ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۴ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

موضوع جهان آموزش، خلاقیت است. خلاقیت یک عامل مهم در آموزش است. برنامه جهان دانش شامل دو گزارش از دو مدرسه در ایسلند و کامبوج و بررسی موضوع خلاقیت در این دو مدرسه است. ابتدا به مدرسۀ هنر در کامبوج می رویم. این مدرسه برای کمک به کودکان یتیم بازمانده از دوران خمرهای سرخ تاسیس شده است. بعد از 35 سال، تاثیرات مثبت درمانگر این مدرسه همچنان به قوت خود باقی است.

این مدرسه ابتدا با کمک یک گروه داوطلب فرانسوی برپا شد و هدف آنها کمک به کودکان برای بیان مشکلات روحی، ترس و احساس ناامنی از طریق نقاشی بود. این مدرسۀ دولتی اکنون 1300 دانش آموز دارد. مدرسه برنامه هایی برای حمایت از کودکان بی سرپرست، قاچاق و سو استفاده از کودکان را نیزدنبال می کند.  در این مدرسه هنرهای نمایشی سیرک که در کامبوج یک هنر سنتی است به عنوان یک شیوه درمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما در ایسلند، خلاقیت به حدی اهمیت دارد که از سال 1990 در سر فصل آموزشی مدارس ابتدایی گنجانده شده است.

در مدارس ایسلند درسی بنام نوع آوری در فهرست دروس مدارس ابتدایی وجود دارد. برنامۀ آموزشی نوع آوری معتقد است که همۀ بچه ها استعدادهایی دارند که باید کشف شود. این کار برای تشویق ابتکارات فردی و تقویت اعتماد بنفس بجه ها مهم است. هدف آن تشویق و ترغیب خلاقیت های فردی در دانش آموزان و کاربرد آن در زندگی روزمرهاست. ترغیب خلاقیت دانش آموزان، تجلی تئوری سرفصل آموزشی نوع آوری است. انسان ها سازندگان دنیای پیرامونشان هستند.

دانلود کلیپ:

ترغیب خلاقیت در آموزش ابتدایی، رمز ساختن نسل خلاق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۵ ، ۱۱:۱۳
Bakhshi and sabagh

گفت‌وگو با دکتر خسرو باقری:


دکتر خسرو باقری

مجله رشد آموزش قرآن و معارف اسلامی در شماره 98 (پاییز 94) خود با دکتر خسرو باقری مصاحبه ای با عنوان «تعامل؛ باید مفهوم اساسی تربیت اسلامی باشد و نه یادگیری و تدریس (گفت‌وگو با دکتر خسرو باقری)» انجام داده است.


دانلود مصاحبه:

تعامل؛ باید مفهوم اساسی تربیت اسلامی باشد و نه یادگیری و تدریس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۵ ، ۰۸:۵۵
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۵۵ ب.ظ

کودک از نظر وراثت و تربیت

کودک از نظر وراثت و تربیت اثری ارزشمند و دارای محتوای غنی و پشتوانه‌های علمی می‌باشد که توسط عالم وارسته و خطیب توانا مرحوم حجت الاسلام و المسلمین فلسفی و به صورت گفتار مطرح و سپس توسط هیئت نشر معارف اسلامی به زیور طبع آراسته شده است. این اثر ویژگی‌هایی دارد که در مقدمه هیئت ناشر درباره آنها توضیح داده می‌شود:

کتابی که اکنون بعنوان گفتار فلسفی درباره کودک از نظر وراثت و تربیت تقدیم خوانندگان عزیز می‌شود شامل قسمتی از سخنرانیهای خطیب نامی معاصر و دانشمند معظم جناب آقای محمد تقی فلسفی واعظ مشهور است. کسانیکه به بیانات شیوا و رسای معظم له آشنایی دارند می‌دانند که این گوینده توانا مطالب علمی و مشکل را با بیانی ساده و نافذ و قابل فهم عموم ایراد می‌نمایند و هر کس به فراخور ذوق خود از هر طبقه و مرتبه‌ای که باشد از آن استفاده می‌کند.

http://s7.picofile.com/file/8240255826/13910816041.jpg

تربیت کودک که موضوع بحث این کتاب است از مسائل مهم و مورد توجه دانشمندان جهان می‌باشد و در باره آن کتابهای بی‌شماری نوشته‌اند. اسلام نیز به این امر توجه کامل داشته و در قرآن کریم و احادیث، پیرامون تربیت کودک تعالیم بسیاری به مسلمین داده شده است.

در گفتارهای این کتاب، معظم له درباره مسائل مربوط به فطرت و وراثت و تربیت کودک بحث می‌نماید و آراء و افکار بزرگان جهان را به اسلام عرضه می‌دارد و با استفاده از نظریه‌های آنان و انتقاد از بعضی از مکاتب، حقایقی نهفته را آشکار و برتری اسلام را از لحاظ علمی روشن می‌نماید. در این گفتارها از آیات و احادیث مربوطه با اسلوب تازه‌ای ضمن بحثهای متنوع استفاده شده و نیز مقالات علمی و نظریه‌های دانشمندان غرب به مناسبت عینا نقل گردیده است.

دانلود کتاب:

کودک از نظر وراثت و تربیت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۵ ، ۱۲:۵۵
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۵، ۰۳:۱۵ ب.ظ

پنج رمان معروف برای عاشقان فلسفه ‌

درست یا غلط، رمان را بیشتر به عنوان گونه‌ی سرگرم‌کننده ادبی می‌شناسند و فلسفه را میدان مردان پیل‌افکن دنیای تفکر و اندیشه. رمان‌های فلسفی اما نقش پُلی را ایفا می‌کنند که این دو دنیای جذاب را به هم متصل می‌کنند. در گزارش پیش‌رو به پنج اثر برجسته ادبی که در مطلب پیش‌رو به پنج اثر برجسته ادبی که در فضای میانی دو حوزه رمان و فلسفه شناور هستند، می‌پردازیم:

۱- «چنین گفت زرتشت» نوشته‌ «فردریش نیچه»

«اسپینوزا» قصد داشت زبان فلسفه را به لاتین خالص و بی‌آلایش بیان کند، اما نیچه با به کارگیری عناصر پویا تمام ابزار زبانی معمولی و ادبی را به دست گرفت. «چنین گفت زرتشت» علی‌رغم قالب ادبی و شاعرانه‌اش، اثری کاملا فلسفی است.

«کارل جسپرز» در جمله‌ی متناقض و گیج‌کننده آثار نیچه را این‌گونه توصیف کرده است: اگر می‌خواهید نیچه را خوب بفهمید، باید آنچه که در اولین خوانش با گمراهی دستگیرتان شده را برعکس کنید!

جمله معروف دیگری هم هست که می‌گوید: یا نیچه را یک‌بار بخوان یا اصلا نخوان.

۲- «صمیمیت» نوشته‌ی «ژان پل سارتر»

موضوع این کتاب چیست؟ گفته‌ها و رویدادهای معمولی زندگی «لولو»‌، «ریرت»‌، «هِنری» و «پیِر». هیچ خبری از زرتشت پیامبر نیست! در اذهان این چهار شخصیت هیچ نوع آگاهی از تفکر فیلسوفانه دیده نمی‌شود. شخصیت‌های کتاب درگیر مباحث روشنفکرانه نمی‌شوند.

سارتر پدیده‌شناسی‌اش را در این اثر به منصه‌ی ظهور رسانده است. ایده‌ی «صمیمت» تماما «من استعلایی» (Transcendental Ego) را رد می‌کند و التفات (Intentionality) که مورد تهاجم «من مستقل» (Detached Ego) قرار می‌گیرد را تایید می‌کند. صمیمیت در جریان تعامل شکل می‌گیرد؛ رابطه‌ای که ارتباط با «دیگری» را ضرورت می‌بخشد. صمیمیت جایگاه برملا شدن معناست، اما لازمه‌ی آن فدا کردن آزادی و سرسپردن به تعهد و مشارکت است.


۳- «ساده‌دل» نوشته «ولتر»

ولتر که ذهنش انباشته از ایده‌های غلط مذهبی بود، با کتاب کاریکاتورمانندش به یک منحرف در ذهن جامعه بدل شد. در تاریخ فلسفه خط سیر «فلسفه‌ عقل عرفی» (Common sense Philosophy) مستقیما از ولتر شروع می‌شود و به پیروان مدرن او می‌رسد. «ریچارد داوکینز» یکی از وارثین ایده‌های ولتر است.

این نظریه‌پرداز فرانسوی به نام روشنگری، بحثی ادبی را مقابل متافیزیک روشنفکرانه علم کرد. کُمِیت ادبی «ساده‌دل» لنگ است و بیشتر به سمت متون ژورنالیستی تمایل دارد. ولتر موفق به درک ماوراء‌الطبیعه عقل‌گرایانه نشد، به همین دلیل انحرافی را به نام «عقل سلیم» (یا عقل عرفی) به فلسفه جهان وارد کرد.

۴- «بیگانه» نوشته «آلبر کامو»

«بیگانه‌» کامو به طرز شگفت‌آوری با «عصر عقل» سارتر کامل می‌شود. در اثر سارتر، «متیو» معلم فلسفه‌ای است که سعی دارد خود را از تمام قید و بندهای زندگی انسانی برهاند. وی که در عطش آزادی مطلق خطر می‌کند، در راهی قدم برمی‌دارد که خود، قاضی و قربانی خود باشد، اما در پایان می‌شود نتیجه گرفت که آزادی بی‌قید و شرط،‌ پوچ و فاقد معناست.

از سوی دیگر، «مورسو» شخصیت اصلی رمان کامو،‌ اصلا چنین آرزویی را در سر ندارد. او از هر جنبه‌ای شرطی شده و به هیچ عنوان نمی‌تواند مثل خود واقعی‌اش عمل کند. «مورسو» مثال بارز جمله‌ی معروف نیچه است: «مثل مادری که در درون کودک زندگی می‌کند».

«مورسو» به جای فاعل‌، مفعولی تمام‌عیار است و جالب است که زندگی او هم، مانند «میتو» بی‌معنی و پوچ است؛ هیچ «من»ی برای «مورسو» وجود ندارد.

۵- «نام گل سرخ» نوشته‌ی «اومبرتو اکو»

اکو در سبک ادبی، بسیار تحت تاثیر کارهای «جیمز جویس» به ویژه «بیداری فینگان‌ها» و «اولیس» قلم می‌زد. رمان اومبرتو اکو هم مانند شاهکارهای جویس، کران و بیکران را از طریق موضوع و معنا بسط می‌دهد، اما به خاطر طبقه‌بندی زیر عنوان داستانی کارآگاهی در قرون وسطی، چند پله پایین‌تر دیده می‌شود.

این کتاب علی‌رغم قالب ساده‌اش‌، به خاطر اشارات و تلمیح‌هایی که به درون و بیرون متن دارد‌، سرشار از رازها و معماهایی است که خواننده را مدت‌ها سرگرم و سردرگم می‌کند.

«ویلیام سکرویل» شخصیت اصلی کتاب «شرلوک‌ هلمز»ی قرون وسطایی است که طی بررسی‌های حرفه‌ای‌اش‌، خواننده را وارد هزارتوی از ایده‌ها می‌کند و مخاطب با شبکه‌ی ارتباطاتی نامحدود در فضایی گسترده روبرو می‌شود. وظیفه‌ی فیلسوف،‌ قابل درک کردن واقعیت تعریف شده‌، اما جنبه‌ی فلسفی کتاب اکو این است که وی نشان داده واقعیت‌، همچون متن‌، فضایی بی‌کران و سرشار از معناست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۵ ، ۱۵:۱۵
Bakhshi and sabagh