ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۱۱ ق.ظ

تربیت اخلاقی بر اساس الگوی دعوت علامه طباطبایی

مرکز تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در راستای بحث گفتمان سازی و ترویج تعلیم و تربیت اسلامی با دعوت از اساتید برتر  و صاحبنظران علوم تربیتی دانشگاه های تهران می پردازد. در این راستا اساتیدی که در موضوعات خاص صاحب نظر و تالیفاتی هستند دعوت و ایشان به ارایه بحث های تخصصی در جمع اعضای هیات علمی و پژوهشگران و دانشجویان دکتری این مرکز می پردازند. در پست های قبلی مباحث دو نفر از اساتید را با بحث های تخصصی شان قرار دادیم که در ادامه می توانید مشاهده نمایید:

روش شناسی پژوهش تطبیقی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

تربیت شهروندی در اسلام

در این پست بنا دارم سومین برنامه از سلسله نشست های تحصصی را ارایه دهم. جناب آقای دکتر محمد حسنی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش بیشتر در حوزه آموزش و پرورش با مبحث ارزشیابی توصیفی مطرح است اما در کنار این موضوع و مبحث مهم بحث تربیت اخلاقی هم چزو علایق و اندیشه های ایشان است که چندین کتاب هم در این زمینه تالیف و ترجمه نموده اند. در این نشست با موضوع رویکرد تربیت اخلاقی بر مبنای نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی، با ارایه بحثی جذاب و مهم پرداختند و با استقبال حضار و اساتید هیات علمی گروه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه به جلسه دوم هم کشیده شد که در آینده برگزار خواهد شد.

جناب آقای دکتر حسنی:

یک از مسائل مهم واساسی در سلسله مباحث فلسفی ، آموزش و پرورش موضوع ارزش هاست. زیرا یکی از کارکردهای اساسی آموزش و پرورش انتقال ارزش های نظام ارزشی جامعه است . این موضوع درسابقه اندیشه های بشری جلوه ای متمایز داشته و در زمانه ماهم به یکی از پرچالش ترین مباحث فلسفی تبدیل شده است. به گفته دونالد باتلر تربیت بیش از هر نهاد دیگر با ارزش ها سروکاردارد و هیچ نهاد دیگری به اندازه این نهاد به دنبال تحقق ارزش هاست و به گفته جورج نلر در آموزش و پرورش همه جا سخن از ارزش هاست.
در زمانه ما نیاز به توجه به ارزشها خاصه ارزش های اخلاقی بیش از هر زمان دیگر احساس می گردد. در کشور ماهم علی رغم توجه به تربیت ارزشی واخلاقی در نظام آموزش وپرورش شواهد حاکی از آن است که به دلیل تحولات سیاسی واجتماعی در قرن اخیر و به هم خوردن ترکیب اقشار جامعه نظام های اخلاقی سنتی – روایی ،فلسفی ،عرفانی، جوانمردی، حکومتی – کارایی گذشته خود را از دست داده اند.
و مابیش از هر زمان دیگری به مباحث تئوریکی تربیت ارزشی و اخلاقی نیاز داریم. علی رغم پیشینه ای نسبتاَ وسیع در حوزه اخلاق که در ادبیات علمی و فلسفی و دینی کشور ما وجود دارد وبنابر دلایلی که در حوصله این گفتار نیست به بسط وگسترش آن عنایتی نشده است. گویی به گونه ای سیری کاذب در این باره احساس شده است و لذا اندیشه های بومی که بسیار مستعد و حاصلخیز می باشند به کناری نهاده شده اند.
یکی از صاحبنظران در حوزه ارزش ها واخلاق علامه طباطبایی است که نظریه ادراکات اعتباری ایشان در فلسفه اسلامی ابتکاری محسوب می گردد. این نظریه علی رغم این بداعت و تازگی با اندیشه های فلسفی گذشته ارتباط می دارد و با نظر فلاسفه غربی چون هیوم تاحدی شبیه می باشد.
بنا بر آنچه گذشت با توجه به این که این نظریه از نظریات بومی کشور است و برخاسته از سنتی فلسفی ایرانی است و همچنین قوت و استحکام افکار فلسفی علامه تلاش این بحث و  نشست  براین است که نشان دهد که دیدگاه ارزش شناسی علامه طباطبایی چیست و این دیدگاه ارزش شناسی چه نتایجی در زمینه تربیت اخلاقی –هدف– اصول و روش به دنبال دارد.

دانلود صوت:

تربیت اخلاقی بر اساس الگوی دعوت علامه طباطبایی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۰۴
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی