ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۵۰ ق.ظ

تعلیم و تربیت در اسلام

بحث تعلیم و تربیت در دین مبین اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است، چراکه این موضوع، بحث ساختن انسانهاست. همواره یک مکتب که دارای هدفهای مشخص است و مقررات همه جانبه‏ ای دارد و به اصطلاح سیستم حقوقی و سیستم اقتصادی و سیستم سیاسی دارد، نمی‏تواند یک سیستم خاص آموزشی نداشته باشد. یعنی‏ مکتبی که می‏خواهد در مردم طرحهای خاص اخلاقی، اقتصادی و سیاسی را پیاده‏ کند بالاخره اینها را برای انسانها می‏خواهد، اعم از اینکه هدف، فرد باشد یا جامعه، که این خود مسأله‏ ای است، که در همین جا باید بحث بشود. اگر هدف، جامعه باشد، بالاخره این افراد هستند که به وسیله آنها باید این طرحها پیاده شود. افراد باید آموزش ببینند و طوری پرورش پیدا کنند که همین طرحها را در اجتماع پیاده کنند. و اگر هدف فرد باشد نیز [بدیهی است که آموزش و پرورش افراد ضروری است]. در اسلام، هم اصالت فرد محفوظ است و هم اصالت اجتماع، یعنی فرد خودش خالی از اصالت نیست.
 http://s7.picofile.com/file/8253419784/3730_jpg.png
طرحی و برنامه ‏ای برای‏ ساختن فرد وجود دارد، اعم از اینکه فرد را باید ساخت برای طرحهایی که‏ برای اجتماع و جامعه است- و این طرح و برنامه را به عنوان مقدمه ساختن‏ اجتماع در نظر بگیریم- یا فرد را باید ساخت از این نظر که هدف ، ساختن‏ افراد است، و یا از یک نظر جمعی فرد باید ساخته بشود ، هم از آن جهت‏ که باید مقدمه‏ای و ابزاری برای ساختن اجتماع باشد و هم از نظر اینکه‏ خودش هدف است. اینجاست که ما باید با اصول تعلیم و تربیت اسلامی آشنا بشویم.
 استادِ شهید مرتضی مطهری، معلم بزرگ انقلاب اسلامی، در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام، به دقت و با دیدی بسیار متفاوت و مبسوط به این بحث مهم پرداخته است. شما می توانید فایل PDF این کتاب ارزشمند را با کلیک بر روی تصویر زیر دانلود نمایید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۲۷
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی