ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۹ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است

شنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۰۷:۵۹ ق.ظ

دانشنامه جامع تکنولوژی آموزشی

پست امروز طبق روال شنبه های هر هفته که اختصاص به ارایه دانشنامه یکی از شاخه های رشته علوم تربیتی دارد:

دانشنامه جامع تکنولوژی آموزشی مرجعی مهم و موثر برای تحقیقات این حوزه است و دانشجویان، اساتید و محققان می توانند با استناد به آن در تحقیقات خود بهره ببرند.

http://s1.picofile.com/file/8286767068/photo_2016_12_24_07_51_53.jpg

دانلود کتاب:

دانشنامه جامع تکنولوژی آموزشی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۵ ، ۰۷:۵۹
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۰۸:۲۷ ق.ظ

مدرسه سبز بالی اندونزی


http://s9.picofile.com/file/8286428084/gsbali05.jpg

مدرسه سبز بالی یک مدرسه بین المللی در بالی اندونزی است که هدف آن تبدیل شدن به مدل1# آموزش تداوم پذیری در جهان است این مدرسه جایزه سبزترین مدرسه زمین را در سال2012 از سوی مرکز مدارس سبز در انجمن ساخت سبز ایالات متحده دریافت کرده است.

http://s8.picofile.com/file/8286428092/gsbali08.jpg

این مدرسه 330 دانش آموز مقطع راهنمایی را از بیش از 40 کشور جذب کرده است. این مدرسه به 3 ارزش باور دارد: محلی باشید, به محیط زیست اجازه دهید شما را هدایت کند و به کودکان خود بیاموزید که چگونه میتوانند با فعالیت هایشان بر محیط زیست تأثیر بگذارند.

 دانلود کلیپ:

مدرسه سبز بالی اندونزی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۵ ، ۰۸:۲۷
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۱۰ ق.ظ

شکاف آموزشی + دانلود کلیپ و پاورپوینت

""بهترین ایده ها از معلمان جهان برای بهبود آموزش در کلاس درس""

یکی از بهترین کتاب هایی که در زمینه مطالعات تطبیقی طی چند ساله گذشته مطالعه کرده ام، کتاب شکاف آموزشی است که توسط جیمز استیگلر و جیمز هیبرت نوشته شده و بوسیله استاد گرانقدر پرفسور سرکارآرانی ترجمه شده و بوسیله انتشارات مدسه چاپ گردیده است.

در این کتاب به بررسی نتایج آزمون بین المللی تیمز در سه کشور ژاپن،آلمان و آمریکا پرداخته شده است و دستاوردهای بسیار جاب توجهی داشته که برای اساتید، معلمان، دانشجویان و سایر کارشناسان علوم تربیتی می تواند بسیار جالب و تاثیرگذار باشد.

این مطالعه که چندین سال زمان برده است به مقایسه روش های تدریس ریاضی در سه کشور مذکور پرداخته و نقاط ضعف و قوت هر کدام را تحت عنوان شکاف آموزشی مطرح نموده است.

شکاف آموزشی، به مفهومی بیش از تفاوت‌های بین فرهنگی آموزش اشاره دارد و شامل تفاوت‌هایی است که میان انواع آموزش مورد نیاز برای دستیابی به آرمان‌ها و ایده‌آل‌های مردم و نوع آموزش در بیش‌تر مدارس وجود دارد.

شکاف آموزشی زمانی معنادار می‌شود که متوجه می‌شویم که کشورهای دیگر به صورت مستمر موجبات بهبود رویکردهای آموزشی خود را فراهم می‌آورند. برای بهبود واقعی آموزش باید بر میزان سرمایه‌گذاری خود در زمینة مشارکت معلمان در بالا بردن توان حرفه‌ای یک دیگر در عرصة‌ آموزشی بیفزاییم و این موضوع، نوع دیگری از شکاف آموزش است.

این کتاب، حاصل پژوهشی تطبیقی و بین‌المللی در فرهنگ آموزش ریاضی در کشورهای ژاپن،‌ آلمان و ایالات متحدة آمریکا است که براساس مطالعات ویدیویی «تیمز» انجام شده است. نتایج این پژوهش تفاوت‌های آموزش ریاضی را در کشورهای مختلف جهان به خوبی نشان می‌دهد و راهکارهای نوینی را در راستای بهبود آموزش ریاضی ارائه می‌کند.

در ادامه فایل پاورپوینت چکیده ای از کتاب و همچنین یک کلیپ آموزشی به مبحث کتاب ارتباط هایی دارد برای دانلود قرار داده شده است.

 

دانلود کلیپ:

آموزش ریاضی در سه کشور ژاپن، چین و آمریکا

 پاورپوینت شکاف آموزشی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ بهمن ۹۵ ، ۰۹:۱۰
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۰۷:۲۵ ق.ظ

سایت تخصصی مقالات ISI

بسیاری از پژوهشگران برای یافتن منابع علمی لازم دچار مشکل هستند و بالاخص برای منابع لاتین که بروز و مرتبط با موضوع شون هم باشه. اخیرا سایتی توسط یه سری از دوستان طراحی و راه اندازی شده که مقالات خوبی رو در رشته های مختلف بالاخص علوم تربیتی بارگزاری و آماده ارایه کرده اند. آدرس سایت ایران مقاله رو میذارم حتما بهش سر بزنید پشیمون نمیشید:


http://irarticles.ir/wp-content/themes/default/images/logo-home.png


http://irarticles.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ بهمن ۹۵ ، ۰۷:۲۵
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۰۷:۲۷ ق.ظ

دانشنامه جامع تعلیم و تربیت/ دانشنامه 3

امروز هم طبق روال شنبه های هر هفته دانشنامه دیگری از سری دانشنامه های تخصصی حوزه های مربوط به علوم تربیتی را بارگزاری میکنم. امروز دانشنامه جامع تعلیم و تربیت:

http://s3.picofile.com/file/8284983750/photo_2016_12_24_08_05_16.jpg

دانلود کتاب:

دانشنامه جامع تعلیم و تربیت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ بهمن ۹۵ ، ۰۷:۲۷
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۰۷:۵۳ ق.ظ

آموزش چه نقشی در حفظ زبان اقلیت ها دارد؟

یونسکو تخمین زده است که نیمی از ۶۰۰۰ زبانی که امروزه به آنها صحبت می شود، تا پایان قرن حاضر از بین خواهند رفت. یکی از نتایج این نابودی این است که گروهی از دانش آموزان که به زبان دومی به جز زبان مادری شان آموزش می بینند، نسبت به موضوعات درسی بی تفاوت می شوند. معلمان چه کمکی می توانند برای حفظ زبانهای اقلیتهای قومی انجام دهند؟

قبلا در وبلاگ به بحث تنوع فرهنگ و تاثیر آنها در امر آموزش در قالب موضوع چند فرهنگی آموزش پرداخته ایم. از این رو می توانیم با مرور این پست ها و موارد استفاده شده در آنها به ادامه این موضوع با محوریت آموزش چه نقشی در حفظ زبان اقلیت ها دارد؟ می پردازیم. پست ها قبلی در وبلاگ به شرح زیر است:

آموزش و پرورش چند فرهنگی

آموزش پذیرش فرهنگ های دیگر به کودکان

مرم نگاری آموزش

کنیا؛ حفظ زبان قوم «یاکو»

«یاکو» قبیله بومی کوچکی در مرکز کنیاست. این قبیله با جمعیت ۵۵۰۰ نفر یکی از کوچکترین قبیله ها در سراسر جهان به شمار می رود. اما گستره کاربرد زبان این قبیله از این هم محدودتر است. این زبان تقریبا از بین رفته است، چون اعضای قبیله یاکو تلاش کردند با سخن گفتن به زبان قوم ثروتمندترِ ماسای که دامدار هستند، شرایط زندگی خود را بهتر کنند. این کار نتایجی منفی برای زبان یاکو بدنبال داشت.

در حال حاضر تنها ۱۰ نفر به زبان یاکو صحبت می کنند. استیون لِیتیکو ۸۴ ساله یکی از معدود کسانی است که به این زبان صحبت می کند و تنها کسی است که به این زبان مسلط است. وی تصمیم گرفته با تدریس زبان یاکو در مدرسه، این زبان را زنده نگه دارد.

در دبستان محل ۲۳۰ دانش آموزِ قبیله تنها بلدند چند کلمه به این زبان صحبت کنند. روش خوبی هم برای آموزش این زبان وجود ندارد. بنابراین نمی توان گفت این دانش آموزان به زبان یاکو تکلم می کنند. استیون خیلی کارها را از حفظ انجام می دهد. تدریس او محدود به آموزش واژه هاست و از دستور زبان یا مکالمه خبری نیست. رئیس مدرسه می خواهد که روشهای آموزش بهتر شود.

یک زبان شناس آلمانی پیش نویسی برای فرهنگ زبان یاکو آماده کرده که کمک بزرگی بوده است. از سوی دیگر نشان داده که تا چه حد احیای این زبان به وقت نیاز دارد. برای آموزش یاکو به کمک های دولت کنیا نیز نیاز است.

مجارستان؛ تلاش کارشناس حقوق بشر در احیای زبان اقلیتها

ریتا ایژاک کارشناس حقوق بشر سازمان ملل و بویژه حقوق اقلیت های قومی است. گزارش او درباره زبان اقلیتهای قومی نگرانی هایی را در این زمینه برمی انگیزد. خود او این نگرانی ها را می شناسد زیرا به یکی از پرشمارترین اقلیتهای تحت ستم اروپا تعلق دارد، یعنی کولی ها (اقلیت روما).

وی می گوید: «من به تبار رومانیایی خودم افتخار می کنم. خانواده من زبان «رومان» ها را نمی داند و این بسیارغم انگیز است. اگر شما کمی با جوامع روما آشنا باشید شاید بدانید که گروه های رومای مختلفی وجود دارد و در برخی از آنها از هنگام تولد کودک به زبان روما سخن می گوید اما در برخی دیگر کودکان در جامعه ای هستند که در اکثریت آن جامعه ادغام شده اند و زبان روما را به ندرت به کار می برند.»

استعمار یکی از عوامل تاریخی تهدید کننده موجودیت زبانها است. جهانی شدن و جذب در اکثریت جامعه یکی از عوامل اخیر نابودی این زبانها به شمار می آید. گاهی دولتها هراس دارند که زبانهای اقلیت یکپارچگی ملی و اتحاد را از بین ببرد.

آیا تنها رعایت حقوق بشر می تواند زبان ها را نجات دهد؟ خانم ایژاک در اینباره می گوید: «البته حداقل شرایط لازم این است که مردم آزاد باشند در جمع و در خلوت به زیان خودشان صحبت کنند و کسی مانع از این کار نشود و نسبت به زبان تبعیض وجود نداشته باشد. این آزادی باید به اقلیتهایی که به زبان های متفاوت تکلم می کنند، داده شود. اما نکته مهمتر تضمین برخی حقوق است و تضمین این حقوق نیاز به صرف هزینه دارد.»

در بیشتر موارد این هزینه ها صرف معلم، مدرسه و نوشتن فرهنگ لغات و کتابهای دستورزبان یا مجموعه ترانه ها و داستانهای عامیانه می شود. اما خلاقیت هم می تواند نتایج خوبی داشته باشد. در جوامعی که تعداد آموزگاران کفایت نمی کند، مادران بیکار می توانند در آموزش زبان به کودک نقش مؤثری داشته باشند.

دانلود کلیپ:

آموزش چه نقشی در حفظ زبان اقلیت ها دارد؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ بهمن ۹۵ ، ۰۷:۵۳
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۰۲:۰۰ ب.ظ

تسکین دردها با آموزش

همیشه طرحهای الهام بخش زیادی بواسطه آموزش به دست می آیند. جنگ های، ویرانی های ناشی از زلزله و سیل و سایر حوادث طبیعی و بلاهای خانمان سوز همگی دردهایی به رنج های بشری اضافه میکنند ولی مهم این است که جوامع چگونه با آنها برخورد کنند و چگونه به این دردها تسکین داده شود.

زندگی دوباره پس از قطع عضو

رنان در زلزله ای که پنج سال پیش در هائیتی رخ داد، یک پایش را از دست داد و با پروتزی که به جای  پایش گذاشته بودند می توانست مثل همسن و سالهایش به مدرسه برود و بازی کند. او امروز ۱۵ سال دارد و در همان محله در پورتوپرنس، پایتخت هائیتی زندگی می کند. ژان رینولد، پدر رنان توانسته با وجود مشکلات مالی بخشی از خانه شان را بازسازی کند. رنان بزرگ می شود و باید بطور مرتب پروتزی را که در پایش هست، عوض کند. این کار هزینه زیادی دارد. در حالیکه بعد از زلزله ژان پدرش نتوانسته شغل ثابتی پیدا کند و مادرش هم کارگر خانگی است. برای پدر رنان، مهمترین چیز این است که دخترش به مدرسه برود. اما در هائیتی مدرسه دولتی و رایگان در دسترس همه نیست و گاهی پدر ومادرها مجبورند فرزندانشان را به مدارس خصوصی بفرستند.  


 

کامبوج؛ استفاده از هنر برای آموزش کودکان خیابانی

در سال ۲۰۱۱ میلادی مدرسه ای را در کامبوج که از هنر، موسیقی و سیرک برای آموزش کودکان خیابانی استفاده می کند و به آنها کمک می کند شغل پیدا کنند و به این ترتیب دردها و رنجهایشان را تسکین ببخشند. این مدرسه «فار پونلو سلپاک» نام دارد که در زبان خِمِری، زبان بزرگترین قوم در کامبوج، به معنای «نور هنر» است. هدف اصلی مدرسه فراهم کردن آموزشی رسمی برای کودکان خیابانی است تا خلاقیتشان را تحریک و اعتماد به نفسشان تقویت شود. امروز مدرسه «فار» امروز بیش از ۱۵۰۰ دانش آموز دارد. مدرسه همچنین امکان فعالیت در زمینه های گوناگون هنری  مثل نقاشی، موسیقی، تئاتر، هنرهای ترسیمی (گرافیک)، و نمایش سیرک را  برای دانش آموزانش فراهم می کند.

دانلود کلیپ:

تسکین دردها با آموزش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۹۵ ، ۱۴:۰۰
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۰۷:۱۱ ق.ظ

طرح آموزش عملی نجوم

آشنایی با علم نجوم کاری انتزاعی است فضا، ستاره ها، و کهکشانها عجایب مسحورکننده کیهان هستند که می توان رصد کرد و از اسرارشان پرده برداشت. در این برنامه جهان آموزش طرحهایی آموزشی را به شما نشان می دهیم که امکان آموزش عملی علم نجوم را برای دانش آموزان ممکن و فرصت هایی برای آشنایی با جهانی فراسوی دنیای ما را برایشان فراهم می کنند.

نروژ، رصد شفق قطبی

آیا حاضرید برای دنبال کردن علاقه تان سرمای زیاد، شب های طولانی و تاریک، و خرس های قطبی را تحمل کنید؟ چگونه می توان دانش آموزان را با مفاهیم اصلی و انتزاعی نجوم آشنا کرد؟ آیا آشنایی با اسرار آسمانها می تواند در زندگی آینده دانش آموزان مفید باشد؟ در این برنامه «جهان آموزش» دو طرح آموزشی در نروژ و آفریقای جنوبی را بررسی می کنیم که امکان آموزش عملی علم نجوم را فراهم می کند. جزیره اسپیتز برگن در اقیانوس منجمد شمالی ۱۳۰۰ کیلومتر با قطب شمال فاصله دارد. این جزایر محل شمالی ترین دانشگاه دنیاست: “ مرکز دانشگاهی سوالبارد” که به یونیس معروف است، در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد. هر سال، این دانشگاه میزبان ۵۰۰ دانشجوست. امسال هم دانشجویان از ۴۴ کشور مختلف به اینجا آمده اند. برخی از آنها بورسیه برنامه تبادل دانشجوی اراسموس هستند. گروهی ۱۷ نفره از این دانشجویان عازم رصدخانه کیل هنریکسن هستند که در قله کوهی به ارتفاع ۵۲۰ متری در این محل قرار دارد.

پس از چند گذراندن درس نظری، نوبت به کار عملی می رسد. اما دانشجویان داوطلب کار عملی باید قبل از هر چیز یاد بگیرند با تفنگ تیراندازی کنند. زیرا این رصدخانه در مکان دورافتادهای واقع شده وامکان دارد خرسهای قطبی به آنها حمله کنند. دانشجویان دستگاه را روی سقف رصدخانه مستقر می کنند تا محل دقیق شفق را پیدا کنند. در ساختمان اصلی دانشجویان دستگاه هایی را که برای بررسی شفق قطبی لازم است آماده می کنند. شفق قطبی در اثر برخورد ذرات باردار خورشیدی با مولکولهای جو زمین به وجود می آید. در این رصد خانه فقط وقوع شفق قطبی رصد می شود. سیستم رادارهای موسوم به ایسکات انجمن علمی اروپایی که کارش بررسی جو زمین و یونسفر در مناطق قطبی است، امکان رصد فعال را فراهم می کند. آنیا استرومه، استاد دانشگاه یونیس می گوید که دانشجویان برای کار انجام کارهای عملی خیلی انگیزه دارند. کارهایی که دانشجویان در اینجا انجام می دهند بخشی از واحدهای درسی دوره دکتری آنها محسوب می شود.

آفریقای جنوبی؛«آگاهی کیهانی» برای کودکان، آموزش عملی علم نجوم

انجمن «آگاهی کیهانی» در ۶۱ کشور مفاهیم اصلی نجوم را به کودکان آموزش می دهد. آشنایی دانش آموزان کلاس هفتم با منظومه شمسی یکی از فعالیتهای باشگاه نجوم این انجمن در آفریقای جنوبی است. بوزانی خومالو بر کارگاه هایی که در ناحیه کیپ تاون در آفریقای جنوبی برگزار می شود، نظارت می کند. وی می گوید: «الان [ با این برنامه] دانش آموزان ما خیلی زود با علم آشنا شوند و از همان ابتدا به آن علاقه پیدا کنند. امیدواریم بتوانیم آشنایی با علوم را در بین دانش آموزان پیش از این که وارد دبیرستان شوند، بیشتر کنیم.» به این ترتیب ذهن کنجکاور دانش آموز درگیر پرسشهای بیشتری می شود. 

در مدارس آفریقای جنوبی اغلب تعداد دانش آموزان بیش از حد معمول است و تعداد درس های علوم هم در آنها کم است. چهارصد کیلومتر دورتر از کیپ تاون، در قلب کشور، در صحرای نیمه خشکی که کارو نام دارد، چند گنبد به پایگاه فضانوردان روی کره ماه شباهت دارد. در این مرکز پژوهشی ستاره شناسان از سراسر جهان با کمک فناوری پیشرفته، به رصد و بررسی آسمان شب مشغولند.

دانلود کلیپ:

طرح آموزش عملی نجوم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ بهمن ۹۵ ، ۰۷:۱۱
Bakhshi and sabagh

کتاب هنر آموزش اثر گیلبرت هایت،از سری کتبی است که بنگاه ترجمه و نشر کتاب،با عنوان «مجموعه معارف عمومی» منتشر کرده است. این مجموعه شامل یک رشته کتب ارزنده در فنون مختلف علوم و معارف به معنی وسیع آن است،که برای تربیت ذهنی افراد و تکمیل اطلاعات آنان سودمند باشد.

هنر آموزش


مولف در مقدمه اثر چنین می نویسد:
موضوع این کتاب به هیچ عنوان مطالبی نیست که در مدارس و دانشگاهها می آموزید ! هدفم تنها اثبات این امر که هر مطلبی را می توان «خوب» تعلیم داد. این یک کتاب تعلیم و تربیتی نیست ، بلکه مجموعه ی پیشنهاداتی است علمی در مورد روش تعلیم و تربیت.
و اسم این را کتاب را هنر آموزش گذاشتم،چرا که باعتقاد من آموزش و تدریس خود صنعت و هنر است.

خلاصه ای از فهرست کتاب:
. شرایط یک معلم خوب
. روش تدریس
. روش سقراطی
. روش تکرار
. رقابت
. معلمان برجسته و شاگردان
. سقراط و افلاطون و ارسطو
. معلمان دوره رنسانس
. معلمان قرن ۱۹ و قرن ۲۰
. تعلیم در زندگی روزانه
. روش کمونیست ها در زندان
 نویسنده ها و هنرمندان و ….

دانلود کتاب:

هنر آموزش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ بهمن ۹۵ ، ۰۷:۰۰
Bakhshi and sabagh