ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


جمعه, ۶ اسفند ۱۳۹۵، ۰۲:۲۷ ب.ظ

یادگیری از طریق بازی + دانلود کلیپ

آموزش و یادگیری از دغدغه های اساسی هر نظام آموزشی و همچنین مخاطبان آنها بالاخص والدین و خانواده ها هستند که با جدیت و حساسیت بالایی روند آموزشی فرزندان خود را دنبال می کنند. نظام آموزشی به دنبال ارتقا سطح خود و تعمق بخشی هر چه بیشتر به یادگیری دانش آموزان است.

در این بین اما تا حد زیادی خیلی از این نظام ها موفق نیستند و عمدتا نمی توانند به خواسته های خود برسند. یکی از دلایل این امر نوع برخورد آنها با شیوه های آموزشی در مدارس و مراکز آموزشی  است. در کشورهایی نظیر کشور ما شیوه های یادگیری عمدتا بر غالب سنتی معلم محوری پیش می رود، البته طی چند سال گذشته تا حدی این امر تعدیل شده و برخی از مراکز آموزشی عمدتا خصوصی توانسته اند تا حدی روند آموزشی خود را بروز نمایند و خودکاری و خودکاوی دانش آموزان را محور قرار دهند.

بازی یکی از روش هایی نوین است که در عرصه آموزشی به تدریج مورد توجه مدارس و متولیان آموزش قرار می گیرد. کودکان و دانش آموزان از طریق بازی می آموزند و این آموختن تاثیری بسیار بالاتر از روش های معمول دارد، کودک و دانش اموز هنگام بازی همه توجه اش معطوف به یادگیری است. کودک با همه وجود می آموزد و آموزش می دهد.

پیاژه  می‌گوید کودکان به هنگام بازی تجربه کسب می‌کنند، به رابطه علت و معلولی بین روابط پی می‌برند، ادراک و تصور خود را رشد می‌دهند و به این ترتیب به ساختن مفاهیم در ذهن و روان خود می‌پردازند.

توانایی‌ها و اعتماد به نفسی که کودک از طریق بازی کسب می‌کند بسیارآسانتر از آموزش سنتی به دست می‌اید. چرا که کودک دربازی؛ صمیمانه و آزادانه، احساسات خود را ابراز می‌کند و قواعد ارتباط با کودکان هم‌سن خویش را می‌آموزد که در نهایت به نوعی فهم ارتباطی می‌انجامد.

از سوی دیگر، بازی وسیله‌ای نیز برای کشف استعدادها و قابلیت‌های کودک است. بازی می‌تواند به ما نشان دهد که کودک درچه سطحی از رشد قراردارد و به چه چیزی علاقه‌مند است. با این شناخت و با بکارگیری ابزار و رفتارمناسب، بهترمی‌توان باعث شکوفایی هرچه بیشتراین استعدادها و توانایی‌ها شد.

04

افلاطون بر این عقیده است که پس از تولد کودک، باید زندگانی او همراه با حرکت و جنبش باشد و نیز شرایط زندگانیش چنان باشد که از یک سو دستخوش درد، ترس و تشویق نباشد و از سوی دیگر نازپرورده بار نیاید.

کومنیوس کوشش داشت با بکار بستن اصولی که به آن معتقد بود، تا آن جا که می تواند کار دشوار مدرسه را آسان کند و جریان آموزش را به صورت خوشایند و حتی بازی و سرگرمی در آورد.  

جان لاک درباره آموزش به کودکان، بر خوشایند کردن جریان آموزش تأکید می نهد و بازی و سرگرمی را برای فراگرفتن الفبا و به کار بردن کتاب های داستان را برای آموزش خواندن پیشنهاد می کند.

فروبل برای نخستین بار به برپا کردن باغ کودکان یا کودکستان می پردازد و با این نام گذاری این نکته را می رساند که کودکان مانند نهال هایی هستند که طبیعت، نیروی حیاتی رشد و تحول را در درون آنها نهاده است و این نیروها به طور طبیعی و با پیمودن مراحل طبیعی جلوه گر می شوند.

به عقیده ابن سینا هدف از آموزش کودک پنج چیز است: ایمان، اخلاق نیکو،  تندرستی، سواد، هنر و پیشه

برنامه تحصیل به نظر غزالی عبارت است از: قرآن، خواندن و نوشتن، اخبار، اخلاق، ادب، حکایات پارسایان،روزی یک ساعت بازی.

دانلودکلیپ:

آموزش از طریق بازی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۶
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی