خودآموزی کودکان + دانلود سخنرانی
"دانش آموز را ذهن پرورده باید، نه مغز انباشته"
در یادگیری، آمادگی دانش آموز باید مدنظر قرار گیرد. آمادگی ذهنی و عاطفی، باید با استفاده از اطلاعات و معلومات ایجاد شود. عواملی بر یادگیری در محیط آموزشی موثر خواهند بود از جمله: فضاهای آموزشی که باید شاد و پرنشاط باشند تا دانش آموز در آنها احساس امنیت عاطفی نماید، انگیزه، علاقه، رغبت، نگرش مثبت، پشتکار، تشویق، هدف، روشهای تدریس متناسب با طرز تفکر و سطح تواناییهای فرد و ... .
فعالیت و خودکاری دانش آموز تاثیری شگرف بر یادگیری او خواهد داشت به گونه ای که اگر معلم یا والدین امری را به طریق القا به کودک بیاموزند دیر یا زود آن را فراموش خواهد کرد اما اگر خود دانش آموزان با تلاش و خود کاری و خودکاوی مطلبی را یاد بگیرد هرگز فراموش نخواهند کرد.
کودکان با قرار گرفتن در فضای یادگیری می توانند خود بیاموزند و آموخته های خود را به دیگر کودکان نیز آموزش دهند.
دکترسوگاتا میترامحقق هندی و استاد تکنولوژی اموزشی دانشگاه نیوکاسل انگلستان قانع شده است که کودکان میتوانند تقریبا هر چیزی را بهخودشان یاد بدهند- به عبارت دیگر آنها میتوانند بدون هدایت رسمی به اهداف آموزشی دست یابند. میترا میگوید برای این کودکان آموزش رسمی دست کم آنچنان که در بریتانیا اجرا میشود، فایده چندانی ندارد.
میترامعتقد است که یادگیری خودسازماندهیشده بخشی مهمی در آموزش خواهد بود. "ممکن است 10 راه متفاوت برای انجام این کار باشد. من معتقدم که به یکی از این راهها رسیدهام."
وی که به خاطر کارش برنده جایزه سه میلیون دلاری(TED)شده است، از این پول برای برپایی لابراتواری در دهلی نو استفاده خواهد کرد که ایدههای او برای "مدرسه درون ابر" را به آزمایش خواهد گذاشت.
در ادامه سخنرانی ایشان را در همایشTEDدرباره خودآموزی کودکان برای دانلود قرار داده که انشالله دانشجویان و دوستان عزیز علوم تربیتی استفاده نمایند.
دانلود کلیپ: