ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


شنبه, ۹ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۱۹ ق.ظ

سواد، خوانش کلمه و جهان/ پائولو فریره

پائولو فریره متفکری است که، در قرن بیستم، اندیشه هایش در زمینه ی تعلیم و تربیت در کشورهای فقیر، تأثیر گذار بود و هنوز هم قابل توجه است. فریره در برزیل در خانواده ای فقیر متولد شد (1921 م). دکترای خود را در رشته ی فلسفه ی تعلیم و تربیت گرفت. اندیشه های ضد استعماری و ستم ستیزانه ی او باعث شد، پس از کودتای نظامیان در برزیل، دستگیر و تبعید شود. کتاب سواد مقدمه سواد و پداگوژی توانمندسازی سیاسی هنری ژیرو می باشد.

فریره کتاب سواد را به این شکل معرفی می کند:

در سواد: خوانش کلمه و جهان، به دنبال چشم اندازی از سواد به مثابۀ فرمی برای سیاست فرهنگی هستیم. در تحلیل ما، سواد بدل به ساختاری معنادار میشود تا حدی که به مثابۀ مجموعه ای از اعمال دیده می شود که در جهت توانمندسازی یا نا توانمندسازی مردم عمل میکند. در معنای وسیع تر، سواد اینطور تحلیل شده است.

http://s8.picofile.com/file/8311269368/32743743.JPG

 

بخشی از کتاب:

 

بحران بیسوادی معمولاً به کشورهای جهان سوم منتسب می شود. بااینحال، بیشتر و بیشتر بیسوادی توسعۀ مداوم کشورهای بسیار صنعتی را تهدید می کند. بحران بیسوادی در سراسر جهان، اگر با آن مبارزه نشده باشد، ضعف نهادهای دموکراتیک و بیعدالتی، و روابط قدرت نامتقارن که مشخصۀ ماهیت متناقض دموکراسیهای معاصر است را تشدید خواهد کرد.حداقل تا حدی، نهضت سوادآموزی انتقادی، «بحران دموکراسی» به منظور غلبه بر این باید برقرار شود. نهضت سوادآموزی است که باید از بحثهای کنونی دربارۀ بحران سواد فراتر رود، که تمایل به بازیافت مفروضات و ارزشهای قدیمی در رابطه با معنای سودمندی سواد دارد. به معنای این تصور که سوادآموزی یک فرایند مکانیکی ساده است که بیش از حد بر اکتساب فنی مهارتهای خواندن و نوشتن تأکید دارد.

کتاب سواد که توسط پائولو فریره نوشته شده است.که با ترجمه ی حسام حسین زاده به انجام رسیده است.

 

دانلود کتاب:

سواد، خوانش کلمه و جهان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۷/۰۹
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی