ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


از مدرسه اغلب به عنوان جایی یاد می شود که انتقال دهنده میراث فرهنگی جامعه و ارزش هاست. تعلیم و تربیت دهنده نسل های آتی جامعه و البته کارکردهای بیشمار دیگری. اما نوعی تصورات از این مقوله نیز می شود که دیدگاهی انتقادی به نوع مدرسه در جامعه دارد. دیدگاه هایی که خواستار نه اصلاح که برچیده شدن آن هستند. فارغ از اینکه این دیدگاه ها درست هستند یا غلط، می توان نوع کارکردهای مدرسه را در بوته نقد گرفت.

 

ایوان ایلیچ فردی بود که به شدت بر سیاست حاکم بر مدارس و البته کل جامعه امروزی نقد داشت. قبل از ایلیچ افراد دیگری نیز نسبت به نظام آموزشی معترض بودند اما تفاوت ایلیچ با آنها این بود که سایر افراد اعتقاد به اصلاح مدرسه داشتند اما ایلیچ معتقد به برچیده شدن نظام آموزش و پرورش است.

ایلیچ معتقد است که آموزش اجباری در قالب قوانین و ساختار خشک و غیر قابل انعطاف مدرسه و دانشگاه موجب حرص و طمع دانش اموزان و دانشجویان در رسیدن به مدارک بالاتر می شود بدون اینکه چیزی به دانش و مهارت عملی آنها اضافه گردد. دولت ها با اموزش اجباری و حتی رایگان باعث مدرک گرایی و نالایقی در میان تحصیل کردگان می شود.

ایلیچ معتقد به نوعی فقر مدرن بود که مدرسه به نحوی باعث ایجاد آن می شود. انحصارطلبی برخی از سازمان ها و نهاد ها عامل اصلی فقر مدرن است که باعث ایجاد طبقه جدیدی از فقرا و تعریف جدیدی از فقر شود. ایلیچ معتقد است جایگزین مدرسه باید شبکه ای باشد که به همه فرصت مساوی بدهد تا بتوانند مسئله مورد توجه خود را با افراد دیگری که انگیزه پرذاختن به همان مسئله را دارند در میان بگذارند در واقع به افراد همان چیز هایی یاد داده شود که به آن علاقه دارند.

پائولو فریره معلم برزیلی می گوید که انسان های بالغ مخصوصا ستمدیدگان پس از اینکه خواندن و نوشتن یاد می گیرند به سمت فعالیت های سیاسی و اجتماعی کشیده می شوند و نسبت به اموری که می نویسند و یا می خوانند نوعی حساسیت پیدا می کنند از قبیل کلماتی مثل آب،زمین،زراعت،رعیت، ارباب.

 جامعه صنعتی بدل به یک دستگاه دیوانه شده است که افراد را از آزادی و خلاقیتشان محروم می کند: این باور ایوان ایلیچ، چهره برجسته «ضد فرهنگ» در سال های 1970 و الهام بخش محیط شناسی سیاسی بود، آیا امروز می توان به او حق داد؟

در ادامه کلیپی برای دانلود قرار می دهیم که بی شباهت با عقاید ایلیچ و فریره نیست. این کلیپ که تحت عنوان "راز بردگی انسان" است، انسان را در یک مرزعه بزرگ نشان می دهد که توسط یک سری ارباب اداره می شوند و اربابان خدماتی مثل آزادی محدود، آموزش و... می دهند تا هر چه بیشتر ما را در خدمت خود بگیرند.

دانلود کلیپ :

راز بردگی انسان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۵
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی