ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

يكشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۶، ۰۸:۳۰ ق.ظ

نقش آزادی در تربیت کودکان

گفتارها و نوشتارهای حاضر در کتاب «نقش آزادی در تربیت کودکان» را می‌توان در چند گروه قرار داد. نخست گفتارهایی که پیش از انقلاب برای اولیا و مربیان برخی مدارس به صورت سخنرانی بوده است. نوشتار «عادت» ترجمه مقاله‌ای با همین عنوان از ولیام جیمز، فیلسوف و روانشناس معروف آمریکایی است که در نشریه مکتب تشیع به چاپ رسیده است. برخی دیگر از گفتارها، از سلسله مباحث تفسیر قرآن ایشان است که به موضوع کتاب مربوط بوده‌اند و به همین منظور در این کتاب آمده‌اند. چند گفتار کتاب هم متن سخنرانی‌های شهید بهشتی پس از انقلاب است که به علت مرتبط بودن با موضوع کتاب گرد آوری شده‌اند.

«نقش آزادی در تربیت کودکان»، «تکلیف الهی»، «تضاد دو نسل»، «تعلیم و تربیت»، «آموزش و پرورش فکری کودکان»، «عادت»، «تربیت اسلامی»، «تفریح از دیدگاه اسلام»، « وجه نیاز به تفریح»، «ویژگی‌های نسل جوان»، «آزادی و شخصیت» و «عشق الهی» موضوع‌ها و گفتارهای مطرح شده در کتاب هستند.

این کتاب نه صرفا کتابی در حوزه تربیت فرزند است، بلکه نام یکی از گفتارهای مندرج در آن برای کل کتاب انتخاب شده است. مضمون کلی کتاب حوزه انسان شناسی است که شاید یکی از درخشان ترین جنبه های فکری شهید بهشتی همین حوزه انسان شناسی باشد. حتی در لابلای همان مباحث مربوط به کودک نیز نکات مهمی در حوزه انسان شناسی مطرح شده است.

دانلود کتاب:

نقش آزادی در تربیت کودکان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۳۰
Bakhshi and sabagh
جمعه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۶، ۰۵:۰۲ ب.ظ

اندیشه و زبان/ ویگوتسکی

عده‌ای معتقداند که ویگوتسکی انقلابی در دانش روان‌شناسی پدید آورده است. خصوصیتی که آرای ویگوتسکی را برای دانش‌پژوهان پرکشش می‌سازد، چگونگی روی آوری او به بررسی اساسی‌ترین و مهم‌ترین مسئله شناخت و معرفت، یعنی ارتباط زبان و تفکر است. او این ارتباط را در جریان رشد و تحول فردی و نوعی مطالعه می‌کند، با روشی که روان‌شناسان پیش از او در آلمان و روان‌شناس معاصر او -پیاژه- در سوئیس مطالعه می‌کردند.

اندیشه و زبان

یافته‌های او در طیف وسیعی از مسائل روان‌شناسی، نوروپسیکولوژی، زبان‌شناسی، دانش شناخت و معرفت‌شناسی کاربردی پیدا می‌کند. این کتاب که مهم‌ترین کتاب ویگوتسکی است نظریه‌های او را دربارۀ روان‌شناسی رشد، روان‌شناسی زبان و زبان‌شناسی به تفصیل شرح می‌دهد. این کتاب از منابع کلاسیک و بسیار مهم رشته‌های زبان‌شناسی و روان‌شناسی زبان و رشد به شمار می‌آید.

دانلود کتاب:

اندیشه و زبان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۶ ، ۱۷:۰۲
Bakhshi and sabagh

جان دیویی به عنوان یک فیلسوف عملگرا در تعلیم و تربیت جهان شناخته می شود و عقایدش در حوزه آموزش و پرورش مورد استفاده بسیاری از مدارس و دانشگاه ها و مراکز آموزشی قرار گرفته است.

تئوری های آموزشی دیویی در کتابهای "عقاید آموزشی من" (۱۸۹۷)، "مدرسه و جامعه" (۱۹۰۰)، "کودک و برنامه آموزشی" (۱۹۰۲)، "دموکراسی و آموزش" (۱۹۱۶) و "تجربه و آموزش" (۱۹۳۸) معرفی شده. دیویی پیوسته نشان می دهد که آموزش و یادگیری فرآیندهای اجتماعی هستند و در نتیجه مدرسه خود یک موسسه اجتماعی است که در آن اصلاح اجتماعی می تواند و باید شکل بگیرد. به علاوه، او باور داشت که دانش آموزان در یک محیط آموزشی که به آنها اجازه تجربه و رابطه متقابل با برنامه درسی را می دهد می بالند و همه دانش آموزان باید امکان دخالت و همکاری در یادگیری خود را داشته باشند.

"کودک و برنامه درسی دو حدی هستند که یه فرایند واحد را تعریف می کنند. همانطور که دو نقطه یک خط راست را. در نتیجه موقعیت کنونی کودک و حقایق و واقعیت های علمی تدریس را تعریف می کنند." بر اساس این استدلال دیویی یکی از معروف ترین طرفداران یادگیری در عمل یا آموزش تجربی، که مرتبط با و نه هم معنی یادگیری تجربی است، شد. او ادعا می کرد که "دانش از تاثیراتی که اجسام طبیعی روی ما می گذارند به دست می آید، در نتیجه دستیابی به دانش بدون استفاده از این اجسام تاثیر گذار غیر ممکن است". نظریات دیویی خیلی از الگوهای تجربی تاثیر گذار و طرفداران آنها را تحت تاثیر قرار داد. خیلی از محققین حتی اعتبار یادگیری پروژه محور را که دانش آموز را در نقش یک محقق فعال قرار می دهد به او می دهند.

دیویی تصویری جدید نه فقط از آنچه در فرایند یادگیری باید اتفاق بیافتد ، که از نقشی که معلم در این فرایند باید به عهده بگیرد ارائه کرد. به نظر او، معلم نباید کسی باشد که در جلوی کلاس می ایستد وتکه های اطلاعات را پخش می کند که دانش آموزان منفعل آنها را جذب کنند. بلکه معلم بایدنقش راهنما و پیش برنده را به عهده بگیرد. آنطور که دیویی (۱۸۹۷) توضیح می دهد: "حضور معلم در مدرسه برای تحمیل کردن ایده های مشخص و یا ایجاد عادتهای بخصوص درکودک نیست بلکه برای این است که به عنوان یک عضو اجتماع تاثیراتی را که کودک تجربه می کند انتخاب می کند و به او کمک می کند که به نحو مناسب به آنها پاسخ دهد"

در ادامه کلیپی از یک مدرسه که با ایده های جان دیویی شکل گرفته را مشاهده می کنید:

دانلود کلیپ:

مدرسه ای مبتنی بر آموزه های پراگماتیستی جان دیویی

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ فروردين ۹۶ ، ۰۷:۱۵
Bakhshi and sabagh