ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


سه شنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۵۰ ق.ظ

فیلم کوتاه حشره

کریستوفر نولان (Christopher Nolan) کارگردان سرشناس هالیوود، در اولین تجربه‌ی سینمایی خود فیلم کوتاه حشره را ساخته است. این فیلم کوتاه 2 دقیقه و 58 ثانیه‌ای تصویر مردی (با بازی جرمی تئوبالد) را به نمایش می‌گذارد که در آپارتمان کثیفش قصد کشتن حشره‌ای را دارد و در پایان یک اتفاق غافلگیر کننده رقم می‌خورد.

مردی که قصد کشتن یک حشره را دارد، در انتها موفق می‌شود نسخه‌ای مینیمال (شبیه به یک سوسک) از خودش را با دمپایی از پا دربیاورد. جدا از این‌که ماهیت حشره ما را به یاد داستان مسخ کافکا می‌اندازد و فضای پوچ و ابزوردی را برای مخاطب می‎سازد، نولان حربه‌ی آخر خود را زمانی وارد می‌کند که باز هم فضا را می‎شکند و با ارائه‌ی ورژنی ماکسیمال از آن مرد، با اختلاف زمانی اندکی می‌بینیم که ابژه‌ی اصلی فیلم نیز زیر فشار ضربه‌ی دمپایی غول آسا از پا درمی‌آید.

این شکل روایت علاوه بر ساختار بدیع خود در آن سال‌ها، حرف مهمی را به مخاطب القا می‌کند. همواره قدرت و استفاده از آن در مقابله با ضعیف‌ترها از خصوصیات تیره‌ی نهاد آدمی است. همان‌طور که به راحتی همه‌ی ما به واسطه‌ی قدرت فیزیکی خود بر موجودات ریزنقش (به ویژه حشرات) با بی رحمی تمام برخورد کرده‌ایم، باید انتظار این فرآیند را داشته باشیم که اگر روزی موجوداتی غول پیکر در زمین دیده شدند، به راحتی ما را زیر پای خود له کنند، بدون آن‌که کوچکترین احساس ترحمی نسبت به نابودی ما داشته باشند. این ذهنیت روانشناسانه دستمایه‌ی ساخت فیلم کوتاه حشره به کارگردانی کریستوفر نولان شده است. امیدواریم از تماشای این فیلم کوتاه لذت برده باشید.

 

دانلود فیلم کوتاه:

حشره

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۰/۲۰
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی