ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۰۲ ق.ظ

انشا نویسی، خلایی بزرگ در نظام آموزشی

"علم بهتر است یا ثروت"

"بهترین تابستان من"

"در آینده می خواهید چه کاره شوید"

"دوست خوب ......."

جملات فوق از جمله موضوعاتی است که همیشه به عنوان موضوع انشا برای دانش آموزان در کلاس درس مطرح می شود.

انشاء نوشتن از جمله مهارت هایی است که دانش آموزان باید در طول دوران تحصیلی خود آن را کسب کنند و از آن بهره مند شوند. ولی این امر در کشور برخلاف دیگر کشورها که اخمیت بسزایی به آن می دهند توجه چندانی نمی شود. زنگ انشا از جمله ساعاتی است که در کلاس در معمولا به بطالت می گذرد و البته موضوعاتی هم که به دانش آموزان داده می شود آنقدر کلیشه ای و تکراری است که طی سالیان متمادی برای همه نسل ها گفته می شود.

"انشاء فرزند اندیشه است، فعالیت ذهنی بسیار پیچیده ای است که به مراتب از خواندن دشوارتر است. نوشتن در گرو خلاقیت ذهنی و مستلزم تخیل و تفکر و رشد و فهم آدمی است."

 

درس انشاء یکی از مواد مرتبط با ذهنیت و خلاقیت ذهنی، تصویرسازی و صحنه آفرینی است. اهمیت آن در برنامه های درسی دوره های مختلف به قدری است که می توان آن را زمینه ساز یادگیری خلاق عادت به تفکر، تأمل و تدبر دانست. به ویژه آن که بیشتر پژوهش ها ارتباط میان درس انشاء و عادت مطالعه را مورد تأیید قرار داده اند.پایه و اساس هر نوشته ای حروف و جملاتی است که در مدارس آموزش داده می شود. درس انشاء یکی از مفیدترین ابزارهای آموزش نوشتن است.

"در آمریکا از پایه اول ابتدایی نحوه نوشتن مقاله را تعلیم می دهند و تا سطح دانشگاه از آن به عنوان ابزاری برای سنجش توانایی تحصیلی استفاده می کنند." این گزاره خبری را خانم ماساکو واتانابه، استاد مطالعات تطبیقی در زمینه سبک های اندیشه و آموزش و پرورش در کتاب «پرورش هنر استدلال: الگوهای تبیین اندیشه در فرهنگ آموزش ژاپن و آمریکا» می نویسد. 

ضعف مفرط در عدم مهارت لازم در نگارش یکی از دلایلی است که دانش آموزان در کلاس های درسی خود انشا نویسی درستی ندارند. این امر به سطوح بالاتر تحصیلی هم می رسد به گونه ای که حتی دانشجویان هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیستند.

ضعف در نگارش، از معضلات دانشجویان است

این مشکل در سطوح بالاتر تحصیلی و حتی تحصیلات تکمیلی بروز چشمگیری دارد به گونه ای که حتی دانشجویان نمی توانند متنی ادبی یا علمی را با شیوه صحیح نگارش نمایند. این ضعف ریشه در دوران مدرسه و بی توجهی افراطی به انشا نویسی می تواند داشته باشد.

اردیبهشت سال 1394 همایشی در دانشگاه علامه طباطبایی راجع به موضوع انشا نویسی برگزار گردید که در ادامه خلاصه کتاب همایش را برای دانلود بارگذاری کرده ام.

                                                               دانلود کتاب همایش انشا نویسی

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۹
Bakhshi and sabagh

نظرات (۲)

۲۴ آذر ۹۴ ، ۰۸:۴۹ مهدی ابوفاطمه
اهل تبادل لینک هستید؟
پاسخ:

سلام. بله حتما

۲۶ آذر ۹۴ ، ۰۷:۳۸ مهدی ابوفاطمه
لینک شدید ممنون
پاسخ:
تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی