ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


کتاب «چندفرهنگی در نظام های آموزشی (با رویکرد تطبیقی)» روانۀ بازار نشر شد. دکتر اکبر رهنما، حامد بخشی و رعنا صباغ، این کتاب را به کوشش انتشارات آوای نور به چاپ رساندند.


مولفین در مقدمه کتاب در توضیح آن چنین آورده اند:
برنامه درسی معطوف به خرده فرهنگ ها در نظام تعلیم و تربیت کشورها از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است و تنوع فرهنگی نیز واقعیتی غیرقابل انکار است که در رویکرد آموزش چندفرهنگی باید بدان توجهی شایسته نمود؛ لذا تنوع فرهنگی نسبت به تفاوت های گروهی در دستاوردهای مادی و غیرمادی جلوه‌گر می‌شود.
هدف اساسی آموزش چندفرهنگی به زعم صاحب نظران این قلمرو نائل گردیدن به موضوع برابری و عدالت آموزشی است. ضرورت توجه به آموزش چندفرهنگی در کشورمان نیز از آن جهت مطرح است که فرهنگ ایرانی شامل خرده‌فرهنگ‌ها، قومیت‌ها، نژادها، زبان ها و گویش های مختلف و متفاوتی است. پیداست آموزش های «تک فرهنگی» در کشورهایی نظیر کشور ما وافی به مقصود نبوده و ضروری است که به الزامات آموزش های چندفرهنگی در ایران توجه کرد. سه عنصر مهم نظام تربیتی شامل برنامه‌های درسی و آموزشی، تربیت معلم و مربی، الگوها و شیوه‌های تدریس مبتنی بر ویژگی های خرده فرهنگ های بومی در سطوح تحصیلی مختلف باید دچار تحول و دگرگونی گردد تا نتایج آموزشی و تربیتی موثری حاصل شود.

کتاب حاضر در این راستا تهیه و تدوین گردیده است و مولفان امیدوارند که در این اثر، سهمی هرچند اندک در برآورده شدن نیازهای مربوط به آموزش چندفرهنگی داشته و گامی باشد به سوی عدالت آموزشی و تربیتی که یکی از دستاوردهای مهم آموزش های چند فرهنگی و در نظر گرفتن تنوع و تکثر دیدگاه های فراگیران است.

 

برای تهیه کتاب فوق می توانید به آدرس انتشارات آوای نور: تهران- میدان انقلاب- خیابان 12فروردین-خیابان شهید نظری- پلاک 99-طبقه2. شماره تلفن(66967355-021)، مراجعه نمایند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۷/۱۵
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی