ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


يكشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۷:۰۵ ب.ظ

بازخورد در نظام آموزشی + دانلود سخنرانی بیل گیتس


در هر نظام ارزش یابی عنص ربازخورد وجود دارد. در واقع، ارزشیابی بدون بازخورد ناقص و ناتمام خواهد بود. بازخورد عبارت است از آگاهی یافتن دانش آموز و معلم از جریان توسعه و پیشرفت جریان یادگیری در کلاس درس.

در نظام ارزش یابی سنتی نیز بازخورد وجود دارد. اما این بازخورد عمدتاً به صورت نمره است. شواهد نشان می دهدکه نمره به تنهایی نمی تواند نقش یک بازخورد مناسب را ایفا نماید. زیرا بازخورد به صورت نمره ابهام دارد و به درستی ضعف ها و قوت های دانش آموز را مشخص نمی نماید.

 برخی از صاحب نظران اعتقاد دارند که دادن نمره و رتبه در حین فرآیند یادگیری، فعالیت دانش آموز را متوقف می سازد و دانش آموز با گرفتن رتبه یا نمره، تصور می کند یادگیری اش پایان یافته است. لذا ، انگیزه اش برای تداوم فعالیت یادگیری کاهش می یابد. اما اگر به جای نمره بازخورد توصیفی دریافت کند فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

باز خورد، در واقع فعالیتی است که جریان یادگیری را در کلاس عمیق تر می کند. با دریافت هر بازخورد، دانش آموز درمی یابد که در چه وضعیتی قرار دارند و باید به چه فعالیت هایی بپردازد و چه انتظاراتی از او می رود؛ و برای او کدام انتظارات آموزشی مهم تر است . لذا بازخورد باید بر روی انتظارات آموزشی و فعالیت های دانش آموز متمرکز باشد.

در این میان بازخوردی که معلم به عنوان یکی از مهم ترین ارکان آموزش می تواند بگیرد کمک شایانی به فعالیت تدریس او در حین درس و بعد از آن می نماید. پرداختن معلم به نقاط ضعف و قوت خود جریان یاددهی - یادگیری را به کیفیت بالاتری بهبود می بخشد.

بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافتاز جمله کسانی است که به ارایه بازخورد برای معلمان پرداخته است. در ادامه کلیپی از سخنرانی ایشان در همایش (TED) را برای دوستان گرامی می گذارم، باشد که مورد استفاده قرار گیرد.

بیل گیتس،موسس بنیاد بیل و ملیندا گیتس در سخنان خود درباره ارایه بازخورد به معلمان می گوید:

بسیاری از آموزگاران به ازای عملکرد یک ساله‌شان، بازخورد یک کلمه‌ای می‌گرفتند: «رضایتبخش» و بدون بازخورد، بدون مربی‌گری، هیچ راهی برای بهبود عملکرد نیست. وی معتقد است که حتی آموزگاران عالی می‌توانند با دریافت بازخورد هوشمندانه، بهتر عمل کنند...


دانلود کلیپ:

آموزگاران نیاز به بازخورد دارند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۷
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی