ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۵ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۱۵ ق.ظ

علوم تجربی تفریح است

یادگیری علوم تجربی با آنهمه عدد و رقم و آزمایش ممکن است به مذاق بسیاری خوش نیاید، اما پیام فستیوال آکادمی علوم در پاریس این است که یاد گرفتن اینگونه موضوعها می تواند تفریح خوبی باشد. در این فستیوال چشم جوانان و کودکان از کتابهای اغلب کسالت آور بروی دنیایی دیگر باز میشود. هدف دیگر این جشنواره، از میان بردن این سنت منفی است که “ نباید اشتباه کرد”.

چطور باکتری در مقابل آنتی بیوتیک مقاوم می شود؟ پاسخ به این سوال را در آزمایشهایی که در فستیوال پاریس و در هوای آزاد انجام می شود، بیابید. این فستیوال از چهارسال پیش همه ساله به مدت چهار روز محل آزمایش و تجربه های علمی بوده است. “لیویو ساسکو” بنیانگزار و سخنگوی فستیوال می گوید: “هدف تنها این نیست که برای جوانان فرصت بهتر آشنا شدن با علوم را فراهم کنیم بلکه می خواهیم آنها را در مورد علوم کنجکاو کنیم.”

ترغیب علوم تجربی در قطر

شو های تلویزیونی معمولا زمینه های مناسبی برای الهامهای علمی نیستند، اما یک شوی تلویزیونی در قطر راه دیگری انتخاب کرده است. این برنامه که “ ستاره های علم” نام دارد جوانان را از سراسر جهان عرب با چالشهای بزرگی روبرو می کند. هدف این برنامه، تشویق مخترعین جوان در جهان عرب است. این نخستین برنامه تلویزیونی است که ابتکار را با آموزش ترکیب کرده است.

مرکز عالی ریاضیات در آفریقا

آیا آفریقا می تواند زادگاه آلبرت انشتین آینده باشد؟ انستیتوی ریاضیات و علوم آفریقا در آفریقای جنوبی امیدوار است چنین باشد. در آفریقا مراکز پیشرفته تحقیقاتی به سرعت در حال ایجادند. اینها برای ریاضی دانان و دانشمندان آینده فرصتهای لازم را فراهم می آورند.  در ساحل کیپ در جنوبی ترین گوشه آفریقای جنوبی، جمعی از فعال ترین مغز های این کشور در انستیتوی علوم ریاضی آفریقا گرد هم آمده اند. این مرکز مفری است برای جوانان علاقمند به ریاضیات درآفریقا. همه دانشجویان این انستیتو دارای لیسانس درجه یک فیزیک، ریاضی، مهندسی یا کامپیوتر هستند. در حال حاضر این دانشجویان یک سمینار سه هفته ای را می گذرانند که در آن از معروفترین پرفسورهای جهان دعوت به سخنرانی شده است.

دانلود کلیپ:

علوم تجربی تفریح است

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۰:۱۵
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۰۸:۲۰ ق.ظ

خفقان و انقیاد در آموزش و پرورش

مدارس که قرار است مکانی برای گذران بخشی از عمر طلایی کودک باشند که دوران حساسی در شکل‌گیری شخصیت و آینده او می‌باشد اکنون با برنامه‌ها و رویکردهای جدید خود برخلاف مصلحت و اقتضائات سنی این قشر گام بر می‌دارند. تخلفات مدارس در حال رشد بوده و هر روز مصادیق عجیب‌تری به خود می‌گیرد.

از فسادهای اخلاقی که برخی از کادر معلمین و معاونین به دانش آموزان صورت می گیرد تا مسایل مدیریتی و انضباطی و تدریس. گاهی برخی معلمان اصل اساسی روانشناسی رشد و روانشناسی پرورشی را کنار گذاشته و دیکتاتور مابانه به برخورد در کلاس درس می پردازد.

دانلود کلیپ:

خفقان  انقیاد در آموزش  پرورش

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۶ ، ۰۸:۲۰
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۰۷:۴۰ ق.ظ

فراگیر سازی: انیمیشن جذاب سازمان یونیسف

فراگیر سازی اصطلاحی است که التزام به آموزش و پرورش هر کودک، تا حداکثر میزان مناسب برای وی، در مدرسه و کلاسی که در شرایط عادی در آن حضور می یافت را بیان می کند. این روش در برگیرنده انتقال خدمات پشتیبانی به محل زندگی کودک (به جای انتقال کودک به محل ارائه خدمات) می باشد و فقط نیازمند آن است که کودک از بودن در کلاس سود ببرد ( به جای آن که مجبور باشد با سایر دانش آموزان رقابت کند). مدافعان فراگیرسازی به طور عموم شکل های نوین تر انتقال خدمات آموزش و پرورش را ترجیح می دهند.

http://s9.picofile.com/file/8311038800/images.jpg

فراگیر سازی در آموزش و پرورش مفهومی بحث برانگیز باقی مانده است چون این مفهوم به ارزشهای آموزشی، پرورشی، اجتماعی و نیز به درک ما در مورد ارزش افراد مربوط است. فراگیر سازی کامل به آن معناست که تمامی دانش آموزان، صرفنظر از وضعیت یا شدت معلولیتشان، بطور کامل در یک کلاس یا برنامه عادی خواهند بود، در آن شرایط باید تمامی خدمات به کودکان ارائه شود.

دانلود کلیپ:

فراگیر سازی: انیمیشن جذاب سازمان یونیسف

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۶ ، ۰۷:۴۰
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۲۴ ق.ظ

مدارس با هزینه پایین و خودکفا

ساخت و تجهیز مدارس همواره یکی از دغدغه های مدیران آموزش و پرورش و دولت ها بوده و هست. ساخت مدارس با هزینه های مناسب و تجهیز آنها به امکانات مناسب آموزشی. مدارسی که هم فضای آموزشی خوبی داشته باشند و بتوانند به عنوان یک راهکار برای ارتقای آموزشی استفاده شوند.

در کشور ما ساخت و تجدید بنای مدارس به عهده ارگان های دولتی و خصوصی است یکی از این مراکز بنیاد برکت است به ساخت و تجهیز مدارس در اقصا نقاط کشور می پردازد.

در این پست می خواهم به موضوع مدارس کم هزینه و خودکفا بپردازیم. مدارسی که با هزینه های پایین اداره می شوند و البته از کارایی قابل توجهی برخوردارند. 

  

بـیـسـت


این مدارس از طریق کارآفرینان اداره می شود. کارآفرینان به سه دسته تقسیم می شوند: 
 
دسته اول، مادرانی با دو یا سه کودک که علاوه بر مراقبت و نگهداری از کودکان خود، نگهداری و مراقبت از کودکان همسایگان را نیز عهده دار می شوند. این مادران، مراقبت و آموزش کودکان سال های  نجم تا دهم را برعهده می گیرند.
دسته دوم، آنهایی هستند که بر دوره های آموزشی تقویتی و آمادگی برای امتحان و غیره متمرکز هستند. این مدارس عمدتا توسط جوانان دایر می شود و در آنها موارد تکمیلی تری از دیگر مدارس تدریس می شود. این مدارس پذیرای دانش آموزان سالهای دهم، نهم، هشتم و پایینترند.
دسته سوم کارآفرینان، آنهایی هستند که بطور خاص به موارد و دوره های آموزشی ویژه  توجه دارند. به این معنی که با توجه به شرایط و ویژگی های گروه یا جامعه، نیازهای آن را شناسایی می کنند و براساس این نیازها، دوره های آموزشی را طرح می کنند.”

دانلود کلیپ:

مدارس با هزینه پایین و خودکفا


۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۶ ، ۱۱:۲۴
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۰۸:۴۶ ق.ظ

مردی در تبعید ابدی

از روزگاران قدیم میان استدلالیون (فلاسفه) و اهل دل (عرفا) دعوا بر سر راه رسیدن به خدا وجود داشت. «ملاصدرای شیرازی» یا همان «محمد» صمیمی کتاب مردی در تبعید ابدی، کسی است که راه بینابینی را برگزید. راهی که دل می رود و عقل می پذیرد.
محمد بن ابراهیم صدرالدین شیرازی تنها پسر خانواده بود و از نظر پدرش که عالمی سرشناس بود، او لوس بار آمده بود! محمد با سخت کوشی و تحمل سختی های بسیاری که دانستن آنها نیز رنج آور است، توانست در سنین جوانی، در عقل و بحث شهره ی شهر شود؛ تا جایی که عالمان و استادان به او رشک می بردند. ملاصدرا هرگز از مباحثه و جدل خسته نمی شد و مشکلی نبود که نشکافد!


http://s9.picofile.com/file/8310857184/4102801.jpg

گلچینی از کتاب:
ای برادر! خداوند بی نهایت است و لامکان و بی زمان؛ اما به قدر فهم تو کوچک می‌شود و به قدر نیاز تو فرود می‌آید و به قدر آرزوی تو گسترده می‌شود و به قدر ایمان تو کارگشا می‌شود و قدر نخ پیرزنان دوزنده باریک می‌شود و به قدر دل امیدواران گرم می‌شود. خداوند همه چیز می‌شود همه کس را به شرط اعتقاد؛ و به شرط پاکی دل؛ و به شرط طهارت روح؛ و به شرط پرهیز از معامله با ابلیس... ای برادرها! خواهرها! قلب‌های‌تان را از حقارت کینه تهی کنید و با عظمت عشق پر کنید. زیرا که عشق چون عقاب است. بالا می‌پرد و دور؛ بی‌اعتنا به حقیرانِ در روح. کینه چون لاشخور و کرکس است. کوتاه می‌پرد و سنگین. جز مردار به هیچ چیز نمی‌اندیشد. برای عاشق ناب‌ترین شور است و زندگی و نشاط. برای لاشخور خوب‌ترین جسدی است متلاشی.
«نادر ابراهیمی» داستان «مردی در تبعید ابدی» را بر اساس زندگی این فیلسوف بزرگ نوشته است.

دانلود کتاب:
مردی در تبعید ابدی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۶ ، ۰۸:۴۶
Bakhshi and sabagh