ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲ ق.ظ

تعلیم و تربیت در عصر ظهور

در هر جامعه ای مدینه فاضله و آرمان شهری است که برای رسیدن به آن تلاش می شود. در جوامع اسلامی و بالاخص شیعی حیات طیبه که تحقق امل و تمام آن در عصر ظهور اتفاق می افتد به عنوان مدینه فاضله محوریت دارد. در این زمینه باید دید در آن دوران طلایی و آرمانی چه سرنوشتی در انتطار مباحثی مثل تعلیم و تربیت است.

از همین رو این مدینه فاضله در محوریت بسیاری از پژوهش های علوم بالاخص تعلیم و تربیت واقع شده است. می خواهیم در این پست به بررسی تعلیم و تربیت در عصر ظهور بپردازیم، که خود می تواند ایده ای برای پژوهشگران در طی تحقیقات و پایان نامه های خود باشد.

کتاب تعلیم و تربیت در عصر ظهور توسط رحیم کارگر تالیف شده که از سه فصل اصلی مانند تعلیم و تربیت قدسی(بصیرت اخلاقی)، ساز و کارهای تعلیم و تربیت مهدوی و ویژگی‌های تربیت مهدوی تشکیل شده است. مباحثی در زمینه بصیرت اخلاقی در لغت و اصطلاح، بصیرت اخلاقی در فرهنگ‌نامه تعلیم و تربیت، رشد فکری و اخلاقی انسان در عصر ظهور، چگونگی شکوفایی تعلیم و تربیت، فرهنگ تغییر یا تغییر فرهنگی، علل مشکلات از دیدگاه امام خمینی(ره)، علل ناراستی‌های قبل از ظهور از دیدگاه روایات، قساوت و ناراستی قلوب، نبود حق و عدالت، کفر و تباهی جوامع، مرگ انسانیت و اوج شیطنت ابلیس، ضعف ایمان و دینداری، تکامل فراگیر، کمال مطلوب انسان، تحقق کمال نهایی و بایستگی انقلاب اخلاقی و تربیتی در فصل تعلیم و تربیت قدسی(بصیرت اخلاقی) مطرح شده است.


در فصل دوم مطالبی در زمینه شکوفاسازی عقول انسانی، فرهنگ‌سازی جامع، تاثیرگذاری معنوی، پالایش ناپاکی‌های درونی، مانع‌زدایی و تغییر ساختارهای فرهنگی، شکوفایی فطرت انسانی، ترویج و تثبیت ارزش‌های اخلاقی، کنترل و نظارت فراگیر، درمان بیماری‌های روحی، تقویت باورهای اعتقادی و ایمانی، تعلیم حکمت و دانش، بازسازی هویت و منزلت انسانی، تطهیر و نورانی کردن جامعه، برپاداشت سیاست فاضله، نقش اثرگذار صالحان و پاکان، ایجاد غنای واقعی در بشر، بهسازی اخلاق کارگزاران، حاکمیت اندیشه قرآنی، پررنگ کردن ماهیت عبادی انسان، رفع نیازهای مادی و تعدیل خواسته‌ها، وحدت و الفت انسان‌ها، فراگیری و همگانی شدن تعلیم و تربیت، ارشاد و نصیحت‌گری و مفاسدزدایی از جامعه و اجرای تعالیم و قوانین الهی تبیین شده است.

نویسنده در فصل سوم در قالب 13 بخش به بیان مطالبی مانند فضیلت‌محوری و معنویت‌گرایی تربیت،‌ خردورزی و اصول‌گرایی تربیت، اصلاح‌گرا و تحول‌بخش بودن تربیت، آرمانی و هدفمند بودن تربیت، ولایت‌گرایی و امامت محور بودن تربیت، فراگیری و چندبعدی بودن تربیت، آیینی و دین‌گرا بودن تربیت، تعادل‌بخش و اعتدال‌گرا بودن تربیت، قدسی و الهی بودن تربیت، شکوفاکننده و کمال‌گرا بودن تربیت، مشفقانه و مردم‌گرا بودن تربیت، پویایی و منعطف بودن تربیت و جامع و بنیادی بودن تربیت می‌پردازد.

مطالبی با عناوین الگوهای اصلاح و تغییر، باورها و بینش‌ها، عادت‌ها و منش، خلقیات و خصلت‌ها، ایده‌ها و ارزش‌ها، نیازها و خواسته‌ها، آداب و رسوم در فصل اصلاح‌گرا و تحول‌بخش بودن تربیت مطرح شده است.

دانلود کتاب:

تعلیم و تربیت در عصر ظهور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی