این محموعه تعیین تکلیف برای معادل‌های فارسی واژه‌های پر بسامد حوزه برنامه درسی است که احتمال می رود نویسندگان متعددی با این واژه‌ها سروکار داشته و از معادل‌های مختلف استفاده نمایند. با رجوع به این فهرست توسط نویسندگان مقالات، یکنواختی لازم در کاربرد معادل.



در فایل زیر می توانید وازه نامه تخصصی برنامه درسی در دو طبقه بندی مقوله ای و الفبایی را دریافت کنید که از سوی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران تهیه شده استل‌های فارسی در دانشنامه بوجود خواهد آمد.


دانلود فایل:

واژه نامه تخصصی برنامه درسی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۲۰
Bakhshi and sabagh