ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


شنبه, ۸ دی ۱۳۹۷، ۰۷:۴۱ ق.ظ

خلاقیت در نظام آموزشی فنلاند

تجارب نظام های آموزشی کشورهای دیگر کمک شایانی از آموزش و سازماندهی آموزشی به دست می دهد و می تواند منبعی برای بکارگیری شیوه های نوین آموزشی باشد. در این راستا قرار است به معرفی نظام های آموزشی برتر که با ابزار و شیوه های نوین توانسته اند تحولی عظیم در ساختار و محتوای آموزشی خود دهند بپردازیم.

سال‌هاست که بی‌سوادی در کشور فنلاند ریشه‌کن شده است. موهبتی که دلیل آن را باید در سیستم آموزشی منحصر به‌ فرد این کشور جُست. این سیستم آموزشی با ویژگی‌های خاص خود سبب شده فنلاند با جمعیت اندک خود به یکی از کشورهای پیشرو در علم و فناوری بدل شود. اصلی‌ترین شاخصه این سیستم را باید دوریگزینی آن از استانداردسازی دانست.

درفنلاند محتوای درسی واحدی به مدارس اعلام نمی‌شود و تنها یک چهارچوب کلی به مدارس برای تدریس داده می شود. معلمان هر مدرسه می‌توانند محتوایی که خودشان مناسب می‌دانند را بر مبنای این چهارچوب طراحی و آموزش دهند.یکی دیگر از ویژگی‌های بارز نظام آموزشی فنلاند، توجه به تک تک دانش آموزان و تلاش برای جلوگیری از ترک تحصیل است.

 در فنلاند سیستم آموزشی به گونه ای طراحی شده که امکان ترک تحصیل در آن تقریباً به صفر می رسد. اگر دانش آموزی در درس خاصی ضعف داشته باشد، معلم در کلاس توجه ویژه ای به نیازهای او کرده و حتی ساعات زیادتری را برای تدریس به او اختصاص می دهد.

 مدارس در فنلاند دولتی و کاملاً رایگان هستند. شمار دانش‌آموزان در کلاس‌های درس در فنلاند بسیار کمتر از متوسط جهانی است. به این ترتیب امکان ارتباط مؤثر بین معلم و دانش‌آموزان و امکان توجه بیشتر معلم به تک تک دانش آموزان فراهم می‌شود.

 منزلت والای معلمان در فنلاند

 معلمان در جامعه فنلاند شان و منزلتی هم رده با پزشکان و وکلا دارند. تمامی معلمان در این کشور دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و معمولاً از میان 10 درصد ممتاز فارغ‌التحصیلان دانشگاه انتخاب می‌شوند. همچنین معلمان حقوق و مزایای بسیار بالایی دارند. آنها هر روز تنهاچهار ساعت تدریس می‌کنند و البته هر هفته باید دو ساعت در کلاس‌های آموزش ضمن خدمت شرکت کنند. 

 نظام آموزشی، رمز پیشرفت فنلاند

 فنلاند منابع طبیعی چندانی ندارد و به همین دلیل فنلاندی ها، نیروی انسانی را اصلی‌ترین منبع اقتصادی کشور خود می دانند. از نظر فنلاندی ها آموزش و پرورش هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

 در ادامه کلیپی از نظام آموزشی کشور فنلاند در اختیار دوستان قرار می دهیم که با این نظام بیشتر آشنا شوید.

دانلود کلیپ:

نظام آموزشی خلاقانه فنلاند

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۸
Bakhshi and sabagh

نظرات (۳)

۲۷ مهر ۹۴ ، ۱۴:۰۵ امیر محمد طاهری
جالب بود
۰۹ دی ۹۷ ، ۱۴:۵۸ مرتضی نژاد
سلام آقای بخشی
اخیرا متوجه شدم کتابی توسط جنابعالی و یک نفر دیگر (متأسفانه اسمشان خاطرم نیست) درباره چندفرهنگی با رویکرد تطبیقی منتشر شده است
دو تا سوال داشتم:
1. آیا این کتاب را برای درس آموزش و پرورش تطبیقی برای دوره کارشناسی مناسب می دانید (مثلا اول توضیحات حلتبی درباره رویکرد تطبیقی و تاریخچه مختصر مطرح شود و بعد این کتاب به عنوان منبع اصلی ارایه شود)؟
2. چطور میشود این کتاب را تهیه کرد؟ شماره ناشر یا ...؟
۱۲ دی ۹۷ ، ۰۷:۱۵ مرتضی نژاد
سلام آقای دکتر
بی نهایت متشکرم از اطلاعات خوبی که دادید
با این اوصاف حتما کتاب را تهیه میکنم 
آرزوی موفقیت روزافزون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی