ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


مرکز تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در راستای بحث گفتمان سازی و ترویج تعلیم و تربیت اسلامی با دعوت از اساتید برتر  و صاحبنظران علوم تربیتی دانشگاه های تهران می پردازد. در این راستا اساتیدی که در موضوعات خاص صاحب نظر و تالیفاتی هستند دعوت و ایشان به ارایه بحث ها یتخصصی در جمع اعضای هیات علمی و پژوهشگران و دانشجویان دکتری این مرکز می پردازند.

در این زمینه جناب آقای دکتر محمد حسن میرزا محمدی، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد به ارایه موضوع روش شناسی پژوهش تطبیقی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی پرداخته اند که در ادامه چکیده بحث ایشان و هم چنین صوت نشست برای دانلود ارایه می شود.

چکیده تفصیلی:
انسان موجودی مقایسه گر است و ما معمولا در حال تطبیق هستیم. لکن تطبیق به عنوان یک فرایند روش مند، دارای ویژگی های خاصی است که ان را از یک کار عادی و روزمره ممتاز می کند. در انجام مطالعه علمی نیز تطبیق جایگاه مهمی دارد. تطبیق به عنوان یک روش تحقیق در رشته های مختلف علمی مطرح می شود. یکی از کاربرد های مهم تطبیق، استفاده ان در فلسفه تعلیم و تربیت به معنای اعم، و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به معنای اخص می باشد.

تطبیق به عنوان یک روش تحقیق در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، حوزه نوینی است. ورود به این حوزه مستلزم فهم دقیق معنا، و حدود و ثغور ان است. چه بسا مطالعات زیادی تحت عنوان تطبیق در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی انجام شده باشد لکن به واقع نتوان آن ها را مطالعه تطبیقی در معنای درست ان دانست. بر اساس مراتب فوق، در این نشست، ابتدا مفهوم و پیشینه تطبیق در فلسفه تعلیم و تربیت به معنای اعم، و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به معنای اخص گفته می شود، آن گاه تنگناها و پیش بایست های تطبیق بیان می گردد و در اخر هم، ورود مختصری به رویکردها و روش های پژوهش تطبیقی خواهد شد.

دانلود صوت نشست:

روش شناسی پژوهش تطبیقی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۰۳
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی