ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۳۰ ب.ظ

ورزش مدرن جغجغه تمدن غرب

بیش از یکصد سال از عمر ورزش مدرن می‌گذرد. در گذار این یک قرن، دست و پای تربیت بدنی سنّتی در میان همه فرهنگ‌ها و تمدّن‌ها برچیده شد و به تبع آن، دست و پای خلق و خوی و بنیادهای فرهنگی حاکم بر آنها. دیگر با هیچ ضرب و زوری نمی‌توان وصله اخلاق و ادب و جوانمردی را بر پیراهن آنچه که از آن با عنوان بازی (sport) یاد می‌شود، دوخت.

در گذشته استعمارگران برای تاراج ثروت‌ها و منابع ملت‌های جهان سوم، با لشکرکشیِ زمینی، هوایی و دریایی؛ قدرت خویش را بر آنان تحمیل می‌کردند، امّا امروز استعمارگرانِ نو برای در امان ماندن از بیداری و هشیاری ملّت‌ ها و پیشگیری از اعتراضات مردمی در جهان سوم، بهترین راه را مشغول کردنِ دائمیِ ذهن مردم به سرگرمی‌های غفلت‌زا می‌دانند.

به همین منظور بزرگترین خدمتی که غرب برای استمرار سلطه فرهنگی و مدنی خود، بدان نیازمندداشت از بین رفتن تعارض فرهنگی بود و این موضوع قطعاً به منزله استحاله بازمانده فرهنگ‌های سنّتی و مذهبی دیگر اقوام در فرهنگ غربی بود؛ زیرا نظام سلطه‏ جوی غرب، به چیزی کمتر از استحاله دیگر فرهنگ‌ها راضی نمی‏شد. وجود تعارض‌ها و دوگانگی رفتار در میان ملل نیز می‏توانست همواره مانعی بر سر راه غرب باشد و حرکت او را برای رسیدن به مقاصد استکباری کند نماید.

البته اگر دستگاه فرهنگی غرب، از طریق روشنفکران تربیت شده در میان دیگر ملل، تخم فرهنگ الحادی و تفکّر اومانیستی پراکندند و از طریق نشر آثار ادبی همه آداب و سنن ملّی و مذهبی را مورد بازخواست قرارداده و کمر به هدم آن و استحاله‏اش بستند، گردانندگان امور سیاسی نیز سر در پی سیاست غرب و نظام اجتماعی مطلوب امیران پشت پرده توسعه گذاردند و از طریق بسط مناسبات غربی و از جمله ورزش، طرح یکسان‌سازی فرهنگی را که در واقع به معنی بسط و توسعه همه‌جانبه فرهنگ غربی بود، به مورد اجرا درآوردند.

تفکر اومانیسم به عنوان مبنای فرهنگ غربی، لذّت از حال و پرورش جسم را در مقابل گرایش معنوی دینی و فلاح اخروی و قراردادن تن در خدمت به روح و معنویت مطرح ساخت و با اصالت بخشیدن به انسان، به عنوان قطب عالم امکان و محور و معیار همه ارزش‌ها، مبدع نظام ارزشی نوینی شد که در آن، تفسیری جدید از مجموعه ارزش‌ها، از جمله ارزش‌های تربیت بدنی عرضه می‏ شد.

نمایی از بارش برف و نشستن دانه‌های یخ زده برف ‌روی حلقه‌های المپیک

ورزش، عامل سازنده فرهنگ برتر است ،دبیر کلّ «سازمان تربیتی و فرهنگی یونسکو»، به چند نکته مهم و در عین حال جدّی در مورد ورزش اشاره می‏کند:
1. ضرورت تغییر ساختار فرهنگی کشورهای آفریقایی از طریق ورزش؛
2. مهیّا کردن جوانان و استفاده از آنان برای حضور در میدان مسئولیت‌های جدید تفویض شده اروپاییان؛
3. نقش مهم و اساسی ورزش مدرن، به عنوان عامل مروّج فرهنگ غربی؛
4. نسبت تامّ میان تفکّر یونانی، انگلوساکسونی با بازی‌های المپیک.

ورزش مدرن که مبنای گرایش‌های اومانیستی در آن تثبیت شده بود، مرز‌ها را درنوردید و هم‌پای دیگر مناسبات فرهنگی و مدنی غرب، فرهنگ سنّتی و ملّی اقوام مختلف را در خود مستحیل ساخت.

دانلودجزوه:

ورزش مدرن جغجغه تمدن غرب



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۶
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی