ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۷ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

چهارشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۳۲ ب.ظ

در تندباد حادثه، عشق اولین قربانی است

تحلیلی بر سریال شهرزاد:

در کوران سینمای ایران که به لحاظ مختلف انتقادات تند و تیزی به آن می شود اخیرا سریالی در شبکه سینمای خانگی منتشر می شود که چشم خیلی از مخاطبان این عرصه را به سمت خودش دوخته است. شهرزاد، عنوان سریالی است که با بن مایه عشق و هجران عشاق ساخته و پرداخته شده است و حقا نکات بسیار زیبا و دل انگیزی دارد که به جاست درباره آنها صحبت شود. شاید یکی از دلایلی که مخاطبان سینما به سمت سریال های ماهواره ای ترکیه ای و... می پردازند نبودن تولیدات فرهنگی و رسانه ای مناسب و جذا در داخل هستند.

shahrzadseriestitr1.jpg

جای خالی عشق در سینمای ایران

 پرداختن به مقوله از دیرباز در ادبیات و عرفان و سال هایی که سینما سر برآورده در سینما رخ نموده است. از اشعار عاشقانه لیلی و مجنون نظامی گنجوی، تا اشعار شعرای معاصر و سیل بیشمار رمان های ادبی گرفته تا صدها ساعت برنامه تلویزیونی و سینمایی که مقوله عشق پرداخته شده است. حتی عشق در ادبیات عرفانی ما هم جایگاه ویژه ای دارد مثل اشعار عرفانی مولانا، حافظ و هم قصص قرآنی مثل یوسف و زلیخا.

اما در این بین پرداختن به این مقوله شاید به ندرت در سینمای ایران توفیقی داشته باشد و به نظر حقیر سریال شهرزاد یکی از معدود مواردی است که می توان به عنوان نمونه های شاخص این عرصه نام برد. سریال شهرزاد قصه خوبی دارد و از بافت دراماتیک جذابی برخوردار است. خوب نوشته شده و خوب هم اجرا شده است. بازیگرها همه خوب هستند و نقش هایشان را به درستی ایفا می کنند. کارگردان بر همه چیز اشراف دارد و با وسواس هنرمندانه درام را هدایت می کند. از این رو توانسته ارتباط قابل ملاحظه ای با بیننده برقرار کند. و این مهمترین مسئله است.

همین قدر که معلوم می شود هنرمندان این مرز و بوم می توانند اثری خلق کنند که بیننده را وادارد بی صبرانه منتظر قسمت بعدی آن شود و هنگام تماشا لحظه ای چشم از صفحه تلویزیون برندارد، نپندارد که شنیدن کفایت می کند و نیازی به دیدن نیست، مهم تر از همه بیننده دریابد که به شعورش احترام گذاشته اند. یعنی اینجا در ایران، هنوز هم علیرغم اعمال کج سلیقگی ها و نگرانی های بی دلیل می شود با رعایت تمام موازین، آثاری خلق شود شایسته و دیدنی.

 غافلگیری برای مخاطبان سریال شهرزاد

ستاره های همه نسل های سینما
از نکات جالب‌توجه این سریال، پرستاره‌بودن آن است. در «شهرزاد»، سوپراستارهای چند نسل سینما و تلویزیون ایران را می‌بینید، ستاره‌هایی که هرکدام از آن‌ها گوهری درخشان در سینما هستند و در کنار هم قرار گرفتن‌شان اثرگذاری کار را بیش‌ازپیش خواهد کرد. علی نصیریان که ستاره دهه 50 است،ابوالفضل پورعرب، جوان اول فیلم‌های دهه 70، ترانه علیدوستی دهه 80، شهاب حسینی که از اواخر دهه 80  و مصطفی زمانی که در سال‌های طی شده از سال 90، یکی از پرکارترین بازیگران سینما بوده است. و البته سایر ستارگان سینمای ایران....

بزرگ اقای سینمای ایران

 علی علایی(منتقد سینما): استاد علی نصیریان  ۸۱ ساله  با ایفای نقش «بزرگ آقا» در «شهرزاد» یک پدرخوانده ایرانی و بومی شده را برای اولین بار خلق کرده و به راحتی از روی سه نسل بازیگری ایران عبور کرده است، یک «بزرگ آقا»ی باهوش و با اقتدار و کاریزماتیک، مسلط به اتفاقات و کنش گر، مدیر و مدبرو…و… که هم سنگ‌دلی اش و هم مهربانی اش باورپذیر است و جذابیت دارد.

نکات آموزشی و فرهنگی سریال

در این سریال علاوه بر انتقاداتی هم که بر آن وارد است مثل برجسته کردن عشق زمینی ولی نکات بسیار خوبی برای آن دیده میشود که از جمله آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

. تکیه بر فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی و بی نیاز از شوهای خیالی و ساختگی تهاجم فرهنگی

. اهمیت به درک و شعور مخاطب(برخلاف آنچه در سریال صد قسمتی کیمیا اتفاق افتاده)

. خانواده محوری و تاکید ویژه بر آن(بالاخص با وجود هجمه وحشتناک سریال های ماهواره ای)

. تجلی عشق حقیقی

. تاکید بر نقش بارز زنان در تاثیر گذاری در جامعه(هر قدر که در زمان پهلوی زنان را به لجن زار فساد و تباهی نشان میداد در این سریال جایگاه زن به عنوان شخصیت والا متجلی است).

موسیقی ماندگار شهرزاد
 برای سریالی که لقب بزرگ‌ترین پروژه سریالی بخش خصوصی کشور را یدک می‌کشد، علیرضا قربانی(موسیقی سنتی) و محسن چاوشی(موسیقی پاپ) ساختند و خواندند. محسن چاوشی برای سریال «شهرزاد» 3 قطعه خوانده که آهنگ‌سازی تمامی آن‌ها را خودش انجام داده و بهروز صفاریان هم تنظیم‌کننده آثار است. علیرضا قربانی که از همان روزهای اول فیلم‌بردار‌‌ی «شهرزاد»، سر لوکیشن کار حاضر می‌شد و از فضای کلی سریال آگاه بود، تیتراژهایی که حاصل همکاری این 2 هنرمند است، ماندگاری بالایی داشته و  تیتراژ «شهرزاد» نیز در ذهن مخاطبان پی‌گیر سریال خواهد ماند.

دانلود موسیقی:

کجایی

همخواب

رسم یادگار

افسار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۴ ، ۲۳:۳۲
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۴۳ ق.ظ

چرا؟!

امسال 12 دانش‌آموز خودکشی کردند؛

در ماه جاری سه دانش‌آموز خودکشی کردند؛ دو نفر در یزد و یک‌نفر در تهران. قبل‌تر و در ماه‌های پیش هم در آذربایجان، لرستان، مازندران و غیره دانش‌آموزانی خود را به کام مرگ فرستادند. اما هنوز سال  تمام نشده که آمار از خودکشی 12 دانش‌آموز ایرانی خبر می‌دهد. آیا ما با سریالی دنباله‌دار در خودکشی نوجوانان زیر 18 سال روبروییم؟

0,,15734542_303,00


به گزارش فرارو، خودکشی 12 دانش‌آموز از اول امسال جدیدترین آماری است که در دست داریم. چندان مشخص نیست که در سال‌های قبل وضع به چه صورت بوده‌است.  تنها امسال و در پی خودکشی‌های پی‌درپیِ دانش‌آموزان در پاییز، یکی از اعضای شورای شهر آماری قدیمی در این‌رابطه را اعلام کرد.  فاطمه دانشور، 8 آبان گفت در سال‌های 1381 تا 1383 عدد 111 برای اقدام به خودکشی کودکان ثبت شده‌بود. طبق این آمار این 111 نفر 8 تا 13 سال داشته‌اند و 59 نفر آن‌ها پسر و 52 نفرشان نیز دختر بودند. البته در آمار ذکر شده مشخص نیست که چندنفر از این 111 کودک خودکشی موفقیت‌آمیزی داشتند. با این‌حال در مقایسه آمار ده سال پیش با آمار در دسترسِ امسال، به نظر می‌رسد خودکشی کودکان و نوجوانان همچنان ادامه دارد. به نظر کارشناسان خودکشی کودکان و نوجوانان در سال‌های اخیر در همه‌جای جهان زیاد شده‌است. سه‌برابر شدن این خودکشی‌ها یکی از نگرانی‌هایی است که رسانه‌ها آن را اعلام می‌کنند. با این اوصاف و اینکه ایران رتبه 48 خودکشی در جهان را دارد، آیا باید خودکشی کودکان و نوجوانان در ایران را مسئله‌ای متفاوت از سایر کشورها خواند؟ و یا این دنباله تغییراتی جهانی است که هرسال کودکان زیادی را با دست خودشان به کام مرگ می‌فرستد؟
Page-07(2)
امان‌الله قرایی‌مقدم می‌گوید هرچند خودکشی کودکان و نوجوانان در همه جای جهان زیاد شده، اما در هر جامعه علت‌های خاص خودش را دارد. او معتقد است خودکشی دانش‌آموزان در ایران بیش از هرچیز به بریدن آن‌ها از اجتماع و آنومی جامعه برمی‌گردد.  این جامعه‌شناس گفت: این‌که 12 دانش‌آموز در 10 ماه نخست امسال خودکشی کرده‌اند موضوعی نگران‌کننده است و نشانه‌ای از به‌هم‌ریختگی سیستم اجتماعی است. وی درباره تئوری معروف جامعه‌شناختی درباره خودکشی در ادامه اظهار کرد: در تحلیل مسئله خودکشی هنوز تئوری امیل دورکیم در سال 1894 مطرح می‌شود.  این استاد دانشگاه ادامه داد: در این نظریه به طور خلاصه سه صورت برای خودکشی وجود دارد: وجود همبستگی شدید، وجود همبستگی ضعیف و آنومی اجتماعی. قرائی‌مقدم همچنین گفت: به طور خلاصه نیز خودکشی در فراروان‌ترین حالت وقتی صورت می‌گیرد که رابطه فرد با محیط اطرافش قطع شود. وی همچنین با اشاره به نظریه یکی از جامعه‌شناسان گفت: به گفته روبرت مرتون وقتی شما هدف داشته باشید اما امکان دسترسی به آن هدف برایتان مقدور نباشد، مایوس خواهید شد و در نهایت ممکن است اقدام به خودکشی کنید. این جامعه‌شناس درباره علت خودکشی دانش‌آموزان در ایران توضیح داد: از نظر من بیشترین دلیل خودکشی دانش‌آموزان در کشور ما به فروریختگی ارزش‌های اجتماعی یا همان آنومی باز می‌گردد. وی ادامه داد: یک دانش‌آموز در سنی قرار دارد که حساسیت‌های زیادی در آن سن هست؛ او هنوز با سختی روبرو نشده و آنومی اجتماعی در کنار نوع تربیت او می‌تواند او را به خودکشی تشویق کند. این استاد دانشگاه درباره نقش پررنگ مدرسه در بروز خودکشی‌ها تصریح کرد: مدرسه هرچند عامل مستقیمی در خودکشی نوجوانان نیست اما پراهمیت است. آموزش و پرورش ما آموزش‌های درستی درباره مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان یاد نمی‌دهد. قرایی‌مقدم همچنین به نقش فضای مجازی اشاره کرده و گفت: فضای مجازی نیز در چنین شرایطی می‌تواند روی کودک و نوجوان اثر بگذارد. آگاهی‌هایی کاذب و آشنایی‌هایی غیرلازم می‌تواند کودکان و نوجوانان را به فکر خودکشی بیاندازد. مثلا یک کودک ایرانی ممکن است در مقایسه با کودکی دیگر در جایِ دیگر جهان احساس کمبود کند. او در ادامه تاکید کرد: البته به طور کلی باید گفت این سازوکارها و تغییرات سیستم اجتماعی است که نوجوانانی را به فکر خودکشی انداخته‌است. نوجوان ما پس از ورود به جامعه چه کار می‌تواند بکند؟ او در چارچون خانه و مدرسه و دوستانش محصور است و اگر آن‌ها خوب عمل نکنند او در معرض خطر خواهد بود. این جامعه‌شناس همچنین تصریح کرد: این نکته نیز اهمیت دارد که خودکشی دانش‌آموزان و یا نوجوانان و کودکان را نباید از خودکشی افراد بزرگسال جدا کرد. چرا که همه این‌ها در پی همبستگی ضعیف اجتماعی و آنومی جامعه است و همه سنین را تهدید می‌کند. امان‌الله قرایی‌مقدم در انتها گفت: انسان‌ها جامعه ما به مرور به سمت تنهاترشدن و بی‌هویت‌تر شدن رفته‌اند. همچنین روابط صوری جای روابط معنوی را گرفته‌است. همه این‌ها در کودکان مستثنی نیست و آن‌ها نیز تحت‌تاثیر این وضعیت هستند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۴ ، ۰۸:۴۳
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۵۰ ق.ظ

هلن کلر؛ نابغه روشن دل



قبلا به زندگی یکی از نوابغ دنیای علم و اندیشه که با تلاش وصف ناپذیر به مراتب بالای علمی رسیده است پرداخته بودیم. ولی با توجه به اینکه این مطلب ما در پی تغییرات سایت بلاگفا حذف شد و در پی درخواست دوستان مجددا شرحی از زندگی این بانوی بزرگ و همچنین فیلم زندگانی اش را بارگزاری می کنم.

هلن کلر:

"هلن آدامز کلر" در بیست و هفتم ماه ژوئن سال 1880 میلادی در مزرعه ای واقع در ایالت "توسکامبیا آلاباما" به دنیا آمد. زمانی که او یک سال و نیم داشت، بیماری مننژیت  سبب شد تا بینایی و شنوایی خود را از دست بدهد. سالهای بعد برای خانواده ی هلن بسیار ناخوشایند بود؛ چرا که آنها به این امر آگاه بودند که به دلیل ناتوانی دوگانه ی فرزندشان هیچ راهی برای برقراری ارتباط با او وجود ندارد. خود هلن هم به گونه‌ای در بدن خود زندانی بود و به تنهایی نمی توانست نیازهایش را برآورده سازد و یا در آرزوی شهرت باشد.

اگر کسی تلاش می کرد چیزی به هلن بیاموزد، با مقاومت شدید او روبرو می شد. هلن در برابر کسی که می خواست او را ادب کند، خود را به زمین می انداخت و از حنجره اش صداهای گوشخراشی درمی آورد که غیر قابل تحمل بود. بزرگترین حربه اش هم این بود که سر خود را به شدت به زمین می کوبید و همه را به ستوه می آورد. وقتی کار به اینجا می رسید، او را به حال خود رها می کردند تا هر کاری که دلش می خواهد بکند.

پدر و مادر کلر با "الکساندر گراهام بل" - که آموزگار ناشنوایان بود - تماس گرفتند. وقتی گراهام بل، هلن را دید، به هوش ذاتی او پی برد. او به خانواده ی هلن پیشنهاد کرد که آموزگاری جوان به نام "آنا سولیوان" را به خدمت بگیرند تا به هلن جوان درس بیاموزد.

آنا سولیوان خود نیز از بینایی نسبتا کمی برخوردار بود. او در انسیتیو "پرکینز" در "بوستون" که ویژه‌ی نابینایان و ناشنوایان بود به تحصیل پرداخت.سولیوان راهی را به کار برد که هلن بتواند آن را درک کند. این راه شامل نشانه‌هایی بود و با فشار دادن این نشانه‌ها روی کف دست کلر، وی آنها را درک می کرد.

با بهره گیری از این روش، دختر جوان به طور بی‌نظیری ‌قادر به یادگیری و برقراری ارتباط شد.هلن در هشتمین سال تولدش به شهرت رسید و این شهرت در سراسر زندگی او گسترش یافت. وی با کمک "آنا سولیوان"، به یکی از بزرگترین زنان دنیاتبدیل شد.

او نخستین نابینا و ناشنوایی بود که به عنوان دانشجوی برجسته از کالج فارغ التحصیل شد.

هلن کلر از زمانی که در دانشگاه "رادکلیف" دانشجو بود، نگارش را آغاز کرد و این حرفه را به مدت پنجاه سال ادامه داد. وی در کنار مجموعه‌ی "زندگی من"، یازده کتاب‌ و مقاله‌های بی‌شمار در زمینه‌ی نابینایی، ناشنوایی، مسائل اجتماعی و حقوق زنان به رشته تحریر در آورده ‌است.

وی حتی به واسطه‌ی ویلون و استعداد "یاشا هایفز"، ویالونیست مشهور قرن بیستم، لذت موسیقی را تجربه نمود. هلن با حس کردن لرزش های ویالون می توانست بگوید که آهنگساز موسیقی نواخته شده چه کسی است.


- هلن کلر به  کالج "رانکلیف" رفت و با کمک سولیوان که سخنرانیها را روی کف دستش نشان می داد،  توانست مدرک خود را بگیرد.


- او نخستین نابینا و ناشنوایی بود که به عنوان دانشجوی برجسته از کالج فارغ  التحصیل شد.


-هلن کلر  از زمانی که در دانشگاه "رادکلیف" دانشجو بود، نگارش را آغاز کرد و این  حرفه را به مدت پنجاه سال ادامه داد. وی در کنار مجموعه‌ی "زندگی منیازده کتاب‌  و مقاله‌های بی‌شماردر زمینه‌ی نابینایی، ناشنوایی، مسائل اجتماعی و حقوق زنان به  رشته تحریر در آورده ‌است.


- هلن کلردر سراسر زندگی خود با شمار زیادی از افراد نامی و سرشناس و همچنین تمامی  افرادی که در دوران زندگی او به ریاست جمهوری امریکا رسیده بودند دیدار کرد.


- هلن با حس کردن لرزش های ویولون می توانست بگوید که آهنگساز موسیقی  نواخته شده چه کسی است.

- مدال طلای موسسه ی ملی علوم اجتماعی در سال 1952 میلادی به وی داده شد. در سال 1953  میلادی مراسم بزرگداشتی در دانشگاه "سوربون" فرانسه برای او برپا شد و در سال 1964  میلادی بالاترین نشانه ی گرامیداشت کشوری ایالت متحده یعنی مدال آزادی ریاست  جمهوری، از سوی رییس جمهور وقت، "لیندون ب جانسون" به وی داده شد.

هلن کلر در وصف و گرامیداشت یاد آموزگار خود چنین سروده است:
به ژرفای نومیدی رسیده بودم و تاریکی، چتر خود
بر همه چیز کشیده بود که عشق از راه رسید و
روح مرا رهایی بخشید
فرسوده بودم و خود را به دیوار زندانم می کوبیدم
حیاتم تهی از گذشته و عاری از آینده بود و مرگ،
موهبتی بود که مشتاقانه خواهانش بودم
اما کلامی کوچک از انگشتان دیگری ریسمانی شد
در دستانم، به آن ورطه ی پوچی پیوند خورد و قلبم با شور زندگی شعله ور شد
معنای تاریکی را نمی دانم، اما آموختم که چگونه بر آن غلبه کنم

دانلودفیلم:

نابغه روشن دل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۴ ، ۱۰:۵۰
Bakhshi and sabagh

این کتاب به منظور تبیین و تشریح، نیز سابقه‌ی حضور و به کارگیری تفکر سیستماتیک در جهان، به نگارش درآمده است. بر این اساس نگارنده ابتدا تعریفی از این نوع تفکر به دست می‌دهد. در این تعریف، تفکر سیستماتیک، تفکری هوشمندانه است که از روی قاعده و نظم صورت می‌پذیرد. فرضیه‌ی اساسی این نوع تفکر، ارتباط هر موضوع (چیز) با موضوعات اطراف خود هست یعنی الگوپذیری و اثرگذاری. این نوع تفکر بر خلاف روش‌های مرسوم تفکر که عمدتا تخلیلی هستند، هم تحلیلی و هم ترکیبی است و اساس آن بر فهرست کردن عناصر متفاوت تا حد امکان و پس از آن جست و جوی شباهت‌ها میان این عناصر است.

در ادامه تفاوت تفکر سیستمی و تفکر تحلیلی، خاطرنشان گردیده و مزایای تفکر سیستمی برشمارده شده که از آن جمله است: درک پیچیدگی‌های زندگی، فراگیری آسان‌تر چیزهای جدید و یکسان‌سازی قوانین اساسی سیستم‌ها، تشخیص، تجزیه و تحلیل، حل مسائل و تصمیم‌گیری در هر سیستم، مشاهده‌ی کل هم‌زمان با مشاهده‌ی اجزا، درک نتایج کوتاه و بلندمدت. عناوین کتاب بدین‌قرار است: ضرورت به‌ کارگیری تفکر سیستمی، رویکرد علوم نسبت به تفکر سیستمی، چگونگی شکل‌گیری تفکر سیستمی، سیستم، تفکر سیستمی و کارآمدی، و ارزیابی تفکر سیستمی از منظری دیگر.

دانلود کتاب:

روش، طبیعت طبیعت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۴ ، ۰۸:۳۷
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۲۲ ق.ظ

منطق کشف یا روانشناسی پژوهش

در حوزه پژوهش نمی توان روش شناسی را نادیده گرفت و فلسفه علم راهی برای ورود به روش شناسی علمی است. در این پست بنا دارم قدری به بحث روش شناسی از منظر توماس کوهن یپردازم.

توماس کوهن در این مقاله نقاط اختلاف نظر و اشتراک خود را با کارل پوپر توضیح می‌دهد. هر دو بر نقش تاریخ تاکید دارند و پیشرفت علم را انباشت نمی‌دانند و علم را فرایندی انقلابی تلقی می‌کنند. نقد پوزیتیویسم کلاسیک هم از نقاط اشتراک نظر آنها است. کوهن همچنین به پاره‌ای از اختلاف نظرهایش با پوپر هم اشاره می‌کند و دیدگاه او را به نقد می‌کشد. این مقاله مقایسه تطبیقی جالبی را میان این دو دیدگاه فراهم می‌آورد.

توماس کوهن:

هدف من در این نوشتار آن است که دیدگاه پیشرفت علمی را، که طرح کلی آن را به اجمال در کتابم، ساختار انقلاب‌هاب علمی، مطرح کرده‌ام، از نزدیک با دیدگاه‌های معروف‌تر رهبر فکریمان، سر کارل پوپر (Sir. Karl Popper) مقایسه کنم.  به‌طور معمول باید از چنین مسئولیتی دوری کنم، زیرا من هم مانند سر کارل دربارة مفید بودن این‌گونه مناقشات خوش‌بین نیستم. گذشته از این، از مدت‌ها پیش، کارش را به‌خاطر اینکه پاسخ منتقدان عصر حاضر را به‌ راحتی می‌دهد،‌ ستوده‌ام. در عین حال، متقاعد شدم که باید این کار در این مجال انجام شود. حتی دو سال و نیم پیش از چاپ کتابم، کشف مشخصه‌های خاص و‌ اغلب حیرت‌آور رابطة میان دیدگاه خود را با دیدگاه ایشان آغاز کرده‌ام. این رابطه و واکنش‌های متفاوتی که با آن مواجه شدم، نشان می‌دهد مقایسة منظم این دو می‌تواند روشنگری خاصی را ایجاد کند. اجازه دهید بگویم چرا به گمانم این امر می‌تواند رخ دهد.

دانلود مقاله:

منطق کشف یا روانشناسی پژوهش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ دی ۹۴ ، ۰۸:۲۲
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۴۶ ق.ظ

اگزیستانسیالیسم

در فلسفه آموزش و پرورش و البته سایر حوزه های علوم تربیتی همیشه پای مکاتب فلسفی به عنوان موضوع مهمی در همه ابعاد مطرح است. قصد داریم که به معرفی و تحلیل مکاتب فلسفی موثر در زمینه آموزش و پرورش بپردازیم و از آثار اندیشمندان این مکاتب نمونه هایی تحلیل نماییم. قبلا به معرفی و تحلیل مکتب ایده آلیسم به سردمداری افلاطون و تحلیل کتاب جمهوری پرداخته بودیم که در لینک زیر می توانید مشاهده نمایید:

ایده آلیسم/ جمهوری افلاطون

اگزیستانسالیسم:

اگزیستانس(existence) به معنی وجود است. اولین بار، سورن کیرکگارد فیلسوف دانمارکی، این کلمه را به معنای وجود واقعی انسان به کار برد. وجود انسان به عنوان یک موجود خودآگاه؛ یعنی موجودی که از خودش به طور روشن و بی واسطه آگاه است.
مکتب اگزیستانسیالیسم یا مکتب اصالت وجود که یکی از مکاتب فلسفی است، چنین انسانی را مبداء فلسفه قرار می دهد.

وجه تسمیه این مکتب، این است که بنابر نظر فلاسفه اگزیستانس وجود و هستی هر چیز، بالاتر و متعالی تر از ماهیت و چیستی آن چیز می باشد. همه ما حقیقتا با وجود اشیا سر و کار داریم و اگر درست توجه کنیم، خود را غوطه ور در وجود جهان و موجودات آن می یابیم. بنابراین اصالت با وجود می باشد. (اگزیستانسیالیسم یعنی مکتب اصالت وجود.)

این فلسفه توسط سورن کیرکگارد در قرن نوزدهم به وجود آمد. او با بعضی از سنت های فلسفی که در زمانش رواج داشت، مخالفت نشان داد؛ زیرا عقیده اش این بود که این فلسفه ها چه راست باشند و چه دروغ، ارتباطی با مسائلی که انسان عملا در زندگی با آن ها روبرو است، ندارند.

فلسفه و مکتب اگزیستانسیالیسم یا اصالت بشر


در عوض، مسائل واقعی فلسفی چنین مسائلی هستند:

مقصود اصلی حیات انسان چیست؟ به هستی انسان چه معنایی می توان داد؟ غایت و هدف رویدادهای انسانی؛ انسانی که دلتنگ، پوچ و بی معنی است، چیست؟
او گفت: پرسش اساسی، معنای وجود می باشد. یعنی این سوال که حقیقت وجود چیست؟

اما این پرسش نزد عقل بی معناست؛ زیرا عقل از راهیابی به معنای آن ناتوان است. کیرکگارد نتیجه گرفت:

پرسش درباره چیستی انسانیت، زندگی و جهان، پرسش هایی است که همه با آن دست به گریبانند، با این وجود عقل و فلسفه سنتی، هیچ پاسخی نمی تواند به آن ها بدهد.
بنابراین، انسان نمی تواند از راه عقل به شناخت یقینی برسد.
تجربه حسی و آگاهی تاریخی ما همواره دستخوش تغییر است. انسان بودن یعنی زیستن در مخمصه ای همراه با ترس و اضطراب. به طور کلی بخشی از وجود انسان، حیوانی و پاره ای عقلانی است و این تعارض، حل شدنی نیست.
پس نتیجه می گیریم که عقل نمی تواند راهنمای ما باشد؛ بلکه تنها راه نجات انسان از جهل این است که وضع و حالت غم انگیزی را که در آن گرفتار است، بشناسد و سپس با اطاعت محض، یعنی نه به وسیله عقل و منطق، بلکه با نور ایمان از این وضعیت و جهل خارج گردد.

اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر// ژان پل سارتر

سارتر در این کتاب مفاهیم فلسفی از دیدگاه اگزیستانسیالیسم را بررسی کرده است. وجود انسان طبق اگزیستانسیاسم سارتر مقدم بر ماهیت او می باشد. انسان پیش از آنکه تعریف آن به وسیلهٔ مفهومی ممکن باشد وجود دارد. این کتاب خلاصه ای است از دیدگاه و سیستم فلسفی ژان پل سارتر در مورد اگزیستانسیالیسم و وجود انسان و ماهیت او.

اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر

در ابتدا سارتر به کسانی که فلسفه اگزیستانسیالیسم را فلسفه یاس و بدبینی و جدایی و تنهایی می دانند و دلیل می آورندکه به طور مثال قهرمانهای رمانهای نویسندگان اگزیستانسیالیست دچار ویژگی های فوقند چنین پاسخ میدهد:
شعار فلسفه اگزیستانسیالیست نشان دادن بدیها به منظور دگرگون کردن آنهاست. در پاسخ آنهایی که این فلسفه را به سبب انکار واجب الوجود خالی از ارزشها دانسته و آن را عبث و پوچ می پندارند چنین پاسخ میدهد:

ارزش چیزی نیست جز معنایی که شما برای آن بر میگزینید.انسان هیچ است به جز آنچه خود می سازد. در مورد بحث ها و جدل های که بین خدا باوران و خدا ناباوران بر سر اثبات واجب الوجود در می گیرد سخن پر مغز زیر را بیان می دارد: مسئله اساسی بودن واجب الوجود نیست،مهم آن است که بشر باید خود شخصا را باز یابد و یقین کند که هیچ چیز نمی تواند او را از خود رهایی دهد حتی اگر دلیلی بیابد که بودن واجب الوجود بر او ثابت گردد.

دانلود کتاب:

اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ دی ۹۴ ، ۰۸:۴۶
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۷ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۳۰ ق.ظ

کتاب ترسیم نقشه مطالعات میان رشته ای

از میان منابع معتبر خارجی در زمینه رویکرد آموزشی و پژوهشی موسوم به «میان رشته ای»، سلسله رسالات یا مقالاتی که انجمن کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا (AAC&U) در قالب کتاب منتشر ساخته است می‌تواند برای علاقه‌مندان مفید باشد. عنوان کلی برگزیده شده برای سری اول از کتاب‌های مذکور نظام دانشگاهی در حال تحول (academy in transition) است. این سری کتاب‌ها را پژوهشگران سرشناسی به رشتۀ تحریر درآورده و در آن با اشاره به وضعیت آموزش در مراکز آکادمیک، چشم‌انداز تغییرات آموزشی و پژوهشی در آغاز هزاره سوم را ترسیم نموده‌اند.

عناوین سری اول به ترتیب زیر است:

- فهم معاصر از آموزش آزاد (گری اشنایدر و رابرت شوئنبرگ، 1998)

- نقشه مطالعات میان‌رشته‌ای (جولی تامپسون کلاین ، 1999)

- آموزش عمومی: دستور کار متغیر (جری گاف، 1999)

- جهانی کردن علم ( گرانت کورنل و ایو استودارد، 1999)

دانلود کتاب:

ترسیم نقشه مطالعات میان رشته ای

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ دی ۹۴ ، ۰۸:۳۰
Bakhshi and sabagh