ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۲ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

يكشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۱۰ ق.ظ

یادگیری ریاضی.. سخت ولی شیرین

ریاضی را چطور باید درس داد؟ آیا درست است که ریاضی یکی از سخت ترین درس ها برای دانش آموزان است؟

در کالیفرنیا، یک آموزگار مدرسه راهنمایی با کمک دانش آموزانش ویدیوهای آموزشی تهیه می کند. این ویدیو ها هم توسط او و هم توسط دانش آموزان تهیه می شوند. بعد از پنج سال از شروع کار او، اکنون سایت و ویدیو های او به یکی از پربیننده ترین و موثرترین ابزارهای کمک آموزشی برای درس ریاضی شده است. در ژاپن برای آموزش ریاضی از چرتکه استفاده می کنند.در این دوران کامپیوتر، رئیس کارخانه سازنده چرتکه معتقد است که این روش یکی از بهترین روش ها برای تصویرسازی از اعدادو عملیات محاسباتی است. یادگیری با آنها مستلزم بکارگیری همزمان فرآیندهای مغزی است. او می گوید: “تصویر سازی و حافظه ارتباطی به اعداد ندارد. شما تصویر این دانه ها را برمی دارید و با نگاه کردن به آن، محاسبه می کنید. یعنی با سمت دیگر مغز، عمل محاسبه را انجام می دهید که با قسمتی که معمولا استفاده می شود، یکی نیست.

http://s9.picofile.com/file/8310240768/n00260178_b.jpg

در چین به مدرسه ای در شانگهای می رویم. در این مدرسه گروهی از با استعدادترین دانش آموزان این شهر مشغول به تحصیل ریاضی هستند. دانش آموزان این مدرسه اخیرا در یک امتحان بین المللی با کسب رتیه اول، از دانشجویان دکتراو کارشناسی بسیاری از کشور ها نمرات بالاتری کسب کردند. آنها روزی چهار ساعت بدون وقفه درس می خوانند و سخت ترین مسایل ریاضی را حل می کنند. آموزگاران این مدرسه معتقدند چینی ها بهتر از غربی ها با اعداد کار می کنند و اعداد را می فهمند چرا که محاسبه بخشی از زبان و نحوه زندگی چینی ها است.

دانلود کلیپ:

یادگیری ریاضی.. سخت ولی شیرین

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۷ ، ۰۸:۱۰
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۵۸ ق.ظ

معلم علوم، لطفا مرا بخندان

نتایج مطالعات محققان دانشگاه کویینز نشان می‌دهد، کلاس‌های درسی که با خنده، شادی و بازی همراه هستند، از بازدهی بیشتری نسبت به سایر کلاس‌های درس برخوردارند. محققان “کویینز” از دانشگاه کانادا در جدیدترین مطالعات خود دریافتند که انجام روزانه 4 دقیقه ورزش، بازی یا سرگرمی هایی که با فعالیت های بدنی همراه هستند، می توانند تاثیر به سزایی را در یادگیری دانش آموزان ایفا کنند زیرا دقایقی که به ورزش و بازی پرداخته می شود، نتیجه ای جز کاهش حواس پرتی و جذب توجه دانش آموزان به کلاس درس ندارد.

http://s8.picofile.com/file/8318137018/tv4_1M_1388452.jpg

در این مطالعه دانش آموزان گروه های سنی مختلفی را مورد بررسی قرار دادیم. دانش آموزانی که در پایه های راهنمایی و دبستان تحصیل می کنند، کمتر به صحبت های معلمان خود توجه می کنند در صورتی که اگر تدریس در قالب بازی، شادی و همینطور فعالیت های فیزیکی باشد نه تنها توجه شاگردان به کلاس درس را افزایش می دهد بلکه در سطح یادگیری آنها نیز تاثیر دارد.

سخنرانی تد:

معلم علوم، لطفا مرا بخندان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۷ ، ۰۶:۵۸
Bakhshi and sabagh