ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


سه شنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۰۷:۲۶ ق.ظ

رهایی از دره مرگ آموزش و پرورش/ رابینسون

این سخنرانی از مجموعه سخنرانی های فوق العاده تاثیر گذار سِر کِن رابینسون (Sir Ken Robinson) در TEDx سال ۲۰۱۳ میلادی است. سِر کِن رابینسون نویسنده، سخنران و مشاور سرشناس در زمینه آموزش و پرورش در دنیاست.

 

آقای رابینسون سه اصل حیاتی برای شکوفایی ذهن انسان بیان می‌کند - و اینکه چگونه فرهنگ فعلی سیستم آموزش و پرورش مانع این شکوفایی می‌شود. در یک صحبت با مزه و تکان دهنده، او به ما می‌گوید که چگونه از "دره‌ی مرگ" آموزش و پرورش که ما در حال حاضر با آن رو به رو هستیم بگریزیم، و چگونه نسل جوان خود را با کنترل شرایط و فرصت ها پرورش دهیم.

http://s8.picofile.com/file/8273096226/bcc9caebb0a5b99f5c00c3996092239a.jpg

بخشی از مطالب سخنرانی ایشان:

مشکل اساسی اینجاست که کودکان از مدرسه لذت نمی برند و از بابت حضور در مدرسه هیچ سود قابل توجهی نمی برند. با وجود هزینه های بسیار بالا برای آموزش و پرورش کودکان و ابتکار در روش های آموزش، مشکل اینست که مسیر همه ی اینها اشتباه است. سه اصل وجود دارد که باعث رشد و شکوفایی زندگی بشر می شود و فرهنگ فعلی آموزش و پرورش با آنها در تناقض است. البته بیشتر معلم ها باید تحت همین شرایط کار کنند و بیشتر دانش آموزان هم مجبورند این وضعیت را تحمل کنند.

اصل ۱: انسان ها به طور طبیعی متفاوت و متنوع هستند. (تحصیل در آموزش و پرورش بر مبنای انطباق است و نه تنوع) چیزی که مدارس به آن تشویق می شوند این است که بفهمند کودکان چه کارهایی را می توانند در یک طیف باریک موفقیت انجام دهند. یعنی تمرکز تنها بر روی علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات! اینها مهم هستند ولی نقش هنر، علوم انسانی و تربیت بدنی چه میشود؟

اصل ۲: اصلی که زندگی انسان را به سمت شکوفایی می برد، کنجکاوی است. اگر شما بتوانید جرقه ی کنجکاوی را در یک فرد بزنید، او خودش بدون هیچ کمک زیادی به سمت یادگیری می رود. کنجکاوی موتور موفقیت است.

تدریس یک کار خلاقانه است.

تمرکز آموزش و پرورش به جای آموزش و یادگیری بر روی امتحان گرفتن است. امتحان گرفتن فقط به تشخیص این موضوع کمک می کند و نه به رشد آن.

اصل ۳: زندگی بشر ذاتاً خلاقانه است. و یکی از نقش های آموزش و پرورش این است که این قوه خلاقیت را بیدار کند و توسعه دهد. ولی به جای این، ما فرهنگ استاندارد سازی داریم! سیستم آموزش و پرورش یک سیستم مکانیکی نیست، بلکه یک سیستم انسانی است و وابسته به مردم است. مردمی که می خواهند یاد بگیرند.

دانلود کلیپ:

رهایی از دره مرگ آموزش و پرورش/ رابینسون

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۷/۲۶
Bakhshi and sabagh

نظرات (۱)

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب بر محور تفکر اومانیستی است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد و مسلمانان نباید نظام آموزشی خود را بر اساس این علوم قرار دهند.

تمدن بدلی bornos.blog.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی