ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۸:۳۰ ق.ظ

گسترش مرز بی سوادی/ براستی با سوادیم؟

 فرد بیسواد آسیب دیده، آسیب پذیر و آسیب رسان است و آمار بی سوادی و کم سوادی 30 درصد زندانیان و 90 درصد معتادین نیز نشانگر آسیب رسان بودن افراد بی سواد است.  آموزش و پرورش با کیفیت سبب افزایش اعتماد به نفس ملت و تکیه بر توان علمی کشور در مسیر توسعه خواهد شد. باقرزاده با بیان اینکه آموزش و پرورش با کیفیت هزینه‌بر و سرمایه ای گرانبها محسوب می شود، ناگزیریم برای دستیابی به این امر به مشارکت پایدار مردم در تعلیم و تربیت روی آوریم.

می توان چند نکته را مد نظر قرار داد:

یک.تعریفی که از سواد اکنون در جامعه می شود کما فی السابق به مانند گذشته اطلاق به توانایی های ابتدایی خواندن، نوشتن و حساب کردن دارد. به عبارتی بر مهارت های ابتدایی و یا کمی بالاتر از مد نظر است.

از این حیث می توان به نتیجه ارقام فوق استناد به درصد بی سوادان و کم سوادان نمود.

دوم.تعریف جدید از سواد که توسط نهادهای بین المللی مثل یونسکو انجام می گیرد دیگر محدود به مهارت های پایه ای نمی شود.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) تعریف زیر را برای سواد داده است:

با سوادی توانایی شناخت، درک، تفسیر، برقراری ارتباط و محاسبه در استفاده از مواد چاپ شده و نوشته شده مربوط به زمینه های گوناگون است. با سوادی زنجیره آموزشی را که توانایی رسیدن به اهداف، توسعه دانش و پتانسیل و شرکت کامل در جامعه ای بزرگتر را برای یک فرد فراهم می کند، در بردارد.

ریشه یابی این امر مربوط به عصر انفجار اطلاعات و دانش است. در این عصر تعاریف و رویکردهای نوین تری به رویکرد و مقوله سواد وارد می شود. در ادامه به سیر تفصیلی از مراحل مختلف سواد می پردازیم:

- در زمانی نه چندان دور ، "بی سواد" کسی بود که خواندن و نوشتن نمی دانست. این تعریف، قرن ها و هزاره های متوالی معتبر بود تا آن که به هزاره سوم رسیدیم.

- از ابتدای قرن 21 ، این تعریف از بی سوادی رواج بسیار یافت: بی سواد کسی است که با رایانه و زبان انگلیسی آشنا نباشد، حتی اگر سواد خواندن و نوشتن داشته باشد.
 
 امروزه، بی سواد کسی نیست که فقط خواندن و نوشتن نمی داند، یا بی سواد تنها به کسی اطلاق نمی شود که با رایانه و زبان بین المللی انگلیسی غریبه است ، بلکه بی سواد کسی است که اولاً «نتواند دانسته هایش را بروزرسانی کند» و ثانیاً «جرأت دور ریختن دانسته های باطل شده اش را نداشته باشد.»

حتی می توان به جرات پا را از این هم فراتر گذاشت و به تعاریفی به روزتر و جذابتری از مقوله سواد اشاره کرد. در حال حاضر سواد فقط به بروز کردن و دور ریختن ها هم محدود نمی شود. در بسیاری از مواقع بسیاری از افرادحتی تحصیلکرده هاهم بی سواد قلمداد می شوند. سوادهایی که هم اکنون مطرح می شود مثل:

- سواد رسانه ای

- سواد فرهنگیسواد سایبر چیست؟

- سواد سایبری

- سواد اطلاعاتی

- سواد خواندن

- سواد هنری

- سواد بصری

- سواد سیاسی و...

 با عنایت به مقوله های فوق، می توان گفت بسیاری از افراد ولوتحصیلکرده،بی سواد تلقی می شوند چرا که درک، فهم و استنتاج بسیاری از مطالب و حوزه ها را ندارند.

 در ادامهدو کلیپاز اهمیتیادگیری و سواد آموزی روندی بدون توقفو همچنین برنامه های یونیسف برای آموزش همه با مصاحبهآنتونی لیک به عنوان مدیر اجرایی یونسیفبرایدانلودقرار می دهیم.

دانلودکلیپ یادگیری بدون وقفه

دانلودکلیپ برنامه یونسیف برای آموزش برابر + مصاحبه آنتونی لیک

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۱۹
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی