ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


يكشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۱:۳۶ ب.ظ

خودآموزی کودکان + دانلود سخنرانی


یادگیریاز ارکان بسیار مهم آموزش و پرورش است. یادگیری، تغییرات کم و بیش دائمی در رفتار بالقوه فرد، در اثر تجربه می باشد این تغییرات یادگیری نسبتاً پایدار بوده و ناگهانی نیستند. تغییر در رفتار، بالقوه است، یعنی احتمال دارد که فرد چیزی یا مطلبی را یاد گرفته ، اما نشان ندهد . این تغییرات ، در اثر تجربه رخ می دهد، به این معنا که دانش آموز باید با محیط خود در تعامل باشد ( تأثیر بپذیرد و تأثیر بگذارد ) تا مطلبی را یاد بگیرد.

"دانش آموز را ذهن پرورده باید، نه مغز انباشته"

در یادگیری، آمادگی دانش آموز باید مدنظر قرار گیرد. آمادگی ذهنی و عاطفی، باید با استفاده از اطلاعات و معلومات ایجاد شود. عواملی بر یادگیری در محیط آموزشی موثر خواهند بود از جمله: فضاهای آموزشی که باید شاد و پرنشاط باشند تا دانش آموز در آنها احساس امنیت عاطفی نماید، انگیزه، علاقه، رغبت، نگرش مثبت، پشتکار، تشویق، هدف، روشهای تدریس متناسب با طرز تفکر و سطح تواناییهای فرد و ... .

فعالیت و خودکاری دانش آموز تاثیری شگرف بر یادگیری او خواهد داشت به گونه ای که اگر معلم یا والدین امری را به طریق القا به کودک بیاموزند دیر یا زود آن را فراموش خواهد کرد اما اگر خود دانش آموزان با تلاش و خود کاری و خودکاوی مطلبی را یاد بگیرد هرگز فراموش نخواهند کرد.

کودکان با قرار گرفتن در فضای یادگیری می توانند خود بیاموزند و آموخته های خود را به دیگر کودکان نیز آموزش دهند.

دکترسوگاتا میترامحقق هندی و استاد تکنولوژی اموزشی دانشگاه نیوکاسل انگلستان قانع شده است که کودکان می‌توانند تقریبا هر چیزی را بهخودشان یاد بدهند- به عبارت دیگر آنها می‌توانند بدون هدایت رسمی به اهداف آموزشی دست یابند. میترا می‌گوید برای این کودکان آموزش رسمی دست کم آنچنان که در بریتانیا اجرا می‌شود، فایده چندانی ندارد.

میترامعتقد است که یادگیری خودسازماندهی‌شده بخشی مهمی در آموزش خواهد بود. "ممکن است 10 راه متفاوت برای انجام این کار باشد. من معتقدم که به یکی از این راه‌ها رسیده‌ام." 

Mitra in 2012

وی که به خاطر کارش برنده جایزه سه میلیون دلاری(TED)شده است، از این پول برای برپایی لابراتواری در دهلی نو استفاده خواهد کرد که ایده‌های او برای "مدرسه درون ابر" را به آزمایش خواهد گذاشت.


در ادامه سخنرانی ایشان را در همایش
TEDدرباره خودآموزی کودکان برای دانلود قرار داده که انشالله دانشجویان و دوستان عزیز علوم تربیتی استفاده نمایند.

دانلود کلیپ:

کلیپ کودکان خود می توانند بیاموزند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۱
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی