ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۰۲ ق.ظ

انشا نویسی، خلایی بزرگ در نظام آموزشی

"علم بهتر است یا ثروت"

"بهترین تابستان من"

"در آینده می خواهید چه کاره شوید"

"دوست خوب ......."

جملات فوق از جمله موضوعاتی است که همیشه به عنوان موضوع انشا برای دانش آموزان در کلاس درس مطرح می شود.

انشاء نوشتن از جمله مهارت هایی است که دانش آموزان باید در طول دوران تحصیلی خود آن را کسب کنند و از آن بهره مند شوند. ولی این امر در کشور برخلاف دیگر کشورها که اخمیت بسزایی به آن می دهند توجه چندانی نمی شود. زنگ انشا از جمله ساعاتی است که در کلاس در معمولا به بطالت می گذرد و البته موضوعاتی هم که به دانش آموزان داده می شود آنقدر کلیشه ای و تکراری است که طی سالیان متمادی برای همه نسل ها گفته می شود.

"انشاء فرزند اندیشه است، فعالیت ذهنی بسیار پیچیده ای است که به مراتب از خواندن دشوارتر است. نوشتن در گرو خلاقیت ذهنی و مستلزم تخیل و تفکر و رشد و فهم آدمی است."

 

درس انشاء یکی از مواد مرتبط با ذهنیت و خلاقیت ذهنی، تصویرسازی و صحنه آفرینی است. اهمیت آن در برنامه های درسی دوره های مختلف به قدری است که می توان آن را زمینه ساز یادگیری خلاق عادت به تفکر، تأمل و تدبر دانست. به ویژه آن که بیشتر پژوهش ها ارتباط میان درس انشاء و عادت مطالعه را مورد تأیید قرار داده اند.پایه و اساس هر نوشته ای حروف و جملاتی است که در مدارس آموزش داده می شود. درس انشاء یکی از مفیدترین ابزارهای آموزش نوشتن است.

"در آمریکا از پایه اول ابتدایی نحوه نوشتن مقاله را تعلیم می دهند و تا سطح دانشگاه از آن به عنوان ابزاری برای سنجش توانایی تحصیلی استفاده می کنند." این گزاره خبری را خانم ماساکو واتانابه، استاد مطالعات تطبیقی در زمینه سبک های اندیشه و آموزش و پرورش در کتاب «پرورش هنر استدلال: الگوهای تبیین اندیشه در فرهنگ آموزش ژاپن و آمریکا» می نویسد. 

ضعف مفرط در عدم مهارت لازم در نگارش یکی از دلایلی است که دانش آموزان در کلاس های درسی خود انشا نویسی درستی ندارند. این امر به سطوح بالاتر تحصیلی هم می رسد به گونه ای که حتی دانشجویان هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیستند.

ضعف در نگارش، از معضلات دانشجویان است

این مشکل در سطوح بالاتر تحصیلی و حتی تحصیلات تکمیلی بروز چشمگیری دارد به گونه ای که حتی دانشجویان نمی توانند متنی ادبی یا علمی را با شیوه صحیح نگارش نمایند. این ضعف ریشه در دوران مدرسه و بی توجهی افراطی به انشا نویسی می تواند داشته باشد.

اردیبهشت سال 1394 همایشی در دانشگاه علامه طباطبایی راجع به موضوع انشا نویسی برگزار گردید که در ادامه خلاصه کتاب همایش را برای دانلود بارگذاری کرده ام.

                                                               دانلود کتاب همایش انشا نویسی

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۵ ، ۰۹:۰۲
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۰۷ ق.ظ

درس هایی که فوتبال آموزش می دهد

این روزها در کوران مسابقات فوتبال در سراسر دنیا هستیم. مسابقات جام ملت های آمریکای جنوبی(کوپه آمریکا)، جام ملت های آفریقا، جام ملت های اروپا و مسابقات المیپک. این ورزش مهیج و پرطرفدار جدای از جذابیت ورزشی اش در نقش آموزشی هم می تواند وارد گود شود و ایفای نقش کند. آموزش با کمک فوتبال و روش های ترویج ارزش های مثبت و همچنین تواندمند سازی افرادی که با تبعیض اجتماعی روبرو هستند.

http://s6.picofile.com/file/8255717192/jam.jpg

فرانسه: فوتبال، بازی جوانمردانه

پاریس سنت ژرمن یکی از معتبرترین تیم های فوتبال فرانسه است، اما اهداف باشگاه به مراتب فراتر از موفقیت ورزشی می رود. بنیاد آنها هر سال به دیدار حدود ۱۳ هزار فوتبالیست در جهان می رود و از این راه به آنها بازی جوانمردانه، احترام و لذت در مسابقات را می آموزد. همچنین به کودکان معلول کمک می کند تا بیشتر در جامعه پذیرفته شوند. از سال ۲۰۰۰ میلادی و از طریق بنیاد پاریس سنت ژرمن، بازیکنان این تیم در فعالیت های اجتماعی و آموزشی شرکت دارند. تا کنون بیش از صد هزار کودک از این فعالیت ها بهره مند شده اند.

دوبی: کودکان نوپا به زمین فوتبال می آیند

دوبی، پایتخت امارات عربی متحده و مجموعه های ورزشی این شهر، در حال آماده سازی نسل آینده هستند. یک برنامه در دوبی، سعی دارد مهارت های فوتبال را به کودکانی که سن بسیار کمی دارند یاد دهد. در عین حال، هدف این برنامه توسعۀ توانایی های ذهنی کودکان نیز هست. یک آموزشگاه فوتبال، تنها ویژۀ کودکان مهدکودکی است. پدر و مادر این کودکان معتقدند کودکانی که در سن پایین، از نظر جسمی فعال هستند، در کلاس درس تمرکز بیشتری خواهند داشت. این نکته بسیاری از خانواده ها را تشویق به شرکت در این کلاس ها می کند.

دانلود کلیپ:

درس هایی که فوتبال آموزش می دهد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۵ ، ۰۹:۰۷
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۰۰ ق.ظ

آموزش رهایی بخش

تحلیل اندیشه های پائولو فریره:

از پائولو فریره اغلب به عنوان یکی از چهره‌هایی یاد می‌شود که شیوه‌ای انقلابی را در دانش پداگوژی (تعلیم‌ و تربیت) بنیان نهاد. نزد فریره با این درک محوری مواجه می‌شویم که ستمدیدگان (محرومان و سرکوب‌شدگان اقتصادی-اجتماعی) اگرچه از توان درونی فهم و یادگیری برخوردارند، اما تحت فشار ساختارهای طبقاتی و ستم‌ها و محرومیت‌های محیطی، در شرایط معمول امکان چندانی برای شناخت و پرورش قابلیت‌های خود نمی‌یابند؛ یعنی استثمار و سرکوب و ستم نه تنها ساحت فعلیت زندگی‌ ستمدیدگان، بلکه ساحت بالقوه‌گی‌های انسانی آنان را نیز در برمی‌گیرد.

از نظر فریره به طور کلی ستمدیده تصویر خود را از خلال‌‌ همان دریچه‌ای می‌نگرد که ستمگر پیش روی او گشوده است و حتی تصویری که ستمگر از او پرداخته است را درونی می‌کند و بدین‌ترتیب به موقعیت‌اش خو می‌کند. او خود را مادون ستمگر و از این رو مستحق فرودستی و سرنوشت محنت‌بارش، یا حداقل ناتوان از تغییر آن می‌بیند.

در خصوص آموزش سیاسی توده‌های تحت ستم، درک فریره با رویکردهایی که چنین آموزشی را در قالب رابطه‌ای یک‌سویه (و خواه‌ناخواه اقتدارآمیز یا ابزاری) پی‌ می‌گیرند، کاملاً متفاوت است. چرا که فریره ستمدیده (در اینجا: یادگیرنده) را سوژهٔ اصلی فرآیند آموزش تلقی کرده و آموزش رهایی‌بخش را مبتنی بر رابطه‌ای دوسویه و دیالوگ-محور می‌داند

فریره طی سالیان‌ طولانی از طریقِ پژوهشِ انضمامی و در پیوند مستمر با زاغه‌نشینان و کارگران و محروم‌ترین اقشار جامعه، به نزدیک‌ترین وجهی با مقولهٔ آگاهی طبقاتی، عوامل تحریف‌گر و محدود‌کنندهٔ آن و شیوه‌های بدیل تغییر و ارتقای آن (با مشارکت فعال کارگران و به‌حاشیه‌ رانده‌شدگان) درگیر بود.

جزوه حاضر به بررسی اندیشه های این دانشمند بزرگ تعلیم و تربیت ستمدیدگان پرداخته:


دانلود جزوه:

آموزش رهایی بخش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۵ ، ۰۸:۰۰
Bakhshi and sabagh
جمعه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۰ ب.ظ

یک فنجان تامل!!!!!!!!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۵۰
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵ ب.ظ

مجموعه مقالات دکتر سعید بهشتی

در این پست و پست های آتی مد نظر دارم که مجموعه مقالات و یا منتخبی از مقالات اساتید برتر حوزه علوم تربیتی را در اختیار علاقه مندان قرار دهم. در این پست به مقالات استاد گرانقدرم جناب آقای دکتر سعید بهشتی می پردازم....

تحصیلات وی در دوره کارشناسی در رشته علوم تربیتی با گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی انجام شده است و فوق لیسانس در رشته ی برنامه ریزی آموزشی انجام شده است و برای دوره ی دکتری در آزمون دکترای همین رشته به عنوان نفر اول بورسیه ی دانشگاه علامه طباطبایی برای کشور کانادا پذیرفته شد  اما به دلیل انگیزه جدی برای اسلامی سازی علوم و علاقه شدید به رشته فلسفه تعلیم و تریت، بورسیه اعزام به خارج را تبدیل به داخل کرده  و از سال 72 تحصیلات دکتری را در دانشگاه تربیت مدرس با تبدیل رشته از برنامه ریزی آموزشی به فلسفه تعلیم و تربیت آغاز نمود. همزمان با تحصیلات آکامیک در دوره دکترا ، تحصیلات حوزوی خود را در فقه و اصول و فلسفه و عرفان نزد اساتید مبرز و برجسته ی این علوم در تهران آغاز نمود که هنوز هم ادامه دارد.

به علاوه کتاب وی به نام « آئین خرد پروری » سال 1387 در جشنواره بین المللی فارابی از میان 304 اثر به عنوان اثر برگزیده، انتخاب و معرفی شد.

دانلود کتاب:

مجموعه مقالات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۴۵
Bakhshi and sabagh

قبلا در وبلاگ به صورت تحلیلی به آزمون تیمز و پرلز و (اینجا) تاثیرات آن در کشور پرداختیم و فایل pdf ارایه شده در دانشگاه و همچنین کلیپی از درک طلب و یا سواد خواندن منتشر شد. و در ادامه به تحلیل نتایج آزمون های بین المللی تیمز و پرلز در مقایسه با دیگر کشورها می پردازیم.

مرکز ملی مطالعات تیمز( مطالعه بین المللی روند علوم و ریاضیات) و پرلز (مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن) خلاصه ای از مهم تریننتایج تیمز و پرلز 2011را در قالب یک ویژه نامه خبری منتشر کرده است. در این گزارش عملکرددانش‌آموزان ایران در سه درس علوم، ریاضیات و سواد خواندن با 60 کشور جهان موردمقایسه قرار گرفته است.

نکته قابل ملاحظه دراین گزارش این است که روند عملکرد دانش‌آموزان ایران از سال 1995 تا 2011 پیشرفتقابل ملاحظه‌ایی داشته است بر اساس گزارش کنفرانس خبری انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی IEA، عملکرد دانش‌آموزان کشور ایران در طی ده سال گذشتهنسبت به دوره های قبل در برخی از دروس به ویژه علوم و سواد خواندن روند افزایشیداشته است.


دانلود گزارش:

نتایج  آزمون های تیمز و پرلز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۱۱
Bakhshi and sabagh
سخنرانی دکتر خسرو باقری در رابطه با رویکردها و روش های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت که در سومین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت در دانشگاه اصفهان ایراد شد را میتوانید مشاهده کنید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۵ ، ۰۶:۰۸
Bakhshi and sabagh