ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


يكشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ق.ظ

استفاده از بازی در آموزش

کارشناسان می گویند آموزش در دوران کودکی تاثیر مثبتی بر رشد فرد در آینده دارد. اما آیا این آموزش باید خشک و جدی باشد؟ چگونه می توان از بازی در آموزش استفاده کرد؟ آیا می توانید فرزندتان را از سنین خیلی پایین برای رفتن به دانشگاه آماده کنید؟ آیا منطقی است که به کودک چهار ساله شکسپیر یا شطرنج بیاموزید؟

بازی و بازی کردن بخش جدایی ناپذیر دوران کودکی است. اما چطور می توان با ترفندهایی خاص به آن رنگ و بوی آموزشی داد؟ محققان آموزش معتقدند که بازی کردن کودکی، هم نقش مهمی در رشد مهارتهای شناختی کودک دارد، و هم شالوده یک عمر یادگیری را فراهم می کند.

تقویت خلاقیت و افزایش استقلال شخصیت کودک با بازی «آنجی» در چین

در چین آموزش بطور سنتی بر مبنای یادگیری طوطی وار است. اما روش آموزشی ای که برای ۱۴ هزار کودک ۳ تا ۶ سال در مهد کودکهای دولتی منطقه «آنجی» در شرق کشور به کار برده می شود، کاملا با شیوه سنتی تفاوت دارد. این رویکرد آموزشی مبتنی بر بازی ای است که «آنجی» نام دارد.

در این روش آموزشی، کودکان صبح پس از انجام نرمش صبحگاهی به جای اینکه تمام روز را جلوی تخته سیاه بگذرانند، در محوطه بیرون مهدکودک با قطعاتی که از گیاهان درختان بامبوی این منطقه تهیه شده، مشغول ساخت و ساز می شوند: فروشگاه، کافی شاپ و هر چه دلشان بخواهد، می سازند. مربی مهد کودک از کودکان حین بازی کردن فیلم می گیرد. این معلمان در نظام آموزشی ای تربیت شده اند که در آن آموزگار باید تمام مدت دانش آموز و کوچکترین رفتار او را زیر نظر داشته باشد. در پایان روز مربی از کودکان می خواهد که بگویند چه چیزهایی ساخته اند.


ایالات متحده؛ آشنایی با شطرنج و شکسپیر از چهار سالگی

«معمولا یادگیری خواندن و نوشتن در اینجا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر می شود، چون کودکان با داستانهایی پیچیده تر از آن چه معمول است روبرو می شوند . با شطرنج در سه سالگی آشنا می شوند و علاوه بر این که یاد می گیرید شطرنج بازی کنند، و حافظه شان تقویت می شود و بهتر حساب می کنند و مهارتهایشان در انجام کارهای عملی هم بیشتر می شود، و خواندن و نوشتن را هم بهتر یاد می گیرید.» شهریه مدرسه «گودارد» تقریباً بیست هزار دلار در سال است که دو برابر هزینه مدارس دولتی است.

دانلود کلیپ:

استفاده از بازی در آموزش

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۲۹
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی