ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۰۷:۱۶ ق.ظ

تجربه لذت بخش مدارس جنگلی

قبلا در پست هایی به موضوع مدارس طبیعت و مدارس سبز پرداخته ایم. مدارس طبیعت یا مدارس سبز با الهام گیری از آموزش فضای بکر محیط زیست ایجاد می شوند. این پست ها را می توانید در ادامه ببینید:

مدارس طبیعت در ایران

مدرسه سبز بالی

در این پست می خواهم به معرفی یک تجربه لذت بخش از شکل مدارس بپردازم که مدرسه جنگلی است:

ایده تشکیل مدارس در جنگل و طبیعت ایده ای است که چندسالی می شود در عرصه بین المللی و حتی در کشور خود ما هم مطرح است و این موضوع می تواند به عنوان یک تجربه لذت بخش و پرهیجان برای دانش آموزان تبدیل شد.

http://s8.picofile.com/file/8301245234/ce8k_img_7425.jpg

یک مدرسه جنگلی می‌تواند به عنوان یک «بدون سقف یا دیوار» توصیف شود. کارکنان مدرسه و کودکان وقت خود را در خارج از منزل، به طور معمول در یک جنگل سپری می‌کنند. یک ویژگی متمایز مدارس جنگلی تأکید بر بازی با اسباب بازی‌هایی که از اشیاء یافت شده در طبیعت ساخته شده‌اند، به جای اسباب بازی‌های تجاری است. با وجود این تفاوت‌ها، مهد کودک جنگلی همان هدف اصلی مدارس دیگر را دنبال می‌کند یعنی مراقبت، تحریک و آموزش کودکان. مدارس جنگلی با یکدیگر متفاوت هستند، تا حدودی به این دلیل که سازمان‌ها مستقل می‌باشند.

دانلود کلیپ:

مدرسه جنگلی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۹۷ ، ۰۷:۱۶
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۰۷:۲۰ ق.ظ

تاثیر آموختن زبان خارجی بر هوش دانش آموزان

چرا برخی از افراد برای یاد گرفتن زبان خارجی مستعد تر از بقیه هستند؟ آیا دوزبانه بودن باعث تقویت هوش کودکان می شود؟ آیا کسانی که با موسیقی آشنایی دارند سریعتر از بقیه زبانهای خارجی را یاد می گیرند؟

در دنیای مدرن یادگیری زبان خارجی مهم است. می تواند فرصتهای شغلی جدیدی برایتان فراهم کند یا برای برقراری ارتباط در دنیایی که اینترنت در آن حرف اول را می زند، به شما کمک کند. چرا عده ای راحت تر از بقیه زبان جدید یاد می گیرند و آیا ارتباطی بین آشنایی با موسیقی و آموختن زبان وجود دارد؟ چه عواملی می تواند به فرایند یادگیری زبان کمک کند؟ آیا کودکان دوزبانه یا سه زبانه که پدر و مادرشان از فرهنگهای مختلف می آیند، از بقیه کودکان باهوش ترند؟

خواننده ها از موسیقیدانها هم در یادگیری زبان مستعدتر هستند. به این دلیل که بخشی از ذهن آنها که مربوط به تقلید صداست، پیشرفته تر است. این نظریه پروفسور سوزان رایتر خواننده است که خودش هم به پنج زبان صحبت می کند. او می گوید که برای یادگیری زبان استعداد کافی نیست: «اگر اتکای شما فقط به استعداد باشد احتمالا موفق نخواهید شد برای این که نیاز به تجربه و تمرین و همینطور آموزش دارید.»

آشنایی با موسیقی فقط یکی از عواملی است که در یادگیری زبان مؤثر است. از نظر پروفسور رایترر بیست عامل متفاوت وجود دارد که می توان آنها را در چهار دسته، تقسیم بندی کرده است: عوامل زیست شناختی مثل “دی ان ای” و میزان ترشح تستوسترون؛ عوامل اجتماعی مانند تحصیلات؛ عوامل زبان شناختی مثل شباهت زبان خارجی به زبان مادری.

بررسی ها نشان می دهد که همیشه درصد مشخصی از مردم هستند که استعداد یادگیری زبان ندارند. سوزان رایترر در این باره می گوید: «همیشه توزیع به شکل توزیع نرمال (گوسی) است. بیشتر مردم در میانه این توزیع قرار می گیرند. حدود ۷۰ درصد از مردم از توانایی متوسط برخوردارند، ۱۵ درصد خیلی بهتر از میانگین هستند و ۱۵ درصد تواناییشان کمتر از میانگین است.»

طبق تحقیقات پروفسور رایترر و همکارانش، برغم باورهای پیشین، یادگیری زبان خارجی نیاز به کاربرد تمام مغز دارد
و هیچ مرز سنی هم برای شروع به یادگیری وجود ندارد. وی می گوید: «این تصویر در ذهن خیلی ها در جامعه وجود دارد که افراد سالخورده از پس هیچ کاری بر نمی آیند چه از نظر ذهنی و چه از نظر فیزیکی و قوای بدنی. اما من فکر می کنم خیلی بیشتر از آنچه خودشان باور دارند از عهده کارها برمی آیند و فقط کافی است امتحان کنند.»

دانلود کلیپ:

تاثیر آموختن زبان خارجی بر هوش دانش آموزان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ اسفند ۹۷ ، ۰۷:۲۰
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۰۷:۰۴ ق.ظ

یادگیری مبتنی بر بازی و لذت در مقطع ابتدایی

  کودکان تحرک و فعالیت را دوست دارند اما در بسیاری از کلاس های درس فعالیت و تحرک کودکان برای معلم کمتر قابل تحمل است.بازی باعث به وجود آمدن انگیزه در دانش آموز می شود ضمن اینکه شادابی را برای وی به همراه خواهد داشت. به طور کلی هر کاری که موجب سرگرمی باشد و رفتار کودکانه و غیر جدی را به همراه داشته باشد بازی نام دارد.

http://s9.picofile.com/file/8305482342/425x282xkids_playing_with_toys_jpeg_pagespeed_ic_qA8iaA9OBP.jpg

شیوه طبیعی یادگیری برای کودک، بازی کردن است. برای کودکان بازی کردن و یادگیری در راستای هم هستند. کودکان از موقعیت‌های "یادگیری" که لذت‌بخش باشند بهره می‌برند. مثلا با استفاده از اسباب‌بازی‌های ساختمان‌سازی، کار کردن با پازل، دومینو و اسباب‌بازی‌های جورچین رنگ‌ها، جنس‌ها و شکل‌ها، کودکان مهارت‌هایی اساسی را فرا می‌گیرند که بعدها آنها را قادر می‌سازد خواندن، نوشتن و شمردن را بیاموزند.

دانلود کلیپ:

یادگیری مبتنی بر بازی و لذت در مقطع ابتدایی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۹۷ ، ۰۷:۰۴
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰ ق.ظ

نگاهی به پیش دبستانی در سوئد

خدمات پیش از دبستان از سن یک سالگی تا زمان شروع مدرسه به کودکان سوئدی ارائه می شود. شهرداریها موظفند خدمات پیش از دبستان را به کودکانی ارائه دهند که والدینشان در حال تحصیل بوده و یا به کار اشتغال دارند، به علاوه این خدمات در بعضی موارد، شامل کودکانی می شود که از شرایط خاص برخوردارند. در چنین مواردی مکان مناسب بایستی بدون هیچ تأخیر منطقی و معمولاً در ظرف سه یا چهار ماه پس از ثبت نام به متقاضیان عرضه شود

http://s8.picofile.com/file/8307555900/sweden_tr_92_7_13.jpg

اصول آموزشی مندرج در برنامه آموزشی دوره پیش دبستانی، مبتنی بر این عقیده است که رفاه و آموزش به هم مرتبطند. رفاه مطلوب ، زمینه رشد و یادگیری را فراهم می کند و درست به همین دلیل ، این امر به عنوان یک ضرورت در آموزش مورد توجه است. اهمیت بازی در یادگیری و رشد کودکان و همچنین در حین فعالیت های کودک نیز از دیگر اصول مورد نظر است و در نهایت این که مرکز پیش دبستانی، بایستی برای همه کودکان محیط آموزشی امن و شادی بخشی را فراهم کند. وظایف شهرداری ها، مسئول فراهم ساختن خدمات رفاهی پیش دبستانی هستند و بایستی تضمین کنند که آن خدمات واقعا ارائه می شود.

دانلود کلیپ:

 پیش دبستانی در سوئد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ اسفند ۹۷ ، ۱۰:۱۰
Bakhshi and sabagh