ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


پنجشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۳:۱۶ ق.ظ

نظام آموزشی عامل بردگی انسان

سال هاست بحث تحول علوم انسانی در جامعه مطرح است اما تحول انصافا مثل چاه کندن با سوزن است چرا که ما در پارادایمی قرار داریم که تقریبا بیرون رفتن از آن الان توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... کشور تقریبا نزدیک به محال است. گرچه برای هر کاری محال، محال است ولی سختی بسیار دارد چرا که تمام زندگی ما از بدو تولد تا مرگ کنترل شده است.

این کنترل توسط اقویان علمی و مادی دنیا صورت می گیرد و انسان ها به مثال دام هایی هستند که در دامداری اربابان قدرت و ثروت پرورش می یابند. عموم مردم در تمام عمرشان نمیدانند چه بردگان مطیع و خوبی اند.

برده داری مدرن مثل سابق نیاز به زور ندارد بلکه با اندیشه ها و افکار زندگی ملل سروکار دارد، ابزار و روش آنها هم از طریق رسانه ها، آموزش و پرورش و... صورت می گیرد.

در هر سرزمینی که به وضع موجود بردگی شان راضی باشند کاری به کارشان ندارند و حتی آزادی های محدودی هم بهشان میدهند ولی خدایی ناکرده اگر سر به طغیان بردارند و از حد و حدود اربابان تجاوز کنند بشدت با آنها بر خورد می شود . این برخورد می توانند مستقیم باشد مثل جنگ و یا غیر مستقیم که از درون به متلاشی کردن نظام ها می پردازند.

برخورد غیر مستقیم از سه جهت صورت می گیرد:

- جنگ های داخلی: مثل وضعیت الان سوریه که اربابان صهیونی این جامعه و ملت را ضد منافعشان می دیدند از طریق گروه های افراطی داخلی شان ضربات مهلک می زنند.

فتنه 88 در کشور ما هم از این نوع است.

- روشنفکری: این نوع مقابله تقریبا مهلک ترین نوع مقابله است در صورت های فوق طرفیت درگیری هم را می شناسند و تکلیف شان را می دانند ولی در این نبرد که اصطلاحا نبرد نرم نیز گفته می شود اربابان با استفاده از روشنفکران دانشگاهی، هنرمندان و... به تخریب و تهدید اندیشه ها و افکار در طول زمان می پردازند.

نمونه روشنفکری چند سده اخیر و زمان حال در کشور ما نمونه بارز و برجسته این نوع برده داری مدرن است و سئوال اینجاست چگونه می توان با آن مقابله کرد؟ آیا تحرکات علمی و فرهنگی اخیر در کشور ما می تواند جوابگوی این نوع تهدید باشد؟ آیا مسئولین ما اصلا بفکر این نوع مسائل هستند؟

- البته نوع بسیار سخیف تری که نشان از ضعف مفرط اربابان است و عدم تحمل رشد و پیشرفت ملل استفاده از حربه ترور می باشد. این حربه که گاها با ترور دانشمندان و صاحبان اندیشه همراه است جزو وحشیانه ترین نوع کنترل می باشد.

نمونه بارز این نوع کنترل ترور شخصیت های علمی و هسته ای کشورمان طی چند ساله اخیر هستیم. شهید احمدی روشن ها و شهید شهریاری ها ستاره های علمی ایران اسلامی در جهان هستند که این اربابان تحمل وجود مبارکشان را نداشتند.

نکته بارزتر از کنترل فکر و اندیشه جولان دادن به اندیشه ها و اساتید سکولار دانشگاه ها است و در عرصه التقاط و بی دینی یکه تازند. چرا از اساتید علوم انسانی ترور نمی شوند؟ ترور که هیچ چرا کوچکترین انتقاد و یا اعتراض حتی علمی از طرف اربابان به آنها نمی شود؟

در ادامه برای روشن تر شدن اصل بحث دعوت تان می کنم مستندی را نظاره کنید که به واکاوی بردگی انسان ها از منظر اندیشه و فکر می پردازد. این مستند اولین بار در طرح علمی "حکمت بلیغ" مشاهده نمودم و توصیه می کنم حتما دانلود فرمایید و ملاحظه نمایید.

در این مستند خواهید دید:

چگونه و چرا انسان ها در طول تاریخ به بردگی کشیده شدند؟ برده داری مدرن چگونه انجام می شود؟ تاریخ برده داری انسان در چهارمدل مصر باستان ، روم، نظام فئودالی و دموکراتیک مدرن بررسی می شود. این مدل ها جامعه را به دوطبقه دام و دام دار تقسیم می کنند.

دانلود مستند:

داستان بردگی انسان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۲
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی